Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

2 March 2009

Peribahasa yang Mempunyai Maksud Pertentangan untuk Kegunaan Menulis Karangan

Sejak akhir-akhir ini, penggunaan peribahasa mekar mengharum semula apabila wangiannya dapat dihidu oleh golongan pelajar, terutamanya dalam tugasan penulisan. Daripada perspektif saya, penggunaan peribahasa dapat dipelbagaikan dan divariasikan dalam karangan untuk menarik perhatian pemeriksa kertas peperiksaan. Hal ini berlaku demikian kerana skema peperiksaan dengan jelas meletakkan kriteria karangan 80 markah ke atas. Adakah anda tidak percaya? Lihat jadual di bawah:



Baiklah, saya tidak akan membuang masa lagi. Kita lihat isi peribahasa yang bertentangan maksudnya dalam petikan karangan contoh di bawah:.


Soalan: Punca kes buli meningkat di sekolah.

Pada pendapat saya, kes buli berlaku di sekolah dan semakin hari semakin leluasa keran kelonggaranan kawalan disiplin di sekolah. Hal ini berlaku demikian kerana peranan pengawas sebagai "polis sekolah" sudah basi dan ketinggalan zaman. Lebih-lebih lagi apabila mereka dikatakan menjalankan tugas secara melepaskan batuk di tangga. Oleh hal yang demikian, pelajar terus bermaharajalela di kawasan sekolah sekali gus menyebabkan kes buli mencatatkan peningkatan bak cendawan tumbuh selepas hujan.


SOALAN: Langkah mengatasi kes buli di sekolah.

Oleh sebab kes buli yang sudah menjadi buah mulut masyarakat yang meniti dari bibir ke bibir, sudah sampai masanya pihak sekolah menjalankan peranan untuk membanterasnya. Hal ini berlaku demikian kerana pihak sekolah harus memegang prinsip genggam bara api, biar sampai jadi abu. Kawalan disiplin yang ketat memang sukar dilaksanakan tetapi tidak mustahil. Oleh sebab itu, badan pengawas dan guru disiplin harus diberi kuasa autoriti untuk menangkap pelajar yang disyaki membuli pelajar yang lain. Jika kerjasama yang utuh antara pihak pentadbir sekolah dengan badan pengawas diimplementasikan, nescaya kita dapat mengurangkan gejala sosial sehingga akar umbinya. Oleh hal yang demikian, usaha ini mestilah dijalankan dengan berpaksikan prinsip di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya.


Kini, dengan berpandukan isi contoh di atas, anda boleh membuat latihan sendiri. Karangan anda bolehlah dikirimkan kepada saya melalui e-mel untuk disemak. Tajuk karangan adalah bebas, tetapi mestilah menggunakan kedua-dua peribahasa di bawah:


Senarai Peribahasa yang Berlawanan


i) bagai aur dengan tebing berlawanan dengan peribahasa bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing.

ii) usaha tangga kejayaan berlawanan dengan peribahasa malas bergarit, perut perit

iii) alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan berlawanan dengan peribahasa hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih

iv) bersatu kita teguh, bercerai kita roboh berlawanan dengan maksud jong pecah yu kenyang

v) sediakan payung sebelum hujan berlawanan dengan peribahasa nasi sudah menjadi bubur

Secara tuntas, saya berharap para pelajar dapat belajar menulis karangan dengan baik. Penulisan karangan yang baik akan membantu pelajar mempertingkatkan markah dalam subjek Bahasa Melayu. Ingatlah wahai pelajarku, sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain mestilah menjadi prinsip pelajar dalam mempelajari teknik penulisan.

4 comments:

Anonymous said...

bagus

Anonymous said...

Menarik. :)

Anonymous said...

cemerlang

Anonymous said...

Ah seks