ANALISIS PERBANDINGAN
SOALAN PERCUBAAN BM SPM
SOALAN 5 (KOMPONEN SASTERA)
NO
|
Negeri
|
Karangan B (Tema)
|
Soalan 5
|
||
1
|
MRSM
|
Kepentingan
sikap berwaspada sebelum ditimpa kesusahan
|
2
|
SBP
|
Kepentingan
perpaduan dan semangat kerjasama
|
3
|
Kedah
|
Cerita
– Berakit-rakit ke hulu...
|
4
|
Perlis
|
Kepentingan
mempertahankan adat warisan.
|
5
|
Perak
|
Peranan
pelbagai pihak menggalakkan remaja terlibat dalam penulisan kreatif.
|
6
|
Pulau Pinang
|
Faedah
membaca kepada masyarakat.
|
7
|
Melaka
|
Aktiviti
yang boleh dilaksanakan untuk melahirkan penulis yang berjaya.
|
8
|
Negeri Sembilan
|
Cara
belajar yang berkesan.
|
9
|
Johor
|
Langkah
menghargai sasterawan.
|
10
|
Kelantan
|
Usaha
untuk menunjukkan rasa cinta akan negara.
|
11
|
Terengganu
|
Cerita
berdasarkan peribahasa genggam bara api...
|
12
|
Pahang
|
Menarik
minat pelajar mengunjungi perpustakaan sekolah.
|
13
|
YIK
|
Cerpen
berdasarkan peribahasa ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua.
|
14.
|
Sabah
|
Cerpen
berkaitan menabung berdasarkan peribahasa melentur buluh...
|
15
|
Sarawak
|
Karangan
berdasarkan peribahasa kalau tidak dipecahkan ruyung.
|
SOALAN RAMALAN 2015
(KBAT)
Orang tua-tua
pernah berkata bahawa “membaca itu jambatan ilmu”. Huraikan langkah-langkah
untuk membudayakan amalan membaca dalam kalangan murid sekolah.
[100 markah]
PENDAHULUAN
|
“Membaca itu
jambatan ilmu” – kata orang tua-tua yang meninggalkan makna yang mendalam –
amalan membaca bagaikan pembangunan modal insan secara tidak langsung –
melahirkan warga yang bijak pandai – pelbagai langkah harus diambil untuk
membudayakan amalan membaca – melahirkan warga yang bijaksana
|
ISI PENTING
|
1. Pihak
pentadbir sekolah – menaik taraf perpustakaan sekolah – menjadikan
perpustakaan sebagai gedung ilmu – membeli buku yang berkualiti dan bersesuaian
– melahirkan warga sekolah yang suka membaca – ilmu itu pelita hidup –
menerangi hidup kita dengan ilmu
2. Guru pusat
sumber – berusaha untuk mempromosikan pusat sumber – menjadikan pusat sumber
sebagai nadi Program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) – memberitahu anak-anak
murid kepentingan membaca – mendedahkan mereka kepada kepentingan ilmu
kehidupan
3. Guru kelas
– mencadangkan pembinaan sudut bacaan – murid mendermakan buku yang
berkualiti – menyusun buku di sudut khas – memudahkan murid membaca buku pada
masa lapang – membantu murid menimba ilmu pengetahuan – meningkatkan
pengalaman diri
4. Pengetua
sekolah – memperkenalkan kepentingan membaca melalui kempen membaca –
menganjurkan pameran buku di sekolah – menjemput penulis buku untuk
menyampaikan ceramah motivasi tentang kepentingan membaca – menarik minat
murid untuk membaca
|
PENUTUP
|
Amalan membaca
– penting dalam kehidupan kita – menjadikan kita berfikiran matang dan
rasional – mengatasi masalah dalam kehidupan – menghadapi pelbagai cabaran
dalam kehidupan – amalan membaca mesti terus disuburkan – membaca itu
jambatan itu – membina jambatan ilmu yang kukuh memerlukan usaha yang gigih
dan berterusan – melahirkan warga yang berwawasan dan berilmu!
|
(KBAT)
Anda
akan menyertai pertandingan menulis cerpen yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa
dan Pustaka. Tema cerpen yang diutarakan ialah perpaduan.
Tulis
cerpen tersebut selengkapnya.
[100 markah]
PENDAHULUAN
|
Kampung
sentosa – penduduk berbilang kaum – hidup aman damai – hujan ribut melanda –
kerosakan jambatan utama – menghubungkan ampung ke bandar – penduduk berasa
gusar dan bimbang – berjalan dengan hati yang gundah – menemui penghulu
|
PERKEMBANGAN
|
Tok Penghulu
muncul di serambi rumah – didatangi Mega, Salim, dan Tauke Tan – meluahkan
kebimbangan mereka – Mega tidak dapat ke bandar untuk mengambil roti – Salim
tidak dapat menghantar anak ke sekolah – Tauke Tan tak dapat berniaga
|
KONFLIK
|
Tok Penghulu
meminta cadangan – Salim mencadangkan agar kutipan wang dibuat – Tauke Tan
membantah – kerugian dalam perniagaan – Mega pula membantah kerana
keuntungannya tak cukup untuk keluarga – Tok Penghulu menggaru kepala –
berfikir
Tok Penghulu
bimbang akan konflik yang berlaku – membuat perbincangan dengan orang kampung
– mengumpulkan orang kampung di dewan orang ramai – masing-masing berkumpul
dan menantikan kedatangan Tok Penghulu – masalah mesti diselesaikan
|
KLIMAKS
|
Tok Penghulu
muncul – menyampaikan ucapan – menceritakan masalah yang berlaku – kerosakan
jambatan utama menjejaskan kehidupan penduduk – malapetaka datang tanpa
diduga – penduduk harus bersatu padu – menghadapinya dengan tabah –
gotong-royong
Penduduk
dibahagikan kepada tiga kumpulan – kumpulan pertama mendapatkan derma daripada
penduduk – kumpulan dua dalam kalangan tukang kayu – kumpulan ketiga suri
rumah tangga yang bercadang untuk memasak untuk penduduk yang bekerja keras
|
PELERAIAN
|
Selama 6 jam
berusaha – melibatkan 50 orang penduduk – kerja pembinaan jambatan kukuh berjaya
– hasil perpaduan berbilang bangsa – hidup bersatu padu – mendapat pujian Tok
Penghulu – Mega, Tauke Tan, dan Salim berasa syukur – sedar bahawa perpaduan
amat penting – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh – Tok Penghulu meminta
penduduk terus mengekalkan perpaduan
|
(KBAT)
Peribahasa
Melayu memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia sebagai panduan dan
pedoman. Huraikan peranan pelbagai pihak untuk menghidupkan dan mempopularkan
peribahasa Melayu dalam kalangan masyarakat.
[30 markah]
PENDAHULUAN
|
Peribahasa
Melayu – pengamatan generasi terdahulu – memiliki makna yang maslahat – mampu
dijadikan pedoman dalam kehidupan – dicipta dengan penilaian daripada alam
semula jadi – diimplementasikan dalam kehidupan harian – semua pihak harus
memainkan peranan – menghidupkan dan mempopularkan peribahasa
|
ISI PENTING
|
1. Pemimpin
kerajaan – menjadikan peribahasa sebagai pedoman hidup – memasukkan
peribahasa dalam ucapan – menjadikan peribahasa sebagai dasar pegangan –
mampu mendidik dan memimpin rakyat – mendewasakan rakyat dengan peribahasa –
terus subur
2. Ibu bapa –
memperkenalkan peribahasa kepada anak – memberitahu anak tentang maksud
peribahasa – mendedahkan anak kepada bahan bacaan – membeli kamus peribahasa
– membuat rujukan – memasukkan peribahasa dalam karangan – fikiran matang
3.Pihak
sekolah – menampal poster peribahasa – murid diajarkan peribahasa oleh guru
subjek Bahasa Melayu – menerangkan cerita di sebalik peribahasa – menerangkan
penggunaan peribahasa dalam ayat dan penulisan – menghidupkan peribahasa
Melayu – subur dan segar
4. Media massa
– menyiarkan rancangan berbentuk peribahasa – mencerdaskan minda rakyat
tentang peribahasa – soalan kuiz dan pertandingan – menarik minat masyarakat
– mengenali dan menghayati peribahasa – menggunakan ilmu dalam peribahasa
kita
5. Pihak Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP) – menerbitkan buku tentang peribahasa – menjalankan
dasar pemerkasaan peribahasa – mengadakan jerayawara dan bicarawara
peribahasa – menimbulkan rasa ingin tahu rakyat – terus menghidupkan
peribahasa Melayu
|
PENUTUP
|
Semua pihak –
memainkan kepentingan mereka – berperanan untuk mempopularkan dan
menghidupkan peribahasa Melayu – menjadikan peribahasa Melayu sebagai warisan
negara yang agung – semua rakyat Malaysia harus mengetahui dan memahami serta
menghayatinya – tidak melupakan akar didikan nenek moyang kita – hidup
Peribahasa Melayu! bahasa jiwa bangsa! – hilang peribahasa hilanglah adat dan
budaya – menyuburkan peribahasa Melayu – popular sampai bila-bila
|
No comments:
Post a Comment