Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

5 July 2008

Ramalan PMR - Karangan Panjang 1

Telefon bimbit sudah menjadi alat komunikasi yang penting dalam kehidupan kita. Walaupun banyak memberi kebaikan, namun telefon bimbit tetap berbahaya kepada manusia.
Bincangkan pernyataan tersebut.

[ 40 markah ]


Menelusuri zaman yang moden ini, teknologi semakin maju. Manusia yang bijak macam kancil telah mencipta banyak barang. Antara barang yang dicipta oleh manusia ialah televisyen, kereta, telefon dan sebagainya. Salah satu barang yang dicipta oleh manusia ialah telefon bimbit.

Telefon bimbit amat berfaedah kepada kita. Hal ini demikian kerana telefon bimbit membolehkan kita menghubungi antara satu sama lain walau mempunyai jarak yang juah. Lain daripada itu, telefon bimbit mempunyai sistem “roaming”. Fungsi sistem ini dapat membolehkan telefon bimbit dapat menghubungi seluruh dunia dan merealisasikan kata orang tua-tua, yakni “yang jauh dirapatkan, yang dekat dieratkan”.

Di samping itu, telefon bimbit juga dapat mengurangkan fenomena pengangguran atau tiada pekerjaan. Hal ini demikian kerana profesion menjual telefon bimbit juga merupakan satu jenis perniagaan. Maka, di mana ada gula, di situ ada semut. Konklusinya, telefon bimbit juga akan meningkat kestabilan ekonomi negara .

Walaupun membawa banyak kebaikan kepada kita, namun telefon bimbit juga membawa kesan buruk juga. Antara keburukan telefon bimbit ialah membazirkan wang ibu bapa. Hal ini demikian kerana pengguna telefon bimbit perlu menambah nilai setiap bulan. Akibatnya, ibu bapa harus berbelanja lebih untuk menambah nilai. Cendekiawan berpendapat bahawa, konsep “ingat sebelum kena, jimat sebelum habis” gagal diaplikasikan dalam kalangan pengguna telefon bimbit terutamanya remaja.

Yang malang sekali, ada keburukan yang lebih memberi kesan jangka panjang, iaitu radioaktif telefon bimbit. Apabila sedang berkomunikasi melalui telefon bimbit dengan orang lain, telefon bimbit akan mula panas pada telinga kita. Hal ini mengakibatkan kesan radioaktif menghapuskan sel-sel badan kita sekali gus mengakibatkan barah otak. Oleh itu, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Janganlah kita menyalahgunakan telefon bimbit sehingga memudaratkan kesihatan diri.

Secara tuntas, semua orang sedar bahawa telefon bimbit membawa kelebihan dan keburukan kepada manusia. Walau bagaimanapun, semakin tinggi teknologi maklumat berkembang, semakin berisiko nyawa manusia di ambang kemajuan era globalisasi. Telefon bimbit sudah dianggap sebagai barangan yang dikategorikan sebagai keperluan yang berisiko. Dengan itu, tepuk dada, tanya selera. Kita haruslah menggunakannya dengan cara yang baik demi memanfaatkan kebaikannya. Oleh itu, telefon bimbit dianggap satu barang keperluan yang tidak boleh diabaikan.

2 comments:

Anonymous said...

Terima kasih atas karangan ini. Ini telah banyak membantukan saya dalam kerja sekolah!

Anonymous said...

Tanpa Nama berkata..... Terim Kasih atas karngan ini.Ini banyak membantu saya membuat perbahasan dalam keja sekolah saya!