Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

1 May 2008

Adakah Perlunya Saya Mengajar Subjek Sejarah di PTAG?



Acap kali menatap gambar yang diambil dengan bekas pelajar, sejarah lama sering mengelus-ngelus jiwa ini. Kebanyakan daripada mereka sudah sukses dengan keputusan yang cemerlang sekali gus melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Memori lama, kenangan silam dan sejarah bersama pelajar seperti dalam gambar lampiran ini benar-benar menyentuh perasaan saya. Nama-nama besar di dalam kelas itu seperti Yee Peng, Kak Gee, Hee Soon, Pek Jin, Huei Kim, Heng Kian, dan banyak lagi yang tidak dapat saya berikan benar-benar menggembira dan membanggakan saya. Sejarah..... Hmm.... Saya seolah-olah terpanggil untuk membuat sesuatu berkaitan dengan sejarah. Subjek sejarah!
Di menara gading, mata pelajaran Sejarah merupakan satu subjek yang luas konsepnya. Mahasiswa yang mempelajari sosiologi, manusiawi, dan duniawi dalam konteks memperkuat dan memperkasakan bahasa Melayu. Sebagai pensyarah, saya juga ditugaskan menyampaikan asal usul kewujudan satu-satu perkataan, kenapa orang dahulu kala menggunakan perkataan aatau istilah tersebut. Oleh hal yang demikian, saya berpendapat bahawa pengetahuan saya dalam subjek Sejarah sebenarnya boleh digunakan untuk membantu pelajar yang saya kasihi, terutama yang berada di PTAG. Walakin begitu, perlunya atau tidak perlunya saya mengajar anda terpulang kepada anda untuk memberi komen yang ikhlas. Saya akan mewujudkan bahagian undian "pool" pada sebelah kiri muka surat ini <-- untuk anda undi. Saya akan bertindak mengikut jawaban undian dan mula mengajar mulai Oktober atau November ini.




Sila undi atau komen.

No comments: