Musim hujan dan banjir ini menyebabkan banyak informasi tersebar, terutamanya yang berkaitan dengan ramalan cuaca dan amaran tanah runtuh. Yang suka menggunakan “terima kasih info” terlalu ramai sehingga kata-kata itu terserap dalam jiwa walaupun rancu. Dari sisi masa, mungkin pengguna bahasa ingin menyampaikan terima kasih kepada pemberi info tersebut dengan cepatnya tetapi tersilap dalam kata-kata sehingga si pemberi maklumat sedih kerana si penerima hanya mengucapkan terima kasih kepada info, bukan kepada pemberi info.
Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
Selamat Melayari Blog Saya!
- CIKGU TAN CL
- Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN
28 December 2021
Terima kasih
Pengguna bahasa Melayu memang pelik.
Pengguna bahasa Melayu memang pelik.
14 December 2021
"Semoga bahagia" tidak gramatis?
Musim perkahwinan sudah tiba. Pengguna bahasa akan menggunakan ayat-ayat berikutnya dalam ucapan mereka.
3 December 2021
OK atau ok atau O.K atau O.K. atau okey?
OK atau ok atau O.K atau O.K. atau okey?
28 November 2021
KATA SENDI NAMA "TERHADAP" DAN "TENTANG"
Saya ingin memenuhi permintaan seorang guru yang menantikan perkongsian saya tentang kata sendi nama “terhadap”. Untuk menjelaskan perkara ini secara terperinci, saya juga membandingkannya dengan kata sendi nama "tentang".
25 November 2021
KENALILAH "DALAM" YANG SUNGGUH DALAM DALAM USAHA MENGGUNAKAN BAHASA MELAYU YANG BETUL DI DALAM BILIK DARJAH
18 October 2021
Adakah frasa "harap jangan" betul?
Tutor LYS: Cikgu Tan, ayat “Harap jangan berludah.” salah, kan? Sebabnya ialah ada dua kata perintah hadir berderetan.
Antara "terhibur oleh" dengan "terhibur dengan" dan "terhibur akan", yang manakah gramatis?
Ada seorang guru bertanya kepada saya. Cikgu Tan, yang manakah frasa yang betul?
(1) terhibur oleh
(2) terhibur dengan
(2) terhibur akan
Pada lazimnya, guru-guru yang bertanya soalan hanya mahu mendapatkan jawaban tetapi tidak mahu mencari sebab jawaban itu betul atau salah. Dengan hanya memberikan jawaban tanpa menerangkan sebabnya, murid tidak akan faham akan sebabnya sampai bila-bila.
Langkah pertama ialah kita harus mengetahui fungsi kata "terhibur". Makna perkataan "terhibur" yang pertama ialah kata kerja tak transitif (KKTT). Sebabnya ialah kata kerja ini boleh hadir sebagai predikat tanpa memerlukan pelengkap.
Hatinya terhibur.
Hassan sudah terhibur.
Saya pasti terhibur.
Selain mendukung makna kata kerja tak transitif, perkataan "terhibur" tidak dapat membawa makna frasa adjektif perasaan dengan kata penguat ter-. Hal ini dikatakan demikian kerana "hibur" tidak dapat berdiri sendiri tanpa imbuhan "ter-" yang membawa makna "keadaan tersedia", mengikut Tatabahasa Dewan, halaman 175. Oleh sebab itu, perkataan ini hanya tergolong dalam kata kerja tak transitif.
Apabila tergolong dalam KKTT, terhibur boleh diikuti pelengkap. Antara pelengkap yang boleh hadir selepas KKTT ialah kata nama, kata adjektif, dan kata sendi nama. Oleh sebab itu, "oleh", "dengan" dan "akan" juga merupakan kata sendi nama yang boleh menerima KKTT.
Walau bagaimanapun, kata sendi nama "akan" digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang merujuk manusia, dan penggunaannya mesti didahului oleh kata adjektif yang bersifat emotif, mengikut Tatabahasa Dewan, halaman 282.
