Adik saya sudah lama tinggal di Jepun. Oleh sebab itu, dia sudah biasa memakai selipar jepun di dalam rumah. Hal ini dikatakan demikian kerana dia takut akan lipas jerman yang pernah dipijaknya secara tidak sengaja walaupun dia mempunyai teman wanita dari Jerman yang amat mengutamakan kebersihan. Walaupun tinggal di Jepun, dia masih rindu akan nasi goreng kampung dan nasi goreng cina serta kuetiau basah yang dijual di gerai makan di depan rumah kami di Malaysia. Penjajanya berbangsa Melayu tetapi pelanggannya terdiri daripada orang Cina, India, Sikh, dan Kadazan yang hidup harmoni.
Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
Selamat Melayari Blog Saya!
- CIKGU TAN CL
- Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN
22 December 2020
MURID atau PELAJAR?
MURID atau PELAJAR?
13 December 2020
KERJA, KERJAYA, BEKERJA, DAN BEKERJASAMA
KERJA, KERJAYA, BEKERJA, DAN BEKERJASAMA
Perkataan “berkerja” dan “berkerjasama” serta “perkerjaan” ialah kesilapan paling umum dalam kalangan murid dan pengguna bahasa. Mereka tidak sedar bahawa ejaan betul ialah “bekerja” dan “bekerjasama”. Hal ini berbeza dengan “kerjaya” yang seakan-akan akronim daripada “kerja jaya” sekali gus menerbitkan perkataan “berkerjaya”.
Pendek kata, “kerjaya” ialah karier manakala “kerja” ialah tugas atau “job” dan “bekerjasama” ialah bekerja sama-sama atau “work together”. Dengan kerjasama paling kolaboratif dengan pihak majikan sewaktu bekerja, pekerja dapat memberikan kerjasama kepada semua pihak dan kerja yang kita lakukan akan dapat membina kerjaya yang baik agar kita dapat bekerjasama dengan siapa-siapa sahaja. Apabila mengerjakan sesuatu, janganlah kita memikirkan balasan tetapi jadilah pengerja yang dapat berjaya dalam pengerjayaan tersebut.
kerja - bekerja - pekerjaan - pekerja - berpekerjaan
kerja sama - bekerjasama
kerjaya - berkerjaya
kerja - mengerjakan - pengerjayaan - pengerja
JIMAT CERMAT dan JIMAT-JIMAT
Perkataan “jimat” dan “cermat” muncul dalam setiap karangan murid yang bertemakan kewangan dan ekonomi. Walau bagaimanapun, mereka selalunya menulis “berjimat-cermat” dan “jimat-cermat” dan kebanyakan guru juga tidak membetulkan kesilapan ini sewaktu menanda/menyemak karangan/penulisan murid semata-mata kerana ejaan tidak ditolak markah atau guru tersebut juga tidak sedar bahawa ejaan yang tepat ialah “berjimat cermat” atau “jimat cermat”. Silap tidak apa-apa, kita belajar sama-sama. Jangan ambil hati akan teguran ini ya, cikgu. Janganlah kerana bunyi “mat”...”mat”, kita menganggapnya kata ganda pula.
Oleh sebab “jimat” dan “cermat” mempunyai makna yang berbeza tetapi ada kesamaannya dan kedua-dua patah perkataan ini dapat berdiri sendiri, maka kita tidak perlu menulisnya sebagai kata ganda dengan menulis tanda sempang pada frasa itu. Jika benar-benar mahu menggandakannya dan suka akan tanda sempang, tulislah “berjimat-jimat”.
Ingat:
“jimat” boleh “berjimat-jimat” dan “jimat cermat” serta “berjimat cermat”
“cermat” boleh membentuk frasa “berjimat cermat”
Kesimpulannya,
berjimat-cermat❌
berjimat cermat ✅
berjimat-jimat✅
Antara HINGAR-BANGAR dengan HINGAR BINGAR
HINGAR-BANGAR dengan HINGAR BINGAR
16 October 2020
15 October 2020
14 October 2020
28 September 2020
MODUL MESRA KSSM BAHASA MELAYU TINGKATAN 4 (100% FORMAT BAHARU BM SPM 2021)
Terima kasih atas sokongan rakan guru terhadap buku ini. Yang sudah membeli dan mendapat buku itu, anda pasti berpuas hati. Yang belum dapat, jangan bersusah hati. Buku dalam perjalanan ke destinasimu.
10 September 2020
BUNTU BANTU MURID LEMAH MENJAWAB IDEA TERSIRAT DALAM RUMUSAN DAN MENULIS IDEA YANG MANTAP DALAM PENULISAN?
Banyak guru yang buntu dalam usaha membantu anak murid yang lemah dalam penulisan idea tersirat walaupun mereka dapat membaca, memahami petikan, dan mampu menulis ayat dengan baik. Dalam soal ini, saya ada 5 idea yang boleh digunakan untuk membantu anak-anak murid kalian.
12 August 2020
MODUL MUDAH MENGARANG
Pautan untuk pembelian:
20 naskhah
https://shopee.com.my/product/53741750/4447575806/
50 naskhah
https://shopee.com.my/product/53741750/4346426049/
Cikgu Tan CL
0122099440
7 August 2020
7 July 2020
KEINDAHAN DAN KEUNIKAN ANTARA KATA SENDI NAMA "DENGAN" DENGAN KATA HUBUNG PANCANGAN KETERANGAN "DENGAN".
1(b) Ibu pergi ke pejabat dengan menaiki bas (dengan berfungsi sebagai kepala klausa)
2(b) Adik menulis karangan dengan menggunakan pensel. (dengan berfungsi sebagai kepala klausa)
Kata sendi nama "dengan" perlu diikuti oleh kata nama. Jika perkataan yang mengikutinya bukan kata nama, kata pembenda -nya perlu diletakkan untuk menjadikan kata yang bukan kata nama supaya terbentuk menjadi kata nama.
3(b) Ibu menulis surat dengan cepatnya. (betul)
(a) Kata sendi nama "dengan" digunakan untuk menyatakan makna bersama-sama.
(i) Datuk ke kebun dengan bapa.
(ii) Ibu membeli-belah di pusat beli-belah dengan adik.
(i) Wajah gadis itu tidak sama dengan wajah ibunya.
(ii) Wajah lelaki itu sama dengan pelakon Korea.
(i) Kakak berusaha dengan gigihnya.
(ii) Hikmah mengemas rumah dengan bersihnya.
(i) Dahlia memotong kek itu dengan sebilah pisau.
(ii) Irfan mengarang cerpen dengan komputer riba lama.
Kata sendi nama "dengan" tidak boleh digunakan untuk menggantikan makna dan fungsi kata sendi nama "oleh" dan "akan".
Contoh:
4(a) Siti terpesona dengan keindahan Pulau Langkawi.❌
4(b) Siti terpesona akan keindahan Pulau Langkawi.❌✅
4(c) Siti terpesona oleh keindahan Pulau Langkawi.✅
4(b) Imran terpikat akan kecantikan wanita itu.❌
4(c) Imran terpikat oleh kecantikan wanita itu.✅
BETULKAN YANG SALAH, BIASAN YANG BETUL
Kata sendi nama "dengan" digunakan secara berpasangan dengan kata sendi nama "antara" untuk menunjukkan perbandingan. Dalam konteks ini, kata hubung gabungan "dan" tidak boleh menggantikan kata sendi nama dengan.
Antara Ashikin dengan Rohaiza, Ashikin lebih tua. ✅
5 July 2020
30 June 2020
27 June 2020
KARANGAN BAHAN RANGSANGAN - FAEDAHNYA JIKA MURID MEMBAWA BEKALAN MAKANAN KE SEKOLAH
20 June 2020
13 June 2020
KARANGAN UMUM SPM : Peningkatan kos pendidikan, kos rawatan dan harga makanan telah menimbulkan masalah kewangan dalam keluarga. Bincangkan.
11 June 2020
KARANGAN BAHAN RANGSANGAN SPM - KEISTIMEWAAN MALAYSIA SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN
KARANGAN BAHAN RANGSANGAN SPM - PRODUK PELANCONGAN ISTIMEWA DI MALAYSIA
KARANGAN BAHAN RANGSANGAN - KEISTIMEWAAN MALAYSIA SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN
KARANGAN BAHAN RANGSANGAN - PRODUK PELANCONGAN DI MALAYSIA
10 June 2020
KARANGAN BAHAN RANGSANGAN SPM - KEISTIMEWAAN MALAYSIA SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN
9 June 2020
KARANGAN UMUM SPM - PERANAN IBU BAPA MENGAWAL PENGGUNAAN TELEFON PINTAR DALAM KALANGAN ANAK MEREKA
(KESALAHAN STRUKTUR DALAM KARANGAN SEBENAR TELAH SAYA BAIKI)
KEISTIMEWAAN MALAYSIA SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN (KARANGAN BAHAN RANGSANGAN SPM)
markah 26/30
Tema - menjawab tugasan
Idea - matang dan jelas
Bahasa - masih boleh diperbaik dari segi struktur dan kosa kata
Pengolahan - menarik dan ada kemajuan!
Tahniah!