Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

4 September 2009

RAMALAN PMR 1 - KEPENTINGAN KEMPEN BUDI BAHASA DAN NILAI MURNI

Kepentingan Kempen Budi Bahasa dan Nilai Murni.

Kempen Budi Bahasa dan Nilai-nilai Murni merupakan usaha kerajaan Malaysia yang murni. Kempen yang dijalankan ini banyak memberikan kepentingan kepada kita.

Kempen ini amat penting untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berbudi bahasa. Hal ini dikatakan demikian kerana budi bahasa yang tinggi dalam diri seseorang mencerminkan maruah dirinya. Oleh sebab itu, slogan “budi bahasa budaya kita” mestilah dijadikan prinsip hidup.

Selain itu, kempen yang bermanfaat ini juga dapat mengurangkan masalah sosial dan jenayah di negara kita. Hal ini dapat dibuktikan apabila kajian mendapati kes jenayah dan kebejatan sosial menurun sehingga 29 peratus. Oleh sebab itu, kempen ini wajarlah diperluas dan diuar-uarkan melalui media massa.

Di samping itu, kerajaan juga berharap rakyat Malaysia dapat memberikan imej yang baik kepada pelancong asing melalui kempen ini. Sebagai contoh, rakyat digalakkan bersenyum kepada pelancong kerana setiap senyuman yang kita ukirkan tidak memerlukan modal malah memberikan pulangan yang lumayan kepada kehidupan kita.

Kesimpulannya, Kempen Budi bahasa dan Nilai-nilai Murni wajar diadakan sepanjang masa. Bak kata peribahasa, “orang berbudi, kita berbahasa; orang memberi, kita merasa”

2 comments:

Anonymous said...

trimas....esei ini sedikit banyak membantu saya....

kavi said...

Terima Kasih.
Ulasan ini banyak membantu saya ketika saya membina ulasan sempena Kempen Budi Bahasa di sekolah saya.