Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

29 January 2018

ANALISIS KOMPLIT KOMSAS TERKINI

ANALISIS KOMPLIT KOMSAS TERKINI
1. ANALISIS KOMPLIT ATAU LENGKAP DENGAN LATIHAN YANG KOMPREHENSIF
2. LATIHAN - 5 SET SOALAN DISEDIAKAN
3. SKEMA JAWAPAN LENGKAP DAN MEMATUHI PEMARKAHAN TURUT DISEDIAKAN
4. ANALISIS KOMSAS DIBUAT BERDASARKAN CADANGAN BAHAGIAN PERKEMBANGAN KURIKULUM (BPK)
5. PENULIS BERPENGALAMAN DALAM PENYAMPAIAN SEMINAR KOMSAS DI SELURUH NEGARA
6. PEMBELIAN YANG SANGAT BERBALOI DAN BOLEH DIGUNAKAN SEPANJANG TAHUN.
 UJANA KOMSAS TINGKATAN 1
UJANA KOMSAS TINGKATAN 1

25 January 2018

ANALISIS SOALAN NOVEL SPM 2001 – 2017

TAHUN
SPMU
SPMN
(a) – 7 m
(b) – 8 m
(a) – 7m (BHS = 3M)
(b) – 8 m (BHS = 2M)
2001
 -
-
Kewajaran  pengarang mengakhiri cerita
4 persoalan
2002
Sinopsis novel
4 nilai murni
Tema
Latar masyarakat
2003
Klimaks &  peristiwa yang membawa kpd. kesudahan cerita
4 latar tempat
Buktikan persoalan kegigihan
Perwatakan watak utama
2004
Cabaran-cabaran yang dihadapi oleh watak utama
4 pengajaran
3 nilai kasih sayang
Cara watak utama menyelesaikan konflik yang dihadapi
2005
Perwatakan satu watak sampingan
3 peristiwa yang dapat anda teladani
2 peristiwa yang paling menarik
Bandingkan 1  latar tempat       dalam dua novel
2006
Pertentangan antara watak
2 nilai kemasyarakatan dalam dua novel
Pengajaran
1 persoalan dalam dua novel
2007
2 nilai setia kawan
Perbandingan tema
2 peristiwa tentang persoalan maruah
Cara watak utama menyelesaikan konflik yang dihadapi dalam           2 novel
2008
Pemilihan tajuk dikaitkan dengan isi kandungan novel
3 pengajaran dalam dua novel
2 sebab bahagian permulaan novel menarik minat pembaca
Perbandingan (persamaan & perbezaaan) latar masyarakat dalam dua novel
2009
2 peristiwa yang meninggalkan kesan terhadap pembaca
1 latar masa dalam dua novel
2 contoh yang membuktikan ketabahan watak utama
1 contoh nilai kasih sayang dalam dua novel
2010
2 peristiwa yang menunjukkan kepincangan masyakarat
1 latar masyarakat dalam dua novel
Sebab-sebab novel boleh menimbulkan kesedaran kepada pembaca
1 peristiwa yang memaparkan nilai keberanian dalam setiap novel
2011
Kandungan novel (Sinopsis)
2 Pengajaran (1 Novel)
 Perwatakan watak utama
2 persoalan (1 novel)
2012
Tema
3 pengajaran
2 latar masa
3 nilai kemanusiaan (1 novel)
2013
2 Latar Tempat
Pertentangan antara watak untuk mengembangkan cerita (2 Novel)
Sinopsis novel
3 peristiwa yang dapat dijadikan teladan
2014
Watak dan perwatakan –       Watak sampingan
3 nilai kasih sayang
Cara watak utama menyelesaikan konflik yang dihadapinya
1 latar masyarakat dalam 2 novel
2015
Jelaskan sebab-sebab peristiwa itu dapat menimbulkan kesedaran kepada pembaca.

Berdasarkan dua buah huraikan satu
nilai keberanian yang terdapat dalam setiap novel
Huraikan persoalan kasih sayang.

Berdasarkan dua buah novel huraikan satu pengajaran tentang kerjasama yang terdapat dalam setiap novel tersebut
2016
Dalam setiap novel terdapat peristiwa yang menyentuh perasaan pembaca.

dua buah novel jelaskan satu nilai kemanusiaan yang terdapat dalam watak sampingan
Jelaskan dua peristiwa yang menggambarkan nilai tanggungjawab
dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu latar masa
2017
Tulis sinopsis sebuah novel yang telah anda pelajari.

Watak dalam sesebuah novel sering dikaitkan dengan pelbagai cabaran yang dihadapi oleh watak yang telah ditetapkan.
Salah satu pengajaran yang terdapat dalam novel yang anda kaji ialah pengajaran tentang simpati.

Jelaskan dua peristiwa yang menggambarkan pengajaran tentang simpati dalam sebuah novel yang anda pelajari.
2018
AKAN DATANG
AKAN DATANG
AKAN DATANG
AKAN DATANG


  • Mulai 2011 – Novel-novel baharu
  • Mulai 2016 – Novel-novel baharu

24 January 2018

UJIAN KESALAHAN EJAAN ARAS TINGGI 1

UJIAN KESALAHAN EJAAN ARAS TINGGI 1
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan. Kenal pasti kesalahan tersebut dan tulis ejaan yang betul pada ruang jawapan yang disediakan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
1. Ahli jawatankuasa pentadbiran pelabuhan akan menyediakan insentif kepada kuarter-master yang akan mengemudi kapal dan memastikan kerja-kerja rutin kapal di pelabuhan dilaksanakan.
2. Ibu membeli dua biji nanas sarawak daripada penjaja buah-buahan yang baik hati lalu menyedekahkannya kepada segala fakir dan miskin.
3. Ayah menghantar adik-adik saya ke maderasyah untuk menyaksikan acara tilawah al-Quran oleh anak-anak muda di astaka.
4. Ibu bapa saya akan melancong ke Ferancis pada hujung tahun ini dengan ipar-duai mereka untuk melihat kemegahan Menara Eiffel.
5. Guru sains itu menerangkan bahawa internet membolehkan pengguna komputer di seluruh dunia berhubung antara satu sama lain dan mencapai maklumat pangkalan data dari seluruh dunia.
6. Wusyu ialah seni pertahanan diri orang Cina yang kurang masyhur pada zaman dahulu kala berbanding dengan kungfu yang mengandungi unsur judo dan karate.
7. Masalah kemurungan dikenal pasti sebagai perasaan sedih, masygul, dan pilu yang dialami oleh seseorang daripada tekanan dan kenangan pahit.
8. Mak cik saya berduka cita apabila memikirkan ikan kering yang dijemurnya masih lembap kerana musim tengkujuh belum berlalu.
9. Ibu saya terlalu percaya akan ejen yang mempromosikan barangan dapur itu kerana dia yakin bahawa agensi besar itu tidak akan menipu pelangannya.
10. Ayah menasihati ibu agar berjimat-cermat dalam perbelanjaannya kerana Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini mungkin disambut secara sederhana lantaran kemelesetan ekonomi.
11. Seseorang guru haruslah gigih menimba ilmu agar dapat mengekalkan proffessionalisme mereka sebagai pendidik demi menghadapi cabaran pada alaf baharu.
12. Sanak-saudara saya akan berkunjung ke rumah saya pada bulan Mac ini untuk menyaksikan pertunangan kakak dengan seorang lelaki Melayu yang memiliki stail keinggerisan.
13. Semangat antipenjajah masih dapat dirasai oleh rakyat tempatan selepas penjajahan koloniel kerana mereka bukan sahaja menyaksikan pertumpahan darah, tetapi juga kematian ahli keluarga.
14. Kuih baulu, nasi impit dan serondeng ialah makanan wajib keluarga kami sewaktu menyambut Hari Raya Puasa di kampung.
15. Kakak membeli sebungkus kueytiao goreng dan lima bungkus mi goreng mamak dari gerai yang terletak di hujung jalan besar itu.
16. Diktator yang gila akan kuasa muthlak itu mengehendaki semua orang menghormatinya dan menumpahkan taat setia kepadanya.
17. Wanita dari India itu berjaja tanpa lesen dengan menjual wade, tosei, donat, karipap, dan kuih kaswi yang manis dan sedap.
18. Rasberi, bilberi, ceri, strawberi ialah buah-buahan import yang semakin hari semakin popular dalam kalangan penduduk Malaysia.
19. Pakar perubatan di hospital swasta itu sedang mengX-ray pesakit kanak-kanak yang disyaki berpenyakit leukemia.
20. Kegiatan gengsterisme dan vandalisme acapkali dilaporkan oleh media cetak dan media elektronik kerana kerajaan mahu rakyat bekerjasama membanterasnya.
KONGSIKAN!
MANFAATKAN!
SEBARKAN!

INFORMASI BAHASA - CAKNA EJA HEBAT BAHASA

INFORMASI BAHASA
CAKNA EJA HEBAT BAHASA
(1)
sumsum = isi dalam tulang panjang yang berwarna merah kehitaman, tulang hitam, benak
sum sum
sum-sum
(2)
toktok = batang kayu yang diberi berongga (diletakkan di surau dan lain-lain) dan diketuk untuk memanggil orang sembahyang dan lain-lain
tok tok
tok-tok = bunyi seperti bunyi pukulan dua keping buluh (Cina penjual mi dan lain-lain)
(3)
tingting = bunyi seperti duit syiling berhantukan / sejenis permainan kanak-kanak yang dilakukan secara melompat-lompat dengan sebelah kaki di petak-petak tertentu yang dilukis.
ting-ting
ting ting 
(4)
kot-kot = (dialek Kedah) mungkin, kalau-kalau
kotkot
kot kot
(5)
koi-koi = perlahan-lahan, hati-hati (jangan tergesa-gesa)
koikoi
kot koi
(6)
songsong = berlawanan (bertentangan) arah
song-song
song song
(7)
gingging =berdiri di atas sebelah kaki dengan tangan memegang kaki yang satu lagi.
ging ging
ging-ging
(8)
gonggong  = membawa (memegang) dengan mulut atau paruh (berkenaan anjing, burung, dan lain-lain) / menyalak (anjing)
gong gong
gong-gong
(9)
kongkong = benda daripada kayu atau besi yang berlubang yang dikenakan pada leher orang salah atau orang tahanan (untuk menghukumnya atau mencegahnya daripada lari), pasung
kong kong
kong-kong
(10)
liplap = 1. tidak sekata atau sama (warna barang yang berlapis-lapis) 2. Belanda liplap = Belanda peranakan
lip-lap
lip lap
(11)
waswas  = (perasaan) sangsi / curiga khuatir / sangkaan buruk yang merunsingkan
was-was
was was
Nantikan kemunculan buku CAKNA EJA .....
Salam Bahasa Jiwa Bangsa

KERATAN AKHBAR PROGRAM TITISAN ILMU TABURAN BUDI



1. Nama program
TITISAN ILMU TABURAN BUDI

2. Siapa anjurkan
Penganjuran bebas iaitu tidak terikat dengan mana2 jabatan atau syarikat. Urus setia terdiri drpd barisan rakan-rakan pendidik.

3. Objektif program :
Tujuan program ini diedarkan adalah untuk mengisi masa cuti guru-guru (dari seluruh negara ) sambil menghadiri majlis santai dengan pengisian ilmu pendidikan daripada penceramah undangan khususnya yang brkaitan bahasa dalam meningkatkan kemahiran berbahasa dalam kalangan para pendidik.

4. Matlamat program ini?
Matlamat utama program ini adalah untuk memberikan ilmu dan memperluas kecaknaan guru terhadap penggunaan bahasa yang baik dan indah. Hal ini termasuk teknik pengajaran yang terbaik untuk memastikan pencapaian murid ada kemajuan. Selain untuk memajukan dan mempertingkatkan ilmu bahasa dalam diri, guru juga mempelajari pelbagai ilmu dari segi bahasa, penulisan, pengajaran, dan teknik didik hibur daripada pengalaman dan pengetahuan yang dimiliki oleh barisan penceramah.

