Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

25 June 2008

Indahnya Bumi Kenyalang

Sarawak yang terkenal dengan nama jolokannya Negeri Bumi Kenyalang mempunyai rakyat yang terdiri daripada pelbagai suku kaum. Terdapat kira-kira 30 kumpulan etnik di Sarawak. Kaum Iban merupakan suku kaum yang terbesar di Sarawak, diikuti oleh kaum Cina, Melayu, Bidayuh, Melanau dan kaum-kaum etnik yang lain. Sebagai sebuah negeri yang mempunyai pelbagai bangsa dan suku kaum, sudah pasti terdapat pelbagai kebudayaan dan adat resam yang diamalkan.



Bagi masyarakat Sarawak, adat resam merupakan satu warisan tradisi yang begitu dititikberatkan dan telah sebati dengan kehidupan seharian mereka. Bagi Etnik Sarawak flora dan fauna adalah sebahagian daripada keperluan asas penyediaan pakaian untuk kegunaan harian. Apabila berkata tentang busana Sarawak, keindahan pakaian kaum etnik dari Sarawak terserlah dengan ragam hias yang mempamerkan kemahiran tangan yang menghasilkannya. Ragam hias pasa pakaian membentuk motif-motif etnik sama ada daripada tenunan, jalinan manik dan labuci. Perhiasan diri daripada perak dan manik yang sarat melambangkan status dan kekayaan bagi pemakainya. Baju Melayu Cekak Musang merupakan pakaian tradisional lelaki Melayu. Baju ini dipadankan dengan samping songket tenunan Sarawak. Wanita Melayu pula memakai Baju Kurung dan kain sarung songket serta tudung kerengkam. Lelaki Melanau pula memakai baju satin hitam yang digandingkan dengan samping Broked dan hiasan kepala kopiah Jawa. Wanitanya memakai Bajau Baban lengan lebar berwarna hitam dan kain songket Sarawak serta hiasan diri daripada emas dan daripada perak juga.


Pakaian Istiadat suku kaum Iban. Biasanya. Kaum lelaki memakai Baju Burung dan sirat serta tali pinggang lampit dan manik-manik. Pada bahagian kepala, hiasannya ialah pemakaian setapok tunjang dan bulu kenyalang. Wanita memakai bidang berhias syiling dan loceng serta selampai dan marek empang. Perhiasan diri daripada perak seperti ringgit gobeng, gelang kelunchong dan sugu tinggi. Kuching merupakan tempat yang sangat sesuai untuk mendapatkan lukisan, ukiran, kraf tangan dan barang-barangan Borneo. Antara barang istimewa di sini adalah seperti Pua Kumbu kaum Iban, ukiran kayu kenyalang yang digunakan dalam upacara-upacara, dan barang-barang perhiasan daripada perak, anyaman bakul kaum Bidayuh, kraf tangan manik dan ukiran kayu Orang Ulu, dan tikar dan sumpit kaum Penan.


Setiap masyarakat semestinya mempunyai sistem masyarakat tradisional. Kini, kebanyakan sistem masyarakat telah mengalami banyak pembaharuan. Fenomena ini merupakan satu kemajuan dan ketamadunan yang dicapai ekoran dan pembaharuan kemajuan masyarakat itu sendiri. Namun, sesetengah sistem masyarakat tradisional masih diamalkan dalam kalangan masyarakat pada hari ini, terutamanya dalam aspek kebudayaan dan agama bagi penduduk Sabah dan Sarawak. Perubahan sistem masyarakat ekoran campur tangan orang luar terutamanya penjajah yang meninggalkan sistem masyarakatnya atas negeri jajahan. Ada juga disebabkan hubungan ekonomi. Penduduk tempatan akan meniru unsur-unsur luar yang dibawa masuk oleh pedagang-pedagang yang datang ke Borneo. Namun begitu, tidak semua perubahan sistem masyarakat ini mendatangkan kesan negatif. Sesetengah perkara memberikan kesan positif contohnya, ke atas sistem ekonomi dan politik. Masyarakat dapat menyusun sistem politik dengan lebih teratur, serta memajukan sektor ekonomi. Masyarakat di Sabah dan di Sarawak juga akan hidup bersatu padu dan tidak terikat dengan satu kaum sahaja.

Masyarakat peribumi di Sabah dan Sarawak memang patuh akan adat dan mempercayai adat resam dengan mendalam. Setiap kaum mempunyai adat masing-masing. Di Sarawak juga mengamalkan adat-adat tertentu. Bagi kaum Malanau yang ingin mendirikan rumah terlebih dahulu tapak tanah perlu disemah (jamuan kepada hantu atau orang halus). Caranya ialah menggali sebuah lubang dan memasukkan seorang perempuan serta dengan hiasan manik yang berharga untuk dijadikan korban. Barulah boleh ditanam tiang, tujuannya untuk menghalau hantu daripada mengganggu penghuninya. Bagi orang Iban pula, seseorang pemuda yang ingin berkahwin perlu melakukan “pekerjaan” sebelum masuk meminang. Kerjanya ialah menyembelih kepala orang dan kepala tersebut diberikan kepada bakal mertua ataupun bakal isteri, barulah pinangan akan diterima. Tujuan adat dan kepercayaan ini adalah untuk menunjukkan keberanian dan kegagahan seseorang pemuda. Adat sangat penting dalam kaum Iban sebagai jaminan kaum lelaki itu mampu menjaga keselamatan keluarganya.


Sebagai penutup wacana, sehingga sekarang sesetengah adat dan kepercayaan dalam kalangan kaum bumiputera di Sarawak masih kekal. Namun, adat-adat yang melibatkan kematian jarang berlaku dan tidak dibenarkan. Walau bagaimanapun, adat yang berbentuk pemujaan dan patang larang tertentu masih diamalkan terutamanya mereka yang tinggal di kawasan pedalaman.
Sepanjang lima hari di Bumi Kenyalang, saya banyak mempelajari dan menimba ilmu di sana. Semoga suatu hari nanti, saya dapat bercuti, bukan bekerja di sana. Bagi saya, bercuti di sana menjanjikan pemandangan asmaraloka dan kehidupan yang kurang stress pasti didambakan oleh semua penduduk jagatraya. Percutian di Sarawak seyogianya lebih diberi perhatian oleh masyarakat di semenanjung Malaysia kerana banyak lagi kehijauan bumi yang belum dieksploitasi dan dicemari.
Secara keseluruhan, peribahasa "tak kenal maka tak cinta" menjelaskan segala-galanya. Jom ke Sarawak!

17 June 2008

Perbezaan antara "menasihat", "menasihati" dengan "menasihatkan".

Salam sejahtera Xiao Shuang, terima kasih dan syabas diucapkan kerana anda memiliki inisiatif untuk mengetahui perbezaan antara "menasihat", "menasihati" dengan "menasihatkan". Mari kita lihat maksud untuk kata-kata tersebut.

Perkataan "nasihat" bermaksud "ajaran, petunjuk yang baik, peringatan". Walau bagaimanapun, kata "menasihat" tidak wujud dalam bahasa Melayu. Hal ini demikian kerana "nasihat" memerlukan dua atau lebih pihak.

Sementara itu, "menasihati" bermaksud:
1. memberi nasihat (ajaran, tunjuk ajar dan lain-lain) kepada;
2. mengesyorkan kepada, menganjurkan kepada, mengusulkan kepada:

Contoh ayat:
1. Saloma sentiasa menasihati anak-anaknya supaya tidak meninggalkan sembahyang.
2. Doktor Tan menasihatinya supaya berhenti menghisap rokok dan meminum minuman arak.

Jika kita membaca ayat-ayat di atas dengan teliti, perkataan "menasihati" disambut oleh manusia sama ada nama orang atau kata nama waima kata ganti nama diri, yakni "anak-anak" dan "-nya".

Seterusnya, "menasihatkan" bermaksud memberikan sesuatu sebagai nasihat atau sebagai tunjuk ajar.
Contoh ayat:
1. Cikgu Tan menasihatkan agar pelajar tidak menggunakan virus bahasa dalam penulisan karangan.
2. Emak menasihatkan supaya saya tidak bergaul dengan orang yang tidak dikenali.

Jika kita membaca ayat-ayat di atas dengan teliti, perkataan "menasihatkan" disambut oleh kata hubung, yakni "agar" dan "supaya".

Secara tuntas, kata "menasihati" perlu disambut oleh kata nama manakala "menasihatkan" sewajarnya disambut oleh kata hubung.

Saya berharap anda memahami penerangan saya.

16 June 2008

AWAS!!!! Virus Bahasa....Pembunuh Utama Markah BM Pelajar!

Banyak pelajar berbincang dengan saya tentang tatabahasa dan masalah untuk mengatasinya. Ada antara mereka yang sudah tingkatan 5 tetapi masih melakukan kesalahan seperti pelajar sekolah rendah. Faktor yang mengakibatkan pelajar menghadapi masalah mendapatkan markah karangan yang baik ialah kesalahan bahasa. Kesalahan umum seperti ini dikatakan dapat menjadi "virus" yang sentiasa ada dalam kotak fikiran pelajar sehingga virus itu akan sentiasa muncul dalam karangan dan ayat-ayat yang dibina oleh pelajar. Antara faktor masalah di atas berlaku ialah:

(a) faktor kesalahan daripada guru bahasa di sekolah rendah
Guru bahasa yang mengajar murid sekolah rendah memainkan peranan penting. Dengan berprinsipkan peribahasa "melentur buluh, biarlah daripada rebungnya", saya berani mengatakan bahawa kebanyakan pelajar membuat kesalahan kerana guru sekolah membuat kesalahan. Contohnya, baru-baru ini, seorang pelajar sekolah rendah memberitahu saya bahawa guru bahasa Melayu di sekolahnya masih menggunakan frasa "di kalangan". Pada hal frasa "di kalangan" sudah pun dibaiki menjadi "dalam kalangan" oleh Dewan bahasa dan Pustaka (DBP) sejak tahun 2005 lagi. Kecetekan ilmu dan ketidakrajinan guru sekolah merujuk kepada DBP mahupun makalah keluaran DBP merupakan punca mereka terus mengajar murid-murid menggunakan kata, frasa, klausa, dan ayat yang salah. Amat memilukan. Hal ini demikian kerana.... saya tiada komen.

(b) faktor media massa
Media massa, tidak kira media elektronik mahupun media cetak semakin mendapat perhatian masyarakat. Media massa sudah menjadi satu keperluan yang maslahat kepada rakyat sesebuah negara. Walau bagaimanapun, media cetak seperti surat khabar yang sering membuat kesalahan menyebabkan pembacanya terus mempelajari gaya bahasa dan tatabahasa yang digunakan oleh wartawan yang bertugas. Senario ini diburukkan lagi dengan kesalahan media elektronik melalui sari kata (sub-title) yang menjadi tontonan kita. Secara peribadi, saya berpendapat bahawa pelajar mudah terpengaruh dengan media. Oleh itu, segala berita yang dibaca dan iklan yang ditatap akan melekat dalam fikiran mereka. Natijahnya, mereka akan menggunakan frasa seperti "ianya", "merbahaya", "sejak dari", "demi untuk" dan banyak lagi. Realitinya, "ia" dan "nya" ialah kata ganti nama diri manusia ketiga yang bermaksud "dia". Maka, "ianya" bermaksud "dia dia". Merbahaya pula salah, ejaan yang betul ialah "marabahaya" (jarang digunakan) atau "berbahaya". Kata sendi "sejak" dan "dari" masing-masing memiliki maksud yang sama sekali gus menjadi "dari dari". Hal ini juga sama dengan kata sendi "demi untuk" yang sama maksudnya sekali gua menjadi "demi demi" atau "untuk untuk". Oleh hal yang demikian, kata "demi" tidak boleh hadir bersama kata "untuk".

(c) kedegilan pelajar
Kebanyakan pelajar enggan menukar kesalahan mereka walakin telah dibaiki oleh guru, justeru mereka tidak mempercayai kemapanan guru bahasa yang baik. Keadaan ini wujud dalam kalangan pelajar yang egonya tinggi ditambah pula kecetekan ilmu dan kekurangan sumber bacaan berbahasa Melayu. Keegoan mereka akhirnya akan merosakkan diri sendiri. Antara kesalahan pelajar yang ego ialah:
  • Pelajar dikehendaki memulangkan semula buku cerita kepada perpustakaan sekolah.
Ayat di atas salah kerana frasa "memulangkan semula" yang meniru gaya bahasa Inggeris, walhal ayat yang betul ialah "Pelajar dikehendaki memulangkan buku cerita kepada perpustakaan sekolah semula." Frasa "memulangkan haruslah disambut oleh objek kata kerja.