Contohnya:
Wanita itu rindu akan anaknya.
Rakyat mesti cinta akan negara.
Ibu bapa sayang akan anak.
Oleh sebab itu, frasa "terhibur akan" tidak boleh diterima kerana "terhibur" bukan kata adjektif berunsur emotif.
Di sebaliknya, frasa "terhibur oleh" pula bagaimana? Adakah diterima? Untuk mengetahui jawabannya, kita mestilah mengetahui fungsi kata sendi nama "oleh" pula. Kata sendi nama "oleh" menurut Tatabahasa Dewan, halaman 283 ialah kata sendi nama ini digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama untuk membawa maksud yang berikut:
(a) kata sendi nama "oleh" menunjukkan hubungan pembuat dalam ayat pasif yang menggunakan bentuk berikut: di-, ter-, dan kena.
Contohnya:
Kuih itu dibeli olehnya.
Buku Pelita Bahasa Melayu terkarang oleh Za'ba.
Pencuri itu kena tangkap oleh polis.
(b) Kata sendi nama "oleh" juga menunjukkan hubungan yang membawa maksud sebab. Oleh hal yang demikian, kata sendi nama "oleh" berpunca daripada "oleh sebab" yang kemudiannya berlaku pengguguran "sebab" secara pilihan, menurut Tatabahasa Dewan, halaman 283.
Contohnya:
Dia mati oleh senjatanya sendiri. (pengguguran "sebab")
Dia mati oleh sebab senjatanya sendiri. (ayat asal)
Pemain itu kalah oleh kekurangan latihan. (pengguguran "sebab")
Pemain itu kalah oleh sebab kekurangan latihan. (ayat asal)
Oleh ketekunannya menelaah, Ali mencapai keputusan yang cemerlang. (pengguguran "sebab")
Oleh sebab ketekunannya menelaah, Ali mencapai keputusan yang cemerlang. (ayat asal)
Jika melihat pada frasa "terhibur oleh" sebenarnya berpunca daripada frasa "terhibur oleh sebab". Maka, frasa ini sebenarnya gramatis kerana boleh menjadi seperti yang berikut:
Ali terhibur oleh persembahan penari. (pengguguran "sebab")
Ali terhibur oleh sebab persembahan penari. (ayat asal)
Dalam hal ini, frasa "terhibur oleh" gramatis sekiranya makna frasa atau ayat tersebut ialah "sebab".
Bagaimanakah pula dengan "terhibur dengan"?
Jika kita membaca halaman 280, Tatabahasa Dewan, kata sendi "dengan" membawa makna
(a) bersama-sama/berserta
(b) cara sesuatu kerja itu dilakukan
(c) memakai/menggunakan, iaitu sebagai alat
(d) menyatakan keadaan perbandingan yang serupa atau sama.
Adakah fungsi (a) gramatis?
Ali terhibur dengan penonton yang lain. (asal)
Ali terhibur bersama-sama penonton yang lain. (makna)
Adakah fungsi (b) gramatis?
Ali terhibur dengan persembahan itu. (ayat bersusunan biasa).
Dengan persembahan itu, Ali terhibur. (ayat bersusunan songsang)
Oleh sebab itu, fungsi (a) dan (b) juga sesuai dengan makna yang berbeza iaitu
(1) Ali terhibur dengan penonton yang lain.
Makna: Ali terhibur bersama-sama penonton yang lain.
(2) Ali terhibur dengan persembahan itu.
Makna: Ali terhibur dengan cara sesuatu persembahan itu dilakukan.
Kesimpulannya, frasa "terhibur oleh" dan "terhibur dengan" juga gramatis tetapi bergantung pada makna yang cuba disampaikan dalam ayat tersebut. Oleh hal yang demikian, guru yang ingin bertanya tentang sesuatu frasa seelok-elokknya memberikan ayat yang lengkap agar makna ayat tersebut sampai juga kepada orang yang ditanya.
Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong tunjukkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.
Cikgu Tan CL
10 September 2021
12 July 2021
NOTA PDPR 19: PENJELASAN TERPERINCI KATA SENDI NAMA "DI"
NOTA PDPR 19
PENJELASAN TERPERINCI KATA SENDI NAMA "DI"
Kata sendi nama ialah perkataan yang letaknya di hadapan frasa nama. Walaupun hadir di hadapan kata nama atau frasa nama, namun tiap-tiap satu mempunyai tugas atau fungsi yang berlainan dan penggunaannya ditentukan oleh peraturan yang khusus dan yang jelas. Kata sendi nama "di" digunakan khusus di hadapan kata nama atau asa nama yang menunjukkan tempat. Kata sendi nama ini ditulis terpisah daripada kata nama atau frasa nama yang mengikutinya.
Contohnya dalam ayat:
1. Ibunya bekerja di sekolah itu.
2. Pengembara itu sesat di dalam hutan.
3. Pertunjukan itu diadakan di Kota Bharu.
4. Dia menunggu kami di perhentian bas.
5. Tambak Johor terletak di antara negeri Johor dengan Singapura.
Kata sendi nama di tidak boleh digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama yang menerangkan waktu, masa, atau zaman.
Contohnya:
6. Raja Iskandar memerintah pada zaman itu.
(bukan: Raja Iskandar memerintah di zaman itu.)
7. Suasana amat tenang pada pagi yang permai itu.
(bukan: Suasana amat tenang di pagi yang permai itu.)
8. Dia masih bujang pada ketika itu.
(bukan: Dia masih bujang di ketika itu.)
9. Burung-burung pulang ke sarangnya pada waktu senja.
(bukan: Burung-burung pulang ke sarangnya di waktu senja.)
10. Kegemilangan kerajaan Melayu Melaka memuncak pada kurun ke-15.
(bukan: Kegemilangan kerajaan Melayu Melaka memuncak di kurun ke-15.)
Banyak pengguna bahasa termasuk ibu bapa, murid-murid, dan masyarakat di Malaysia suka menyalahgunakan penggunaan "di" dalam tulisan mereka.
Contoh:
(a) Disamping itu, masalah sosial juga disebabkan oleh pengaruh rakan sebaya. ❌
(b) Saya meletakkan buku itu diatas meja.❌
(c) Lelaki itu akan di masukkan ke hospital petang ini. ❌
Dalam ayat (a) "di" diikuti kata nama, iaitu "samping". Oleh sebab itu, perkataan "di" yang berfungsi sebagai kata nama yang diterima oleh tempat mesti ditulis jarak. Hal ini dikatakan demikian kerana tempat dan kata sendi nama tidak boleh ditulis rapat seperti kata kerja pasif.
Dalam ayat (b) "di" yang diikuti kata arah "atas" mestilah dijarakkan juga kerana kata sendi "di" dalam ayat itu diikuti oleh kata arah, bukan kata kerja.
Dalam ayat (c) "di" ditulis pisah walaupun diikuti kata kerja. Inilah kesilapan paling umum dalam kalangan pengguna bahasa. Jika "di" diikuti kata kerja, maka perlu ditulis secara rapat kerana perkataan ini ialah kata kerja pasif.
Lihat ayat aktif dan ayat pasif di bawah:
Ali membawa buku ke pejabat. (pasif) ☑️
Buku dibawa oleh Ali ke pejabat. (pasif) ☑️
Oleh sebab itu, pembetulan seperti yang berikut perlu dilakukan.
(a) Di samping itu, masalah sosial juga disebabkan oleh pengaruh rakan sebaya.☑️
(b) Saya meletakkan buku itu di atas meja. ☑️
(c) Lelaki itu akan dimasukkan ke hospital petang ini. ☑️
UJI PDPR 19
Baca ayat-ayat di bawah dengan telitinya, kemudian baiki kesalahan bahasa yang terdapat dalam ayat tersebut.
