Banyak guru yang buntu dalam usaha membantu anak murid yang lemah dalam penulisan idea tersirat walaupun mereka dapat membaca, memahami petikan, dan mampu menulis ayat dengan baik. Dalam soal ini, saya ada 5 idea yang boleh digunakan untuk membantu anak-anak murid kalian.
(1) Majalah dalam Kelas.
Majalah seperti Dewan Masyarakat, Dewan Siswa perlu dijadikan bahan utama kerana artikelnya relevan dengan isu semasa. Gunakanlah artikel yang diterbitkan pada tahun 2017-2019 kerana biasanya artikel 2-3 tahun itu menjadi pilihan utama penggubal soalan. Setelah memilih artikel itu, pastikan artikel itu sesuai dengan tema buku teks juga. Pecahkan murid kepada 5-7 kumpulan mengikut jumlah tugasan yang ingin dicari. Mintalah mereka membaca artikel itu lalu menyenaraikan perkara yang berikut:
(1) Penanda wacana
(2) ungkapan menarik (jika ada)
(3) punca/faktor/sebab
(4) kesan/impak/natijah
(5) langkah/usaha/cara
(6) kebaikan/kepentingan
(7) peranan/tugas/fungsi
Dengan membaca artikel, mencari maklumat, menggariskan maklumat, dan menyalin maklumat penting ini, murid dapat menguasai pelbagai kemahiran. Kemahiran membaca, menulis, dan menganalisis dapat dikuasai oleh murid. Aktiviti ini boleh dijalankan dengan penggunaan artikel 2 halaman atau 1 halaman. Hal ini dikatakan demikian kerana murid pada zaman ini mudah berasa bosan dan ingin berjalan ke hulu dan ke hilir kelas. Selepas mencari maklumat, murid perlu membentangkannya dan sesi soal jawab boleh dijalankan dengan konsep PAK21. Sesi soal jawab ini boleh dipanaskan oleh guru sebagai moderator dengan isu semasa dan perkara yang berlaku di sekeliling mereka.
5 minit kata alu-aluan dan nyatakan objektif
10 minit membaca bahan
10 minit menggaris dan menyenaraikan isi
10 minit membuat pembentangan
10 minit soal jawab
Cara kedua....nantikan catatan seterusnya.
Gunalah jika sesuai, abaikan jika sudah diamalkan.
No comments:
Post a Comment