(d) Pengaruh bahasa Cina dan bahasa Inggeris.
Banyak pelajar yang lemah dalam subjek bahasa Melayu ialah pelajar Cina dan India. Hal ini tidak dapat disangkal kerana mereka mengaplikasikan penggunaan tatabahasa Cina dan tatabahasa Inggeris kepada tatabahasa Melayu. Sebagai contoh, lihat frasa di bawah:
  • Video cakera padat ( salah )
  • Cakera padat video ( betul )
  • *Video yang mengandungi cakera padat adalah salah manakala cakera padat yang mengandungi video adalah betul.
  • Mini bas ( salah )
  • Bas mini ( betul )
  • *kecil bas adalah salah tetapi bas kecil adalah betul.
  • anti-penjajah ( salah )
  • antipenjajah ( betul )
  • pra bayar ( salah )
  • prabayar (betul)
  • pro Melayu ( salah )
  • pro-Melayu ( betul )
  • anti rokok ( salah )
  • antirokok ( betul )
  • *imbuhan pinjaman seperti juru, pra, pasca, anti, pro, eka, dwi, maha, dan sebagainya tidak boleh disempangkan "-" apabila kata yang disambutnya bukan kata nama khas.
Secara total, pelajar perlu banyak membuat latih tubi. Untuk mengatasi masalah ini, anda bolehlah membuat latihan di bawah dan kita akan membincangkan jawapannya dalam masa terdekat.
SEMOGA BERJAYA!
Baca setiap ayat di bawah dengan teliti, kemudian perhatikan satu kesalahan tatabahasa yang terdapat dalam ayat berikut dan gariskannya. Seterusnya, baiki kesalahan tatabahasa tersebut.

1. Kami sekeluarga akan terangkat ke London malam ini.
2. Gadis itu nampak cantik apabila berselendangkan dengan kain kasa.
3. Pembahas itu sedang menghujahkan tentang isi kepentingan bahasa.
4. Rumah itu tidak besar tetapi cantik.
5. Dalam perbincangan kali ini, para pelajar saling bertukar-tukar pendapat tentang kempen antimerokok.
6. Rumah Rhysson dinaik air selepas hujan turun selama 3 jam.
7. Sejak tadi, dia belum makan apa-apa sebab belum lapar.
8. Damon dikenalpasti sebagai penjenayah yang paling dikehendaki oleh pihak polis.
9. Sikap ketidakbertanggungjawaban menyebabkan dia di denda oleh pihak sekolah.
10. Oleh kerana tidak sihat, Marcus tidak pergi ke sekolah.
11. Mesin faks yang dibeli oleh majikan itu tidak berfungsi lagi.
12. Qau Shaun tidak dapat menggunakan telefon bimbit baharunya sebab belum didaftarkan.
13. Kerajaan berjanji akan memilih anggota kabinet yang berketrampilan.
14. Hujan renyai-renyai turun sejak dari semalam.
15. Selain daripada bercucuk tanam, petani itu juga menternak ayam dan itik.
16. Untuk menghadapi peperiksaan yang semakin hampir, Edwin sibuk mengulangkaji pelajaran.
17. Cermin mata yang digunakan oleh ibu adalah untuk melihat benda yang dekat.
18. Semua penduduk kampung sedang berkerjasama membina semula jambatan yang rosak.
19. Senarai nama-nama pelajar yang disyaki merokok akan diserahkan kepada pengetua tidak lama lagi.
20. Kejayaan kerajaan membangunkan kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak telah menyakinkan penduduk peribumi di situ.

14 June 2008

"Pertama Kali" dan "Kali Pertama" yang memeningkan kepala!

Dalam kesibukan menyediakan bahan ceramah saya di Kuching selama 5 hari bermula 18 Jun hingga 23 Jun, saya tidak pernah melupakan tanggungjawab untuk menyemak karangan yang ditulis oleh pelajar. Dalam karangan yang anda tulis, saya dapati beberapa orang pelajar menyalahgunakan frasa "pertama kali" dan "kali pertama". Tahukah anda perbezaannya? Mari kita lihat perbezaan maksud dan penggunaannya seperti di bawah:

Pertama kali bermakna "mula-mula sekali" manakala kali pertama bermakna "membuat perkara yang belum bernah dibuat sebelum ini". Oleh itu, perhatikan ayat di bawah:

*1. Lavania tidak segan bertanya soalan walaupun pertama kali memasuki kelas Cikgu Tan.


Ayat di atas bermaksud Lavania tidak segan bertanya soalan walaupun mula-mula sekali memasuki kelas Cikgu Tan. Oleh hal yang demikian, ayat di atas sudah lain maksudnya.

