Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

1 October 2011

RAMALAN 1: KARANGAN BERGAMBAR PMR 2011

Berdasarkan gambar di bawah, huraikan pendapat anda tentang cara-cara memupuk semangat cinta akan negara. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


Semangat patriotik mestilah dipupuk sejak kecil. Usaha ini penting agar kita dapat melahirkan rakyat yang cinta akan negara.


Sebenarnya, Kementerian Pendidikan mestilah mewajibkan mata pelajaran Sejarah. Usaha ini seyogianya dimulakan sejak peringkat tadika lagi kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. Hal ini penting agar kita dapat memahami sejarah negara.


Selain itu, pihak media massa haruslah menjalankan kempen patriotik. Pihak stesen televisyen bolehlah menyiarkan rancangan bertemakan semangat cinta akan negara. Saya percaya bahawa usaha ini dapat menaikkan semangat rakyat.


Sementara itu, pihak sekolah haruslah melibatkan remaja dalam Program Bulan Kemerdekaan. Murid-murid mestilah menyertai acara perarakan Hari Kebangsaan. Dengan ini, kita dapat memupuk semangat patriotik.


Di rumah, ibu bapa pula memainkan peranan sebagai pemupuk semangat cinta akan negara. Mereka haruslah mendidik anak-anak supaya setia kepada negara. Anak-anak juga harus diajar untuk menghormati lagu kebangsaan dan Jalur Gemilang.


Ijmalnya, Semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum haruslah menghayati semangat patriotik Kita mestilah melahirkan rakyat Malaysia yang berpegang pada prinsip“biar putih tulang, jangan putih mata” demi kedaulatan dan keamanan negara tercinta.

No comments: