BINA AYAT RAMALAN 1
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh
menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) melorek –melirik
(ii) pelancong – pelangsing
(iii) pembaikan –
pemerolehan
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 2
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh
menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) eksekutif –eksklusif
(ii) insentif – intensif
(iii) kolaborasi –
kolaboratif
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 3
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh
menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) menjunjung
duli –merafakkan sembah
(ii) menjunjung
perintah – mohon menghadap
(iii) ampun tuanku
– daulat tuanku
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 4
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh
menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) agung – Agong
(ii) kesah – kisah
(iii) gores –
garis
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 5
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa
anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah
atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) oleh
(ii) diperoleh
(iii) memperoleh
(iv) perolehan
(v) pemerolehan
(vi) oleh-oleh
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 6
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa
anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah
atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) sumsum
(ii) waswas
(iii) urus setia
(iv) keurusetiaan
(v) tanggungjawab
(vi) kebertanggungjawaban
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 7
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa
anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah
atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau kata nama khas.
(i) merojak
(ii) mereneh
(iii) menjulang
(iv) menjunjung
(v) memangku
(vi) mendukung
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 1
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat
penyata kepada ayat tanya berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan.
Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.
(i)
Ali dan keluarganya tinggal di Slim River.
(ii) Puan Chong mengajarkan subjek Sejarah dengan
video dan multimedia lain.
(iii) Che Ta suka menggunakan khidmat solek antarabangsa.
(iv) Lorong yang sepi itu berbahaya kerana menjadi tempat penagih dadah bersarang.
(v)
Lima orang guru cemerlang itu datang dari Pantai Timur.
(vi)
Kucing sedang berlindung di bawah kereta sewaktu hujan turun.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 2
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis
kata adjektif yang dihuruftebalkan di bawah.
(i)
Dengan pensel, adik melukis gambar pemandangan yang amat indah itu.
(ii)
Cikgu Sellamari sedih
kerana disindir oleh rakannya.
(iii) Hebat sekali pembahas dari Johor itu.
(iv) Tinggi bangunan itu.
(v)
Penyanyi itu terkenal dengan suara yang lantang.
(vi) Warna pen itu biru.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 3
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis
kata bilangan yang dihuruftebalkan di bawah.
(i)
Kelima-lima orang guru itu garang.
(ii)
Dua orang lelaki itu memasuki sekolah saya.
(iii) Sesetengah wanita suka berbaju kebaya.
(iv) Waktu rehat murid ialah satu jam setengah.
(v)
Saya anak keenam
daripada sepuluh orang adik-beradik.
(vi) Setiap murid diwajibkan menghadiri kelas tambahan.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 4
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat
penyata kepada ayat seruan berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan.
Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.
(i)
Dengan perasaan terkejut,
ibu bertanya tentang kemunculan dua ekor tikus di dapur.
(ii)
Kakak meraung
kesakitan kerana jarinya berdarah.
(iii) Ibu Selmi menasihati anak-anak
supaya belajar dengan bersungguh-sungguh demi masa depan yang cerah.
(iv)
Ayah mengeluh
sambil berkata bahawa anak-anak gadis zaman ini semakin liar.
(v)
Shasmita mengagumi
keindahan pantai yang bersih itu.
(vi)
Dengan perasaan marah,
Rianna menghalau pengemis itu keluar dari kedainya.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 5
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis
kata ganda yang dihuruftebalkan di bawah sama ada penggandaan penuh,
penggandaan separa, atau penggandaan berentak.
(i)
Meja-meja yang dibeli oleh ayah cantik warnanya.
(ii)
lelaki itu tidak suka makan makanan yang pedas.
(iii) Ibu membeli sayur-mayur di
pasar.
(iv) Suku-sakat saya datang ke rumah pada Hari Raya Puasa.
(v)
Ibu sedu-sedan
apabila mengenangkan nasib anak lelakinya di perantauan.
(vi) Lima ekor kekura telah
dilepaskan oleh ayah ke dalam sungai.
[6 markah]
RAMALAN MOFORLOGI 6
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis bentuk
darjah perbandingan bagi kata penguat yang dihuruftebalkan di bawah sama ada
darjah biasa, darjah perbandingan, atau darjah penghabisan.
(i)
Kehidupan keluarga itu mewah.
(ii)
Lelaki itu tidak setinggi
anak saya.
(iii) Rumah Kak Pah lebih besar
daripada rumah ibunya.
(iv) Sepandai-pandai tupai lompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.
(v)
Atlet terkenal
itu mendapat insentif daripada kerajaan.
(vi) Tuan Puteri Irdina yang tersangat
cantik itu disukai oleh Putera Shahruk.
[6 markah]
BETULKAN KESALAHAN PERKATAAN
YANG MENERIMA IMBUHAN PINJAMAN DI BAWAH
NO
|
KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
1
|
hadhirat
|
|
2
|
dhobi
|
|
3
|
isharat
|
|
4
|
shaitan
|
|
5
|
skuash
|
|
6
|
hadith
|
|
7
|
maha rani
|
|
8
|
maha meru
|
|
9
|
mahamulia
|
|
10
|
maha agung
|
|
11
|
tata dunia
|
|
12
|
tata negara
|
|
13
|
pra syarat
|
|
14
|
pra-sejarah
|
|
15
|
pra-sarana
|
|
16
|
dwi-fungsi
|
|
17
|
tri-windu
|
|
18
|
panca sila
|
|
19
|
biduwaneta
|
|
20
|
jelitaman
|
|
21
|
cendikiawan
|
|
22
|
angkasa wati
|
|
23
|
biadap
|
|
24
|
sejarahwan
|
|
25
|
pro-pembangkang
|
|
26
|
poli-cakera
|
|
27
|
sub-sistem
|
|
BETULKAN KESALAHAN PERKATAAN
YANG MENERIMA KATA ASING DALAM FRASA DI BAWAH
NO
|
KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
1
|
nombor plate kereta
|
|
2
|
memasang aeriel radio
|
|
3
|
hidup secara automatic
|
|
4
|
memenuhi auditerium
|
|
5
|
totologi
|
|
6
|
lima puluh sent
|
|
7
|
sesak nafas akute
|
|
8
|
menyuntik vacksin
|
|
9
|
frekuansi yang tinggi
|
|
10
|
bersenam di bilik gym
|
|
11
|
menukar ream tayar
|
|
12
|
menaiki sebuah jeep
|
|
13
|
terlihat seekor cipanzi
|
|
14
|
lukisan geometry
|
|
15
|
molekul neuteron
|
|
16
|
fakulty bahasa
|
|
17
|
kajian geology
|
|
18
|
kilang tekstile
|
|
19
|
dialisies
|
|
20
|
carta pie
|
|
21
|
menyertai kongress
|
|
22
|
menghadapi stress
|
|
23
|
kajian lingustik
|
|
24
|
naib cansellor
|
|
25
|
musim monsum
|
|
26
|
baucer buku
|
|
27
|
menikmati buffet
|
|
No comments:
Post a Comment