Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

18 June 2015

INFORMASI BAHASA - KESAMAAN DAN KETIDAKSAMAAN ANTARA “FASIH” DENGAN “PETAH”

INFORMASI BAHASA
KESAMAAN DAN KETIDAKSAMAAN ANTARA “FASIH” DENGAN “PETAH”

(1)Lelaki Australia itu fasih bercakap dalam bahasa Melayu. (gramatis)
(2)Peserta pertandingan Pidato Piala Perdana Menteri dari Istanbul itu petah bercakap dalam bahasa Melayu. (gramatis)
(3)Adik saya yang berusia tiga tahun petah bercakap. (gramatis)
(4)Juruacara tersohor negara kita fasih berbahasa Perancis. (gramatis)

Dalam ayat-ayat di atas, perkataan fasih dan petah jelas sekali perbezaannya dan persamaannya. Kita harus menggunakan istilah “fasih” dan “petah” dalam ayat yang mempunyai situasi dan maksud yang sesuai dengan definisinya dan kegunaannya. Istilah “fasih” sesuai untuk penutur bukan asli manakala “petah” sesuai untuk menerangkan kebijaksanaan seseorang pengguna bahasa melontarkan kata-katanya. Untuk membuktikan kebenarannya, lihat maksud “fasih” dan “petah” dalam Kamus Dewan Edisi Keempat seperti yang berikut:
“petah” – (pétah) pandai berkata-kata, lancar pertuturannya, fasih, petes: engkau memang bijak berkata-kata, petah berperibahasa; memetahkan; petah lidah berlatih berkata-kata; kepetahan perihal petah, kefasihan, kepetesan.
“fasih” – 1. lancar dan baik sebutannya (ketika bercakap-cakap), petah; 2. lancar dan baik sebutannya apabila bertutur dalam sesuatu bahasa lain, petah:
(5) Guru subjek bahasa Melayu itu fasih berbahasa Melayu. (tidak gramatis)
(6) Guru bahasa Inggeris itu petah berbahasa Inggeris. (gramatis)
(7) Gadis dari Pulau Pinang itu fasih berbahasa Melayu. (tidak gramatis)
(8) Teruna dari India itu fasih berbahasa Melayu. (gramatis)

Ayat-ayat di atas juga dapat membezakan penggunaan antara istilah “fasih” dengan “petah”.

Kesimpulannya, “fasih” untuk seseorang yang pandai bercakap dalam sesuatu bahasa asing yang dipelajarinya manakala “petah” ialah kecekapan dan kelancaran serta kebijaksanaan seseorang menyusun kata dan berbicara serta berperibahasa dalam bahasa yang telah dikuasainya.

Sebagai penutup bicara pada hari ini, saksikanlah kepetahan pemidato dari Australia, Turki, dan Jepun yang beraksi di pentas dalam Pertandingan Pidato Piala Perdana Menteri dengan mengklik pada pautan berikut:

Sekian untuk hari ini.
Selamat belajar.

No comments: