Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

14 June 2008

"Pertama Kali" dan "Kali Pertama" yang memeningkan kepala!

Dalam kesibukan menyediakan bahan ceramah saya di Kuching selama 5 hari bermula 18 Jun hingga 23 Jun, saya tidak pernah melupakan tanggungjawab untuk menyemak karangan yang ditulis oleh pelajar. Dalam karangan yang anda tulis, saya dapati beberapa orang pelajar menyalahgunakan frasa "pertama kali" dan "kali pertama". Tahukah anda perbezaannya? Mari kita lihat perbezaan maksud dan penggunaannya seperti di bawah:

Pertama kali bermakna "mula-mula sekali" manakala kali pertama bermakna "membuat perkara yang belum bernah dibuat sebelum ini". Oleh itu, perhatikan ayat di bawah:

*1. Lavania tidak segan bertanya soalan walaupun pertama kali memasuki kelas Cikgu Tan.


Ayat di atas bermaksud Lavania tidak segan bertanya soalan walaupun mula-mula sekali memasuki kelas Cikgu Tan. Oleh hal yang demikian, ayat di atas sudah lain maksudnya.

Pembetulannya:
1. Lavania tidak segan bertanya soalan walaupun kali pertama memasuki kelas Cikgu Tan.


Seterusnya, baca ayat di bawah pula:


*2. Dengan perasaan malu, Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia kali pertama menyimpan hati terhadapnya sejak tingkatan satu.


Ayat di atas salah kerana bermakna Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia mempunyai perasaan cinta yang paling awal dengan menyimpan perasaan terhadap Jing Tian.


Oleh hal yang demikian, pembetulannya adalah seperti berikut:


2. Dengan perasaan malu, Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia pertama kali menyimpan hati terhadapnya sejak tingkatan satu.


Ayat di atas bermaksud Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia mempunyai perasaan cinta yang pertama dengan menyimpan perasaan terhadap Jing Tian sejak tingkatan satu.


Secara tuntas, jangan menyalahgunakan kata majmuk yang akan memberikan makna yang berbeza. Dengan cara ini, kita dapat mengelakkan salah faham antara satu sama yang lain. Kepada Der Chuan dan Jing Tian, jadikanlah persahabatan kamu berdua sebagai kenangan indah dalam seumur hidup. Tontonlah klip video di bawah dan dengarkanlah liriknya yang puitis. Satu rahsia yang telah saya kongsi bersama Der Chuan baru-baru ini ialah ... Der Chuan beranggapan bahawa Li Mei merupakan kawan yang paling rapat dengannya dan sangat peramah. Opps! maafkan saya Der Chuan!

No comments: