Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

29 May 2019

TEKNIK "TKS" DALAM PENULISAN BERIMPAK (SPM) SEBAGAI ACUAN PENULISAN PENDAHULUAN KARANGAN YANG MANTAP SIRI 2

TEKNIK "TKS" DALAM PENULISAN BERIMPAK (SPM) SEBAGAI ACUAN PENULISAN PENDAHULUAN KARANGAN YANG MANTAP SIRI 2
Pada hari ini, saya akan menjelaskan teknik penulis “tema” dalam pendahuluan sebagai lapisan pertama daripada 3 lapisan dalam Teknik TKS (Tema, Kelompok, Soalan). Tema ialah tunjang utama yang menjadi tulang belakang penulisan. Tema haruslah menjelaskan perkara asas dalam penulisan karangan dengan menjawab kehendak soalan. Dalam erti kata lain, pemilihan tema yang tepat dapat menyelamatkan calon peperiksaan daripada tergelincir ke gerabak yang terpesong daripada tajuk/tema karangan.
Contoh Soalan 1:
Klon Soalan SPM 2018:
Kegiatan kokurikulum yang dijalankan di sekolah memberikan faedah kepada murid-murid.
Huraikan faedah menyertai kegiatan kokurikulum.
Dalam soalan di atas, “kegiatan kokurikulum” ialah tema yang dibincangkan dalam soalan. Murid atau calon peperiksaan boleh membina 5-7 ayat berkaitan dengan “kegiatan kokurikulum” dengan kata tanya sebagai bantuan ayat yang perlu dibina.
(1) Apa?
(2) Di mana?
(3) Bila?
(4) Siapa?
(5) Berapa?
(6) Bagaimana?
(7) Mengapa?
(1) Apa?
Kegiatan kokurikulum ditakrifkan sebagai kegiatan atau aktiviti selain mata pelajaran yang diajarkan di dalam bilik darjah tetapi yang dianggap sebagai sebahagian daripada kursus pendidikan pelajar di sekolah.
(2) Di mana?
Kegiatan kokurikulum dijalankan di kawasan sekolah, terutamanya di padang, kelas, bilik persatuan, kelab dan gelanggang permainan mahupun di bilik latihan khas.
(3) Bila?
Kegiatan kokurikulum biasanya dijalankan pada hari Selasa, Rabu, dan Sabtu di sekolah saya sebagaimana yang ditetapkan oleh pihak sekolah kecuali pada bulan peperiksaan.
(4) Siapa?
Kegiatan kokurikulum melibatkan murid-murid dan guru-guru di sekolah.
(5) Berapa?
Murid-murid diwajibkan menyertai sekurang-kurangnya dua hingga tiga kegiatan dalam kokurikulum seperti kelab dan persatuan, badan beruniform, dan sukan dan permainan.
(6) Bagaimana?
Aktiviti kokurikulum ini dijalankan secara sepasukan dan melibatkan konsep bagai aur dengan tebing antara murid dengan guru-guru pembimbing.
(7) Mengapa? Kaitkan dengan “kelompok”
Kegiatan yang bermanfaat kepada murid-murid ini semakin lama semakin diabaikan.
Selepas membina ayat demi ayat di atas, murid-murid perlu menggabungkannya dalam bentuk perenggan dengan mengggunakan penanda wacana yang sesuai untuk membina pertautan atau kohesi antara ayat agar perenggan pendahuluan ini nampak kukuh. Lihat contoh lapisan “tema” dalam pendahuluan yang telah dihasilkan di bawah selepas penanda wacana dimasukkan.
Hasil lapisan “tema” dalam pendahuluan karangan:
Kegiatan kokurikulum ditakrifkan sebagai kegiatan atau aktiviti selain mata pelajaran yang diajarkan di dalam bilik darjah tetapi yang dianggap sebagai sebahagian daripada kursus pendidikan pelajar di sekolah. Oleh hal yang demikian, kegiatan kokurikulum dijalankan di kawasan sekolah, terutamanya di padang, kelas, bilik persatuan, kelab dan gelanggang permainan mahupun di bilik latihan khas. Lazimnya, kegiatan kokurikulum biasanya dijalankan pada hari Selasa, Rabu, dan Sabtu di sekolah saya sebagaimana yang ditetapkan oleh pihak sekolah kecuali pada bulan peperiksaan. Sebenarnya, kegiatan kokurikulum melibatkan murid-murid dan guru-guru di sekolah. Selain itu, murid-murid diwajibkan menyertai sekurang-kurangnya dua hingga tiga kegiatan dalam kokurikulum seperti kelab dan persatuan, badan beruniform, dan sukan dan permainan. Aktiviti kokurikulum ini dijalankan secara sepasukan dan melibatkan konsep bagai aur dengan tebing antara murid dengan guru-guru pembimbing. Walau bagaimanapu, kegiatan yang bermanfaat kepada murid-murid ini semakin lama semakin diabaikan.
Yang di atas ini hanyalah 1 lapisan daripada 3 lapisan dalam teknik TKS. Lapisan “K” akan saya bincangkan dalam hantaran seterusnya jika masa mengizinkan. Penerbangan saya ke Pulau Pinang akan berlepas dalam beberapa minit lagi. Saya berharap agar perkongsian ini dapat memberikan idea kepada calon peperiksaan dan guru-guru untuk menjelaskan cara mudah untuk menulis karangan.
Semua ilmu yang ada pada diri kita haruslah juga mendapat tempat di dalam hati rakan-rakan guru dan anak-anak murid. Ilmu pengetahuan tidak ada batasnya kerana manusia yang gigih menimba ilmu akan menjadi manusia yang tahu akan kepentingan pengetahuan daripada ilmu yang dipelajarinya. Hal ini dikatakan demikian kerana jauhari juga yang mengenal manikam.
Kongsikan ilmu sekelumit ini kepada anak-anak murid dan rakan guru agar sama-sama mendapat pahala ilmu pada bulan yang mulia ini. Petua penulisan lapisan pertama ini bukanlah yang terbaik tetapi mudah difahami anak-anak murid kita.
Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.
Selamat belajar.
Cikgu Tan CL
0122099440
www.cikgutancl.blogspot.my

1 comment:

Sr Gustavo Mendes said...

NOTICE!! NOTICE!!

Do you need Personal, Business Cash Loan, Unsecured Loan, Get unsecured working capital ? We Have Loan Programs Tailored For any Profile apply a loan with us today to Satisfy your Business Needs.

We offer;

Fast and Simple Loan
Quick Application Process
Approvals within 24-72 Hours
Optional Fee Loan
Funding in less than 5 days

Contact us: Howardfinancialaid@yahoo.com
Representative contact: +1 (573) 279-4038 (Whatsapp Only)

LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
================================
*Commercial Loans.
*Personal Loans.
*Business Loans.
*Investments Loans.
*Development Loans.
*Acquisition Loans .
*Construction loans.
*Credit Card Clearance Loan
*Debt Consolidation Loan

We Offers Financial Consulting To Clients, Companies Seeking Debt/Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business.

Interested Parties kindly contact us for additional information through E-mail: Howardfinancialaid@yahoo.com