(i) Rumah yang sangat amat cantik itu terletak diatas Bukit Larut, Taiping.
(ii) Undang-undang yang di gubal itu telah mendapat perkenan Majlis Raja-Raja Melayu.
(iii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengecam serangan diGaza yang mengorbankan rakyat yang tidak bersalah.
(iv) Ujian bulanan akan di jalankan pada minggu hadapan oleh guru-guru subjek berkenaan.
(v) Kakak saya menyimpan makanan didalam peti sejuk.
(vii) Murid-murid di zaman moden ini sukar bangun awal pagi kerana mereka tidur lewat malam.
(viii) Kelas di dalam talian yang dijalankan oleh pihak sekolah mendapat sambutan yang baik.
(ix) Penjelasan yang di sampaikan oleh penceramah itu kami fahami.
(x) Guru yang berkemahiran dan kreatif itu di senaraikan sebagai guru cemerlang.
Murnikan jika ada kekhilafan,
Teruskan pembelajaran demi masa depan.
Salam keilmuan.
10 July 2021
NOTA PDPR 18: PENGGUNAAN KLITIK "MU" DALAM AYAT
NOTA PDPR 18
PENGGUNAAN KLITIK "MU" DALAM AYAT
Kata ganda nama diri kedua yang disingkatkan daripada "kamu" kepada "mu" mempunyai fungsi yang berbeza dan peraturan penulisannya yang berbeza. Acap kali perkataan ini muncul dalam ayat murid dan ditulis secara pisah. Walau bagaimanapun, kesilapan ini dapat kita atasi dengan adanya kemahuan membaiki kesilapan bahasa. Hal ini dikatakan demikian kerana "mu" boleh hadir sebagai subjek, predikat mahupun objek dalam predikat. Walau bagaimanapun, "mu" hanya boleh hadir selepas kata nama. Cara menulisnya juga perlulah betul, iaitu rapat dengan perkataan sebelum. Jika dipisahkan daripada perkataan yang sebelum atau selepasnya, maka tidak gramatis.
Lihat ayat di bawah:
*(1a) Bapa mu garang tak?
(1b) Bapamu nampak garang tak?
*(2a) Lelaki yang berdiri itu guru ku yang hebat.
(2b) Lelaki yang berdiri itu guru ku yang hebat.
Ayat (1a) dan (2a) tidak gramatis kerana kata ganti nama diri kedua singkat "mu" dipisahkan daripada perkataan sebelumnya. Oleh sebab itu, ayat (1b) dan (2b) ialah bentuk yang betul dan gramatis.
Dalam hal ini, formula yang perlu diingati ialah
KN + mu (gramatis)
KK+ mu (tidak gramatis)
KA + mu (tidak gramatis)
UJI PDPR 18
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti, kemudian betulkan satu kesalahan bahasa yang terdapat dalam setiap ayat.
(i) Buku mu yang tebal ada padaku.
(ii) Kalender mu yang cantik itu diperoleh daripada siapa?
(iii) Komputer riba mu yang berjenama Apple itu mahal?
(iv) Telefon yang baharu ini telefon mu?
(v) Jari kakiku sakit terlanggar oleh basikal mu.
(vi) Penghinaan mu menjadi kekuatanku.
(vii) Keputusan mu untuk berpisah denganku akan kuterima dengan reda.
(viii) Segala pengorbananku selama ini tidak pernah terukir di benak mu?
(ix) Gambar kenangan bersama mu akan kusimpan kemas di hatiku.
(x) Kasih yang kauberikan kuterima dan kuukir sebagai kenangan mu bersamaku.
Walaupun mudah, konsep ini kadangkala boleh mengelirukan pengguna bahasa.
Jika ada kekhilafan, mohon murnikan.
Terima kasih.