8 apa yg diajar? 
Pelbagai tajuk sudah diajar dan yang terkini iaitu Siri 5 ialah:
1. Cikgu Azhar Salleh, Munsyi Dewan
(Penggunaan Imbuhan dalam Konteks Bahasa Melayu kontemporari)

2. Cikgu Tan CL
(Penguasaan dan Penggunaan Istilah Baharu Keluaran DBP dalam Pendidikan Abad ke-21)

3. Cikgu Khairuddin Ayip
(Penulisan Bestari Berimpak Hebat dan KBAT)

4. Cikgu Richard Lee
(Strategi Penguasaan Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid Linus, Halus, dan Galus)

5. Bonda Mahaya Mohd Yassin, Munsyi Dewan
(Konsep Mestamu dalam Didik Hibur Alaf Baharu)

9 apa komen dan harapan?
Saya amat berterima kasih kepada semua peserta yang sudi menyertai program ini dengan rela hati dan kesanggupan barisan penceramah menerima undangan walaupun sibuk dengan pelbagai urusan dan sedia menaburkan ilmu kepada peserta yang hadir. 

Daripada respon yang diterima, mereka amat berpuas hati dan sentiasa menunggu untuk datang ke Siri yang berikutnya. 

10. Kenapa melakukan program ini? 
Program ini dirasakan dapat memberi peluang dan ruang kepada para guru untuk bertemu secara langsung dengan penceramah hebat di samping dapat bertukar2 fikiran sesama kenalan dari seluruh negara. 

11. Target sasaran program ini? 
Guru, ibu bapa, pengkaji bahasa, tutor, dan semua ahli masyarakat yang brminat untuk menimba ilmu.



2 January 2018

NOTA BULANAN BAHASA MELAYU - TUISYEN KENDIRI


Pada zaman moden ini, ibu bapa semakin hari semakin sibuk bekerja. Guru-guru juga sibuk mengajar anak murid dan tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk membuat nota dan menyediakan latihan untuk anak-anak murid mereka.

Saya ada jalan penyelesaiannya. Saya telah menerbitkan nota bulanan, edisi murid yang tidak ada jawapan dan edisi guru yang berjawapan lengkap. Oleh sebab itu, nota ini sesuai digunakan oleh guru, tutor, ibu bapa mahupun pelajar untuk membuat ulang kaji atau seolah-olah mempelajari subjek Bahasa Melayu secara kendiri.

NOTA BULANAN TINGKATAN 1-5 yang saya tulis mempunyai ciri-ciri berikut:
  1. Setiap nota bulanan terdiri daripada 100 halaman (edisi murid) dan 100 halaman (edisi guru) yang dijual berasingan pada setiap bulan, bukan sekali pembayaran. 
  2. Nota komsas dan novel yang komprehensif dan terbaharu mengikut kehendak Bahagian Perkembangan Kurikulum.
  3. Latihan tatabahasa yang mematuhi kriteria KBAT dan format terkini.
  4. Latihan peribahasa yang mantap dan sesuai untuk murid yang ingin mempelajari peribahasa dengan gaya yang unik serta soalan yang berbentuk peperiksaan.
  5. Karangan yang mantap dengan kerangka karangan disediakan (PT3) dan murid dapat membuat persediaan untuk menduduki PT3 atau peperiksaan bulanan / semester / akhir tahun.
  6. Dengan merujuk nota bulanan edisi murid dan edisi guru, murid dapat membuat pembelajaran kendiri.
  7. Nota dan latihan novel yang terkini juga dapat membantu pelajar menjawab soalan peperiksaan.
  8. Soalan kesalahan ejaan dan tatabahasa yang berbagai-bagai bentuk dapat mematangkan pemikiran murid.
  9. Guru-guru juga boleh menggunakan bahan ini sebagai alat bantuan mengajar murid di sekolah. Walau bagaimanapun, sebarang salinan harus mendapatkan kebenaran saya sebagai penulis buku nota bulanan.
  10. Komsas dan novel yang lengkap dengan permintaan semua zon disediakan. Skema jawapan novel yang terdiri daripada skema semua zon di Malaysia memastikan anda tidak berasa risau sekiranya ada persoalan perbezaan zon. 
  11. Guru-guru atau murid boleh membeli setiap bulan secara berasingan. RM50 yang anda bayar hanya untuk bulan semasa. Contohnya, bulan ini ialah bulan Januari, maka saya akan menghantar nota bulan Januari. Pada bukan Februari, saya akan hantar nota bulan Februari sahaja kecuali cikgu ada permintaan untuk menghantar nota bulan Januari. 

