Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

19 February 2020

5 PETUA UTAMA SEWAKTU MENGAJARKAN TOPIK PENULISAN KEPADA MURID-MURID

5 PETUA UTAMA SEWAKTU MENGAJARKAN TOPIK PENULISAN KEPADA MURID-MURID
1. PERSEDIAAN GURU SEBELUM MENGAJAR MURID TOPIK PENULISAN
Setiap guru harus menulis karangan yang akan diberikan kepada murid. Hal ini dikatakan demikian kerana guru-guru harus melalui eksperimentasi dan pengalaman menulis karangan yang sama. Langkah ini paling penting agar guru-guru memahami kekangan dan cabaran yang bakal dilalui oleh anak-anak muridnya. Percayalah, jika cikgu menulis karangan tersebut dengan baiknya, karangan tersebut boleh dijadikan koleksi karangan terbaik/cemerlang malah menjadi penanda aras karangan dengan hasil murid. Lama-kelamaan, cikgu sendiri boleh menerbitkan buku penulisan sendiri. Kalau cikgu tak buat, yang rugi ialah cikgu dan murid cikgu. Cubalah. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
2. GURU DAN IDEA PENULISAN
Kebanyakan guru menyediakan idea karangan untuk ditulis oleh murid. Hal ini menyebabkan murid tidak dapat memikirkan huraian atau ilham untuk mengembangkan idea yang diberikan. Hal ini berlaku demikian kerana pemikiran guru dan murid berbeza dan tahap kematangan juga berbeza. Biarlah murid menyenaraikan idea, kemudian kita sebagai guru memurnikan idea tersebut. Hormati idea murid dan kenali idea murid serta kaji setiap idea murid. Kadangkala idea mereka lebih mengikut trend dan kemas kini (updated) daripada kita. Sama-samalah kita melalui perdebatan dan berkongsi ilmu tentang idea. Hal ini juga jelas dinyatakan dalam DSKP, iaitu menyenaraikan idea.
3. SUMBER PENULISAN
Guru harus menekankan sumber penulisan yang betul kepada murid. Antara sumber penulisan yang baik ialah senarai penanda wacana yang tepat, senarai peribahasa berdasarkan senario/tema, dan frasa menarik atau ucapan menteri mahupun statistik tepat berkaitan dengan topik karangan tersebut. Hal ini bukan sahaja meringankan beban kita menanda karangan, tetapi juga memudahkan tugasan murid untuk menulis karangan. Sediakan sebuah buku untuk catatan peribahasa, koleksi ucapan, contoh realiti, statistik, keratan akhbar, dan senarai penanda wacana mahupun frasa menarik yang gramatis.
4. DISIPLIN PENULISAN MURID
Guru boleh mendisiplinkan murid dengan gaya penulisan yang betul dan mengikut DSKP. Antaranya, murid perlu tahu bahawa setiap idea mesti ada ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, dan ayat penegas. Jika murid dapat membuat label dengan huruf atau abjad, mereka akan tahu jenis ayat yang telah ditulis oleh mereka. Dengan catatan begini, mereka akan dapat menulis karangan dengan lebih tersusun dan kemas. Pelbagai cara dan formula ada di pasaran, sesuaikan dengan kemampuan murid kita dan murnikan dengan persediaan yang rapi. Saya yakin bahawa kualiti penulisan murid akan meningkat.
5. MOTIVASI GURU KEPADA MURID
Murid pada hari ini memerlukan kata-kata motivasi dan dorongan yang ikhlas daripada guru. Selepas setiap karangan disemak dan dinilai, nyatakan kekuatan dan kelemahan karangan tersebut. Hal ini sesuai dengan kehendak semasa agar murid tahu kekurangan mereka. Selain menulis cadangan guru, tulislah juga kata-kata perangsang dan untaian kata yang mendorong mereka dan memangkin keyakinan mereka untuk menulis dengan lebih baik pada masa depan. Gunakan "teknik sandwic" iaitu satu lapisan ayat pujian, kemudian ayat kelemahan karangan, dan seterusnya ayat berkaitan dengan cadangan pemurnian atau penambahbaikan serta ayat harapan. Dengan kata-kata dari hati ke hati ini, saya yakin bahawa murid tahu memahami dan menghayati luahan guru terhadap kualiti penulisan yang baik.
Selamat berkongsi idea.
Selamat mencuba petua di atas.
Terima kasih kerana sudi membaca tip yang saya kongsikan melalui LADAP yang biasanya saya jalankan di sekolah-sekolah. TEL: 0122099440 (jika berminat untuk menjalankan LADAP GURU)

1 comment:

Unknown said...

Do you understand there is a 12 word phrase you can communicate to your partner... that will trigger intense emotions of love and instinctual attraction for you deep inside his chest?

That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, worship and protect you with his entire heart...

12 Words Who Fuel A Man's Love Instinct

This impulse is so built-in to a man's mind that it will drive him to try harder than before to love and admire you.

Matter-of-fact, fueling this powerful impulse is so mandatory to getting the best ever relationship with your man that the instance you send your man one of the "Secret Signals"...

...You'll instantly find him expose his heart and soul to you in such a way he never expressed before and he'll see you as the one and only woman in the world who has ever truly tempted him.