Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

30 September 2008

Karangan Bergambar PMR Ramalan 7 - Banjir Kilat

Perhatikan gambar di bawah dengan teliti, kemudian tulis suatu karangan tentang kesan kejadian banjir kilat. Karangan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah kata.



Malaysia yang mengalami iklim hujan tropika menyebabkan keadaan cuacanya panas dan lembap. Oleh hal yang demikian, banjir kilat sering berlaku dan mengakibatkan pelbagai kesan.


Banjir kilat sering menyebabkan kejadian tanah runtuh. Oleh sebab pembangunan yang tidak terancang di kawasan bukit dan lembah, kejadian banjir lumpur turut mengakibatkan laluan trafik ditutup. Hal ini memberi impak yang besar terhadap pelbagai sektor.


Lain daripada itu, kawasan terpencil dan pedalaman juga mengalami nasib yang sama apakala banjir kilat berlaku. Tebing tambakan air melimpah sehingga membawa selut dan lumpur masuk ke dalam rumah. Penduduk terpaksa dipindahkan ke tempat yang lebih tinggi dan selamat.


Fenomena banjir kilat turut mengakibatkan jambatan roboh dan rosak teruk. Hal ini menyebabkan perjalanan sistem pengangkutan tergendala. Oleh hal yang demikian, pelbagai kemusnahan dan kerosakan dibawah oleh kejadian alam yang sebenarnya boleh kita elakkan.


Secara total, banjir membawa seribu kemusnahan kepada umat manusia. Kita sepatutnya lebih leliti semasa merancang pembangunan bandar untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini daripada terus berlaku.

2 comments:

Anonymous said...

tq banyak2

Anonymous said...

Bnyk pengetahuan yg dpt dri blog cikgu Tan CL