Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

4 October 2008

Ramalan PMR 10 - Karangan Bergambar "Kepentingan Hutan Semula Jadi"

Gambar di bawah menunjukkan hutan yang malar hijau di Malaysia. Tulis sebuah karangan tentang kepentingan hutan kepada benda hidup. Panjangnya karangan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah kata.


[ 20 markah ]

Hutan merupakan anugerah daripada Tuhan. Anugerah ini memang tidak ternilai kepada hidupan sarwa alam. Oleh sebab itu, alam ini wajar dipelihara sebelum terlambat kerana “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”.


Hutan dapat dijadikan kawasan tadahan air hujan. Dengan ini, kita dapat menggunakannya dalam pelbagai aspek kehidupan harian seperti memcuci, memasak dan lain-lain. Oleh sebab itu, hutan menjadi nadi kehidupan kepada penduduk bumi.


Selain itu, hutan juga menjadi kawasan mainan fauna di muka bumi ini. Hutan yang berfungsi sebagai habitat kepada flora dan fauna, hutan dapat menyelamatkan flora dan fauna. Hal ini demikian kerana kepupusan flora dan fauna berkait rapat dengan hutan.


Sementara itu, hutan juga dapat memainkan peranan sebagai pengawal pemanasan global. Pemanasan global berlaku kerana pencemaran dan sikap manusia yang tidak cinta akan alam sekitar. Oleh hal yang demikian, tahap kepanasan di muka bumi ini dapat dikurangkan agar kita tidak berpanas.


Hutan ialah tempat manusia mencari rezeki, terutamanya Orang Asli. Oleh itu, hasil hutan seperti herba dan ubat-ubatan dapat terus dicari dengan kewujudan hutan. Saya berharap amalan perubatan tradisional dapat diperkembangkan jika hutan dijaga dengan baik.


Kesimpulannya, hutan wajib dipelihara dengan sebaik-baiknya oleh setiap penduduk bumi. Hutan dapat memberi ketenangan jiwa kepada kita dengan hutan yang malar hijau. Oleh itu, kawasan hutan mestilah diperluas dan dipulihara demi masa depan semua.

18 comments:

Unknown said...

Very fine......

Anonymous said...

bagus sangat...tetapi betulkah itu kurang drpd 120 pth perkataan.....????!

ilman said...

ayat best sgt

ilmn love fa said...

ayat die best..

ilmn love fa said...

ayat die best..

ARIEY ♥ said...

Ariey : hoihoi, thnks bagi contoh karangan ni.

Anonymous said...

best tp lbey dr 120 perkataan la...

Anonymous said...

ayat yg best & blh mnjd cth krngan

nobody said...

cantikkk...

Anonymous said...

thnks bagi contoh karangan ni.

Anonymous said...

ayt yg sngt ringkas .. :)

Jesus Christ is the one and only God said...

Good karangan. But it is more than 120 words.

i am right said...

yess,i go it..succesa

Unknown said...

karangan ni tlg saya buat kerja rumah bm saya. haha^^

Anonymous said...

terima kasih sangat2!!! :D Ia sgt berguna untuk saya :)

Anonymous said...

memang best ayat yang ditulis

Anonymous said...

berguna untuk saya siapkan pbs ^o^

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.