Yang ingin mendapatkan skema jawpaan, sila tinggalkan alamat e-mel anda di ruang komen di bawah. Selamat Mencuba!
LATIHAN RUMUSAN SPM (1/2017)
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat
satu rumusan tentang manfaat pemakanan petai kepada kesihatan
dan usaha-usaha untuk mempopularkan amalan
pemakanan petai. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Mendengar saja perkataan petai, pasti ada yang terus
memikirkan bau nafas yang kurang menyenangkan apabila kita menikmatinya. Oleh
itu, berkemungkinan besar ada yang tidak menjamahnya sekiranya menjadi menu
makanan pada siang hari ketika waktu bekerja. Petai merupakan sejenis tanaman
yang berasal dari negara tropika, seperti di negara kita Malaysia dan juga
Indonesia. Dengan nama saintifik parkia speciosa dan dimakan sebagai ulam ini, di
sebalik ketidakenakan bau nafas, sebenarnya petai sejenis ulam yang banyak
memberikan manfaat kesihatan kepada kita.
Mengikut kajian yang dijalankan oleh pakar kesihatan,
petai ialah sumber gizi penting terhadap kesihatan
manusia. Penelitian menunjukkan bahawa buah
petai memiliki kandungan sukrosa, fruktosa, dan glukosa. Ketiga-tiga jenis zat ini ialah sumber gula
semula jadi yang boleh menghasilkan tenaga segera bagi mereka yang memakannya.
Bahkan, kandungan protein dalam petai empat kali lebih banyak daripada buah
epal. Kandungan zat besi yang tinggi dalam petai sangat bermanfaat untuk mengurangkan masalah anemia dalam badan manusia. Petai
memiliki kandungan kalium yang cukup tinggi untuk mengatasi
stres dan depresi yang kita alami. Kalium dalam petai juga dapat meningkatkan konsentrasi dan kemampuan otak seterusnya
berfungsi untuk meningkatkan daya ingatan semasa
belajar.
Di samping kandungan kalium yang tinggi, ciri-ciri
petai yang rendah garam mampu menstabilkan degupan
jantung sekali gus mengurangkan penyakit kardiovaskular. Tekanan darah yang
terjaga akan menurunkan risiko diserang sakit jantung
dan merendahkan risiko gejala strok di samping mengurangkan masalah migrain.
Dalam jurnal perubatan baharu edaran The New England Journal of
Medicine, hasil penelitian turut mengatakan bahawa pemakanan petai
secara teratur mampu melancarkan sistem pencernaan
dalam usus. Serat yang
banyak terkandung dalam petai berguna melancarkan
proses penghadaman dan perkumuhan. Bagi yang sering mengalami gangguan
pencernaan seperti sembelit, pemakanan petai akan dapat membantu mengurangkan
penderitaan sembelit. Dengan amalan pemakanan petai, toksin tubuh yang mengganggu kesihatan
dapat diatasi segera.
Petai juga memiliki manfaat yang pelbagai. Kementerian
Kesihatan Malaysia harus menjalankan kajian yang lebih mendalam untuk mengenal
pasti khasiat petai kepada kesihatan manusia. Hal ini dikatakan demikian kerana
khasiat dalam petai yang mudah dicari di Malaysia mampu memberikan impak baharu
kepada bidang perubatan tradisional. Amalan pemakanan yang sihat mampu
memberikan nikmat kesihatan yang baik dan menyejahterakan kehidupan manusia.
(Dipetik dan diubah suai daripada
rencana Khasiat Petai kepada Manusia
dalam blog akademik www.cikgutancl.blog.spot.com)
Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan
maksud rangkai kata toksin tubuh.
[2 markah]
(ii)
Pengarang
mengemukakan beberapa kebaikan daripada penjagaan
tekanan darah. Nyatakan kebaikan-kebaikantersebut.
[3 markah]
(iii)
Anak-anak
kecil kurang meminati makanan tradisional seperti petai, jering, ulam-ulaman,
dan herba dalam amalan pemakanan mereka.
Pada pendapat anda, apakah peranan
ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak mereka mengamalkan pemakanan makanan
tradisional?
