Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

17 June 2015

INFORMASI BAHASA - MAKANAN & MINUMAN (siri ke-8 dan ke-9)

INFORMASI BAHASA
MAKANAN & MINUMAN (siri ke-8 dan ke-9)

Bersempena dengan Ramadan al-mubarak yang akan bermula esok, banyak suri rumah tangga, penggemar makanan, dan ahli masyarakat akan memikirkan juadah berbuka yang sihat, sesuai, dan berkhasiat. Namun begitu, keprihatinan masyarakat pada ejaan makanan masih rendah kerana mereka beranggapan bahawa selagi nama makanan itu difahami, mereka tidak berasa perlunya tanggungjawab saling menegur atas kesilapan mengeja makanan tersebut. Semua didikan bermula daripada guru. Oleh sebab itu, guru-guru subjek Bahasa Melayu memainkan peranan penting untuk memantau dan menegur kesilapan bahasa yang dilakukan oleh ahli masyarakat. Usaha ini penting agar usaha memartabatkan dan mendaulatkan bahasa kebangsaan kita akan mencapai objektifnya.

Informasi ejaan makanan dan minuman akan dihentikan buat sementara waktu mulai minggu depan sebagai tanda hormat kepada rakan-rakan yang beragama Islam yang akan berpuasa.

Akhir kata, kepada guru-guru beragama Islam yang akan menyambut bulan suci ini, saya ingin mengucapkan "selamat berpuasa" kepada yang menyambut bulan mulia, bulan Ramadan, bulan puasa yang menguji kekuatan iman dan amal!

Salam Ramadan al-mubarak!


No comments: