Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

1 September 2008

Erti Hari Ulang Tahun Kemerdekaan yang Sebenar.

Sejak 30 Ogos lagi, banyak warga Malaysia yang menikmati cuti 3 hari kerana hari ulang tahun kemerdekaan yang ke-51 jatuh pada hari Ahad. Kedinginan semilir senja yang bertiup sepanjang beberapa hari ini terus menghiasi iklim perayaan ini. Hampir setiap hari cuaca yang tidak menentu menyebabkan Sang Suria kian malu untuk menghiasi awan, walhal gugusan awan yang mendung terus menggelapkan siang dan malam suasana cuti. Cuasa sebegini memang memalaskan kita untuk ke mana-mana. Dalam menikmati cuti dengan penuh perasaan santai atau relaks, saya ingin meluahkan perasaan saya tentang erti kemerdekaan bagi diri saya yang sebenar.

Sejak bergelar pendidik, saya mula sedar bahawa guru yang baik sentiasa menjadi pedoman kepada pelajar untuk terus mengorak langkah terus cemerlang dalam akademik dan kokurikulum. Namun, pada pendapat saya, murid zaman dotkom ini sudah juah berbeza daripada murid terdahulu. Saya sedar, kita perlu maju, kita perlu moden dan berganjak dari takuk lama. Di sebalik anjakan paradigma yang dibuat oleh golongan muda, erti "kemerdekaan" sudah disalah tafsir sebagai hari untuk berpesta daripada hari untuk mengenang jasa dan bersyukur atas kemerdekaan yang dinikmati pada zaman pascakemerdekaan. Mengapa? Tepuk dada, tanya selera.
"Perpaduan Teras Kejayaan" merupakan tema Hari Kebangsaan yang ke-51. Perpaduan diberi penekanan oleh pihak kerajaan sebagai kunci kejayaan kerana "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh". Prinsip ini memang sesuai dengan keadaan negara yang dilanda pergolakan sosial dan politik. Hal ini memang jelas apakala paparan surat khabar punuh dengan unsur politik daripada mempromosikan Hari Kebangsaan. Keadaan ini menyebabkan saya berasa kesal dengan sikap penerbit surat khabar yang kurang patriotik dalam melahirkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat.

Banyak pelajar menyalahgunakan "kemerdekaan" yang diberikan kepada mereka. Mereka terlalu bebas dalam ambang globalisasi. Penyalahgunaan fungsi internet dalam blog saya juga berlaku apabila ada yang memanggil saya sebagai guru yang bodoh di dunia dan orang yang tak ada otak. Saya sedar bahawa "siapa makan cili, dia rasa pedas". Janganlah mencaci guru sebegini sehingga menggores perasaan pendidik. Tanpa guru, murid hanya kotak kosong yang tiada isi. Saya berharap para pelajar akan terus menggunakan blog sama sebagai platform belajar, bukan tempat untuk saling bergaduh atau saling menghina.
Salam pascamerdeka yang ke-51,

2 comments:

Anonymous said...

Blog cikgu banyak membantu saya.Terima kasih cikgu

harum said...

sy suka blog cikgu.. terima kasih ...

cikgu,

sy salah seorang pelajar yang lemah dalam bm.
boleh cikgu sediakan tip untuk menulis esai??

apa soalan2 spm yang popular untuk tahun ini???