7 July 2021
NOTA PDPR 17:PENGGUNAAN KLITIK "KU" DALAM AYAT
NOTA PDPR 17
PENGGUNAAN KLITIK "KU" DALAM AYAT
Kata ganda nama diri pertama yang disingkatkan daripada "aku" kepada "ku" mempunyai fungsi yang berbeza. Hal ini dikatakan demikian kerana "aku" boleh berfungsi sebagai subjek mahupun objek dalam predikat. Walau bagaimanapun, "ku" pula hanya boleh hadir sebelum kata kerja pasif dan selepas kata nama. Cara menulisnya juga perlulah betul, iaitu rapat dengan perkataan sebelum atau selepasnya. Jika dipisahkan daripada perkataan yang sebelum atau selepasnya, maka tidak gramatis.
*(1a) Beg itu ku beli di pasar pagi.
(1b) Beg itu kubeli di pasar pagi.
*(2a) Lelaki itu merampas beg ku yang berwarna hitam.
(2b) Lelaki itu merampas begku yang berwarna hitam.
Ayat (1a) dan (2a) tidak gramatis kerana kata ganti nama diri pertama singkat "ku" dipisahkan daripada perkataan sebelum dan selepasnya. Oleh sebab itu, ayat (1b) dan (2b) ialah bentuk yang betul dan gramatis.
Dalam hal ini, formula yang perlu diingati ialah
(i) ku + KK pasif tanpa imbuhan awalan
(ii) Kata nama + ku
Perkataan yang berfungsi sebagai kata adjektif tidak boleh berdiri sendiri jika diikuti kata ganti nama diri singkat "ku" kecuali hadirnya kata nama sebelum kata adjektif itu.
Contohnya:
(4a) Isteriku telah dirampas orang. (gramatis)
(4b) Isteri cantikku telah dirampas orang. (gramatis)
(4c) Cantikku dirampas orang. (tidak gramatis)
UJI PDPR 17
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti, kemudian betulkan satu kesalahan bahasa yang terdapat dalam setiap ayat.
(i) "Ayah ku seorang polis," kata Ali kepada Aminah yang bersembang dengannya.
(ii) Botol air ku yang amat sangat cantik itu mahal harganya.
(iii) Wanita yang tinggi lampai itu akan ku jadikan sebagai isteri.
(iv) Buku teks itu ku ambil daripada Aliah yang duduk di depan meja guru.
(v) Lokasi yang diceritakan oleh orang kampung itu sudah pernah ku tujui.
(vi) Tiket bas itu ku beli dengan wang pemberian ibu kesayangan.
(vii) Sari yang ku peroleh daripada sahabat baik itu cantik warnanya.
(viii) "Wahai kekasih ku, janganlah bermuran durga," kata P. Ramlee dalam filem lakonannya.
(ix) Gambar ku yang lama telah ditukar kepada yang baharu.
(x) Kakak ku telah membeli kereta baharu yang berwarna biru.
Walaupun mudah, konsep ini kadangkala boleh mengelirukan pengguna bahasa.
Jika ada kekhilafan, mohon murnikan.
Terima kasih.
6 July 2021
NOTA PDPR 16: FRASA KERJA DENGAN AYAT KOMPLEMEN
NOTA PDPR 16
FRASA KERJA DENGAN AYAT KOMPLEMEN
Suatu masa dahulu, ada seorang guru bertanya kepada saya tentang penggunaan "mengatakan bahawa" dan "berkata bahawa". Adakah kedua-dua frasa ini betul? Untuk menjawab persoalan ini, kajilah halaman 398, Tatabahasa Dewan untuk mendapatkan jawabannya. Oleh sebab itu, marilah kita sama-sama mengkaji tajuk "Frasa Kerja dengan Ayat Komplemen"
Menurut Tatabahasa Dewan, Frasa kerja, sama ada mengandungi kata kerja transitif atau tak transitif, boleh menerima ayat komplemen. Apabila ini berlaku, ayat yang terbentuk ialah ayat majmuk.