[4 markah]
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat
satu rumusan tentang punca-punca
kerancuan bahasa berlaku dalam
kalangan pengguna bahasa Melayu dan kesan-kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan kita. Perkara 152 dalam
Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu. Kedudukan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan di Malaysia, dipelajari oleh
murid, dan dikembangkan oleh rakyat sekalipun dengan menggunakan dana awam.
Kewujudan Perkara 152 tidak boleh dipadamkan kerana Perkara 159(5) menetapkan bahawa perkenan Majlis Raja-Raja diperlukan sekiranya Perkara 152
hendak dipinda. Walau bagaimanapun, kerancuan bahasa yang berlaku di negara
kita makin hari makin mendukacitakan.
Dalam kajian bahasa yang dilakukan
terhadap pengguna bahasa Melayu di Malaysia, kesalahan ejaan dan bahasa
daripada sari kata dalam siaran televisyen telah menjadi punca utama kerancuan
bahasa berlaku. Pada masa yang sama, ketaasuban pengguna bahasa terhadap bahasa
Inggeris juga mengeruhkan keadaan. Maklumlah, ibu bapa pada zaman ini semakin
lama semakin mengagung-agungkan bahasa Inggeris daripada bahasa kebangsaan
kita. Mereka yang kekurangan ilmu dan pengetahuan tentang bahasa Melayu juga
mengeruhkan keadaan yang sudah parah menanti retak. Dalam era penjajahan bahasa
asing ini, pengguna bahasa semakin tidak berminat untuk meningkatkan penguasaan
bahasa Melayu.
Di sebalik itu, ada yang menyalahkan kesilapan daripada ajaran guru
sekolah rendah hingga terbawa-bawa hingga ke peringkat sekolah menengah.
Fenomena ini dikeruhkan lagi oleh pengguna bahasa yang mempercayai dan meyakini
bahasa yang digunakan dalam majalah picisan yang banyak membuat kesalahan ejaan,
frasa, imbuhan, dan struktur ayat. Akhbar arus perdana turut mencemarkan bahasa
Melayu dengan kesalahan bahasa yang kritikal sehingga menggores hati dan
mengecewakan pengkaji bahasa. Segelintir pengguna bahasa juga dikatakan kurang cakna akan perubahan dan
pemantapan bahasa Melayu yang gramatis. Wartawan bukan graduan dalam bidang
bahasa meracun bahasa Melayu.
Yang paling menyedihkan ialah pemimpin masyarakat yang menggunakan
bahasa Melayu tidak gramatis mencerminkan ketidakprihatinan mereka terhadap
bahasa Melayu. Sikap pemimpin yang kurang peka akan kesilapan bahasa Melayu ini
seolah-olah mencerminkan kurangnya semangat cinta akan negara dalam diri
mereka. Janganlah kita berasa hairan sekiranya ejaan makanan yang betul seperti
“kuetiau” dieja “koeytiao”, “martabak” pula dieja “murtabak”, dan “sate” dieja
“satey” oleh pengguna bahasa Melayu. Akhir kata, bahasa jiwa bangsa. Hilang
bahasa, lenyaplah bangsa. Janganlah kita lupa akan hakikat bahawa menunjukkan
bangsa.
(Dipetik dan diubah suai daripada
rencana Kadar Rancu Kita Berbahasa
dalam blog akademik www.cikgutancl.blogspot.com)
Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan
maksud rangkai kata kurang cakna.
[2 markah]
(ii)
Pengarang
mengemukakan beberapa hak bahasa lain di negara kita.
Nyatakan hak-hak tersebut.
[3 markah]
(iii)
Selain
guru-guru sekolah yang harus mendidik anak murid supaya menggunakan bahasa Melayu
dengan betul, peranan pelbagai pihak juga penting untuk mendaulatkan bahasa
kebangsaan kita agar dapat mengantarabangsakan bahasa Melayu.
Pada pendapat anda, apakah peranan
kerajaan untuk mengantarabangsakan bahasa Melayu?
