Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

22 July 2008

"Peninju" dan "Petinju" Ada Beza?

Di dalam kelas semalam, YK Lim bertanya kepada saya tentang perbezaan antara "petinju" dan peninju". Dalam bahasa Melayu, perkataan "petinju" dan "peninju" sering menimbulkan kekeliruan dalam kalangan pengguna bahasa Melayu. "Petinju" bermaksud ahli tinju atau orang yang terlibat dalam perlawanan tinju. "Peninju" pula bermaksud penumbuk atau gengaman tangan untuk meninju atau menumbuk. Selain itu, "peninju" bermaksud orang yang meninju atau orang yang menumbuk. Dalam hal ini, orang yang meninju tidak sama maknanya dengan orang yang bertinju. Orang yang bertinju ialah orang yang terlibat dalam pertandingan atau perlawanan tinju, manakala orang yang meninju ialah orang yang terlibat dalam pergaduhan atau menumbuk atau meninju seseorang.

Ayat contoh:
1. Petinju negara yang akan menyertai sukan Olimpik 2008 ialah Azahar Othman.
2. Sebelum melepaskan tumbukannya, dia telah menghalakan peninjunya ke muka tokoh politik tersebut.
3.Pihak polis sedang mengesan peninju yang diupah untuk mencederakan ahli perniagaan itu.

Dalam hal ini, kita juga mestilah membezakan makna "peninju" dengan "penumbuk". Hal ini demikian kerana "penumbuk" mempunyai beberapa makna seperti:
a. alat untuk menumbuk sesesuatu seperti padi.
b. orang yang menumbuk sesuatu seperti padi.
c. kepalan atau genggaman tangan untuk menumbuk


Oleh itu, kita tidak sepatutnya menyamakan makna "peninju" dan "penumbuk" sebagai orang yang menumbuk. Jadi, "peninju" ialah orang yang meninju atau menumbuk seseorang, manakala "penumbuk" ialah alat atau orang yang menumbuk sesuatu atau genggaman tangan untuk menumbuk.


Kesimpulannya, perkataan "petinju", "peninju" dan "penumbuk" berbeza. Dari segi ketepatan penggunaannya, "petinju" ialah orang yang bertinju, manakala "peninju" ialah penumbuk atau genggaman tangan. Perkataan "peninju" yang merujuk kepada orang yang meninju atau menumbuk seseorang jarang-jarang digunakan dalam kalangan masyarakat. Makna "penumbuk" pula memang jelas, iaitu alat atau orang yang menumbuk sesuatu seperti padi dan juga kepalan atau genggaman tangan untuk menumbuk.

1 comment:

Anonymous said...

bolehkah cikgu email karangan tersebut kepada saya kerana saiz karangan itu terlalu kecil terima kasih email saya tingwong123456789@gmail.com