BUTIRAN PEMBAYARAN
MAKLUMAT BAYARAN:
HARGA: RM50 (SETIAP BULAN) bayar setiap bulan.. bukan sekali gus setahun.
*PEMBELI AKAN MENDAPAT EDISI MURID + EDISI GURU
TERMASUK KOS PENGHANTARAN KE SELURUH NEGARA.
NAMA AKAUN: ALAM BIMBINGAN CIKGU TAN
NAMA BANK: HONG LEONG BANK BERHAD
NOMBOR AKAUN: 10801002719

SILA HANTAR BUTIRAN BERIKUT KEPADA SAYA SECARA PERIBADI:
NAMA PENUH:
ALAMAT LENGKAP:
NOMBOR TELEFON:
NOTA TINGKATAN: 

BUKU NOTA BULANAN AKAN MULA DIHANTAR PADA AWAL BULAN SECARA POSLAJU

SIAPA CEPAT DIA DAPAT!
HANTAR BUKTI KEMASUKAN WANG KE DALAM AKAUN BANK KEPADA SAYA MELALUI TELEGRAM / WHATSAPP DI BAWAH:
PERTANYAAN / PENGHANTARAN BUKTI BAYARAN
CIKGU TAN CL
NO TEL: +60122099440
SEBARANG PERTANYAAN: WHATSAPP / TELEGRAM SAHAJA
NOTA BULANAN TINGKATAN 1
EDISI MURID + EDISI GURU (JAWAPAN) + POSLAJU = RM50
NOTA BULANAN BM CIKGU TAN 
TINGKATAN 1 (2018)
BULAN
MINGGU 1
MINGGU 2
MINGGU 3
MINGGU 4
JANUARI
1.       SATU KESALAHAN TATABAHASA
(LATIHAN 1 – 5)
2.       MEMBINA ULASAN
(LATIHAN 1 – 3)
3.       KESALAHAN EJAAN
(LATIHAN 1 – 5)
1.       KOMSAS 1 – PANTUN DUA KERAT (NASIHAT)
2.       PERIBAHASA
(LATIHAN 1 – 5)
3.       SINTAKSIS
(SUBJEK/PREDIKAT)
1.       KARANGAN PANJANG (TEMA 1) (PERAYAAN)
2.       NOVEL – LATIHAN 1 – 3
3.       PERBINCANGAN JAWAPAN PERIBAHASA

1.  KOMSAS 2 – KOMSAS 10 – DRAMA “HADIAH”
2.    PERBINCANGAN TATABAHASA
3.    POST-MORTEM KELEBIHAN DAN KEKURANGAN DALAM KARANGAN
NOTA BULANAN TINGKATAN 2
EDISI MURID + EDISI GURU (JAWAPAN) + POSLAJU = RM50

NOTA BULANAN BM CIKGU TAN 
TINGKATAN 2 (2018)
BULAN
MINGGU 1
MINGGU 2
MINGGU 3
MINGGU 4
JANUARI
1.       SATU KESALAHAN TATABAHASA
(LATIHAN 1 – 5)
2.       MEMBINA ULASAN
(LATIHAN 1 – 3)
3.       KESALAHAN EJAAN
(LATIHAN 1 – 5)
1.       KOMSAS 1 – PANTUN ALAM REMAJA
2.       PERIBAHASA
(LATIHAN 1 – 5)
3.       SINTAKSIS
(SUBJEK/PREDIKAT)
1.       KARANGAN PANJANG (TEMA 1) (GOTONG-ROYONG)
2.       NOVEL – LATIHAN 1 – 3
3.       PERBINCANGAN JAWAPAN PERIBAHASA

1.    KOMSAS 2 – CERPEN BANJIR DI MATA EMAK
2.    PERBINCANGAN TATABAHASA
3.    POST-MORTEM KELEBIHAN DAN KEKURANGAN DALAM KARANGAN
NOTA BULANAN TINGKATAN 3
EDISI MURID + EDISI GURU (JAWAPAN) + POSLAJU = RM50
NOTA BULANAN BM CIKGU TAN 
TINGKATAN 3 (2018)

BULAN
MINGGU 1
MINGGU 2
MINGGU 3
MINGGU 4
JANUARI
1.       SATU KESALAHAN TATABAHASA
(LATIHAN 1 – 5)
2.       MEMBINA ULASAN
(LATIHAN 1 – 3)
3.       KESALAHAN EJAAN
(LATIHAN 1 – 5)
1.       KOMSAS 1 – SYAIR BURUNG NURI
2.       PERIBAHASA
(LATIHAN 1 – 5)
3.       SINTAKSIS
(SUBJEK/PREDIKAT)
1.       KARANGAN PANJANG (TEMA 1) (KEMALANGAN)
2.       NOVEL – LATIHAN 1 – 3
3.       PERBINCANGAN JAWAPAN PERIBAHASA

1.    KOMSAS 2 – LEGASI TAPAI UBI
2.    PERBINCANGAN TATABAHASA
3.    POST-MORTEM KELEBIHAN DAN KEKURANGAN DALAM KARANGAN
NOTA BULANAN TINGKATAN 4
EDISI MURID + EDISI GURU (JAWAPAN) + POSLAJU = RM50
NOTA BULANAN BM CIKGU TAN 
TINGKATAN 4 (2018)

BULAN
MINGGU 1
MINGGU 2
MINGGU 3
MINGGU 4
JANUARI
1.       LATIHAN RUMUSAN 1
2.       KOMSAS 1 – SYAIR BIDASARI
3.       LATIHAN KESALAHAN EJAAN DAN IMBUHAN
(1 – 5)
4.       LATIHAN PERIBAHASA
(1 – 5)
1.       KARANGAN BERGAMBAR 1–2
2.       SINTAKSIS
(SUBJEK/PREDIKAT)
3.       LATIHAN NOVEL 1 – 2
4.       BINA AYAT 1 – 5
1.       LATIHAN RUMUSAN 2
2.       KOMSAS 2 – CERPEN KADUK AYAM DAN RAJA
3.       KESALAHAN ISTILAH DAN BAHASA 1 – 5
4.       PERBINCANGAN JAWAPAN
KARANGAN PANJANG

TEMA – (DIRI)

TULIS DAN HANTAR DI DALAM KELAS

NOTA BULANAN TINGKATAN 5
EDISI MURID + EDISI GURU (JAWAPAN) + POSLAJU = RM50
NOTA BULANAN BM CIKGU TAN 
TINGKATAN 5 (2018)

BULAN
MINGGU 1
MINGGU 2
MINGGU 3
MINGGU 4
JANUARI
1.       LATIHAN RUMUSAN 1
2.       KOMSAS 1 – GURINDAM BEBERAPA PETUA HIDUP
3.       LATIHAN KESALAHAN EJAAN DAN IMBUHAN (1 – 5)
4.       LATIHAN PERIBAHASA
(1 – 5)
1.       KARANGAN BERGAMBAR 1–2
2.       SINTAKSIS
(SUBJEK/PREDIKAT)
3.       LATIHAN NOVEL 1 – 2
4.       BINA AYAT 1 – 5
1.       LATIHAN RUMUSAN 2
2.       KOMSAS 2 – CERPEN “CINTA AHMAD MUTAWAKKIL”
3.       KESALAHAN ISTILAH DAN BAHASA 1 – 5
4.       PERBINCANGAN JAWAPAN
KARANGAN PANJANG

TEMA – (DIRI)

TULIS DAN HANTAR DI DALAM KELAS