Pembetulannya:
1. Lavania tidak segan bertanya soalan walaupun kali pertama memasuki kelas Cikgu Tan.


Seterusnya, baca ayat di bawah pula:


*2. Dengan perasaan malu, Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia kali pertama menyimpan hati terhadapnya sejak tingkatan satu.


Ayat di atas salah kerana bermakna Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia mempunyai perasaan cinta yang paling awal dengan menyimpan perasaan terhadap Jing Tian.


Oleh hal yang demikian, pembetulannya adalah seperti berikut:


2. Dengan perasaan malu, Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia pertama kali menyimpan hati terhadapnya sejak tingkatan satu.


Ayat di atas bermaksud Der Chuan memberitahu Jing Tian bahawa dia mempunyai perasaan cinta yang pertama dengan menyimpan perasaan terhadap Jing Tian sejak tingkatan satu.


Secara tuntas, jangan menyalahgunakan kata majmuk yang akan memberikan makna yang berbeza. Dengan cara ini, kita dapat mengelakkan salah faham antara satu sama yang lain. Kepada Der Chuan dan Jing Tian, jadikanlah persahabatan kamu berdua sebagai kenangan indah dalam seumur hidup. Tontonlah klip video di bawah dan dengarkanlah liriknya yang puitis. Satu rahsia yang telah saya kongsi bersama Der Chuan baru-baru ini ialah ... Der Chuan beranggapan bahawa Li Mei merupakan kawan yang paling rapat dengannya dan sangat peramah. Opps! maafkan saya Der Chuan!

12 June 2008

Pelajar Lari ke Sekolah dan Berjalan Pulang ke Rumah! - Mulai 2010!

"Transformasi pendidikan bermula 2010"

KUALA LUMPUR 12 Jun –Kementerian Pelajaran akan melaksanakan transformasi sistem pendidikan bermula 2010 bagi meningkatkan kualiti akademik, kokurikulum dan pembangunan sahsiah murid. Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom berkata, transformasi tersebut akan melibatkan beberapa perubahan dari segi kurikulum dan sistem peperiksaan sekolah.

"Kami akan buat perubahan dari segi kandungan kurikulum supaya menjadi lebih menarik dan seronok serta tidak membebankan pelajar." "Kita nak wujudkan konsep ‘pelajar berlari ke sekolah dan berjalan pulang ke rumah’ sebagai menunjukkan betapa mereka seronok dan teruja untuk menimba ilmu di sekolah," katanya ketika berucap merasmikan sambutan hari guru peringkat daerah Hulu Langat di sini hari ini.

Alimuddin berkata, selain kurikulum, transformasi tersebut juga akan melibatkan perubahan kepada sistem penilaian supaya tidak hanya berasaskan peperiksaan. Menurutnya, melalui sistem penilaian baru itu, prestasi para pelajar akan dinilai sejak mereka berada di tahun satu lagi. "Hal ini bermakna ketika pelajar-pelajar itu menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), peperiksaan mereka melibatkan silibus yang kecil sahaja kerana mereka telah dinilai sejak awal lagi," jelasnya. Beliau memberitahu, sistem yang bakal dilaksanakan itu akan menggunakan sistem pengumpulan mata seperti dilaksanakan di universiti.

Menurut Alimuddin lagi, tahun ini sebanyak 50 sekolah telah dipilih sebagai perintis bagi melaksanakan transformasi tersebut sekali gus akan diteruskan kepada 500 buah lagi pada tahun hadapan serta ke seluruh negara menjelang 2010. Beliau berharap, melalui mekanisme transformasi itu, lebih ramai pelajar yang bermutu, berilmu pengetahuan, dan berdisiplin dapat dilahirkan menjelang tahun 2020. "Pelajar-pelajar yang berada di peringkat sekolah sekarang ini akan berusia antara 20 hingga 30 tahun menjelang 2020 dan produktiviti mereka sangat diperlukan untuk memajukan negara,’’ katanya.

Remaja sekarang "TAK NAK" atau mereka waswas "NAK TAK"? Fikirkan?

