Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

21 July 2008

Jalan-jalan Cari Makan di Pulau Mutiara, Pulau Pinang!


Perjalanan dua hari satu malam di Pulau Mutiara menjanjikan pulangan yang "lumayan" kepada saya pada hari minggu yang lalu. Pada awal pagi Sabtu, yakni 19 Julai, saya telah dijemput oleh Pejabat Pelajaran Pulau Pinang untuk menyampaikan ceramah Peningkatan Tatabahasa di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang. Kesempatan ini saya ambil untuk menjelajah dunia sajian istimewa yang tersembunyi di perut kepulauan ini. Bak kata peribahasa "sambil menyelam minum air". Perjalanan udara semala 55 minit ini saya isi dengan menyemak karangan pelajar tingkatan 4 di PTAG. Secara jujur, lebih 90 karangan panjang yang bermastautin di dalam bagasi komputer riba saya sejak pertengahan bulan Jun telah menemani saya ke beberapa tempat dengan Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS). Antara destinasi terdahulu ialah Johor Bahru, Kuching, Kuala Terengganu, dan Pulau Pinang.

Kembali pada cerita saya. Selepas mendarat di Pulau Pinang, saya berjalan keluar dari kapal terbang Boeng 737-400 dan mendapati seorang pramugara sedang mengambil autograf daripada seorang artis wanita. Walau bagaimanapun, saya tidak mempedulikannya. Namun, sementara menunggu kereta daripada pihak yang sepatutnya membawa saya ke USM, saya berdiri di sebelah artia wanita tersebut dan akhirnya mengenalinya sebagai Fish Leong, Liang Jing Ru (梁静茹).

Dengan tidak melengah-lengahkan masa, saya menaiki kenderaan yang bersiap sedia membawa saya ke Hotel G http://www.ghotel.com.my/ yang tersergam indah di lokasi strategik Persiaran Gurney. Selepas mendaftarkan diri, saya pun bersiap-siap ke USM dan menghabiskan masa selama tiga jam di sana. Sepanjang ceramah itu, sessi soal jawab yang berlangsung pada setengah jam akhir merupakan sesi yang ditunggu-tunggu oleh pelajar yang berasal dari Pulau Pinang. Walaupun dewan kuliah hanya boleh diisi sebanyak tiga ratus lima puluh pelajar, namun kepadatan pelajar menyebabkan ada yang terpaksa berkongsi kerusi malar-malar berdiri sepanjang ceramah.
Baiklah, perjalanan percutian singkat saya bermula selepas ceramah selesai jam lima petang. Sekembalinya dari USM, tugasan saya telah selesai. Walaupun tekak berasa penat dan serak selepas bercakap tanpa henti selama tiga jam, namun saya masih bersyukur dengan kekuatan fizikal saya ditambah pula semangat untuk berdarmawisata di Pulau Mutiara. Saya memulakan perjanan ke Plaza Gurney http://www.gurneyplaza.info/ yang terletak bersebelahan dengan hotel tempat saya bermalam. Di sana, saya terus menaiki tingat tiga dan menuju sebuah restoran yang bernama "Food Loft". Dengan perut yang berkeroncong, saya mula mengalirkan air liur apakala pesanan saya, yakni Nasi Ayam Monggolia sampai di atas meja duduk saya!

Selepas menikmati hidangan yang enak lagi sedap ini, saya berasa pemilihan restoran ini sesuai dan indah sekali kerana tempat duduk saya bertentangan dengan kaca yang menghadap lautan biru pada kala senja itu. Sang Suria kelihatan melambai-lambaikan kesegaran angin laut sebelum menyembunyikan diri di ufuk barat sambil memancarkan cahaya jingga kemerah-merahan. Pemandangan asmaraloka itu memang menggamit perasaan saya. Selepas menikmati juadah makan malam, saya meluangkan masa selama satu jam setengah di puat beli-belah tersebut. Di pusat beli-belah itu, saya banyak melihat pelancong dari Timur Tengah dengan purdah, sejenis pakaian umat Islam dari Timur Tengah dan Tanah Besar Arab Saudi untuk menutup aurat mereka seperti di bawah:



Di sebalik purdah itu, jangan kita lupa asal usul mereka! Majoriti yang melancong ke Malaysia pada musim panas seiring program "Cuti-cuti Malaysia" sangat kaya dan memakai pakaian berjenama mahal di sebalik purdah ini. Ada juga yang mengambil gambar! Alamak, saya bukan mahu berjenaka, namun benar-benar berlaku!

Selepas penat berjalan, saya pun pulang ke hotel dan berehat. Gambar di atas memberi pengajaran kepada kita bahawa di mana-mana sahaja kita berada, hak membuat perkara yang disukai haruslah kita pertahankan.


20 Julai 2008,

Menikmati kenyenyakan tidur di kamar mewah memang senantiasa diimpikan oleh kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, saya tetap bersemangat untuk pulang walaupun berasa berat hati meninggalkan katil yang besar di dalam bilik hotel yang indah ini. Saya dibawa oleh seorang teman baik dari Pulau Mutiara ini untuk menikmati juadah tengah hari sebelum pulang ke Kuala Lumpur. MH1153 yang saya naiki semalam tidak sepenuh hari ini. Namun, makanan tengah hari yang telah saya nikmati amat menyelerakan.

Selepas menikmati kuetiau goreng yang lazat kerana menggunakan udang bersaiz besar serta keenakan tauge yang sebati dengan haruman makanan ini, saya tidak lupa menyejukkan kerongkong saya dengan Ais Batu Campur (ABC).


Selepas makan, saya pun menaiki kapal terbang sekali gua menuju Lapangan Terbang Kuala Lumpur. Secara total, saya berasa relaks dengan perjalanan kali ini. Meskipun berasa penat, saya berasa puas hati kerana tidak menyangka sambutan yang baik daripada pelajar dari Pulau Pinang. Kepada semua pelajar, semoga berjaya dalam PMR nanti! Coretan kali ini saya buat kerana memenuhi permintaan pelajar dan pengunjung blog ini yang mahu saya catatkan pengalaman hidup. Semoga anda berpuas hati dengan catatan ringkas lagi bernas ini.

2 comments:

papa-ntiq said...

komen menarik. saya baru balik dari penang minggu lepas jalan2 dengan famili. kalau senang2 tu datang jenguk blog saya....saya ada cerita skit tentang tempat saya singgah makan di sana minggu lepas....ala baru je buat blog bulan lepas hehe...topik makan dan jalan.. www.blogmakanbest.blogspot.com

Anonymous said...

laaa....kotiow grg tu mkn kt mna??tk informed pon????????wt penat je baca...