Langkah mengurangkan kasar kemalangan.
Daripada pengalaman saya juga, apabila menulis karangan yang berkaitan dengan masalah sosial, berikut ialah isi pentingnya.
Langkah Mengurangkan Gejala Sosial
(c) Media massa - Menjalankan kempen bertema antigejala sosial
Cuba anda bayangkan, dalam hampir setiap karangan di dalam satu kelas menulis isi yang sama (perkara biasa), malahan menulis huraian dan contoh sehingga kesimpulan isi yang sama juga. Oleh hal yang demikian, berikut ialah beberapa formula untuk mevariasikan karangan anda supaya menjadi lebih hidup dan bertenaga sehingga menarik perhatian pemeriksa untuk meneruskan pembacaan sehingga penutup karangan lalu memberikan markah yang memuaskan hati anda:
Isi penting dan contoh pewacanaan indah dan berkesan
Petikan isi contoh 1:
Dalam petikan isi penting di atas, perkataan "kerancakan" dan "menari" adalah berkaitan antara satu sama yang lain. Daripada perspektif yang berbeza, frasa tersebut (rujuk perkataan yang berwarna ungu) bermakna sibuk dalam menjalani kehidupan pada zaman moden.
Baiklah, lihat satu lagi isi contoh di bawah:
Petikan isi contoh 2:
(b) Sekolah - Pendidikan moral dan agama disalurkan sejak kecil
Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir pernah menegaskan bahawa sekolah merupakan kilang yang menghasilkan produk modal insan untuk menghadapi pasaran kerja yang mencabar. Oleh sebab itu, guru berperanan penting memastikan produk tersebut benar-benar berkualiti dan dapat memenuhi permintaan dalam kitaran ekonomi yang tidak begitu berpusing ligat. Walau bagaimanapun, guru sekolah seyogianya menjadi mentor dan sentiasa memberi motivasi kepada pelajar untuk mencerminkan diri dan mengenal jati diri yang sebenar. Sebenarnya, sikap nakal dan kebobrokan pelajar yang semakin keruh boleh dijernihkan lagi dengan perhatian dan kawalan disiplin yang ketat di sekolah. Dengan pelakasanaan Program Sekolah Selamat dan Program Mentor Menti di sekolah, saya yakin anak-anak murid dapat menyelami perasaan dan hati murni yang sentiasa mendambakan mutiara kejayaan daripada pelajar, bukannya catatan imej buruk sekolah dengan gejala sosial.
Dalam Isi di atas, pengaplikasian konsep ekonomi dan akuatik telah saya gunakan.
Buktinya, "kilang", "produk", "pasaran kerja", dan "permintaan" (konsep ekonomi)
Penggunaan "keruh", "jernih", "menyelami", dan "mutiara" (konsep air dan laut)
Bagaimanakah dengan isi penting di bawah? Ada sesiapa yang berani dan bijak "bermain" dengan kata-kata dan meng-e-melkan isi contoh anda kepada saya? Kalau ada, saya akan memasukkan dalam entri blog ini untuk dikongsi bersama pelajar-pelajar lain.
(c) Media massa - Menjalankan kempen bertema antigejala sosial
(d) Ibu bapa - Memberi perhatian dan kasih sayang
(e) Diri sendri - berdisiplin dan mempelihara kekukuhan jati diri.
Sebagai penutup bicara, saya ingin menegaskan bahawa pengalaman menulis karangan memerlukan kesabaran dan ketelitian memilih kata-kata. Dengan prinsip sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain, saya bercaya anda dapat melakukannya.
5 comments:
cikgu,
apakah perbezaan antara
orang tua-tua dgn
orang-orang tua?
dan bagaimanakah cara menggunakannya?
"orang tua-tua" bermaksud golongan yang sudah tua.
"orang-orang tua" bermaksud kebanyakan penduduk yang berusia.
"orang tua-tua" bolehlah digunakan secara umum untuk "rumah orang tua-tua" dan "kemudahan orang tua-tua" manakala "orang-orang tua" bolehlah menerangkan unsur jamak menggantikan manusia yang tua.
Contohnya, lihat ayat di bawah:
i) Ayah akan membawa kami ke rumah orang tua-tua yang terletak di Jalan Klang Lama untuk menziarahi nenek yang tinggal di situ.
ii) Orang-orang tua dalam kampung ini buta huruf kerana tidak diberi pendidikan pada zaman penjajahan.
Faham?
terima kasih cikgu
cikgu,
apa kata pula dengan
"kata orang tua-tua"
dan "kata orang-orang tua" dalam konteks untuk memasukkan kata hikmah dalam esei?
Mana satukah yang betul?
Cikgu.. boley bagi saya frasa menarik lagi.. ??
Post a Comment