Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

12 May 2020

KELEBIHAN PENDIDIKAN MAYA - KARANGAN BAHAN RANGSANGAN SPM

KELEBIHAN PENDIDIKAN MAYA

Apakah itu pendidikan maya? Pendidikan maya bermaksud pendidikan yang dijalankan dalam talian yang memerlukan murid melihat skrin, mendengar serta memberikan respons. Baru-baru ini, kerajaan telah memperkenalkan pendidikan maya di negara kita dalam usaha untuk meneruskan pembelajaran semasa pandemik Covid-19 yang amat meruncing. Namun begitu, ramai murid tidak mengetahui kebaikan pendidikan maya serta tidak menunjukkan minat terhadap pendidikan maya. Hal ini dikatakan demikian kerana tak kenal maka tak cinta. Oleh itu, marilah kita mengetahui kelebihan pendidikan maya.

            Memang tidak dapat dinafikan bahawa kelebihan pendidikan maya paling utama ialah penyampaian ilmu cepat dan mudah. Hal ini dikatakan demikian kerana maklumat berada di hujung jari. Misalnya, murid dapat melayari Internet untuk mencari maklumat dengan menggunakan enjin pencari seperti Google dan Yahoo. Natijahnya, murid tidak akan menjadi seperti katak di bawah tempurung. Tegasnya, ilmu dapat disampaikan dengan cepat dan mudah.

            Seterusnya, murid boleh memanfaatkan penggunaan e-buku. E-buku ini bukan sekadar mudah digunakan tetapi juga menjimatkan kos. Tamsilnya, murid boleh menggunakannya melalui peranti seperti telefon pintar, gajet dan komputer riba. Tambahan pula, kebanyakan e-buku juga percuma dan lebih murah berbanding buku fizikal kerana tiada pencetakan kertas yang dilakukan. Tuntasnya, penggunaan e-buku dapat dimanfaatkan.

Di samping itu, pendidikan maya dapat menjimatkan kos. Hal ini dikatakan demikian kerana segala urusan pembelajaran dapat dilakukan daripada keselesaan rumah sendiri. Sebagaimana yang kita sedia maklum, murid dapat menyertai kelas dalam talian menggunakan aplikasi seperti Meet dan Zoom. Justifikasinya, tiada keperluan untuk kita keluar dari rumah, maka tiada kos pengangkutan. Secara tuntasnya, pelbagai kos dapat dijimatkan.

            Kesimpulannya, sudah terang lagi bersuluh bahawa banyak kelebihan yang dapat kita peroleh daripada pendidikan maya. Murid-murid mestilah memanfaatkan pendidikan maya agar dapat menjadi golongan yang berilmu pengetahuan dan berminda kelas pertama serta dapat bersaing dengan murid di negara maju. Hal ini membolehkan masyarakat kita berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dan sudah tentunya dapat memajukan bidang pendidikan negara.

VINESH, SMK DAMANSARA JAYA, SELANGOR

19 comments:

Nur Syu said...

Terima kasih kerana mengkongsikan ilmu. Sangat membantu.

Unknown said...

Nice 😁

Unknown said...

Thanks for sharing it's so helping me😘

Unknown said...

Sgt2 membantu saya sebagai seorang pelajar

Unknown said...

Terima kasih cinta.....untuk selamanya

Anonymous said...

esok exam bm

Sarrah said...

Goodluck exam esok!

Anonymous said...

Untuk peepriksaan bahasa melayu jawablah dengan penuh semangat!!!
Bahasa jiwa bangsa.

Unknown said...

Sangat menarik.Aku amat suka karangan ini

Unknown said...

Mantul

Unknown said...

BestπŸ’ͺπŸ”₯

Unknown said...

terrrboekk

Anonymous said...

THANKYOU SGT SGT MEMBANTU :)

Unknown said...

i have one hour before my bm test thank u for this karangan im sure it will help me a lot!!

JAGAJARAK said...

TERIMA KASIH . SAYA AMBIL KARANGAN NI YA, UNTUK PEMBELAJARAN 😷

Unknown said...

Hmmm boleh lhπŸ—ΏπŸ‘

Unknown said...

Hmm....ok lah tuπŸ—ΏπŸ’—

Unknown said...

Betul tu

Unknown said...

Terima kasih cg