[4 markah]
111 comments:
Dr Tan, minta skema jawapannya. Terima kasih
Cigku Tan ,,,tolong mailkan jawapan,,nithawathy10@gmail.com
Ck.tan, minta skema jawapan. Thx
UNTUK MENDAPATKAN JAWABAN CATATAN INI, SILA HANTAR E-MEL KEPADA cikgutancl@hotmail.com ATAU HUBUNGI SAYA MELALUI SMS DALAM TALIAN 0122099440
Selamat sejahtera cikgu tan.Tolong hantar skema jawapan.
kavinesh3710@gmail.com
Selamat pagi cikgu tolong hantar skema jawapan mohdhuzirmohamed@gmail.com
Seelamat Petang cikgu Tan, boleh saya minta Jawapan untuk latihan rumusan (ramalan 1 dan 2 2017) ? Sila emailkan ke alamat davidwong1226@yahoo.com . Terima Kasih.
Selamat Pagi cikgu Tan, boleh saya minta Jawapan untuk latihan rumusan (ramalan 1 dan 2 2017) ? Sila emailkan ke alamat qlurunhamka@gmail.com Terima Kasih.
Cikgu Tan, minta jawapan untuk latihan rumusan.
Email: aisze_85@yahoo.com
majingyi1314521@gmail.com
Salam sejahtera Dr.Tan. Mohon kongsi jawapan ke e-mel saya nita782002@yahoo.com
mohon hantar skema jawapan kepada saya juga cikgu
nhafiza83@gmail.com
terima kasih
Mardhiahdiniey@gmail.com
cikgu , tolong send jawapan untu rumusan
Email: kavinesh3710@gmail.com
ehaizan@gmail.com
terima kasih
Salam kepada Cikgu Tan CL dan selamat pagi.
Bagaimana boleh muat turun MODUL POTENSI LULUS SPM?
Terima kasih.
Salam kepada Cikgu Tan CL dan selamat pagi.
Bagaimana boleh muat turun MODUL POTENSI LULUS SPM?
Terima kasih.
email: c2enhance@yahoo.com
MODUL POTENSI LULUS https://drive.google.com/open?id=0Bw6YnKnVSzZyQURES0xaRHpNUUk
damper2000dumba@gmail.com
Tolong emelkan jawapan othmanliza66@gmail.com terima kasih
Dr Tan, minta skema rumusan, terima kasih.
cikgu minta email jawapan chengwenxuan2000@hotmail.com
terima kasih
hi cikgu, boleh email kan kepada saya skema jawapan? astriahmad@gmail.com terima kasih
hi cikgu, boleh email kan kepada saya skema jawapan? astriahmad@gmail.com terima kasih
cikgu tan saya perlukan skema jawaban untuk soalan rumusan
sevaselvi5703@gmail.com
Cikgu , saya perlukan jawapan skema
Email saya = CHEW147208@Gmail.com
Hi.. Cikgu Tan, mohon jasa baik e-melkan kepada saya jawapan soalan rumusan. terima kasih. syakirshukri1630@gmail.com
hi cg..mohon jasa baik e-melkan kepada saya jawapan soalan rumusan..terima kasih
nurizyan001@gmail.com
hai cikgu tan...boleh x ckgu hantar jawapan skema kepada email sye :
4frina@gmail.com
Salam sejahtera cikgu Tan. Boleh tak cikgu hantar skema kepada saya? terima kasih.
dee2603@yahoo.com
uzairmf01@gmail.com
Salam sejahtera cikgu Tan. Boleh tak cikgu hantar skema kepada saya? terima kasih.
faizulismail@gmail.com
selamat sejahtera cg Tan. Boleh tak cg Tan e-mel skema kepada saya? terima kasih.
pennytanst@yahoo.com
Selamat sejahtera Cikgu Tan. Mohon share skema boleh? Terima kasih ye cikgu.
Selamat sejahtera Cikgu Tan. Mohon share skema boleh? Terima kasih ye cikgu.
selamat sejahtera.saya nak skema jawapan cikgu tan
Encik Tan...mohon share skema boleh tak? Terima kasih ye cikgu.
2018 spm contoh karangan send me
2018 spm contoh karangan send me
Encik tan saya nak skema jawapan.
