Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

1 August 2008

Ramalan PMR 2008 - Sinopsis Novel - Zon 1

Sinopsis Novel Meniti Kaca

Novel ini mengisahkan Nazar seorang anak tunggal dan masih dalam usia remaja. Oleh sebab ibunya nanar dan ayahnya selalu sakit, hidupnya tidak terurus. Begitu juga dengan makan minumnya. Jiran tetangga banyak membantu Nazar sekeluarga. Setelah ibunya meninggal dunia, Nazar terus gigih mengharungi hidup. Dia rajin belajar dengan rakan sekampung dan setingkatan. Tidak lama kemudian, ayahnya pula meninggal dunia. Nazar kehilangan kasih sayang ayah dan ibu. Dia bergantung harap kepada ibu saudaranya, rakan-rakan dan jiran tetangga. Berkat kesungguhan, sabar, tabah dan yakin, akhirnya Nazar berjaya dalam menempuh dugaan hidup. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor.

Sinopsis Novel Pahlawan Pasir Salak

Novel Pahlawan Pasir Salak berkisar tentang Inggeris yang ingin berkuasa di Pasir Salak dengan memaksa penduduk membayar cukai. Datuk Maharaja Lela, menasihati penduduk Kampung Pasir Salak agar tidak membayar cukai kepada Inggeris. Datuk Maharaja Lela terus berpesan kepada penduduk kampung itu, agar mempertahankan Kampung Pasir Salak biarpun dengan darah dan juga nyawa. Oleh itu, mereka membina pondok-pondok kawalan dalam usaha untuk mempertahankan Pasir Salak daripada dikuasai Inggeris. Suatu hari, pondok kawalan telah dibakar manakala Lamsah yang berpura-pura baik telah melarikan diri dari kampung tersebut. Residen Birch telah mengarahkan Mat Arshad dan Lamsah menampal surat-surat kenyataan mengutip cukai. Oleh itu, berlakulah pertempuran antara penduduk Pasir Salak dengan wakil orang-orang Inggeris. Mereka telah membunuh Mat Arshad dan Birch. Pada 7 November 1875, angkatan Inggeris tiba di Pasir Salak. Peperangan berlaku sehingga banyak pihak musuh telah dibunuh termasuklah Lamsah. Penduduk Pasir Salak telah menang dan berjanji akan terus mempertahankan Pasir Salak.

Sinopsis Novel Panas Salju
Novel ini berkisah tentang Zulkifli Mohd Zain yang bekerja sebagai atendan di Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL). Anaknya Nadhirah mendapat penyakit kerosakan hati dan hempedu. Dr Gheethan dari HBKL mencadangkan Nadhirah dirawat di Hospital King’s College, London. Isteri Zulkifli ialah Cikgu Bushrah binti Ramli yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Tun Razak (2). Cikgu Bushrah sanggup menderma sebahagian hati kepada anak mereka Nadhirah walaupun risikonya cukup besar. Zulkifli menemui sahabat lamanya Mohammad Yusuf di pejabat Utusan Malaysia agar penderitaan mereka disiarkan. Tan Sri Shamsuddin bersetuju menderma sebanyak RM350,000 untuk kos rawatan pemindahan hati di Hospital King’s College, London. Pakar bedah, Dr Tan Kai Chah berjaya memindahkan hati daripada Bushrah kepada Nadhirah. Semasa di London, Zulkifli dibantu oleh Muliyadi Mahmood sahabat lamanya yang juga kartunis dan pensyarah di UiTM Shah Alam. Isteri Muliyadi Mahmood bernama Saliha Brigite, wanita Perancis. Muliyadi sekampung dengan Zulkifli di Felda Ulu Tebrau, Johor. Lima tahun kemudian, Bushrah meninggal dunia. Nadhirah berjaya dalam jurusan perakaunan dan bekerja di Bank Islam. Kemudiannya, Nadhirah berkahwin dengan seorang pakar bedah. Adiknya Nazli dapat belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Zulkifli sendiri telah belajar di Universiti Sains Malaysia secara jarak jauh. Kemudian belajar peringkat sarjana dan seterusnya PhD di universiti yang sama.

3 comments:

Anonymous said...

saya sangat memerlukan sinopsis ini dan kenapa pula yang lain semua tiada dalam ini sy sngt sukakan tapi blh x masukkan lagi bnyk yg blh spy sy m'dpt lebih bnyk maklumat lg tntg novel meniti kaca, novel pahlawan pasir salak dan juga novel panas salju.

Anonymous said...

bkn itu sj sy nak kan lbh bnyk spy semua org dpt maklumat tntg ini...

mohd.haziq said...

terima kasih cikgu !!!