Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

24 August 2018

RAMALAN SPM 2018 - dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel

Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]

NOVEL TIRANI

Novel yang saya kaji ialah Tirani, pengajaran pertama yang berkaitan dengan nilai tanggunugjawab ialah kita mestilah bertanggungjawab menjaga ahli keluarga. Sebagai contohnya, Fadhil bertanggungjawab menjaga keselamatan anaknya, Waheeda dengan membawanya yang mengalami pendarahan akibat kecederaan yang teruk angkara diserang monyet Belanda ke hospital dengan segera untuk mendapatkan rawatan.

Selain itu, pengajaran kedua yang berkaitan dengan nilai tanggungjawab ialah kita mestilah menjalankan tanggungjawab sebagai ibu bapa dengan baik. Contohnya, sebagai seorang isteri dan juga ibu, Raidah menyediakan makan dan minum untuk keluarganya dan melakukan kerja-kerja harian di rumah.

Setiap isi:
Isi - 1m
Huraian - 2m


Maka, 2 isi = 6m
bahasa = 2m
total 8/8 markah
CUBA JAWAB UNTUK NOVEL LAIN

Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]

      Novel yang saya kaji ialah novel Jendela Menghadap Jalan hasil karya Ruhaini Matdarin.Pengajaran pertama tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel ini ialah ibu bapa haruslah menjaga kesihatan anak-anak mereka sejak kecil lagi.Buktinya,Ibu Lili menjaga pemakanan Lili sejak kecil lagi untuk memastikan kesihatan Lili sentiasa terjamin.Kedua,kita sebagai seorang rakan yang bertanggungjawab haruslah membantu rakan kita ketika mereka mereka ditimpa musibah.Buktinya,Danel sanggup mengambil risiko dengan menggadaikan nyawanya demi menyelamatkan kawannya Lili yang telah diculik oleh Rafiq dan Haziq dan dikurung di sebuah pondok usang.

Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]

Novel yang saya kaji ialah novel Songket Berbenag Emas hasil karya Khairuddin Ayip.Pengajaran pertama tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel ini ialah kita haruslah bertanggungjawab terhadap ahli keluarga kita.Buktinya,Lili sebagai seorang anak yang bertanggungjawab sanggup meninggalkan pelajarannya di sekolah demi menjaga adik-adiknya di rumah setelah ibunya dihantar ke hospital.Selain itu,seorang guru haruslah bertanggungjawab terhadap pelajaran anak-anak muridnya yang tidak dapat hadir ke sekolah.Buktinya,Cikgu Hisyam bertanggungjawab terhadap pendidikan Dahlia yang tidak dapat hadir ke sekolah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya di rumah.Cikgu Hisyam yang menyedari kesusahan hidup Dahlia,meminta Kavita supaya memfotostat nota-notanya dan memberikannya kepada Dahlia untuk mengulang kaji di rumah.

3 comments:

Anonymous said...

Novel Songket Berbenang Emas, watak utama ialah Dahlia

Unknown said...

What is the spot question for this year??

no one said...

is the freddy fazbear ur ur ur ur ur ur ur ur ur ur