Sye nk skema boleh tak?
cg tan boleh hantar skema jawapan
Cikgu boleh hantar skema ke sini
wongyc81@gmail.com
m.leka1911@gmail.com
derrick200502@gmail.com
Terima kasih, Cikgu !!
saya nak jawapan boleh..
emel othmansalwa@yahoo.com
cikgu saya nak skema jawapan.
sujieyekiller@gmail.com
cikgu saya nak skema jawapan
kaiyi110130@gmail.com
cikgu saya nak skema jawapan
kiathaochia@gmail.com
cikgu saya nak skema jawapan
ckkyiii03@gmail.com
Cikgu tan, boleh saya dapatkan skema jawapan utk rumusan di atas? Thanks, may God bless you
boleh saya dapatkan skema jawapan cikgu?
hafizah136@yahoo.com
Boleh Saya dapatkan Skema jawapan
Boleh tak saya dapatkan skema jawapan cikgu
Jawapan cikgu
Blh saya dpt kan jawapan
ngchinwei01@gmail.com
Salam Sejahtera Cikgu.
Boleh e-mel skema jawapan rumusan ke alamat e-mel normahayu.a@matrixschools.edu.my
Terima kasih banyak -banyak cikgu!!
cikgu Tan,bolehkan saya dapatkan skema jawapan rumusan.email add saya mrschin2013@yahoo.com.Terima kasih
cikgu Tan...bolehkah sy dapatkan skema jawapan rumusan di atas..email add saya
fiedasann_nov83@yahoo.com. terima kasih cikgu
Cikgu Tan..saya pohon jawapan latihan rumusan. E-mel saya tiniabghani@yahoo.com
booooo typo , aku maukan jawapan bukannya jawpaan paan mane dowhhh
Ellydayana3@gmail.com
daniamohdnasir23@gmail.com
limyinsheng1928@gmail.com
Selamat pagi cikgu tolong hantar skema jawapan
bcmesther@gmail.com
jiamin179@gmail.com
saya nak skema jawapan,terima kasih cikgu.
Tolong hantarkan skema jawapan di rabiatulabby1210@gmail.com
Jwapn ciguu
Jwapn ciguu
tolong hantarkan skema jawapan di
poodsfoods925@gamil.com
poodsfoods925@gmail.com
Tolong hantar skema jawapan di ahmaddanial5555@gmail.com
leelokxuanrachael@gmail.com
cikgu saya minta jawapan
Mintak jawapan
Minta jawapan
farisdasavage@gmail.com
Mnta jawapan
cikgu e-melkan saya skema jawapan
aeman0607@gmail.com
Mohon emelkan juga skema kepada saya. Terima kasih.
yati86@ymail.com
Cg emelkan sya jwpn
@mhafizzudin26@gmail.com
Cikgu Tan CL mohon emelkan kepada saya skema jawapan.Terima kasih.
suhayl281@gmail.com
Cikgu tolong emailkan skema jwpn. TQ
Cikgu tolong emailkan jwpan .tq :)
saya nak skema jawapan boleh
Cikgu nak skema jawapan...tolong emailkan...
nak skema jawapan
sufiahshafi123@gmail.com
Maaf cikgu boleh saya minta skema jawapan nurinnadirah00@gmail.com
Terima kasih cikgu
Maaf ckg.. blh sy mnta skrma jwpn. shikin.nikisha@gmail.com
Blh sye minta skema jwpn
azruljai55@gmail.com (Google)
Cikgu Tan boleh minta skema jawapan rumusan ni? Supaya saya dapat bincang dengan rakan-rakan saya
munycandy@gmail.com
Cg Tan, boleh tak beri saya skema rumusan ini?
pnaidarahim77@gmail.com
CgTan boleh beri sya skema jawapan rumusan ini
Cg Tan blh beri saya skema jawapan rumusan ini
nurul.balqish68@gmail.com
Cg Tan boleh beri saya skema jawapan rumusan?
c_mei.950828@hotmail.com
Boleh beri Saya skema jawapan
mohon Cg hantar jawapan
limzhijie151203@gmail.com
Cikgu Tan,bleh minta skema jawapan
Skema jawapan cikgu
hallo. Cikgu Tan boleh minta skema jawapan
mariapriciliahendriekus@gmail.com
eqakhaxx@gmail.com
Nk jawapan tentang petai
skema jawapan boleh ?
skyeravenabraham69@gmail.com
irdinarazak07@gmail.com
Jwpn yang petai cg
Post a Comment