Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

13 September 2008

Rambut sama hitam, hati lain-lain.

Sejak akhir-akhir ini, saya mendapati pelajar-pelajar saya memiliki “keistimewaan’ yang tersendiri. Keistimewaan tersebut menyebabkan saya pening kepala dan runsing. Ada yang mempamerkan peningkatan prestasi, ada pula yang terus berada di tahap yang sama dan selesa setakat A2 bukannya A1. Walau bagaimanapun, hari ini, saya tidak akan menulis blog tentang pelajaran, sebaliknya pengamatan saya terhadap sikap beberapa orang pelajar yang mungkin boleh kita teladani.

Sejak bulan Februari …… mungkin Mac, kelas saya didatangi “pelawat” yang mempunyai pengaruh keinggerisan yang pekat dalam dirinya…… kononnyalah. Walau bagaimanapun, dalam masa setengah tahun, dia berjaya mempamerkan peningkatan drastik dan saya amat berpuas hati dengan kualiti penulisannya dan kesungguhannya menyiapkan tugasan saya. Katanya, namanya dalam bahasa Cina bermakna “suara cinta”. Saya terpegun dengan kenyataan tersebut. Memang tidak dinafikan namanya indah tetapi janganlah memanggil pelajar lain dengan panggilan “Ah Beng” (budak kampung atau budak bertaraf rendah). Saya sedar pelajar itu tidak suka akan nama tersebut, namun “kerana pulut, santan binasa, kerana mulut badan binasa”. Saya berharap tiada siapa-siapa yang bersikap seperti Si Suara Cinta.

15 minit yang lalu, apakala saya ada kelapangan, saya sering meluangkan masa untuk melayari laman blog pelajar-pelajar cara. Dengan berbuat demikian, saya dapat memahami, menghayati, mengikuti perkembangan dalam kehidupan mereka dari masa ke masa. Alangkah sedihnya saya apabila mendapati laman blognya sudah ditutup. Pelajar ini memang banyak berubah kebelakangan ini. Di dalam kelas, dia sering berbantalkan lengan dan mengikuti kelas. Beban dan tanggungjawabnya mengekori pelajaran yang jauh ketinggalan olehnya amat saya fahami. Walau bagaimanapun, saya mendoakannya sentiasa ceria dan sukses. Wahai anak murid saya, buatlah persediaan yang terbaik dan sentiasalah berpegang pada prinsip "genggam bara api, biar sampai jadi arang".

Selepas kecewa dengan penutupan laman blog murid perempuan itu, saya meneruskan penjelajahan dan pelayaran laman web salah seorang pelajar yang setia menghadiri kelas saya. Saya dapati pelajar ini bergerak aktif dalam kehidupannya seiring rambut yang baru dipotongnya. Daripada aktiviti bernyanyi sehinggalah aktiviti sukan lasak dan sihat. “Otak yang cerdas datang daripada badan yang sihat”. Syabas saya ucapkan kepada anda. Saya juga mahu mengambil kesempatan ini untuk menguar-uarkan kepada semua pembaca blog agar bersukan dan beriadah demi kesihatan diri. Semangat dan iltizam dalam aktiviti sukan dan akademik yang seimbang merupakan kunci kejayaan yang paling bermakna demi masa depan.

Secara tuntas untuk kala ini, bacalah pantun di bawah, semoga terhibur!

Tepi taman bertanam peria,
Bunga ros durinya banyak;
Der Chuan murid kesayangan saya,
Siapa buli dia, siap awak!

Luka hati saya Ken Yap memperdaya,
Luka di hati belum pulih;
Hendak seribu daya,
Tak hendak seribu dalih.


Banyak pelajar mendapat ilmu,
Kelas BM Cikgu Tan penuhnya selalu;
KhaiNi pemalu KenYap tak tahu malu,
Padankah bagai pinang dibelah dua?

Tiap-tiap Jumaat berhati ria,
Gembira ada juga penatnya,
Natalie, Alicia, Joy, dan Andrea,
Janganlah macam murai dicabut ekornya.


Saya mahu meneruskan pantun di atas, namun… eloklah saya sambung kemudian.
Terimalah salam siber daripada saya!

No comments: