Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

27 May 2008

Jom Kita ke Rumah Kebajikan Padmasambhava, Klang.

(gambar di atas telah saya ambil daripada laman web Rumah Kebajikan Padmasambhava)
"Berat Mata Memandang,
Berat Lagi Bahu yang Memikulnya"

Demikianlah kata mutiara yang sinonim dengan penghuni rumah kebajikan. Rumah kebajikan yang semakin banyak dibina bak cendawan tumbuh selepas hujan merupakan femonena yang lumrah sebagai impak kebobrokan dan ketidakberperikemanusiaan insan bumi ini. Kita melihat dan bersimpati dengan mereka, namun merekalah yang benar-benar merasai segala kekurangan yang ada di persekitaran hidup yang penuh pancaroba ini.
Penghuni rumah kebajikan yang akan saya lawat bersama pihak PTAG kali ini bernama Rumah Pengasih Padmasambhava (Padmasambhava Children Loving Association.) yang terletak di Klang. Jika tidak mengenali mereka, anda boleh melayari laman web rumah kebajikan ini dengan mengeklik http://www.childrenlovinghome.org/index.html untuk memahami keperluan mereka. Mengikut catatan dalam laman web tersebut, kebanyakan kanak-kanak yang menumpang kasih di situ tinggal sehelai sepinggang dan hidup sebatang kara tanpa ibu bapa.
Dengan hati nurani yang bersih dan suci, pihak yang berhati murni telah menubuhkan rumah kebajikan ini. Daripada membiarkan anak-anak kecil hidup berbumbungkan langit biru dan berlantaikan tanah gersang, anak-anak yang tidak berdosa perlu diberi pendidikan demi masa depan yang terjamin. Ada antara mereka yang terpaksa mendiami panti asuhan ini gara-gara menjadi mangsa keganasan dan penderaan manusia yang berhati binatang.
Oleh hal yang demikian, destinasi yang dipilih oleh Cikgu Lee dan Cikgu Pua dari PTAG amat sesuai dengan emosi dan rohani pelajar di PTAG. Lihatlah sendiri betapa bernasib baiknya kita semua berbanding insan malang dan terbiar tanpa penjagaan rapi. Oleh itu, Tepuk dada, tanya selera. Bukankah insan yang hidup di bumi ini perlu memegang resmi "berat sama dipikul, ringan sama dijinjing"? Hidup di dunia ini sementara sahaja, janganlah kita berpeluk tubuh tanpa membuat sesuatu pada kala penghuni rumah kebajikan memerlukan ikhsan kita.
Wahai murid-muridku, saya berharap dengan lawatan ke tempat yang bermakna ini, nilai keinsafan dan kesyukuran akan terbit dalam sanubari kita. Bak kata peribahasa, "hari ini hari orang, mungkin esok hari kita". Sebagai manusia di alam fana ini, eloklah kita menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat. Janganlah nanti ada ahli masyarakat menuding jari kepada golongan murid dan pelajar yang umur baru setahun jagung, darah baru setampuk pinang, terutamanya remaja atau belum remaja lagi sebagai golongan yang lemah.
Sebagaimana saya sedia maklum, ada antara yang setia mendiami rumah kebajikan itu terdiri daripada remaja perempuan yang terlanjur dan hilang arah tuju selepas mengandungkan bayi tanpa dirancang. Hal ini membuktikan bahawa kancah sosial dalam kalangan masyarakat sudah bisul jadi nanah. Daripada rancangan lawatan ini, nescaya kita dapat berkongsi-kongsi pendapat dengan mereka yang pernah tergelincir dalam norma kehidupan. Namun, mereka masih bernasih baik kerana kita masih berhati nurani kudus dengan menerima mereka seadanya.
Secara total, lawatan ini saya anggap sebagai "sambil menyelam, minum air". Kita dapat mempelajari erti kehidupan sebenar di samping mengetahui warna-warna insani di luar kepompong persekitaran kita. Nescaya, jumlah ahli rombongan adalah terhad mengikut prinsip "siapa cepat, dia dapat".
Sesiapa yang berminat, daftarkan diri anda secepat mungkin dengan menghubungi PTAG dalam talian 03-51212558. Hubungi (Wei Le) untuk keterangan lanjut. Setahu saya, yuran pendaftaran hanya RM10 berserta hidangan tengah hari.
"BUAT BAIK BERPADA-PADA,
BUAT JAHAT JANGAN SEKALI"

26 May 2008

Karangan panjang SPM - Surat Kiriman Tidak Rasmi

Saya telah selesai menyemak karangan pelajar PTAG minggu lalu, sebelum 19 Mei 2008. Dalam karangan kali ini, saya dapati kematangan pelajar semakin meningkat selaras dengan peningkatan kualiti penulisan. Dalam penulisan karangan jenis surat kiriman tidak rasmi, lima elemen penting yang harus diberi perhatian, yakni

(a) Format
(b)Tema
(c)Isi
(d)hubungan antara pengirim dan penerima
(e)bahasa
(a) Format
Format memainkan peranan penting dalam semua jenis penulisan. Untuk surat kiriman rasmi, empat markah untuk format mestilah dikuasai oleh pelajar. Antaranya ialah alamat pengirim, tarikh, kata sapaan, tandatangan dan penggunaan kata ganti nama diri yang sesuai. Kesalahan yang terdapat dalam surat akan menyebabkan markah dipotong. Lihat contoh soalan dan contoh petikan karangan di bawah:

Soalan:
Tulis sepucuk surat kepada sahabat dari negeri lain dan ceritakan keadaan sekolah anda yang serius dengan masalah vandalisme. Terangkan kesan vandalisme kepada diri anda, pelajar lain, guru dan pihak sekolah.
Tulis surat itu selengkapnya.
[ 100 markah ]

Pendahuluan
Ke hadapan saudara Alex Oh yang berada di Kuantan. Semoga kamu dan keluarga sihat sejahtera. ( kamu sepatutnya ditulis saudara)

Penutup
Semoga saudara Alex dan saya berjumpa lagi dalam warkah telah datang. Kirimkan salam saya kepada keluarga saudara. Semoga dengan keizinan Tuhan, persahabatan kami akan sentiasa bertaut erat. ( kami sepatutnya ditulis kita)


(b) Tema
Tema merupakan persoalan utama yang perlu ditulis oleh calon peperiksaan. Dalam karangan di atas, kebanyakan pelajar hanya menulis tentang vandalisme. Tiga elemen penting yang berkaitan dengan tema karangan tersebut ialah:
i) harta benda awam
ii) isu kerosakan harta benda di sekolah
iii) kecintaan dan kesyukuran terhadap harta benda awam.

Tema bukanlah pendahuluan. Tema perlulah dimasukkan dalam setiap pelosok karangan tidak mengira pendahuluan, isi, dan penutup surat. Sebagai contoh, lihat petikan ayat yang berkaitan:

i) Harta benda awam sebenarnya titik peluh ibu bapa kita juga. Harta kerajaan sebenarnya harta rakyat juga. Walakin begitu, rasional ini tidak pernah terbit dalam sanubari pelajar sekolah saya.

ii) Media massa tidak pernah gersang daripada menyiarkan isu kerosakan harta benda di sekolah. Menurut kajian, kerosakan yang mencecah berjuta-juta ringgit ini merupakan pembaziran yang tidak perlu. Kebanyakan pelajar lupa bahawa “ingat sebelum kena, jimat sebelum habis”. Mereka bermaharajalela di sekolah dengan merosakkan kerusi meja sesuka hati tanpa memikirkan impaknya.

iii) Kesyukuran merupakan elemen penting yang perlu diaplikasikan dalam jiwa murid-murid. Dengan hati yang sentiasa bersyukur, saya yakin kesalahan vandalisme dapat dibendung daripada terus leluasa di alma mater.

(c) Isi
Isi penting memainkan peranan penting kerana suku daripada keseluruhan markah penulisan merupakan sumbangan isi. Setiap isi penting yang diutarakan oleh calon haruslah menepati soalan dan menjawab soalan. Formula [ ISI – HURAIAN – HURAIAN – CONTOH – HURAIAN – HURAIAN – KESIMPULAN ] ( I H H C H H K ) bolehlah digunakan sebagai panduan. Lihat tamsilannya:

Isi 1 Kesan vandalisme kepada diri
I - kesulitan
H - menyusahkan
H - menyukarkan
C - telefon awam rosak
H - gagang terputus
H - tidak dapat menghubungi
K - terpaksa meminjam telefon sekolah

Contoh perenggan

Saudari Alex,
Gejala vandalisme yang merupakan duri dalam daging di sekolah amat menyusahkan saya. Pernah sekali, saya tidak berasa sihat dan mahu menghubungi ibu bapa untuk membawa saya ke klinik. Malangnya, kebobrokan sikap pelajar telah menyusahkan saya untuk menghubungi ibu bapa saya. Situasi pada waktu itu memang tidak dapat saudara gambarkan kerana semua telefon awam di sekolah telah rosak sehingga menyukarkan pihak sekolah yang sudah pun sibuk dengan hal ehwal pentadbiran sekolah. Pelajar di sekolah saya semakin berani sehingga merosakkan telefon awam yang terletak di luar pejabat sekolah. Gagangnya terputus dan wayarnya terbiar tanpa diselenggarakan waima dibaiki. Hal ini menyebabkan saya tidak dapat menghubungi ibu bapa saya dan terus terseksa demam panas dan pening kepala. Akhirnya, saya terpaksa meminjam telefon sekolah sebagai jalan penyelesaian. Lihatlah saudara, betapa susahnya apabila kemudahan awam dirosakkan!

(d) hubungan antara pengirim dan penerima
Saudara Alex,
Dalam surat yang lalu, saudara pernah berceritakan kerosakan taman permainan kanak-kanak di taman perumahan yang saudara diami. Rupa-rupanya kejadian yang sama juga berlaku di sini. Harta benda sekolah saya mengalami nasib yang sama. Aduhai, kita ini sama-sama tingkatan empat, sama-sama menjadi mangsa kerosakan harta benda. Saya berpendapat bahawa kempen antivandalisme yang dijalankan oleh kerajaan tidak mencapai objektifnya. Adakah saudara pernah menyertai aktiviti seumpama ini? Jikalau tidak keberatan, saya berharap agar saudara dapat berkongsi idea dan pengalaman dengan saya. Maklumlah, hubungan kita yang erat bagai isi dengan kuku mestilah hidup bagai aur dengan tebing. Masih ingat nasihat bapa saya dalam surat yang lepas? Ha, jangan lupa!


(e) bahasa
Bahasa memainkan peranan yang penting kerana hampir separuh ( 45%) daripada markah penulisan ialah aspek bahasa. Oleh sebab itu, saya sentiasa berharap pelajar mematuhi tatabahasa dan hukum-hakamnya agar cemerlang dalam penulisan karangan. Kesalahan seperti berikut mestilah dielakkan.

* vandalisme berlaku di mana sahaja. ( kesalahan istilah)
vandalisme berlaku di mana-mana sahaja.

* Kesalahan vandelisme semakin leluasa. ( kesalahan ejaan)
Kesalahan vandalisme semakin leluasa.

Dengan menguasai dan memahami penjelasan di atas, saya yakin anda akan skor dalam penulisan karangan. Kejayaan dalam penulisan akan meyakinkan anda untuk terus cemerlang dalam bidang yang lain. Harus diingati, kejayaan mencapai kematangan dala karangan bukannya usaha sehari, kejayaan tersebut memerlukan 5K, yakni:

KERJASAMA antara pelajar dengan guru!
KOMITMEN dalam kerja rumah yang diberikan!
KOPERASI antara nota, latihan, dan penyemakan!
KESUNGGUHAN membaiki kesalahan dan kesilapan!
KETABAHAN menghadapi komen negatif dan teguran guru!

23 May 2008

Malaysia gagal mempertahankan kedaulatan Pulau Batu Putih (Batu Puteh)


Pulau Batu Puteh (bahasa Inggeris: Pedra Branca) merupakan sebuah pulau tunggul sebesar dua padang bola sepak, yang terletak di luar pantai tenggara Pengerang, Johor, Malaysia. Luasnya 0.2 hektar, berbatu-batu dan kira-kira 12.8 kilometer dari Pengerang dan 64 kilometer ke timur Singapura. Hanya 20 minit dengan bot laju dari Teluk Ramunia, Pengerang, Johor. Pulau ini merupakan satu subjek pertikaian antara Malaysia dengan Singapura yang membawa kepada kes tuntutan Mahkamah Antarabangsa di Belanda.


Dengan Majoriti 12 - 4, Pulau Batu Putih milik Singapura. Pada 23 Mei 2008, bertempat di The Hague, Belanda, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memutuskan kes tuntutan bertindih atas Pulau Batu Putih yang menjadi pertikaian antara Malaysia dengan Singapura sejak 1980 terbukti menjadi milik Singapura. Namun ICJ memutuskan Pulau Middle Rocks diberi kedaulatan dan menjadi milik Malaysia sementara South Ledge pula tertakluk kepada wilayah perairan lokasinya.





Dalam keputusan majoriti 12 - 4, penghakiman bertulis yang dibacakan Naib Presiden ICJ, Awn Shawkat Al-Khasawneh, mengikut pendapat para hakim keputusan itu. Kata sepakat dan pengadilan dicapai berdasarkan fakta sejarah, perundangan antarabangsa serta kesan-kesan pertindihan berkaitan tuntutan tersebut. Awn Shawkat mula membacakan penghakiman tersebut tepat pukul empat petang waktu Malaysia dan berakhir dua jam kemudian.
Keputusan mahkamah itu adalah muktamad dan tiada mekanisme rayuan bagi keputusan ICJ yang merupakan badan perundangan tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Tuntutan atas Pulau Batu Putih bermula sejak 28 tahun lalu iaitu selepas Malaysia melakukan pemetaan sempadan maritim yang meliputi Pulau Batu Putih sebagai wilayahnya pada tahun 1979.






Tuntutan terhadap Middle Rock yang terletak kira-kira 0.5 batu nautika dari Pulau Batu Putih dan South Ledge, yang berada 1.7 batu nautika dari Middle Rock, dibuat Singapura pada 1993. Secara rasminya Singapura (yang mengendalikan Rumah Api Horsburgh di atas Pulau Batu Putih) mempertikaikan pulau tersebut milik Malaysia menerusi nota bantahan yang bertarikh 14 Februari 1980.


Tuntutan terhadap Middle Rock ( sila klik gambar untuk membesarkan saiznya agar anda dapat melihatnya dengan lebih jelas) yang terletak kira-kira 0.5 batu nautika dari Pulau Batu Putih dan South Ledge, yang berada 1.7 batu nautika dari Middle Rock, dibuat Singapura pada 1993. Pada 1994, Malaysia dan Singapura bersetuju membawa pertikaian ke ICJ melalui Perjanjian Khas untuk memuktamadkan kedaulatan Pulau Batu Putih. Perjanjian Khas yang ditandatangani pada 9 Februari 2003 dan berkuat kuasa pada 9 Mei tahun sama itu antara lain berbunyi, “Melalui Perjanjian Khas, kedua-dua pihak memohon kepada ICJ untuk menentukan kedaulatan Pedra Branca/Pulau Batu Putih; Middle Rocks dan South Ledge milik Malaysia atau Singapura".







Proses demi proses telah dilalui oleh kedua-dua negara selepas perjanjian khas itu dimeterai untuk menyempurnakan tuntutan terhadap ketiga-tiga bentuk maritim itu. Malaysia diwakili Menteri Luar, Datuk Seri Rais Yatim; Duta Tugas-Tugas Khasnya, Tan Sri Abdul Kadir Mohamad, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Agen Bersama, Datuk Noor Farida Ariffin. Secara tuntas, Malaysia yang bersikap “berdiam diri” dan “memandang enteng” pulau ini menyebabkan hak milik pulau terpaksa diserahkan kepada Singapura yang masih memantau dan menjaga keselamatan rumah api yang memainkan peranan penting kepada laluan trafik di perairan Laut China Selatan. Syabas Singapura yang “diam-diam ubi berisi, diam-diam besi berkarat”. Syabas juga kepada Malaysia, persis kata peribahasa, “Yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran”. Saya berpendapat bahawa situasi keputusan menang – menang ini ada hikmah di sebaliknya. Untuk keterangan lanjut, layarilah laman web http://ms.wikipedia.org/wiki/Pulau_Batu_Puteh, untuk mengetahui butirannya.

16 May 2008

Di sini "RUMAHKU" - Artis Malaysia Menyumbang untuk Perpaduan!

Pada 20 hingga 23 Mei, saya akan menghadiri Pertandingan Debat Perpaduan antara Univerisiti yang akan berlangsung di utara negara. Saya diberi tugasan berat, yakni hakim dari segi bahasa dan keindahan ayat pendebat. Pertandingan ini dianjurkan oleh Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN). JPNIN merupakan sebuah agensi bawah Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian, dan Warisan (kekkwa) yang ditubuhkan bertujuan untuk memelihara, meningkat dan mengukuhkan perpaduan rakyat dan integrasi nasional selaras dengan dasar-dasar Kerajaan berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.

Di bawah ini, saya sertakan hasil tangan salah seorang kawan saya yang bekerja sebagai editor dan penari bebas yang bekerja dengan Akademi Seni Kebangsaan. Tajuk klip video dan liriknya amat sesuai dengan kehendak semasa, yakni perpaduan nasional. saksikan!




15 May 2008

GURU CEMERLANG, NEGARA TERBILANG


Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada hari dan pada bulan yang sama dalam tahun 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagi Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.


LOGO HARI GURU


Putih : Menunjukkan kesucian, kesabaran, kesempurnaan dan keamanan.

Perak : Menunjukkan rakyat berbilang bangsa bersatu padu dan teguh.

Kuning: Sinaran cahaya yang cemerlang pada masa hadapan.

Bulan dan bintang membawa erti yang terkandung dalam bendera Malaysia.

Merah : Menunjukkan keteguhan semangat.Biru : Menunjukkan perpaduan muhibah.



Demikianlah tema Hari Guru Tahun ini. Saya yakin banyak pelajar yang mahu menyampaikan ucapan, hadiah, dan kad kepada guru. Walau bagaimanapun, anda harus sedar bahawa mutiara kejayaan merupakan hadiah yang paling bermakna kepada guru.


IKRAR HARI GURU
Bahawasanya kami Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami

Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.

Kami sentiasa menjunjung Perlembagaan negara
Kami mengamalkan Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.

(klik tajuk di atas untuk memuat turun lagu ini)

"GURU CEMERLANG NEGARA TERBILANG"
Guru cemerlang mengasih dan menyayang
Mendidik anak bangsa seikhlas jiwa
Gigih terus bakti hidup penuh berbudi
Maruah profesional disanjung tinggi
C/O
Guru berjasa berkhidmat dengan setia
Menjulang nama bangsa di mata dunia
Hebat tidak bermegah waja dan berkarisma
Realisasi visi dan sejati
Guru cemerlang Negara terbilang
Keunggulan dan pendidikan di mata bangsa
Guru cemerlang Negara terbilang
Kesejahteraan Malaysia berkibaran


Lagu & Lirik : Rosli Ahmad, BTP




7 May 2008

Demam Peperiksaan Bermula!

Menjadi tanggungjawab setiap pelajar untuk belajar sepanjang masa, sekiranya ingin mendapatkan kejayaan. Kebolehan sepanjang persekolahan diuji di dalam peperiksaan. Oleh itu, hadapilah peperiksaan dengan persediaan yang rapi supaya kejayaan yang diraih dapat mengukur usaha anda selama ini.
JENIS-JENIS PERSEDIAAN
1. Persediaan Akademik
2. Persediaan Mental
3. Memulakan Peperiksaan
4. Menjawab Soalan

PERSEDIAAN AKADEMIK
Persediaan Akademik terbahagi kepada 3 peringkat yang penting iaitu :
Persediaan Peringkat Awal, iaitu persediaan sepanjang waktu persekolahan. Hal Ini termasuklah tumpuan semasa di dalam kelas, melengkapkan nota-nota, membaca semua mata pelajaran dan membuat nota. Fahami apa-apa yang dipelajari dan rujuk kepada guru jika ada masalah.
Persediaan Peringkat Pertengahan, iaitu kira-kira 2 bulan sebelum peperiksaan. Elok sekiranya pelajar membaca semua nota ringkas semula dan cuba meringkaskan nota kepada fakta-fakta yang penting sahaja. Buatlah kata-kata kunci untuk setiap nota. Untuk memastikan pelajar mengingati apa-apa yang telah dipelajari, tuliskan kembali nota yang diingati. Pastikan pelajar faham akan pengajaran setiap mata pelajaran. Untuk menguatkan ingatan, cuba berbincang dengan kawan-kawan. Buat latihan untuk soalan-soalan peperiksaan sebenar yang lepas bagi membiasakan diri dengan format soalan peperiksaan.
Persediaan Akhir, iaitu seminggu sebelum peperiksaan. Baca kembali semua nota ringkas. Pastikan anda mengingati semua mata pelajaran peperiksaan. Nota ringkas seharusnya mengandungi kata-kata kunci sahaja. Semak nota sekerap yang boleh sehingga anda dapat menulis kembali isi sesuatu mata pelajaran dengan lengkap.
PERSEDIAAN MENTAL

Malam Peperiksaan
-Pastikan anda tidur secukupnya untuk memberi kesegaran pada esoknya.
-Kumpulkan keperluan teknikal untuk peperiksaan seperti pen, pensel, pemadam, pembaris, kad pengenalan dan lain-lain. Letakkan di tempat yang senang diambil dan mudah diingati.
-Kuatkan azam dan tekad untuk BERJAYA.


Pagi Sebelum Peperiksaan
-Jangan lupa ambil sarapan pagi
-Datang awal ke tempat peperiksaan iaitu sekurang-kurangnya 15 minit sebelum peperiksaan. Langkah ini bertujuan memberi ketenangan kepada anda.
-Sebaik-baiknya jangan berbincang lagi tentang pelajaran dengan rakan-rakan sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Perbincangan seperti ini boleh merunsingkan fikiran anda.
-Berdoalah agar anda tenang menghadapi peperiksaan dan mendapat kejayaan yang cemerlang.
-Masuklah ke dewan peperiksaan dengan disiplin dan keyakinan.
-Pastikan tempat duduk anda selesa. Duduk dan tenangkan fikiran anda.

MEMULAKAN PEPERIKSAAN
-Dengar arahan pengawas peperiksaan.
-Pastikan kertas soalan anda itu lengkap.
-Lihat semua soalan.
-Tandakan semua soalan yang hendak dijawab (untuk soalan esei).
-Tuliskan isi-isi soalan yang hendak dijawab supaya tidak lupa.
-Mulakan soalan esei dengan membuat rangka kasar terlebih dahulu.

MENJAWAB SOALAN
Soalan Objektif
-Bahagikan masa untuk setiap soalan. Contohnya Bahasa Melayu Kertas 1 BM PMR (bilangan soalan ialah 40, masa diperuntukkan 1 jam).
-Baca soalan dengan teliti. Kesankan perkataan BENAR, TIDAK BENAR, MELAINKAN, KECUALI dan sebagainya.
-Lihat semua pilihan jawaban. Tandakan (x) untuk jawaban yang anda pasti salah. Jawaban yang tinggal ialah jawabannya.
-Pastikan jawaban ditandai pada petak yang betul.
-Jawab soalan yang mudah dahulu. Tandakan soalan yang belum dijawab. Setelah siap, kembali semula kepada soalan susah yang ditinggalkan. Jika masih tidak dapat menjawabnya, tandakan jawaban yang anda rasa yakin.
-Jika ingin mengubah jawaban, padamkan dengan bersih dan tandakan jawapan baharu dengan elok. Jangan menandakan dua jawaban pada satu soalan.

Soalan Esei
-Pilih soalan yang paling banyak isi
-Kenal pasti bentuk soalan seperti :


Mulai menjawab dengan tenang
-Jawab semua soalan yang ditetapkan.
-Panjang jawapan adalah berdasarkan isi dan masa yang ditetapkan. Jawaban tidak dinilai berdasarkan panjang atau pendek esei tersebut tetapi isi dan hujah yang bernas.
-Jawab soalan mengikut masa yang ditetapkan. Setiap soalan mestilah seimbang dengan gaya bahasa.
-Selalu merujuk kepada soalan ketika menjawab supaya jawapan anda tidak keluar atau menyimpang atau terpesong daripada tajuk.
-Setelah selesai menjawab, luangkan sedikit masa untuk menyemak. Pastikan nombor soalan yang ditulis adalah betul. Semak ejaan, ayat dan maklumat lain yang tidak jelas.
-Tulisan mestilah jelas, kemas dan mudah dibaca.
-Tulisan yang jelas membantu menaikkan 'impresion' markah.
-Persediaan yang rapi serta ketenangan fikiran amat penting dalam menghadapi peperiksaan.

Jadikanlah peperiksaan sebagai kayu pengukur atas persediaan yang anda buat selama ini dan bukanlah sesuatu yang menyeksa dan membebankan. Oleh itu, bertawakallah kepada Tuhan, nescaya anda pasti berjaya. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

4 May 2008

Betulkan yang salah, biasakan yang betul, wahai DBKL!


Sekiranya anda pernah berkunjung ke Dataran Merdeka Kuala Lumpur, anda mungkin pernah terpandang papan tanda ini. Papan tanda ini didirikan berhampiran dengan Dataran Merdeka, dan salah satu daripada tujuannya adalah untuk menunjukkan arah atau letaknya “Kelab Di Raja Selangor”, iaitu di tepi Dataran Merdeka. Dari segi penggunaan bahasa, papan tanda ini sememangnya telah menggunakan bahasa kebangsaan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, dari segi kualitinya kurang memuaskan.

Dalam papan tanda tersebut, ejaan kata “Di Raja” yang digunakan dalam frasa “Kelab Di Raja Selangor” sebenarnya tidak tepat. Kata “Di Raja” sepatutnya dieja “Diraja”, kerana “Di” pada kata tersebut bukanlah awalan ataupun kata sendi nama, tetapi merupakan sebahagian daripada kata dasar. Kata “diraja” sebenarnya merupakan kependekan daripada kata “adiraja”, dan dalam bidang linguistik, proses pembentukan kata tersebut dikenali dengan istilah “aferesis”. Aferesis iaitu pengguguran atau penghilangan satu huruf di awal kata, seperti hujung menjadi ujung dan hulu menjadi ulu. Jadi, ejaan frasa “Kelab Di Raja Selangor” sepatutnya diubah menjadi “Kelab Diraja Selangor”. Begitu juga dengan ejaan untuk frasa-frasa lain yang turut menggunakan kata “Diraja”, seperti Polis Diraja Malaysia, Kastam Diraja Malaysia, dan Tentera Udara Diraja Malaysia.

Papan iklan di atas salah mengeja perkataan "pasaraya". Ejaan yang betul ialah "pasar raya".

Papan tanda di atas sudah salah mengeja perkataan "LEBUHRAYA".
Ejaan yang betul ialah "LEBUH RAYA"
Secara tuntas, Saya berharap kerajaan tempatan dapat mengambil iktibar untuk membaiki kesalahan mereka meremeh-remehkan kesalahan tatabahasa Melayu dalam papan iklan. Jika pihak kerajaan tempatan sentiasa menyeru pihak peniaga dan pemilik kedai membetulkan kesalahan papan iklan mereka dengan menggunakan khidmat Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), bagaimana pula dengan mereka sendiri? Saya berharap para pelajar yang dikasihi dapat sama-sama berjuang bersama saya untuk memfoto papan iklan yang salah dari segi bahasa dan meng-e-melkan foto tersebut kepada saya di alamat wgq4990@hotmail.com supaya kita sama-sama belajar memantau bahasa kebangsaan yang kita sayangi!


Bahasa Jiwa Bangsa!
Bahasa Menunjukkan Bangsa!
Hilang Bahasa Lenyaplah Bangsa!

3 May 2008

Kegagalan Formula RAHMAN


Sejak beberapa hari yang lalu, Tun Dr. Mahathir yang kita kasihi dan hormati mula menulis blog seperti yang dilakukan oleh para pemimpin yang lain. Saya juga tidak terkecuali menghantar komen dan sebuah sajak untuk menghiasi laman blognya dalam ulasan. Berikut ialah sajak tersebut:



Kegagalan Formula RAHMAN


Mungkin ada benarnya formula

RAHMAN ada kecundangnya.


Rahman membapakan dirinya kepada tanah gersang terjajah

Abdul Razak membangunkan nusa tercinta

Hussein Onn Membudayakan isi negara

Mahathir memacu kejayaan bermakna

Abdullah yang "cemerlang, gemilang, dan terbilang" kononnya

Namun, hanya tinggal laungan semata-mata!


R Rahmat yang Tuhan kurniakan

A Amat bermakna untuk kita

H Hanya semangat jitu dan membara

M Mengorbankan diri demi tanah air

A Andainya Pak Lah gagal tertahan

N Najib usah hanya berangan!




T Tokoh bangun dan diguling


U Undi kotor, bersih atau rosak


N Namun "burung tua" ini tetap bergaya!






D Daripada PM hingga menjadi "Blogger"


R Ranjau kehidupan penuh warna






M Mahathir mahaguru Malaysia


A Akhiri pentadbiran dengan jaya dan gaya


H Hanya senyuman mengukir jiwa nurani


A Akhirulkalam rakyat sejahtera semuanya


T Tun digelar, masih gagah perwira


H Harum budi dan jasanya


I Istimewa darah Melayu berdaulat


R rakyat berbangga dengan personalitinya!






Sekian, nukilan ikhlas.


Tiada makna lain selain mengapresiasi kegagahan Blogger seperti Tun Dr. Mahathir!
Semoga Tun Dr. Mahathir terus gagah, sihat, dan mempunyai idea yang bernas dalam kata-kata beliau yang pedas lagi tidak kompleks!
Saya bangga akan Tun Dr. M!

1 May 2008

Adakah Perlunya Saya Mengajar Subjek Sejarah di PTAG?



Acap kali menatap gambar yang diambil dengan bekas pelajar, sejarah lama sering mengelus-ngelus jiwa ini. Kebanyakan daripada mereka sudah sukses dengan keputusan yang cemerlang sekali gus melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Memori lama, kenangan silam dan sejarah bersama pelajar seperti dalam gambar lampiran ini benar-benar menyentuh perasaan saya. Nama-nama besar di dalam kelas itu seperti Yee Peng, Kak Gee, Hee Soon, Pek Jin, Huei Kim, Heng Kian, dan banyak lagi yang tidak dapat saya berikan benar-benar menggembira dan membanggakan saya. Sejarah..... Hmm.... Saya seolah-olah terpanggil untuk membuat sesuatu berkaitan dengan sejarah. Subjek sejarah!
Di menara gading, mata pelajaran Sejarah merupakan satu subjek yang luas konsepnya. Mahasiswa yang mempelajari sosiologi, manusiawi, dan duniawi dalam konteks memperkuat dan memperkasakan bahasa Melayu. Sebagai pensyarah, saya juga ditugaskan menyampaikan asal usul kewujudan satu-satu perkataan, kenapa orang dahulu kala menggunakan perkataan aatau istilah tersebut. Oleh hal yang demikian, saya berpendapat bahawa pengetahuan saya dalam subjek Sejarah sebenarnya boleh digunakan untuk membantu pelajar yang saya kasihi, terutama yang berada di PTAG. Walakin begitu, perlunya atau tidak perlunya saya mengajar anda terpulang kepada anda untuk memberi komen yang ikhlas. Saya akan mewujudkan bahagian undian "pool" pada sebelah kiri muka surat ini <-- untuk anda undi. Saya akan bertindak mengikut jawaban undian dan mula mengajar mulai Oktober atau November ini.




Sila undi atau komen.

26 April 2008

Bagaimanakah Modal Insan yang Patriotik Dapat dibentuk Melalui Aktiviti Sukan dan Permainan?



Sebagai sebuah negara membangun, Malaysia menghadapi cabaran dan tekanan besar dalam mendepani persaingan abad ke-21 ini. Persaingan daripada negara-negara lain menuntut kita melakukan satu anjakan besar untuk melangkah ke peringkat pembangunan seterusnya dan mencapai Wawasan 2020. Oleh sebab itu, Yang amat berhormat Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi telah mencetuskan revolusi idea dalam memberi penekanan terhadap usaha membangunkan Modal Insan sebagai satu landasan kecemerlangan generasi hadapan. Generasi hadapan merupakan aset insani Malaysia yang paling penting dalam usaha Kerajaan merealisasikan kewujudan sebuah Negara Bangsa yang Maju, Cemerlang, Gemilang, dan Terbilang menjelang Wawasan 2020. Pada pendapat saya, modal insan yang patriotik dapat dibentuk melalui aktiviti sukan dan permainan.

Pengaplikasian disiplin dalam permainan dan sukan dapat membentuk generasi yang lebih berdaya tahan demi mencapai cita-cita negara. Wawasan 2020 masih jauh kata sesetengah orang. Walau bagaimanapun, cita-cita negara tidak akan tercapai hanya dengan meningkatkan infrastruktur atau menambah bilangan sumber tenaga murah. Sebaliknya, pencapaian matlamat ini memerlukan satu peningkatan tahap produktiviti dan daya saing negara. Anjakan ini juga memerlukan pembangunan modal insan dari segi keupayaan dan intelek. Oleh itu, Misi Nasional dan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9) telah menetapkan “pembangunan modal insan berminda kelas pertama” sebagai salah satu daripada lima teras utama ke arah mencapai Wawasan 2020. Disiplin semasa kita memainkan suatu permainan atau melakukan aktiviti sukan merupakan platform pembinaan jiwa yang tahan lasak dan cabaran. Dengan cara ini, kita bukan sahaja bersemangat patriotisme untuk membangunkan negara, malah bangsa dan imej nusa tercinta.

Dalam era globalisasi yang mencabar ini, Malaysia memerlukan tenaga kerja yang produktif, berpengetahuan, berkebolehan dan lebih berdaya saing bagi memastikan negara mencapai kemajuan dan pembangunan sosioekonomi yang lebih mapan. Negara memerlukan pekerja-pekerja terlatih, berkemahiran dan produktif dalam berbagai-bagai bidang. Keperluan ini semakin meningkat selaras dengan peralihan kepada ekonomi berasaskan pengetahuan. Oleh hal yang demikian, kesejatian dalam permainan dan sukan diyakini dapat mendidik kita mengenal pasti sebab kita memainkan suatu permainan. Contohnya, dalam sukan lari 4 X 100 meter, kita dapat memupuk semangat bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk memenangi larian. Kerjasama seperti ini perlulah kita amalkan dalam kehidupan seharian sebagai bakal pemimpin akan datang. Setiap nilai murni yang kita pelajari dapat mematangkan pemikiran sekali gus menjadikan generasi muda sebagai golongan yang setia akan negara dan bersedia untuk bersaing untuk memartabatkan nama negara di setiap pelosok negara.

Menurut petikan ucapan Perdana Menteri semasa merasmikan Hari Pekerja; 1 Mei, Tenaga mahir ini juga perlu dilengkapkan dengan jati diri tinggi yang penuh dengan sifat-sifat jujur, amanah, berwawasan demi mengutamakan kualiti pekerjaan. Penekanan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9) terhadap pembangunan modal insan khususnya tenaga kerja yang berpengetahuan dan berdaya saing, merupakan satu peralihan yang tepat pada masanya kerana Malaysia tidak boleh terus bergantung pada kos tenaga buruh yang murah. Oleh hal yang demikian, setiap peraturan yang ditetapkan dalam sukan dan permainan sebenarnya mempunyai hubungan yang rapat dengan norma kehidupan kita. Dengan mematuhi peraturan dalam permainan, kita juga dapat mentaati tiang ketiga dan keempat Rukun Negara, yakni “Keluhuran Perlembagaan” dan “Kedaulatan Undang-undang”. Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Belia dan Sukan sentiasa berharap agar generasi baharu akan dapat meyakinkan pihak luar bahawa kita bukan rakyat yang lemah, malah kuat dari segi semangat patriotisme dan sentiasa bersedia memajukan negara sebagai model insan yang cemerlang.

Modal insan merupakan individu yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing. Melalui aktiviti sukan dan permainan, saya yakin dan pasti bahawa kita dapat membina golongan remaja yang berketerampilan dan berkewibawaan. Selain dapat mengangkasakan kebudayaan Malaysia dalam usaha mempromosikan permainan tradisional, kita juga dapat mengangkasakan permainan tradisional mahupun sukan rakyat. Jikalau sepak takraw dan sukan badminton yang satu ketika dahulu dianggap permainan kampung, kini permainan ini sudah menjadi acara maslahat dalam Sukan SEA dan Sukan Olimpik. Generasi yang bersedia menyahut cabaran inilah yang dapat membuat sesuatu untuk mempopularkan permainan nenek moyang kita. Semangat inilah perlu ada pada modal insan. Selain memiliki personaliti unggul, merekalah yang akan menentukan hala tuju negara pada masa hadapan. Keberanian, kecekalan dan kesungguhan yang tidak pernah menemui titik noktah ialah harapan kita.

Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara! Kita mempunyai tanggungjawab berat untuk membangunkan masyarakat inovatif dan kreatif, yang mempunyai pengetahuan dan keupayaan sains dan teknologi yang kukuh serta memiliki kemampuan memperoleh dan menggunakan pengetahuan. Kita juga mesti memperkukuhkan perpaduan nasional dan membangunkan masyarakat yang mempunyai perspektif progresif, budaya prestasi tinggi, sistem nilai-nilai murni serta menghargai tradisi dan warisan; dan memperluas dan memperkemaskan forum perbincangan dan perundingan antara kerajaan, sektor swasta, ibu bapa dan masyarakat dalam pembangunan modal insan. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Kita mestilah mula mengorak langkah proaktif agar modal insan yang diimpikan dapat dicanai mengikut acuannya demi membentuk generasi yang patriotik. Dengan ini, sukan dan permainan yang dapat membentuk warga yang cinta akan negara akan memastikan Wawasan 2020 menjadi realiti, bukan fantasi lagi!

23 April 2008

Tsunami Senyap Melanda Dunia



Dalam era pascaglobalisasi ini, dunia menghadapi krisis makanan besar-besaran pertama sejak Perang Dunia Kedua yang dilihat melanda rantau Caribbean, Afrika dan Asia. Masalah sejagat membabitkan peningkatan harga dan kekurangan bekalan makanan kini disifatkan sebagai “tsunami senyap” kerana boleh menyebabkan penduduk dunia berdepan kelaparan, manakala Bank Pembangunan Asia (ADB) di Singapura, pula menegaskan era harga murah makanan sudah pun berlalu. Malah, sekurang-kurangnya 37 negara mengalami krisis makanan serius. Harga makanan meningkat kerana kegunaan sumber yang tertentu dalam "biofuel" bagi memerangi perubahan cuaca, peningkatan jumlah penduduk, permintaan tinggi negara sedang membangun selain kejadian banjir dan kemarau di negara pengeluar utama makanan seperti Australia dan Afrika. Program Makanan Sedunia (WFP) berkata, sekurang-kurangnya 850 juta penduduk dunia kini kelaparan. Saya sering termenung sendirian apabila melihat pelajar-pelajar di kawasan kafeteria yang menikmati makanan, terutamanya yang tidak menghabiskan makanan yang disediakan oleh pihak asrama universiti. Ingatlah bahawa setiap biji nasi yang kita makan ini perlulah disulami erti kesyukuran dan berterima kasihlah kepada ibu bapa yang bekerja keras demi sesuap nasi dan seteguk air!


Kebanyakan negara di benua Afrika ialah negara miskin. Nigeria, salah satu negara di dalam benua Afrika yang termiskin di dunia. Setiap tahun negara ini akan menghadapi masalah kekurangan makanan dan sekali gus telah mewujudkan kebuluran. Punca utama masalah ini ialah disebabkan oleh cuaca panas yang melampau yang mengakibatkan kekeringan. Tanaman yang telah ditanam semuanya mati akibat ketidakcukupan air dan garam galian. Masalah ini amat dirasai oleh penduduk nomad seperti Perluh dan Taureg. Mereka terpaksa menjual binatang ternakan dengan harga yang murah semata-mata ingin membeli beras yang harganya melambung tinggi. Mereka juga terpaksa mengemis untuk mendapatkan makanan. Menurut lembaga bantuan Oxford, keadaan kaum ini sangat teruk dan tiada harapan lagi untuk hidup. Kanak-kanak yang paling menderita dan ramai yang telah meninggal akibat kebuluran. Mereka terpaksa mengumpulkan daun-daun dan akar-akar pokok untuk dijadikan makanan. Selain itu mereka juga terpaksa berkumpul di hadapan pejabat kerajaan setiap hari kerana ingin mendapatkan sedikit wang dan makanan. Menurut Organisasi Dokter Nir Batas, setiap hari hospital tempatan mesti dipenuhi oleh pesakit kanak-kanak yang kekurangan zat makanan.
Ramai petani yang menggunakan bijih benih untuk dijadikan makanan bukannya untuk disemaikan di ladang-ladang. Kesihatan para petani juga terancam sehingga mereka tidak mampu lagi untuk bekerja di ladang. Lagipun, sebahagian daripada petani terpaksa meninggalkan ladang mereka untuk mencari makanan. Mereka juga terpaksa berhijrah ke negara lain terutamanya Libya dan Aljazair untuk mencari wang dan makanan. Akibat dasar Apartheid yang dilaksanakan juga selama lebih empat dekad. Kebuluran dan kemiskinan dalam kalangan penduduk kulit hitam merupakan masalah paling utama Kerajaan Baharu di Afrika Selatan. Pada akhir tahun 1980-an dianggarkan 2.3 juta orang menghadapi kebuluran dan kekurangan zat makanan terutamanya kanak-kanak. Bayangkan angkanya pada masa ini! Secara tuntas, hargai, apresiasi, dan ingatlah bahawa kita bernasib baik!