Contohnya:
(i) Frasa kerja transitif dengan ayat komplemen
1. Orang itu menafikan bahawa barang-barangnya telah hilang.
(1a) Orang itu menafikan sesuatu.
(1b) Barang-barangnya telah hilang.
(ii) Frasa kerja tak transitif dengan ayat komplemen
(2) . Pak Abu berkata bahawa tetamu anaknya dari kota.
(2a) Pak Abu berkata.
(2b) Tetamu anaknya dari Kota.
Dalam ayat 1, perkataan "sesuatu" perlu ditulis selepas kata kerja transitif sewaktu kita memisahkannya menjadi ayat tunggal. Dalam ayat 2 pula, kita tidak perlu menambah apa-apa perkataan kerana kata kerja dalam ayat kedua ialah kata kerja tak transitif. Oleh sebab itu, kata kerja itu boleh berdiri sendiri tanpa memerlukan objek. Hal ini berbeza dengan ayat 1 yang menggunakan kata kerja transitif yang wajib diikuti objeknya. Dalam ayat 1,
Subjek: Orang itu.
Kata kerja: menafikan
Objek: bahawa barang-barangnya telah hilang
Oleh sebab objeknya "bahawa barang-barangnya telah hilang", maka objek ini tidak boleh diubah menjadi "barang-barangnya" atau "barang-barangnya telah hilang". Lihat kesilapan di bawah:
(*1c) Barang-barangnya dinafikan telah hilang oleh orang itu.
(*1d) Barang-barangnya telah hilang dinafikan oleh orang itu.
Kedua-dua ayat di atas tidak gramatis kerana menggugurkan kata hubung pancangan komplemen sebagai penanda objek.
Ayat 1 sepatutnya dipasifkan menjadi:
(1e) Bahawa barang-barangnya telah hilang dinadikan oleh orang itu.
Baiklah, cukup setakat ini perkongsian saya pada hari ini. Cubalah soalan-soalan di bawah:
UJI PDPR 16
Baca ayat-ayat di bawah, kemudian kenal pasti sama ada ayat di bawah ayat aktif transitif atau ayat aktif tak transitif. Selepas itu, tukarkan ayat aktif transitif yang anda pilih kepada ayat pasif. transitif. Bagi ayat aktif tak transitif, anda harus menyenaraikan kata kerja dengan ayat komplemennya.
(i) Penulis itu mengesahkan bahawa dia telah memenangi peraduan mengarang cerpen.
(ii) Berita itu menyatakan bahawa semua penumpang terselamat.
(iii) Kami menegaskan bahawa kejayaan bergantung pada usaha gigih.
(ix) Kerajaan mengumumkan bahawa rakyat luar bandar akan diberikan lebih banyak kemudahan di bawah rancangan pembangunan itu.
(v) Mereka berhujah bahawa projek itu dapat diselesaikan dalam masa dua tahun.
(vi) Penduduk kampung itu beranggapan bahawa penghulu mereka sudah berpindah.
(vii) Penceramah itu berasa bahawa tajuk itu sesuai untuk para pendengar.
(viii) Ibu Ali berpendapat bahawa sumbangan PIBG sekolah anaknya berkesan.
(ix) Ayah menjelaskan bahawa keadaan nenek semakin stabil.
(x) Ibu menyatakan bahawa air sungai semakin melimpah.
Sekian, terima kasih.
5 July 2021
NOTA PDPR 15: AYAT MAJMUK PANCANGAN KETERANGAN PERBANDINGAN
NOTA PDPR 15
2 July 2021
NOTA PDPR 14: AYAT MAJMUK PANCANGAN KETERANGAN TUJUAN
NOTA PDPR 14
AYAT MAJMUK PANCANGAN KETERANGAN TUJUAN
Jom belajar keterangan tujuan dalam ayat majmuk. Harus ingat, bahagian ini juga selalu ada kekeliruan dalam kalangan pengguna bahasa. Hal ini dikatakan demikian kerana kekeliruan terjadi apabila penggunaan kata sendi nama "untuk", "demi", dan "bagi" sebagai kata hubung. Keterangan tujuan ialah unsur yang menerangkan maksud bagi sesuatu perbuatan atau kejadian. Kata hubung keterangan tujuan adalah seperti untuk, demi dan bagi. Yang paling penting, pengguna bahasa harus mengetahui 4 fakta penting, yakni:
(a) Kata sendi nama menyebabkan ayat itu tidak dapat dicerakinkan/dipisahkan.
