Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

9 June 2020

KARANGAN UMUM SPM - PERANAN IBU BAPA MENGAWAL PENGGUNAAN TELEFON PINTAR DALAM KALANGAN ANAK MEREKA

          Pada zaman globalisasi ini , isu pengguna telefon pintar semakin meningkat dan tidak pernah menyusut malah kian membimbangkan. Menurut sumber daripada akhbar Utusan Malaysia, pengguna telefon pintar di Malaysia ialah 26 juta orang pada tahun 2016 kerana telefon pintar mempunyai banyak fungsi yang memudahkan kita. Walau bagaimanapun, statistik menunjukkan 80 peratus remaja menyalahgunakan telefon pintar. Dalam kalangan remaja ini, terdapat 90 peratus remaja menggunakan telefon pintar kerana perasaan mereka yang ingin cuba yang ada pada diri mereka. Antaranya, 70 peratus daripada mereka disebabkan oleh masalah gagal dikawal oleh ibu bapa mereka. Penyalahgunaan telefon pintar dalam kalangan remaja menyebabkan mereka mengabaikan tugasan harian dan tidak menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru. Sehubungan dengan itu, prestasi mereka dalam pelajaran akan terjejas dan masalah ini semakin hari semakin serius. Fenomena ini bagai bisul menjadi nanah jika dibiarkan oleh ibu bapa yang gagal mengawal anak mereka Oleh sebab itu, masalah yang serius ini perlu diatasi sebelum nasi sudah menjadi bubur. Persoalan yang perlu kita bincangkan ialah apakah peranan yang perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk mengawal penggunaan telefon pintar dalam kalangan anak mereka?

          Peranan ibu bapa untuk mengawal penggunaan telefon pintar dalam anak mereka ialah ibu bapa mestilah mengajar anak mereka cara betul menggunakan telefon pintar. Hal ini kerana anak-anak dapat dielakkan daripada menyalahgunakan telefon pintar yang dimiliki oleh mereka. Ibu bapa boleh memberikan pengetahuan kepada anak-anak tentang kes penyalahgunaan telefon pintar dan memastikan anak-anak mempunyai ilmu penggunaan telefon pintar yang betul. Ibu bapa mestilah mengajar dan mendidik anak mereka sejak kecil kerana melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Sebagai contohnya, ibu bapa haruslah mengajar anak cara yang betul pada hari pertama anak mereka dibelikan telefon pintar. Sumber daripada akhbar Berita Harian melaporkan 55% remaja mendedahkan maklumat peribadi kepada individu yang tidak dikenali , termasuk memberikan gambar dan gambaran fizikal diri mereka. Oleh itu, anak tidak akan menjadi golongan nomofobia, iaitu fenomena yang menyebabkan seseorang terasa fobia tanpa telefon pintar. Sebaliknya, anak-anak mampu memanfaatkan telefon pintar untuk mencari maklumat yang penting dan berguna. Tambahan pula, anak-anak dapat membaca bahan-bahan yang berkualiti yang tidak menjejaskan pelajaran mereka. Ibu bapa harus sedar bahawa bagaimana acuan begitulah kuihnya dalam hal ini. Hal ini sudah jelas membuktikan bahawa anak-anak mestilah diajar oleh ibu bapa cara menggunakan telefon pintar mereka.

          Di samping itu, ibu bapa mestilah mendedahkan anak mereka kepada isu penyalahgunaan telefon pintar. Hal ini dikatakan demikian kerana anak-anak remaja akan hilang kawalan terhadap telefon pintar dan mula ketagihan penggunaan telefon pintar. 29% remaja hari ini menjadi mangsa dihubungi dan dihendap oleh individu yang tidak dikenali oleh mereka. Lebih -lebih lagi, 29% remaja memuat naik maklumat yang salah dan palsu, gambar yang memalukan dan menyebarkan lawak tidak baik mengenai seseorang dalam media sosial. Perbuatan remaja ini akan terkena kembali kepada diri sendiri bagai menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri. Misal kata, ibu bapa harus membincangkan penyalahgunaan telefon pintar dengan anak-anak. Menurut Akhbar Berita Harian, laporan menunjukkan bahawa 24% ibu bapa memeriksa kandungan telefon pintar anak mereka. Akibatnya, anak-anak mereka tidak akan mengabaikan pelajaran walaupun memiliki telefon pintar sebaliknya mereka akan memanfaatkan telefon pintar untuk menyimpan nota dan maklumat peperiksaan. Anak-anak juga hanya menggunakan telefon pintar sekiranya selesai menjalankan tugas harian. Oleh itu, remaja begitu tidak akan membazirkan masa kerana bagi mereka masa itu emas. Tuntasnya, anak mestilah didedahkan oleh ibu bapa tentang penyalahgunaan telefon pintar agar dapat mengawal anak-anak daripada menyalahgunakan telefon bimbit.

          Seterusnya, ibu bapa mestilah memantau penggunaan telefon pintar dalam kalangan anak. Hal ini berpunca daripada ibu bapa dapat mendisiplinkan anak-anak sebelum mereka terlibat dalam gejala sosial. Ibu bapa boleh mengehadkan jadual anak hanya menggunakan telefon pintar apabila mereka memerlukan fungsinya. Hal inilah dapat memastikan anak-anak tidak bergaul dengan mana-mana individu di luar sana. Remaja yang pintar dikatakan jauhari jua yang mengenal manikam dalam isu ini. Sebagaimana yang kita sedia maklum, penggunaan telefon pintar yang terlalu lama akan menjejaskan kesihatan remaja. Sebagai contohnya, mata remaja akan menjadi kering, penat dan mengalami kesakitan di batu dan di leher. Oleh hal yang demikian, anak tidak akan mengalami masalah kesihatan mata jika dipantau oleh ibu bapa. Dengan usaha yang diambil ini anak-anak dapat mengimbangi masa antara pelajaran dengan aktiviti bersosial. Anak juga akan menjadi lebih rapat dengan ibu bapa daripada rapat dengan telefon. Anak-anak akan menghargai ibu bapa yang menjaga mereka bagai menatang minyak yang penuh. Anak-anak mestilah dipantau oleh ibu bapa dalam penggunaan telefon pintar supaya mereka tidak akan bermanja-manja dan bermain-main dengan telefon pintar sehingga melupakan pelajaran.

          Selain itu, ibu bapa bolehlah membelikan anak mereka telefon pintar sekiranya anak matang. Hal ini dikatakan demikian kerana banyak ibu bapa membelikan telefon pintar kepada anak mereka sewaktu usia anak belum matang lagi. Anak-anak akan mendapat gantian kasih sayang ibu bapa yang membeli telefon pintar yang mahal. Anak pula menyalahgunakan telefon pintar untuk menunjuk-nunjuk kepada kawan. Anak yang umur baru setahun jagung, darah baru setampuk pinang perlu dijaga kerana mereka masih sangat muda dan belum berpengalaman. Sebagai contohnya, ibu bapa boleh mendapatkan pandangan daripada kawan dan pakar dalam hal ini. Dalam temu ramah baru-baru ini dengan The Mirror, Bill Gates mengatakan bahawa remaja berusia 14 tahun baru sesuai memiliki telefon pintar sendiri. Impaknya, anak remaja itu dapat berfikir dengan matang dan membuat keputusan yang baik. Mereka tidak akan membazirkan masa bersembang kosong dengan aplikasi media sosial dan memanfaatkan telefon pintar secara optimum dalam pelajaran dan kehidupan. Anak remaja ini dapat membuat perbezaan yang mana kaca, yang mana permata. Sudah terang lagi bersuluh, telefon pintar mampu dibeli oleh ibu bapa jika anak cukup matang untuk menggunakannya agar kawasan dapat dilakukan terhadap anak-anak daripada terjerumus dalam ketagihan telefon pintar sehingga pelajaran terabai.

          Konklusinya, semua ibu bapa mestilah memainkan semua peranan di atas agar anak remaja tidak menyalahgunakan telefon pintar sehingga menjejaskan pelajaran yang lebih penting. Pada pendapat saya, ibu bapa harus menghadiri kursus keibubapaan dan peranannya dari masa ke masa. Ibu bapa juga mestilah memahami dan mengetahui kelemahan serta kekuatan anak-anak. Seterusnya, ibu bapa perlu prihatin dan cakna dalam hal yang berkaitan dengan telefon pintar yang boleh menjejaskan pelajaran anak mereka. Ibu bapa moden haruslah ingat bahawa di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya. Jangan sekali-kali membiarkan anak-anak remaja menyalahgunakan telefon pintar. Ibu bapa perlu memainkan peranan mereka supaya anak remaja tidak akan mengabaikan pelajaran dan tugasan yang diamanahkan dan anak remaja akan membahagikan masa antara pelajaran dengan kehidupan. Anak remaja juga akan menggunakan telefon pintar dengan bijaksana dan penuh manfaat. Remaja ialah harapan negara kerana pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Remaja kini akan menjadi bakal pemimpin yang bijak memanfaatkan telefon pintar dalam kehidupan. Peranan yang penting mesti dimainkan oleh ibu bapa agar anak-anak tidak menyalahgunakan telefon pintar hingga mengabaikan tugasan dan prestasi mereka.

MARKAH & KOMEN
73/100
(KESALAHAN STRUKTUR DALAM KARANGAN SEBENAR TELAH SAYA BAIKI)
Tema - menjawab tugasan
Idea - tepat dan masih dihuraikan dengan jelas
Bahasa - perlu dibaiki kelemahan walaupun ayat masih lancar
Pengolahan - wacana lengkap dan unsur keindahan ada tetapi boleh diperbaik

18 comments:

Anonymous said...

karangan yg sangat baik .terima kasih

Anonymous said...

Terima kasih.

Anonymous said...

Sangat baik.Terima kasih

Unknown said...

Amzar Mana cikgu

Unknown said...

Bgus

Kaito said...

Terima kasih

Unknown said...

Esok nakSPM DAH

Unknown said...

Me too

Anonymous said...

Goodluck saya juga

Unknown said...

Ye tauuuu":(

Unknown said...

goodluck yang mana spm esok !

Unknown said...

goodluck yang mana spm esok !

Anonymous said...

goodluck spm batch 03 :)

Anonymous said...

Terima kasih cikgu sangat berguna sebagai rujukan

Anonymous said...

harini dah spm HAHAHAHAHAH okay then good luck semua

Unknown said...

Terima kasih

Anonymous said...

Kenapa byk sangat cg saya xde masa nk buat byk tu

Anonymous said...

Terima kasih,sgt membantu!!