Sekiranya kita merujuk kepada statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan, semakin banyak rakyat Malaysia yang merokok setiap tahun terutamanya lelaki. Malah, golongan wanita juga mula menunjukkan peningkatan yang mendadak. Pelajar sekolah juga tidak terkecuali. Sejak November 2004, didapati golongan belia terutamanya pelajar sekolah menengah menyumbang dua pulu peratus daripada statistik tersebut. Persoalannya, adakah mereka tidak mengetahui bahawa merokok membahayakan kesihatan setelah banyak kempen telah dilancarkan? Atau mereka memang sengaja menempah maut?

Banyak faktor yang menyebabkan fenomena ini berlaku. Antara faktor yang mendorong remaja sekarang merokok kerana pengaruh rakan sebaya. Rakan menunjukkan diri mereka yang sebenar. Sekiranya mereka memilih rakan yang salah, secara tidak langsung mereka juga terlibat dalam perkara yang tidak baik. Faktor kedua kerana ingin menunjukkan kematangan diri. Mereka berpendapat, apabila mereka merokok, maka mereka telah dewasa. Tanggapan ini salah sama sekali. Faktor ketiga ialah pengaruh bapa atau abang mereka. Pada hemat mereka, sekiranya bapa atau abang mereka boleh merokok, kenapa mereka tidak boleh? Tanggapan-tanggapan inilah yang perlu kita betulkan agar tidak banyak rakyat Malaysia yang akan merokok pada masa akan datang.

Sebagaimana kita sedia maklum, terlalu banyak risiko kesihatan akan wujud sekiranya kita merokok. Di dalam sebatang rokok terdapat lebih kurang dua puluh lima bahan kimia yang telah diuji boleh menyebabkan kanser. Antaranya ialah karbon monoksida, nikotin, tembakau, dan tar. Antara penyakit yang mungkin dihidapi oleh perokok ialah pereputan alveolus dalam paru-paru, Parkinson, kanser paru-paru, kanser rahim, katarak mata dan kanser gusi.

Setiap kekusutan boleh dileraikan, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian. Pelancaran Kempen Katakan Tak Nak kepada Rokok. Walakin begitu, bilangan perokok makin bertambah. Kalau pendekatan tersebut tidak berkesan, eloklah kiranya perokok dikenakan denda yang tinggi. Namun begitu, ada juga golongan kaya yang mampu membayar denda yang dikenakan.Atau kerajaan boleh mengharamkan sahaja rakyatnya daripada merokok. Sesiapa yang didapati merokok sama ada di tempat awam atau persendirian akan dikenakan hukuman yang berat. Walau bagaimanapun, cara yang telah dicadangkan memerlukan kecekalan hati dan ketabahan diri sendiri untuk menghindari rokok.

Konklusinya,merokok secara terang, jelas dan nyatanya tidak membawa apa-apa kebaikan kepada manusia malah merosakkan serta mendatangkan bahaya kepada kita. Alang-alang menyeluk pekasam, biarlah sampai ke pangkal lengan. Sekiranya ingin membanteras gejala merokok, banteraslah hingga ke akar umbi. Nescaya, rakyat Malaysia dapat menikmati kehidupan yang lebih bermakna. Elaklah kita sama-sama melaungkan “TAN NAK” kepada rokok. Ingatlah bahawa “setiap sedutan membawa maut”!



11 June 2008

MINYAK NAIK, NAIK MINYAK

Belakangan ini, saya sering kali mengingatkan diri ini supaya jangan mudah “naik minyak” walaupun harga “minyak naik”. Walakin begitu, pelajar yang saya kasihi kini nampaknya mula hilang motivasi diri dan tidak bersungguh-sungguh dalam penulisan saya. Sebenarnya, diri ini memang seorang yang penyabar. Saya berharap maklumat berikut akan dapat membantu anda.

Petua kejayaan dalam penulisan
Kesungguhan merupakan kunci kejayaan pelajar menghasilkan karangan atau hasil penulisan yang baik. Hal ini demikian kerana seseorang pelajar yang serius dalam menyiapkan tugasan penulisannya akan sungguh-sungguh dan swadaya dalam usaha mempertingkatkan penulisan. Oleh hal yang demikian, saya berharap anda bermonolog sambil memberi motivasi diri, “Saya menulis karangan ini untuk skor dalam peperiksaan, bukan sekadar menyiapkan tugasan sahaja”. Apa kala otak kita dirangsang dengan kata-kata mutiara ini, nescaya impuls yang dihantar ke saraf kreatif akan menjana satu kuasa dan idea menulis yang mapan. Anda akan berusaha untuk mengingati nasihat saya sekali gus mengelakkan kesalahan yang remeh-temeh.

Konsep penulisan yang konsisten perlulah diasuh sejak kecil, persis melentur buluh biarlah dari rebungnya. Konsep “Tema, Inti, dan Soalan” (pendahuluan) dan “I-H-C-H-K” (isi penting) serta “Harapan, Kesan, Kesimpulan” (penutup karangan) yang selalu saya ajarkan perlulah sentiasa dijadikan ikutan dan pedoman. Janganlah buat hanya di dalam kelas dan apabila di rumah, konsep ini hanya tinggal kenangan. Lihat contoh di bawah.

Soalan karangan
Alam sekitar yang bersih penting dalam kehidupan kita.
Jelaskan langkah-langkah yang patut kita lakukan untuk menjaga kebersihan alam sekitar.

Pendahuluan
Tema
- pembangunan – pesat
Inti
- sektor perindustrian – tercalar
- alam sekitar – terjejas
Soalan
- peranan kita - langkah

Belakangan ini, pembangunan tanpa limitasi kini (Tema) merupakan perubahan kian pesat berlaku di negara kita pada alaf globalisasi ini. Namun, kemajuan dalam sektor perindustrian (Inti) telah dikecapi hari ini sedikit tercalar impak daripada sikap manusia yang tidak bertanggungjawab ini. Adakah kita ingin membiarkan alam sekitar terjejas semata-mata supaya dapat mengejar kemajuan? Apakah peranan (Soalan) kita sebagai masyarakat untuk menangani masalah ini? Jadi, alam sekitar yang bersih penting dalam kehidupan kita dan langkah-langkah (Soalan) yang proaktif perlu diambil untuk memelihara anugerah ciptaan-Nya.

Isi penting 1
I - mengurangkan bahan kimia
H - mendatangkan pencemaran - impak kapada alam
C - rasun serangga, pendingin hawa
H - CFC - berbahaya
K - dikawal oleh kerajaan

Salah satu langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah kebersihan alam sekitar ialah mengurangkan penggunaan bahan kimia. Hal ini demikian kerana bahan kimia akan mendatangkan pencemaran. Hal ini jelas akan mendatangkan impak dalam jangka masa yang panjang kepada alam sekitar. Apa yang dimaksudkan ialah penggunaan racun serangga dan pendingin hawa merupakan salah satu kesan yang paling ketara dan serius. Akibatnya, penipisan lapisan ozon dan air bawah tanah oleh kluoroflurokarbon (CFC) amat berbahaya kepada masyarakat di jagatraya. Oleh itu, penggunaan bahan ini perlu dikawalkan oleh kerajaan dan pihak swasta supaya dapat menjaga alam sekitar yang dianugerahi oleh Tuhan.

Selain itu, kerajaan perlu menguatkuasakan undang-undang (I) berkaitan aspen penjagaan kebersihan persekitaran. Hal ini penting sebagai langkah menjaga alam sekitar(H) kita. Jika kita lihat pada hari ini, berapakah kilang (C) yang telah dibina oleh kerajaan yang mematuhi piawaian kebersihan yang telah ditetapkan? Dalam kebanyakan kes, pelepasan asap kilang (C) dan pembuang sisa toksik(C) ke dalam sungai mahupun ke dalam laut secara terbuka terus berlaku tanpa kawalan. Sikap pengilang ini bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Implikasi daripada tindakan ini, undang-undang harus diperketat (H) lagi oleh pihak berkuasa supaya dapat mengurangkan pencemaran alam (K) sekitar.

Dalam pada itu, program kitar semula yang diuar-uarkan oleh kerajaan perlu diambil perhatian kerana mampu mempertingkatkan kesedaran terhadap penjagaan alam sekitar. Bahan-bahan buangan boleh diproses semula untuk digunakan sekali lagi dan kita boleh mengklasifikasikan bahan-bahan yang tidak diperlukan ke dalam tong-tong kitar semula yang telah disediakan. Sebagai contoh, bahan buangan boleh diproses menjadi baja nutrien bagi menghindarkan pembaziran dan surat khabar boleh dijadikan sebagai tisu.Keadaan ini dikatakan “sambil menyelam minum air” Melalui cara ini, sumber manusia dan negara dapat menjimatkan kos mereka sekali gus dapat memelihara kebersihan alam sekitar.

