Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

28 May 2017

LATIHAN RUMUSAN SPM

Yang ingin mendapatkan skema jawpaan, sila tinggalkan alamat e-mel anda di ruang komen di bawah. Selamat Mencuba!

LATIHAN RUMUSAN SPM (1/2017)
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang manfaat pemakanan petai kepada kesihatan dan usaha-usaha untuk mempopularkan amalan pemakanan petai.   Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Mendengar saja perkataan petai, pasti ada yang terus memikirkan bau nafas yang kurang menyenangkan apabila kita menikmatinya. Oleh itu, berkemungkinan besar ada yang tidak menjamahnya sekiranya menjadi menu makanan pada siang hari ketika waktu bekerja. Petai merupakan sejenis tanaman yang berasal dari negara tropika, seperti di negara kita Malaysia dan juga Indonesia. Dengan nama saintifik parkia speciosa dan dimakan sebagai ulam ini, di sebalik ketidakenakan bau nafas, sebenarnya petai sejenis ulam yang banyak memberikan manfaat kesihatan kepada kita.

Mengikut kajian yang dijalankan oleh pakar kesihatan, petai ialah sumber gizi penting terhadap kesihatan manusia. Penelitian menunjukkan bahawa buah petai memiliki kandungan sukrosa, fruktosa, dan glukosa. Ketiga-tiga jenis zat ini ialah sumber gula semula jadi yang boleh menghasilkan tenaga segera bagi mereka yang memakannya. Bahkan, kandungan protein dalam petai empat kali lebih banyak daripada buah epal. Kandungan zat besi yang tinggi dalam petai sangat bermanfaat untuk mengurangkan masalah anemia dalam badan manusia. Petai memiliki kandungan kalium yang cukup tinggi untuk mengatasi stres dan depresi yang kita alami. Kalium dalam petai juga dapat meningkatkan konsentrasi dan kemampuan otak seterusnya berfungsi untuk meningkatkan daya ingatan semasa belajar.

Di samping kandungan kalium yang tinggi, ciri-ciri petai yang rendah garam mampu menstabilkan degupan jantung sekali gus mengurangkan penyakit kardiovaskular. Tekanan darah yang terjaga akan menurunkan risiko diserang sakit jantung dan merendahkan risiko gejala strok di samping mengurangkan masalah migrain. Dalam jurnal perubatan baharu edaran The New England Journal of Medicine, hasil penelitian turut mengatakan bahawa pemakanan petai secara teratur mampu melancarkan sistem pencernaan dalam usus. Serat yang banyak terkandung dalam petai berguna melancarkan proses penghadaman dan perkumuhan. Bagi yang sering mengalami gangguan pencernaan seperti sembelit, pemakanan petai akan dapat membantu mengurangkan penderitaan sembelit. Dengan amalan pemakanan petai, toksin tubuh yang mengganggu kesihatan dapat diatasi segera.

Petai juga memiliki manfaat yang pelbagai. Kementerian Kesihatan Malaysia harus menjalankan kajian yang lebih mendalam untuk mengenal pasti khasiat petai kepada kesihatan manusia. Hal ini dikatakan demikian kerana khasiat dalam petai yang mudah dicari di Malaysia mampu memberikan impak baharu kepada bidang perubatan tradisional. Amalan pemakanan yang sihat mampu memberikan nikmat kesihatan yang baik dan menyejahterakan kehidupan manusia.

(Dipetik dan diubah suai daripada
rencana Khasiat Petai kepada Manusia
dalam blog akademik  www.cikgutancl.blog.spot.com)

Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)                Berikan maksud rangkai kata toksin tubuh.                          
[2 markah]
(ii)             Pengarang mengemukakan beberapa kebaikan daripada penjagaan tekanan darah. Nyatakan kebaikan-kebaikantersebut.                                                                      
[3 markah]
(iii)           Anak-anak kecil kurang meminati makanan tradisional seperti petai, jering, ulam-ulaman, dan herba dalam amalan pemakanan mereka.

Pada pendapat anda, apakah peranan ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak mereka mengamalkan pemakanan makanan tradisional?                                                                          
[4 markah]



