Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

19 October 2015

SPM 2015 - RAMALAN TATABAHASA

BINA AYAT RAMALAN 1
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     melorek –melirik
(ii)    pelancong – pelangsing
(iii)   pembaikan – pemerolehan
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 2
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     eksekutif –eksklusif
(ii)    insentif – intensif
(iii)   kolaborasi –  kolaboratif
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 3
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     menjunjung duli –merafakkan sembah
(ii)    menjunjung perintah – mohon menghadap
(iii)   ampun tuanku –  daulat tuanku
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 4
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     agung – Agong
(ii)    kesah – kisah
(iii)   gores – garis
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 5
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     oleh
(ii)    diperoleh
(iii)   memperoleh
(iv)   perolehan
(v)     pemerolehan
(vi)   oleh-oleh
[6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 6
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     sumsum
(ii)    waswas
(iii)   urus setia
(iv)   keurusetiaan
(v)     tanggungjawab
(vi)   kebertanggungjawaban
 [6 markah]
BINA AYAT RAMALAN 7
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah atau menukar imbuhan dan tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

(i)     merojak
(ii)    mereneh
(iii)   menjulang
(iv)   menjunjung
(v)     memangku
(vi)   mendukung
 [6 markah]

RAMALAN MOFORLOGI 1
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat penyata kepada ayat tanya berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.

(i)          Ali dan keluarganya tinggal di Slim River.
(ii)       Puan Chong mengajarkan subjek Sejarah dengan video dan multimedia lain.
(iii)     Che Ta suka menggunakan khidmat solek antarabangsa.
(iv) Lorong yang sepi itu berbahaya kerana menjadi tempat penagih dadah bersarang.
(v)       Lima orang guru cemerlang itu datang dari Pantai Timur.
(vi)     Kucing sedang berlindung di bawah kereta sewaktu hujan turun.
[6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 2
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis kata adjektif yang dihuruftebalkan di bawah.

(i)           Dengan pensel, adik melukis gambar pemandangan yang amat indah itu.
(ii)        Cikgu Sellamari sedih kerana disindir oleh rakannya.
(iii)      Hebat sekali pembahas dari Johor itu.
(iv)      Tinggi bangunan itu.
(v)        Penyanyi itu terkenal dengan suara yang lantang.
(vi)      Warna pen itu biru.
[6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 3
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis kata bilangan yang dihuruftebalkan di bawah.

(i)           Kelima-lima orang guru itu garang.
(ii)        Dua orang lelaki itu memasuki sekolah saya.
(iii)      Sesetengah wanita suka berbaju kebaya.
(iv)      Waktu rehat murid ialah satu jam setengah.
(v)        Saya anak keenam daripada sepuluh orang adik-beradik.
(vi)      Setiap murid diwajibkan menghadiri kelas tambahan.
[6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 4
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian tukarkan ayat penyata kepada ayat seruan berlandaskan perkataan yang dihuruftebalkan. Penjanaan ayat tersebut mestilah menepati maksud asal pada ayat.

(i)          Dengan perasaan terkejut, ibu bertanya tentang kemunculan dua ekor tikus di dapur.
(ii)       Kakak meraung kesakitan kerana jarinya berdarah.
(iii)     Ibu Selmi menasihati anak-anak supaya belajar dengan bersungguh-sungguh demi masa depan yang cerah.
(iv)     Ayah mengeluh sambil berkata bahawa anak-anak gadis zaman ini semakin liar.
(v)       Shasmita mengagumi keindahan pantai yang bersih itu.
(vi)     Dengan perasaan marah, Rianna menghalau pengemis itu keluar dari kedainya.
 [6 markah]



RAMALAN MOFORLOGI 5
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis kata ganda yang dihuruftebalkan di bawah sama ada penggandaan penuh, penggandaan separa, atau penggandaan berentak.

(i)           Meja-meja yang dibeli oleh ayah cantik warnanya.
(ii)        lelaki itu tidak suka makan makanan yang pedas.
(iii)      Ibu membeli sayur-mayur di pasar.
(iv)      Suku-sakat saya datang ke rumah pada Hari Raya Puasa.
(v)        Ibu sedu-sedan apabila mengenangkan nasib anak lelakinya di perantauan.
(vi)      Lima ekor kekura telah dilepaskan oleh ayah ke dalam sungai.
 [6 markah]

RAMALAN MOFORLOGI 6
Baca ayat-ayat penyata di bawah dengan teliti, kemudian kenal pasti jenis bentuk darjah perbandingan bagi kata penguat yang dihuruftebalkan di bawah sama ada darjah biasa, darjah perbandingan, atau darjah penghabisan.

(i)           Kehidupan keluarga itu mewah.
(ii)        Lelaki itu tidak setinggi anak saya.
(iii)      Rumah Kak Pah lebih besar daripada rumah ibunya.
(iv)      Sepandai-pandai tupai lompat, akhirnya jatuh ke tanah jua.
(v)        Atlet terkenal itu mendapat insentif daripada kerajaan.
(vi)      Tuan Puteri Irdina yang tersangat cantik itu disukai oleh Putera Shahruk.
[6 markah]


BETULKAN KESALAHAN PERKATAAN
YANG MENERIMA IMBUHAN PINJAMAN DI BAWAH
NO
KESALAHAN
PEMBETULAN
1
hadhirat

2
dhobi

3
isharat

4
shaitan

5
skuash

6
hadith

7
maha rani

8
maha meru

9
mahamulia

10
maha agung

11
tata dunia

12
tata negara

13
pra syarat

14
pra-sejarah

15
pra-sarana

16
dwi-fungsi

17
tri-windu

18
panca sila

19
biduwaneta

20
jelitaman

21
cendikiawan

22
angkasa wati

23
biadap

24
sejarahwan

25
pro-pembangkang

26
poli-cakera

27
sub-sistem



BETULKAN KESALAHAN PERKATAAN
YANG MENERIMA KATA ASING DALAM FRASA DI BAWAH
NO
KESALAHAN
PEMBETULAN
1
nombor plate kereta

2
memasang aeriel radio

3
hidup secara automatic

4
memenuhi auditerium

5
totologi

6
lima puluh sent

7
sesak nafas akute

8
menyuntik vacksin

9
frekuansi yang tinggi

10
bersenam di bilik gym

11
menukar ream tayar

12
menaiki sebuah jeep

13
terlihat seekor cipanzi

14
lukisan geometry

15
molekul neuteron

16
fakulty bahasa

17
kajian geology

18
kilang tekstile

19
dialisies

20
carta pie

21
menyertai kongress

22
menghadapi stress

23
kajian lingustik

24
naib cansellor

25
musim monsum

26
baucer buku

27
menikmati buffet




No comments: