Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

23 April 2008

Tsunami Senyap Melanda Dunia



Dalam era pascaglobalisasi ini, dunia menghadapi krisis makanan besar-besaran pertama sejak Perang Dunia Kedua yang dilihat melanda rantau Caribbean, Afrika dan Asia. Masalah sejagat membabitkan peningkatan harga dan kekurangan bekalan makanan kini disifatkan sebagai “tsunami senyap” kerana boleh menyebabkan penduduk dunia berdepan kelaparan, manakala Bank Pembangunan Asia (ADB) di Singapura, pula menegaskan era harga murah makanan sudah pun berlalu. Malah, sekurang-kurangnya 37 negara mengalami krisis makanan serius. Harga makanan meningkat kerana kegunaan sumber yang tertentu dalam "biofuel" bagi memerangi perubahan cuaca, peningkatan jumlah penduduk, permintaan tinggi negara sedang membangun selain kejadian banjir dan kemarau di negara pengeluar utama makanan seperti Australia dan Afrika. Program Makanan Sedunia (WFP) berkata, sekurang-kurangnya 850 juta penduduk dunia kini kelaparan. Saya sering termenung sendirian apabila melihat pelajar-pelajar di kawasan kafeteria yang menikmati makanan, terutamanya yang tidak menghabiskan makanan yang disediakan oleh pihak asrama universiti. Ingatlah bahawa setiap biji nasi yang kita makan ini perlulah disulami erti kesyukuran dan berterima kasihlah kepada ibu bapa yang bekerja keras demi sesuap nasi dan seteguk air!


Kebanyakan negara di benua Afrika ialah negara miskin. Nigeria, salah satu negara di dalam benua Afrika yang termiskin di dunia. Setiap tahun negara ini akan menghadapi masalah kekurangan makanan dan sekali gus telah mewujudkan kebuluran. Punca utama masalah ini ialah disebabkan oleh cuaca panas yang melampau yang mengakibatkan kekeringan. Tanaman yang telah ditanam semuanya mati akibat ketidakcukupan air dan garam galian. Masalah ini amat dirasai oleh penduduk nomad seperti Perluh dan Taureg. Mereka terpaksa menjual binatang ternakan dengan harga yang murah semata-mata ingin membeli beras yang harganya melambung tinggi. Mereka juga terpaksa mengemis untuk mendapatkan makanan. Menurut lembaga bantuan Oxford, keadaan kaum ini sangat teruk dan tiada harapan lagi untuk hidup. Kanak-kanak yang paling menderita dan ramai yang telah meninggal akibat kebuluran. Mereka terpaksa mengumpulkan daun-daun dan akar-akar pokok untuk dijadikan makanan. Selain itu mereka juga terpaksa berkumpul di hadapan pejabat kerajaan setiap hari kerana ingin mendapatkan sedikit wang dan makanan. Menurut Organisasi Dokter Nir Batas, setiap hari hospital tempatan mesti dipenuhi oleh pesakit kanak-kanak yang kekurangan zat makanan.
Ramai petani yang menggunakan bijih benih untuk dijadikan makanan bukannya untuk disemaikan di ladang-ladang. Kesihatan para petani juga terancam sehingga mereka tidak mampu lagi untuk bekerja di ladang. Lagipun, sebahagian daripada petani terpaksa meninggalkan ladang mereka untuk mencari makanan. Mereka juga terpaksa berhijrah ke negara lain terutamanya Libya dan Aljazair untuk mencari wang dan makanan. Akibat dasar Apartheid yang dilaksanakan juga selama lebih empat dekad. Kebuluran dan kemiskinan dalam kalangan penduduk kulit hitam merupakan masalah paling utama Kerajaan Baharu di Afrika Selatan. Pada akhir tahun 1980-an dianggarkan 2.3 juta orang menghadapi kebuluran dan kekurangan zat makanan terutamanya kanak-kanak. Bayangkan angkanya pada masa ini! Secara tuntas, hargai, apresiasi, dan ingatlah bahawa kita bernasib baik!

1 comment:

Anonymous said...

Very well written . & yes , we should all be thankful to be given education and proper care by our parents. Plus , us going all sort of tuition after that is sometimes a waste of money !

P.S the little boy's stare is quite scary .