frasa kerja dengan dua objek
Frasa kerja yang dibentuk oleh kata kerja
transitif sebagai intinya boleh mengandungi dua frasa nama yang menjadi objek
kepada kata kerja tersebut. Objek-objek ini mempunyai fungsi yang berbeza dan
disebut sebagai objek tepat dan objek sipi. Objek tepat ialah objek yang
menjadi penyambut secara langsung kepada kata kerjanya sementara objek sipi
ialah objek yang tidak menjadi penyambut secara langsung kepada kata kerjanya.
Contohnya,
1. Ridzuan
menghadiahkan sebuah buku kepada Azizah.
2. Lelaki
itu membeli baju untuk anaknya.
Ayat-ayat di
atas boleh diubah menjadi ayat berikut:
1(a).
Ridzuan menghadiahi Azizah sebuah buku.
2(a). Lelaki
itu membelikan anaknya baju.
Apabila
dipasifkan, hanya frasa nama yang menjadi objek tepat akan mengalami
penjudulan, iaitu menjadi subjek atau unsur yang diterangkan. Contohnya,
1(c) Azizah
dihadiahi sebuah buku oleh Ridzuan.
2(c) Anaknya
dibelikan baju oleh wanita itu.
Sebaliknya,
ayat-ayat pasif berikut yang menjudulkan objek sipi tidak dianggap gramatis.
1(d) *Sebuah
buku dihadiahi oleh Ridzuan.
2(d) *Baju
dibelikan anaknya oleh Lelaki itu.
Pembetulannya
ialah:
1(e) Sebuah
buku dihadiahkan oleh Ridzuan kepada Azizah.
1(e) Baju
dibeli oleh lelaki itu kepada anaknya.
Yang berikut
ialah contoh-contoh ayat yang mengandungi frasa kerja dengan dua objek.
3. Dia
mencarikan isterinya sehelai selendang.
4. Dia
mencari sehelai selendang untuk isterinya.
5. Tuhan
mengurniai kita rahmat.
6. Tuhan
mengurniakan rahmat kepada kita.
7. Baginda
menganugerahi negarawan itu bintang kehormatan.
8. Baginda
menganugerahkan bintang kehormatan kepada negarawan itu.
9. Ibu
memasakkan tetamu makanan.
10. Ibu memasak makanan untuk tetamu.
11. Anak Ali menghidangi kami sedulang kuih.
12. Anak Ali menghidangkan sedulang kuih kepada kami.
Ayat
4,6,8,10, dan 12 hanya mengandungi satu objek. Hal ini dikatakan demikian
kerana ayat-ayat tersebut diubah susunannya, iaitu objek tepat asal diletakkan
di bahagian belakang ayat dengan didahului oleh kata sendi nama “untuk” atau
“kepada” dan menjadikannya frasa sendi nama.
Ada juga
frasa kerja yang seolah-olah mengandungi dua objek seperti yang berikut:
13. Sultan
Mahmud menamai tempat itu Melaka.
14. Emak
menjadikan budak itu anak angkatnya.
15. Anak
kecil itu menyangka orang itu bapanya.
16.
Hasbullah menganggap saya lawannya.
17. Dima
menamai kucing itu Si Tompok.
Sebenarnya,
ayat-ayat di atas mengandungi satu objek sahaja, iaitu frasa nama yang
mengikuti kata kerja secara langsung manakala “Melaka”, “anak angkatnya”,
“bapanya”, “lawannya”, dan “Si Tompok” hanya berfungsi sebagai penerang kepada
objek yang tidak boleh dijadikan objek tepat kerana ayat-ayat berikut jelas
menampakkan kesilapannya:
14. (a) *Emak menjadikan anak angkatnya bagi budak itu.
15. (a) *Anak kecil itu menyangka bapanya untuk orang
itu.
16. (a) *Hasbullah menganggap lawannya kepada saya.
17. (a) *Dima menamakan Si Tompok untuk kucing itu.
Untuk
menjelaskan dan membaiki kesalahan bahasa dalam ayat-ayat di atas, perkataan
“sebagai” boleh diletakkan di hadapan unsur-unsur penerang itu, contohnya:
13. (b)
Sultan Mahmud menamakan tempat itu sebagai Melaka.
14. (b) Emak
menjadikan budak itu sebagai anak angkatnya.
15. (b) Anak
kecil itu menyangka orang itu sebagai bapanya.
16. (b)
Hasbullah menganggap saya sebagai lawannya.
17. (b) Dima
menamakan kucing itu sebagai Si Tompok.
Sebagai latih tubi, guru-guru bolehlah menjadikan
ayat-ayat di bawah ini sebagai latihan kepada anak murid. Selain mempelajari
ilmu transformasi ayat aktif kepada ayat pasif, anak-anak murid kita juga dapat
mempelajari kepentingan objek tepat yang berkaitan dengan kata kerja dan objek
sipi yang diterangkan oleh kata kerja. Penguasaan ilmu frasa kerja dengan dua
objek ini penting demi persediaan menghadapi soalan tatabahasa dalam
peperiksaan.
18. (a) Ibu memberi Ali nasihat
18. (b) Ibu memberikan nasihat kepada Ali.
19. (a) Hakim menjatuhi penjahat itu hukuman mati.
19. (b) Hakim menjatuhkan hukuman mati kepada penjahat
itu.
20. (a) Polis menemui Md Ali di tepi jalan.
20. (b) Polis menemukan dompet di tepi jalan.
21. (a) Ibu mengirimi Ikram sepucuk surat.
21. (b) Ibu mengirimkan sepucuk surat kepada Ikram.
22. (a) Raja itu mengutusi menteri sepucuk surat.
22. (b) Raja itu mengutuskan sepucuk surat kepada
menteri.
23. (a) Guru memberitahu Ali hal itu.
23. (b) Guru memberitahukan hal itu kepada Ali.
24. (a) Cikgu Mei Lan mengajar murid-muridnya tatabahasa.
24. (b) Cikgu Mei Lan mengajarkan tatabahasa kepada
murid-muridnya.
No comments:
Post a Comment