16 April 2008

Jalan-jalan Raya Kotaku

Dalam mengharungi arus globalisasi pada masa ini, sistem pengangkutan awam di nusa kita makin hari makin maju dan giat dipertingkatkan oleh pihak kerajaan. Sehubungan dengan itu, penubuhan syarikat pengangkutan awam di negara kita kian banyak, bak cendawan tumbuh selepas hujan. Oleh itu, terdapat pelbagai jenis pengangkutan awam disediakan oleh pihak kerajaan yang berjiwa rakyat untuk penduduk di Malaysia bagi mengelakkan berlakunya masalah kesesakan lalu lintas seperti teksi, bas, Monorel Kuala Lumpur, Sistem Aliran Ringan (LRT), Komuter dan sebagainya. Walaupun pelbagai jenis pengangkutan disediakan, malangnya, senario kesesakan lalu lintas di nusa kita masih tidak pernah mencapai titik noktah selama ini. Fenomena ini berubah menjadi lebih kronik dan membimbangkan semua pihak terutamanya pada waktu puncak. Masalah ini haruslah dititikberatkan oleh semua pihak dan bersama-samalah kita berganding bahu menyelesaikan masalah ini dengan secepat mungkin. Hal yang tidak dapat dinafikan ialah kesesakan dan pengangkutan awam adalah simbiosis. Nescaya, beberapa punca yang menyebabkan kesesakan lalu lintas tetap berlaku saban waktu dalam perjalanan walakin pengangkutan awam disediakan.

Jadual perjalanan yang tidak sistematik merupakan punca utama menyebabkan kesesakan lalu lintas berlaku. Haruslah kita menerima hakikat bahawa jadual perjalanan yang tidak sistematik disebabkan kelemahan pihak pengurusan jadual perjalanan. Hal ini demikian kerana pihak berkenaan tidak memahami keadaan sebenar secara mendalam, mereka menyediakan jadual berdasarkan waktu mereka. Sebagai contohnya, waktu pemandu akan berehat bermula pada pukul satu tengah hari hingga pada pukul dua petang. Waktu rehat mereka merupakan waktu rehat warga kantor dan waktu pelajar pulang dari sekolah. Natijahnya, pelajar yang menaiki bas untuk balik ke rumah atau yang ingin menghadiri kelas tambahan terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan bas. Secara ringkasnya, kesesakan lalu lintas berlaku kerana kesibukan ibu bapa membawa anak-anak mereka balik ke rumah atau menghadiri kelas tuisyen.

Memang yang tidak dapat dinafikan, tambang yang mahal juga menjadi salah satu faktor kesesakan lalu lintas berlaku. Hal ini demikian kerana kenaikan harga minyak yang disebabkan peningkatan permintaan dalam pasaran dunia dan kejatuhan nilai Dolar Amerika telah menjejaskan taraf hidup dalam kalangan masyarakat. Sebagai contoh, baru-baru ini, kerajaan telah mengumumkan bahawa minyak petrol akan dinaikkan lagi jika kerajaan tidak mampu menanggung subsidi harga petrol. Jumlah kenaikan harga minyak sebanyak beberapa kali ini telah meningkatkan beban hidup masyarakat. Penataran ini menyebabkan penumpang terpaksa menanggung lagi kos kehidupan yang lebih tinggi. Selain itu, beban ibu bapa juga akan dipertingkatkan kerana sesetengah pelajar menaiki bas ke sekolah atau menghadiri kelas tuisyen. Oleh sebab terpaksa menanggung kos tambang yang tinggi, masyarakat sanggup berkereta sendiri supaya dapat mengurangkan kos perbelanjaan bulanan. Natijahnya, kesesakan lalu lintas terus berlaku.

Tambahan pula, bilangan bas dan teksi yang tidak cukup juga merupakan satu sebab yang sukar dinafikan. Tidaklah menghairankan jika peruntukan belanjawan kerajaan dikatakan kurang untuk kemudahan awam kerana kerajaan lebih mengutamakan pembangunan fizikal negara berbanding dengan meningkatkan kebajikan masyarakat. Hal ini juga disebabkan oleh hanya beberapa bas syarikat yang ditubuhkan seperti Transnasional, Metro, Intrakota dan sebagainya. Dengan itu, bas awam tidak menjadi pilihan utama penumpang dari suatu destinasi ke suatu destinasi yang berdekatan atau sebaliknya. Fenomena ini berlaku kerana golongan muda pada zaman ini tidak mahu membazir masa dengan setakat untuk menunggu ketibaan bas ke suatu tempat Mereka berpendapat bahawa “masa itu emas”. Oleh hal yang, mereka rela memandu sendiri. Impaknya, masalah kesesakan lalu lintas terus membengkak dalam arus pembangunan negara.

Satu lagi punca berlakunya kesesakan lalu lintas ialah perkhidmatan yang kurang berkualiti dan kurang efisien. Pengangkutan awam tidak menjadi pilihan utama generasi kini merupakan perkara yang lumrah. Hal ini demikian kerana terdapat segelintir pemandu teksi dan bas yang biadab terhadap penumpang. Di samping itu, kebanyakan bas berada dalam keadaan yang kotor, panas, busuk, dan kurang selesa. Misalnya, pemandu bas tidak menghormati penumpang dengan memarahi mereka mahupun warga tua hanya kerana mereka membawa makanan ke dalam bas, tertekan loceng di destinasi yang salah dan sebagainya. Oleh hal yang demikian, pengguna berasa tidak puas hati terhadap pemandu bas. Hal ini juga menyebabkan pengguna tidak yakin akan perkhidmatan pengangkutan awam. Justifikasinya, pengguna terpaksa memiliki kenderaan sendiri. Impak daripada hal ini menyebabkan kesesakan lalu lintas kian hari kian serius.

Pembinaan stesen di lokasi yang tidak strategik juga satu punca yang sukar dinafikan. Hal ini disebabkan kawasan pembinaan stesen Komuter amat jauh dari pusat bandar utama seperti Shah Alam, Petaling Jaya, Damansara, Ampang, Cheras dan sebagainya. Pembinaan stesen Komuter di kawasan yang jauh malam di dalam hutan menyebabkan pengguna berasa sukar untuk mendapatkan tempat meletak kenderaan di stesen Komuter. Senario ini membuktikan bahawa pengangkutan awam yang disediakan tidak memberi kemudahan secara langsung kepada pengguna. Pengguna terpaksa menukar stesen dari satu stesen ke suatu stesen, Namun begitu, pengguna juga sukar mendapat pengangkutan perantara dari stesen Komuter ke destinasi yang hendak dituju. Untuk menjimatkan masa dan wang untuk bertukar stesen dari satu stesen, pengguna lebih rela menggunakan kenderaan sendiri. Habis, kesesakan lalu lintas di nusa kita terus berlaku dan tidak pernah diselesaikan.

Secara tuntas, walaupun negara kita canggih dalam bidang sains dan teknologi, pelbagai jenis pengangkutan awam giat dipertingkatkan oleh pihak kerajaan. Walau bagaimanapun, senario kesesakan lalu lintas tidak dapat berjaya dibendung selama ini khasnya di bandar-bandar utama pada waktu bekerja. Hal ini telah membebankan rakyat dari pelbagai segi seperti masa dibazirkan pada waktu kesesakan, kelewatan menguruskan urusan yang penting. Daripada membiarkan masalah ini kronik, pelbagai langkah yang efisien dan praktikal harus diambil dengan serta merta. Oleh itu, kerajaan haruslah sensitif terhadap isu-isu kesesakan dan mengambil tindakan dengan bijak menggunakan peruntukan supaya lalu lintas dilancarkan semula.










13 April 2008

Saya membeli buku macam memborong buku!

Semalam, selepas makan malam di Bangsar bersama kawan, saya terus menuju ke Kedai Buku CzipLee ( http://www.cziplee.com/) yang terletak di Jalan Telawi 3, Bangsar. Saya meluangkan masa lebih satu jam setengah di kedai buku itu. Apakala sampai di sana, saya terus menuju ke tingkat dua tempat buku-buku rujukan disusun di situ. Keadaan di sana kelihatan seperti perpustakaan yang kemas dan bersih, saya terus menuju ke para-para buku bahagian KOMSAS, UPSR, PMR, SPM lalu "memborong" buku. Jurujual yang bertugas juga hairan dengan cara saya membeli buku dengan bilangan yang banyak. Hal ini demikian kerana saya membeli buku yang sama penerbitnya dari tingkatan satu hingga tingkatan lima. Pada waktu yang sama, saya berasa teruja apabila melihat buku teks komsas tingkatan satu hingga lima untuk zon yang lain lalu membelinya agar dapat dipinjamkan kepada pelajar saya yang suka membaca. Selepas itu, saya menuju ke tingkat bawah yang menempatkan alat tulis dan pelbagai jenis bahan yang lain lalu membeli pen "marker" yang baru dikeluarkan oleh "Pilot". Saya bercadang untuk mencubanya di kelas nanti. Semasa membayar bil yang melebihi RM250, saya sedikit pun tidak berasa "sayang" akan duit yang banyak kerana saya berpendapat bahawa buku-buku baharu yang saya beli ini akan membantu saya dalam pengajaran di dalam kelas nanti. Saya tidak mahu dianggap guru yang hanya menggunakan nota dan buku lama. Saya akan membuat revolusi dalam nota bulanan saya mulai bulan November dengan susunan nota yang lebih padat dan saiz tulisan yang lebih besar sekali gus menukar stail cetakan. Tunggu dan lihat!

11 April 2008

Kesibukan Sudah Menjadi Asam Garam Kehidupan Saya

Betapa sibuk sekali, saya berjanji akan meluangkan masa untuk menulis demi meluahkan perasaan saya. Benar kata Yee Sing, saya dapat mengurangkan stres dengan menulis dalam blog ini. Terima kasih kepada Tan Jia Min yang menegur kesilapan saya dalam blog pertama apabila perkataan “mula” telah saya salah tulis menjadi “muda”. Saya juga ingin menyuarakan sekalung terima kasih kepada Shi Ian, bekas pelajar ( SPM 2005) yang kini sedang melanjutkan pelajaran di Amerika Syarikat. Terima kasih kerana masih mengingati guru ini. Saya juga bersetuju dengan kata-kata Ying Zhou (YZ) (maaf kalau saya salah eja nama anda), juga calon SPM 2005 yang cemerlang dalam BM. Dia berkata bahawa sesiapa sahaja yang mengetawakan saya kerana meminati Celine Dion sebenarnya tidak pernah mendengar lagu beliau. YZ juga mencadangkan saya lagu "Bressanone" nyanyian Mathiew Lien. Saya ingin melampirkan video muzik tersebut agar pembaca dapat memberi komen tentang lagu ini. Sebenarnya, saya agak terkejut apabila mengetahui YZ juga meminati penyanyi ini. Hal ini demikian kerana salah seorang kawan saya, KOKO yang tinggal di Taiwan sebenarnya berkawan rapat dengan penyanyi tersebut. Semasa tinggal di rumahnya dalam perjalanan dari Tai Chung ke Hua Lian, saya sempat mendengar cerita daripada beliau tentang penyanyi ini sambil mendengar lagu yang dimainkan di dalam keretanya. Namun, biarlah anda sendiri yang komen tentang Mathiew Lien.

9 April 2008

Komponen sastera (KOMSAS) yang mungkin hanyut di ambang pascagloblisasi.

Cuaca yang tidak menentu pada hari-hari sejak awal minggu lepas menyebabkan hati saya juga mengalami cuaca yang tidak menentu. Selain masih bergelumang dengan selesema yang sudah berlanjutan selama tiga hingga empat hari, saya juga seolah-olah tidak begitu bersemangat dalam banyak hal. Pada minggu kedua KELAS INTENSIF KOMSAS PMR di PTAG, saya dapati ada pelajar yang masih lemah dari segi gaya bahasa dan juga penulisan jawaban novel. Walakin begitu, kefahaman terhadap pantun tingkatan dua dalam kalangan pelajar saya anggap lebih baik daripada kefahaman pantun tingkatan satu. Hal ini mungkin kerana pelajar masih mengingati tajuk komponen sastera (komsas) tersebut. Saya berharap kelas-kelas yang akan datang para pelajar yang saya sayangi akan terus membuktikan pencapaian yang memberangsangkan dalam komsas. Bak kata peribahasa, "di mana ada kemahuan, di situ ada jalan". Dengan kesungguhan dan kegigihan yang tersemai dalam sanubari, tidak ada apa-apa yang dapat menghalang anda berjaya dalam peperiksaan. Saya masih teringat kata-kata A. Samad Said dalam kenyataannya tentang komsas semasa menghadiri menyuarat di Kota Kinabalu baru-baru ini. Yang paling mengejutkan saya ialah karya Sasterawan Negara A Samad Said, Abdullah Hussain tidak akan dimasukkan dalam teks komsas yang akan digunakan oleh pelajar mulai tahun 2009. Perhatikan petikan "youtube" di bawah. Sekian.

Guru kencing berdiri, murid kencing berlari.

Hari ini, saya telah menyemak karangan salah seorang mahasiswa di tempat saya bekerja. Dalam penulisan yang saya semak, terdapat beberapa kesalahan besar ditulis oleh seorang bakal pendidik yang akan menamatkan pelajarannya. Kotak ingatan saya terbentak, “Apakah yang akan terjadi jika bakal pendidik ini mengajarkan tatabahasa yang salah kepada muridnya?” Saya hanya termangu-mangu sebentar, bermusabahah diri tentang kesalahan seperti sebahagian besar negara-negara sepatutnya ditulis sebahagian besar negara, kebanjiran pendatang-pendatang asing sepatutnya ditulis kebanjiran pendatang asing.
Di samping kesalahan hukum DM yang dinyatakan di atas, kesalahan ejaan seperti *acapkali sepatutnya acap kali dan *ransangan sepatutnya rangsangan amat mengecewakan saya. Sempang, jarak, ejaan, satu k, dua k, satu g, dua g...... semuanya masih salah. Apa-apa yang berlaku semasa saya menyemak penulisan pelajar, pastinya memori lama bersama pelajar sekolah menengah terimbas kembali. Saya tidak segan silu dan dengan bangganya akan berkongsi dengan anda gambar salah seorang pelajar saya yang pernah menghasilkan karangan yang cemerlang. Malangnya, namanya sudah saya lupa. Maaf!

8 April 2008

Apakah kesalahan meminati penyanyi Celine Dion?

Semalam, salah seorang murid saya, Tay Sue Ling... salah seorang pelajar SMK BUKIT KEMUNING mengetawakan saya kerana meminati penyanyi Celine Dion. Walau Bagaimanapun, saya tetap bersabar kerana dia belum mengetahui "kuasa" dan "ilmu" daripada Celine Dion.
Saksikan!

Semuanya sudah bermula

Saya sudah mula menulis blog.... Adakah saya belum cukup sibuk?