 LATIHAN RUMUSAN SPM (2/2017)
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca-punca kerancuan bahasa berlaku dalam kalangan pengguna bahasa Melayu dan kesan-kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan kita. Perkara 152 dalam Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa kebangsaan di Malaysia ialah bahasa Melayu. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagaimanapun tidak menafikan kedudukan dan hak bahasa lain untuk digunakan di Malaysia, dipelajari oleh murid, dan dikembangkan oleh rakyat sekalipun dengan menggunakan dana awam. Kewujudan Perkara 152 tidak boleh dipadamkan kerana Perkara 159(5) menetapkan bahawa perkenan Majlis Raja-Raja diperlukan sekiranya Perkara 152 hendak dipinda. Walau bagaimanapun, kerancuan bahasa yang berlaku di negara kita makin hari makin mendukacitakan.
         Dalam kajian bahasa yang dilakukan terhadap pengguna bahasa Melayu di Malaysia, kesalahan ejaan dan bahasa daripada sari kata dalam siaran televisyen telah menjadi punca utama kerancuan bahasa berlaku. Pada masa yang sama, ketaasuban pengguna bahasa terhadap bahasa Inggeris juga mengeruhkan keadaan. Maklumlah, ibu bapa pada zaman ini semakin lama semakin mengagung-agungkan bahasa Inggeris daripada bahasa kebangsaan kita. Mereka yang kekurangan ilmu dan pengetahuan tentang bahasa Melayu juga mengeruhkan keadaan yang sudah parah menanti retak. Dalam era penjajahan bahasa asing ini, pengguna bahasa semakin tidak berminat untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu.
Di sebalik itu, ada yang menyalahkan kesilapan daripada ajaran guru sekolah rendah hingga terbawa-bawa hingga ke peringkat sekolah menengah. Fenomena ini dikeruhkan lagi oleh pengguna bahasa yang mempercayai dan meyakini bahasa yang digunakan dalam majalah picisan yang banyak membuat kesalahan ejaan, frasa, imbuhan, dan struktur ayat. Akhbar arus perdana turut mencemarkan bahasa Melayu dengan kesalahan bahasa yang kritikal sehingga menggores hati dan mengecewakan pengkaji bahasa. Segelintir pengguna bahasa juga dikatakan kurang cakna akan perubahan dan pemantapan bahasa Melayu yang gramatis. Wartawan bukan graduan dalam bidang bahasa meracun bahasa Melayu.
Yang paling menyedihkan ialah pemimpin masyarakat yang menggunakan bahasa Melayu tidak gramatis mencerminkan ketidakprihatinan mereka terhadap bahasa Melayu. Sikap pemimpin yang kurang peka akan kesilapan bahasa Melayu ini seolah-olah mencerminkan kurangnya semangat cinta akan negara dalam diri mereka. Janganlah kita berasa hairan sekiranya ejaan makanan yang betul seperti “kuetiau” dieja “koeytiao”, “martabak” pula dieja “murtabak”, dan “sate” dieja “satey” oleh pengguna bahasa Melayu. Akhir kata, bahasa jiwa bangsa. Hilang bahasa, lenyaplah bangsa. Janganlah kita lupa akan hakikat bahawa menunjukkan bangsa.

 (Dipetik dan diubah suai daripada
rencana Kadar Rancu Kita Berbahasa
dalam blog akademik www.cikgutancl.blogspot.com)


Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)                Berikan maksud rangkai kata kurang cakna.                       
[2 markah]

(ii)             Pengarang mengemukakan beberapa hak bahasa lain di negara kita.               
Nyatakan hak-hak tersebut.
[3 markah]

(iii)           Selain guru-guru sekolah yang harus mendidik anak murid supaya menggunakan bahasa Melayu dengan betul, peranan pelbagai pihak juga penting untuk mendaulatkan bahasa kebangsaan kita agar dapat mengantarabangsakan bahasa Melayu.

Pada pendapat anda, apakah peranan kerajaan untuk mengantarabangsakan bahasa Melayu?                                                                      
[4 markah]
  

111 comments:

Kim Fah Thoo said...

Dr Tan, minta skema jawapannya. Terima kasih

Unknown said...

Cigku Tan ,,,tolong mailkan jawapan,,nithawathy10@gmail.com

geemanika said...

Ck.tan, minta skema jawapan. Thx

CIKGU TAN CL said...

UNTUK MENDAPATKAN JAWABAN CATATAN INI, SILA HANTAR E-MEL KEPADA cikgutancl@hotmail.com ATAU HUBUNGI SAYA MELALUI SMS DALAM TALIAN 0122099440

Unknown said...

Selamat sejahtera cikgu tan.Tolong hantar skema jawapan.
kavinesh3710@gmail.com

Unknown said...

Selamat pagi cikgu tolong hantar skema jawapan mohdhuzirmohamed@gmail.com

Unknown said...

Seelamat Petang cikgu Tan, boleh saya minta Jawapan untuk latihan rumusan (ramalan 1 dan 2 2017) ? Sila emailkan ke alamat davidwong1226@yahoo.com . Terima Kasih.

Qemek said...

Selamat Pagi cikgu Tan, boleh saya minta Jawapan untuk latihan rumusan (ramalan 1 dan 2 2017) ? Sila emailkan ke alamat qlurunhamka@gmail.com Terima Kasih.

sandra said...

Cikgu Tan, minta jawapan untuk latihan rumusan.
Email: aisze_85@yahoo.com

Anonymous said...

majingyi1314521@gmail.com

Nita said...

Salam sejahtera Dr.Tan. Mohon kongsi jawapan ke e-mel saya nita782002@yahoo.com

ZH Homestay Penang said...

mohon hantar skema jawapan kepada saya juga cikgu

nhafiza83@gmail.com

terima kasih

Dinimardhiah said...

Mardhiahdiniey@gmail.com

Unknown said...

cikgu , tolong send jawapan untu rumusan

Email: kavinesh3710@gmail.com

U&I said...

ehaizan@gmail.com
terima kasih

Anonymous said...

Salam kepada Cikgu Tan CL dan selamat pagi.

Bagaimana boleh muat turun MODUL POTENSI LULUS SPM?
Terima kasih.

Anonymous said...

Salam kepada Cikgu Tan CL dan selamat pagi.

Bagaimana boleh muat turun MODUL POTENSI LULUS SPM?
Terima kasih.

email: c2enhance@yahoo.com

CIKGU TAN CL said...

MODUL POTENSI LULUS https://drive.google.com/open?id=0Bw6YnKnVSzZyQURES0xaRHpNUUk

Anonymous said...

damper2000dumba@gmail.com

Cerita Lawak Terbaik said...
This comment has been removed by the author.
Michelle said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Tolong emelkan jawapan othmanliza66@gmail.com terima kasih

nur iman said...

Dr Tan, minta skema rumusan, terima kasih.

Anonymous said...

cikgu minta email jawapan chengwenxuan2000@hotmail.com
terima kasih

Asha said...

hi cikgu, boleh email kan kepada saya skema jawapan? astriahmad@gmail.com terima kasih

Asha said...

hi cikgu, boleh email kan kepada saya skema jawapan? astriahmad@gmail.com terima kasih

SEVA said...

cikgu tan saya perlukan skema jawaban untuk soalan rumusan

sevaselvi5703@gmail.com

Unknown said...

Cikgu , saya perlukan jawapan skema
Email saya = CHEW147208@Gmail.com

muhammad syakir said...

Hi.. Cikgu Tan, mohon jasa baik e-melkan kepada saya jawapan soalan rumusan. terima kasih. syakirshukri1630@gmail.com

izyan said...

hi cg..mohon jasa baik e-melkan kepada saya jawapan soalan rumusan..terima kasih

nurizyan001@gmail.com

poksure said...

hai cikgu tan...boleh x ckgu hantar jawapan skema kepada email sye :

4frina@gmail.com

DIANA BINTI ZAWAWIE said...

Salam sejahtera cikgu Tan. Boleh tak cikgu hantar skema kepada saya? terima kasih.

dee2603@yahoo.com

Unknown said...

uzairmf01@gmail.com

Unknown said...

Salam sejahtera cikgu Tan. Boleh tak cikgu hantar skema kepada saya? terima kasih.

faizulismail@gmail.com

Unknown said...

selamat sejahtera cg Tan. Boleh tak cg Tan e-mel skema kepada saya? terima kasih.

pennytanst@yahoo.com

Unknown said...

Selamat sejahtera Cikgu Tan. Mohon share skema boleh? Terima kasih ye cikgu.

Unknown said...

Selamat sejahtera Cikgu Tan. Mohon share skema boleh? Terima kasih ye cikgu.

Unknown said...

selamat sejahtera.saya nak skema jawapan cikgu tan

Unknown said...

Encik Tan...mohon share skema boleh tak? Terima kasih ye cikgu.

Unknown said...

2018 spm contoh karangan send me

Unknown said...

2018 spm contoh karangan send me

Udaya prasant said...

Encik tan saya nak skema jawapan.

Unknown said...

Sye nk skema boleh tak?

Unknown said...

cg tan boleh hantar skema jawapan

Wong said...

Cikgu boleh hantar skema ke sini
wongyc81@gmail.com

Unknown said...

m.leka1911@gmail.com

Unknown said...

derrick200502@gmail.com
Terima kasih, Cikgu !!

Anonymous said...

saya nak jawapan boleh..
emel othmansalwa@yahoo.com

Unknown said...

cikgu saya nak skema jawapan.
sujieyekiller@gmail.com

Anonymous said...

cikgu saya nak skema jawapan
kaiyi110130@gmail.com

Anonymous said...

cikgu saya nak skema jawapan
kiathaochia@gmail.com

Anonymous said...

cikgu saya nak skema jawapan
ckkyiii03@gmail.com

Unknown said...

Cikgu tan, boleh saya dapatkan skema jawapan utk rumusan di atas? Thanks, may God bless you

Unknown said...

boleh saya dapatkan skema jawapan cikgu?

hafizah136@yahoo.com

Unknown said...

