Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

14 May 2020

KARANGAN TEMA HARI GURU - PERANAN GURU DALAM DUNIA PENDIDIKAN


Guru memainkan peranan yang penting dalam kehidupan kita. Walau bagaimanapun, sebahagian daripada murid di negara kita tidak menghargai jasa guru. Oleh sebab itu, murid-murid mestilah mengenali jasa guru agar tidak menjadi seperti kacang lupakan kulit. Marilah kita sama-sama memahami peranan guru.
Salah satu peranan guru yang penting amat ialah guru berkorban masa dan tenaga untuk mendidik murid-murid. Bagi semua guru, pendidikan seseorang sungguh penting. Oleh itu, mereka mengambil masa untuk mendidik murid-murid. Dengan berbuat demikian, semua murid akan menjadi berpendidikan serta cerdik. Dengan berbuat demikian, pemuda menjadi harapan bangsa, pemudi menjadi tiang negara. Oleh hal yang demikian, saya ingin menegaskan bahawa peranan amat penting guru ialah mendidik murid-murid.
Selain itu, guru-guru berperanan untuk memberikan kasih sayang kepada pelajar mereka. Selain mempelajari murid-murid, guru juga mesti memberikan kasih sayang kepada murid agar murid akan menghargai jasa guru serta menumpukan perhatian pada pelajaran yang disampaikan oleh guru. Semua guru mesti bersikap adil dan memberikan kasih sayang yang sama kepada semua pelajar supaya mendapat kerjasama mereka. Oleh sebab itu, guru mestilah menunjukkan kasih sayang kepada semua pelajar.
Di samping itu, guru-guru berperanan membentuk institusi sekolah yang bahagia dan cemerlang. Hal ini dikatakan penting kerana institusi sekolah yang bahagia dan cemerlang akan menarik tumpuan murid. Oleh itu, guru-guru mestilah mengambil tindakan yang betul, patut serta baik terhadap murid-murid yang nakal atau murid-murid yang tidak mementingkan pelajaran mereka. Saya ingin menegaskan bahawa guru-guru berperanan untuk membentuk sekolah cemerlang dalam semua bidang.
Kesimpulannya, guru berperanan banyak dalam kehidupan kita. Oleh hal yang demikian, semua murid mestilah menghargai jasa guru supaya tidak menjadi seperti kacang lupa kulit. Semua pihak murid mestilah menyambut Hari Guru semua tahun untuk membuktikan penghargaan terhadap guru. Secara tuntas, saya ingin menegaskan bahawa peranan guru sangat penting dalam kalangan masyarakat.


Foo yu Shen, Smjk Sam Tet, Ipoh, Perak

3 comments:

Anonim? said...

Sangat ringkas

Anonymous said...

Good luck for spm tmr!

Unknown said...

Pelajar spm 2020 Good luck spm