Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

16 January 2011

KOMSAS BAHARU - DIRGAHAYU BAHASAKU DAN HARGA REMAJA

Banyak e-mel yang saya terima untuk meminta saya memuat naik nota eksklusif dan latihan untuk kedua-dua antologi tersebut. Walau bagaimanapun, saya berpendapat bahawa usaha saya dan kerja keras saya akan diambil oleh pihak-pihak tertentu untuk pengajaran mereka tanpa kebenaran saya. Saya masih berasa serba salah dalam hal ini. Saya meminta para pelawat blog berikan komen sama ada saya WAJAR memuat naik latihan untuk antologi ANAK REMAJA dan DIRGAHAYU BAHASAKU untuk kegunaan bersama penduduk 1Malaysia?
Keputusan akan saya umumkan pada 20 Januari 2010.

Sila komen: WAJAR atau TIDAK WAJAR.

Terima Kasih.

8 comments:

杰胜 said...

wajar

Anonymous said...

sila meminta semua pihak yang ingin memuat turun bahan cikgu juga memuat turun balik satu bahan yang berguna untuk orang lain . menjadikan blog ini juga berfungsi menukar bahan mengajar dalam subjek BM.

杰胜 said...

ya... memang bersetuju

Anonymous said...

Setuju...kerana ilmu yg dikongsi tidak akan pernah habis. jadi wajar kalu bahan itu berguna bagi kepetingan bersama...kita 1 Malaysia, harus berkongsi segalanya.

ho said...

WAJAR, UNTUK KEBAIKAN SEMUA PELAJAR.

Anonymous said...

wajar cikgu,,,kami stdents spm 11 memerlukan bnyk nota y plbagai as +refence,,,slain nota dlm kelas

Anonymous said...

Saya seorang guru dari negara seberang. Saya berpendapat, jika novel ini menyinggung perasaan kaum lain wajar ia tidak diajar di sekolah. Terdapat banyak karya lain yang boleh diajar kepada remaja hari ini. Di negara saya sendiri isu yang sensitif kepada sesuatu kaum tidak akan dibincangkan secara umum.

Baru-baru ini apabila MM Singapura mengatakan kaum Melayu di Singapura MALAS. Bekas perdana menteri Malaysia sibuk memberikan komennya. Mengapa ini terjadi? Di negara barat contohnya, perkataan NEGRO atau BLACK tidak digunakan secara umum kerana ia menyinggung perasaan orang Afrika.
Satu Malaysia hanya akan berjaya jika setiap kaum faham akan budaya masyarakat lain. Saya tidak tahu berapa ramai pelajar yang mengetahui tentang budaya masyarakat India.Satu Malaysia tidak akan berjaya jika hanya disebut sahaja tampa usaha untuk meyatupadukan rakyat sejak mereka di sekolah rendah atau menengah.

Apa yang saya katakan in hanyalah luahan pendapat saya dan bukannya untuk meyinggung mana-mana pihak.

* Maaf. Sudah lama tidak menggunakan bahasa Melayu.

Anonymous said...

wajar.apa salahnya jika kita berkongsi ilmu.kita tak akan rugi apa-apa pun.saya sangat kagum dengan cikgu yang ada masa untuk menghasilkan bahan yang berkualiti untuk dikongsi dan berharap dapat berbuat begitu juga kelak.