Boleh Saya dapatkan Skema jawapan

Unknown said...

Boleh tak saya dapatkan skema jawapan cikgu

Unknown said...

Jawapan cikgu

Unknown said...

Blh saya dpt kan jawapan

Ng Chin Wei said...

ngchinwei01@gmail.com

aye said...

Salam Sejahtera Cikgu.

Boleh e-mel skema jawapan rumusan ke alamat e-mel normahayu.a@matrixschools.edu.my

Terima kasih banyak -banyak cikgu!!

Unknown said...

cikgu Tan,bolehkan saya dapatkan skema jawapan rumusan.email add saya mrschin2013@yahoo.com.Terima kasih

Unknown said...

cikgu Tan...bolehkah sy dapatkan skema jawapan rumusan di atas..email add saya
fiedasann_nov83@yahoo.com. terima kasih cikgu

unknown said...

Cikgu Tan..saya pohon jawapan latihan rumusan. E-mel saya tiniabghani@yahoo.com

Anonymous said...

booooo typo , aku maukan jawapan bukannya jawpaan paan mane dowhhh

Marine said...

Ellydayana3@gmail.com

Unknown said...

daniamohdnasir23@gmail.com

lim said...

limyinsheng1928@gmail.com

Esther said...

Selamat pagi cikgu tolong hantar skema jawapan
bcmesther@gmail.com

jiamin said...

jiamin179@gmail.com
saya nak skema jawapan,terima kasih cikgu.

Unknown said...

Tolong hantarkan skema jawapan di rabiatulabby1210@gmail.com

hazirah said...

Jwapn ciguu

hazirah said...

Jwapn ciguu

dian said...

tolong hantarkan skema jawapan di
poodsfoods925@gamil.com

dian said...

poodsfoods925@gmail.com

Unknown said...

Tolong hantar skema jawapan di ahmaddanial5555@gmail.com

Unknown said...

leelokxuanrachael@gmail.com
cikgu saya minta jawapan

Unknown said...

Mintak jawapan

Unknown said...

Minta jawapan

Unknown said...

farisdasavage@gmail.com
Mnta jawapan

Anonymous said...

cikgu e-melkan saya skema jawapan
aeman0607@gmail.com

Nor Hayati said...

Mohon emelkan juga skema kepada saya. Terima kasih.

yati86@ymail.com

Unknown said...

Cg emelkan sya jwpn
@mhafizzudin26@gmail.com

Unknown said...

Cikgu Tan CL mohon emelkan kepada saya skema jawapan.Terima kasih.
suhayl281@gmail.com

Zaqiem said...

Cikgu tolong emailkan skema jwpn. TQ

Unknown said...

Cikgu tolong emailkan jwpan .tq :)

Unknown said...

saya nak skema jawapan boleh

Unknown said...

Cikgu nak skema jawapan...tolong emailkan...

Unknown said...

nak skema jawapan

Unknown said...

sufiahshafi123@gmail.com

nurinlonely said...

Maaf cikgu boleh saya minta skema jawapan nurinnadirah00@gmail.com
Terima kasih cikgu

Unknown said...

Maaf ckg.. blh sy mnta skrma jwpn. shikin.nikisha@gmail.com

Unknown said...

Blh sye minta skema jwpn

Unknown said...

azruljai55@gmail.com (Google)

Unknown said...

Cikgu Tan boleh minta skema jawapan rumusan ni? Supaya saya dapat bincang dengan rakan-rakan saya

Anonymous said...

munycandy@gmail.com

Unknown said...

Cg Tan, boleh tak beri saya skema rumusan ini?
pnaidarahim77@gmail.com

Unknown said...

CgTan boleh beri sya skema jawapan rumusan ini

Unknown said...

Cg Tan blh beri saya skema jawapan rumusan ini
nurul.balqish68@gmail.com

Anonymous said...

Cg Tan boleh beri saya skema jawapan rumusan?
c_mei.950828@hotmail.com

Unknown said...

Boleh beri Saya skema jawapan

Unknown said...

mohon Cg hantar jawapan
limzhijie151203@gmail.com

Unknown said...

Cikgu Tan,bleh minta skema jawapan

Unknown said...

Skema jawapan cikgu

Unknown said...

hallo. Cikgu Tan boleh minta skema jawapan

Unknown said...

mariapriciliahendriekus@gmail.com

Unknown said...

eqakhaxx@gmail.com

Unknown said...

Nk jawapan tentang petai

Unknown said...

skema jawapan boleh ?

Anonymous said...

skyeravenabraham69@gmail.com

Irdina Razak said...

irdinarazak07@gmail.com

Unknown said...

Jwpn yang petai cg