(b) Kata hubung menyebabkan sesuatu ayat dapat dicerakinkan/dipisahkan.
(c) Kata sendi nama hanya boleh diikuti kata arah dan kata nama.
(d) Kata hubung boleh menerima kata kerja.
Contohnya:
1. Para pemimpin menyusun rancangan ekonomi untuk meningkatkan taraf hidup rakyat.
(1a) Para pemimpin menyusun rancangan ekonomi.
(1b) Para pemimpin meningkatkan taraf hidup rakyat.
2. Demi menyatukan rakyat berbilang kaum, sebuah jabatan khusus telah ditubuhkan.
(2a) Sebuah jabatan khusus telah ditubuhkan.
(2b) Sebuah jabatan menyatukan rakyat berbilang kaum.
NOTA: Ayat (2) ialah ayat bersusunan songsang, oleh sebab itu, ayat induknya ada di belakang. Hal ini dikatakan demikian kerana pendepanan sebahagian daripada frasa kerja berlaku.
3. Dua atom hidrogen bergabung bagi membentuk satu molekul unik.
(3a) Dua atom hidrogen bergabung.
(3b) Dua atom hidrogen membentuk satu molekul unik.
Jika kita perhatikan ketiga-tiga ayat di atas, selepas kata hubung ialah kata kerja. Oleh sebab itu, ayat-ayat tersebut dapat dipisahkan. Ayat-ayat di atas boleh diubah suai sehingga menjadi ayat yang tidak dapat dipisahkan dengan cara berikut:
4. Para pemimpin menyusun rancangan ekonomi untuk tujuan meningkatkan taraf hidup rakyat.
5. Demi tujuan menyatukan rakyat berbilang kaum, sebuah jabatan khusus telah ditubuhkan.
6. Dua atom hidrogen bergabung bagi tujuan membentuk satu molekul unik.
Nampak tak "tujuan" yang dimasukkan? Hal ini bermakna, selepas kata sendi nama "bagi", "demi", "untuk", kata nama telah mengikutinya dan menyebabkan ayat ini tidak dapat lagi dipisahkan. Uniknya bahasa Melayu ialah perkataan "tujuan" digugurkan untuk memberikan laluan kepada ayat tersebut menjadi ayat majmuk keterangan "tujuan" agar dapat dipisahkan.
Saya berharap agar inovasi bahasa ini dapat memberikan pengetahuan kepada anak-anak murid kalian.
Cubalah jawab soalan-soalan di bawah ini pula:
UJI PDPR 14
Baca ayat-ayat di bawah dengan telitinya, kemudian cerakinkan ayat di bawah kepada dua ayat tunggal.
(i) Kakak membeli kek untuk meraikan hari jadi ibu.
(ii) Ibu menyediakan sarapan bagi mengenyangkan kami.
(iii) Nenek meraut lidi untuk membuat penyapu.
(iv) Kita harus berkorban demi menyatupadukan rakyat.
(v) Rakyat hendaklah hidup bekerjasama demi mengukuhkan perpaduan.
(vi) Irdina menyediakan sarapan untuk menggembirakan hati ibunya.
(vii) Salim menghadiahkan seutas jam tangan untuk menceriakan hati isterinya.
(viii) Imran menulis jurnal demi meyakinkan pensyarahnya.
(ix) Ikram mengahwini wanita pilihan ibu bapanya bagi menenangkan hati mereka.
(x) Meganathan menggubal soalan karangan untuk membantu anak-anak muridnya.