Di samping itu, kebersihan alam sekitar boleh dijagakan melalui kempen kesedaran sivik supaya rakyat dapat menjaga alam sekitar sejak kecil kerana “melentur buluh biarlah daripada rebungnya”. Melalui kempen kesedaran ini, masyarakat diseru tentang kesedaran untuk menjaga kebersihan alam sekitar. Dengan ini, sedikit sebanyak langkah ini dapat membendung dan memastikan bahawa kualiti kebersihan alam sekitar senantiasa bersih dan dijaga. Jadi, kempen kesedaran ini dapat diatasi apabila semua rakyat sedar akan kepentingan alam sekitar.

Secara tuntas, kita harus bekerjasama dan memainkan peranan sewajarnya untuk mengekalkan kebersihan alam sekitar. Kita tidak sepatutnya berpeluk tubuh meletakkan masalah ini di atas bahu kerajaan dengan semata-matanya. Kerjasama bagai aur dengan tebing yang erat antara rakyat Malaysia dengan kerajaan tentunya akan lebih bermakna. Hasilnya kelak akan memuaskan hati semua orang. Hal ini inomin dengan slogan negara “Negara Bersih, Rakyat Sihat”

Nampak tak? Semua isi dan huraian serta contoh dan kesimpulan haruslah mempunyai kesinambungan. Dengan ini, calon peperiksaan akan dapat menulis dengan penuh keyakinan. Saya pasti anda akan berjaya. Secara tuntas, kejayaan tidak datang dengan mudah. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Oleh itu, kemahuan hati untuk mendapat kejayaan merupakan tiket memperoleh kejayaan dalam kehidupan selagi anda bergelar pelajar.

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Saya guru dan masih belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

8 June 2008

Penggunaan Teknik Tranformasi untuk Menyelesaikan Masalah Tatabahasa


Sejak akhir-akhir ini, timbul kekeliruan penggunaan ungkapan “salah satu” yang telah digunakan sekian lama. Ada pendapat yang mengatakan bahawa penggunaan ungkapan tersebut tidak tepat kerana wujud perkataan "salah" dalam rangkai kata tersebut. Katanya, rangkai kata yang tepat ialah "Satu daripada". Untuk menyelesaikan masalah ini, pengguna bahasa hendaklah menggunakan teknik transformasi. Teknik tranformasi ialah satu teknik yang menukarkan bentuk tatabahasa kepada bentuk yang lain, tetapi masih sama dari segi maksud dan tujuan ayat itu diungkapkan.
Terdapat 5 jenis transformasi yang dapat digunakan oleh pengguna bahasa untuk menyelesaikan masalah tatabahasa ini. Teknik transformasi tersebut ialah :

Tranformasi kata
Tranformasi struktur
Tranformasi makna
Transformasi pengguguran
Tranformasi jenis ayat

Untuk menyelesaikan masalah yang dikemukan tadi, kita hendaklah menggunakan teknik tranformasi makna. Dengan menggunakan teknik tranformasi makna, kita akan mengetahui bahawa aspek sesuatu bahasa itu betul atau salah. Dalam artikel ini, aspek kesalahan bahasa yang ditumpukan ialah aspek kelewahan bahasa. Untuk itu, marilah kita merujuki Kamus Dewan Edisi Keempat pada halaman 1372. Menurut Kamus Dewan, salah satu (sebuah, seorang) bermaksud satu antara dua atau banyak (orang, buah, dan lain-lain).
___________________________________________________________
Lihat penggunaan rangkai kata tersebut dalam ayat yang di bawah ini:

Salah satu punca murid ponteng sekolah ialah mereka malas belajar atau bosan berada di sekolah.
Salah seorang murid sekolah ini telah berjaya melangkah ke peringkat akhir pertandingan itu.
Salah sebuah kereta yang terbabit dalam kemalangan itu telah terbakar.
Dengan berdasarkan maksud yang dikemukakan oleh Kamus Dewan tersebut, ayat 1 hingga 3 di atas, dapat juga ditulis seperti yang berikut:
1a. Satu daripada punca murid ponteng sekolah ialah mereka malas belajar atau bosan berada di sekolah.
2a. Seorang daripada murid sekolah ini telah berjaya melangkah ke peringkat akhir pertandingan itu.
3a. Sebuah daripada kereta yang terbabit dalam kemalangan itu telah terbakar.
Seterusnya, ayat 1 hingga 3 di atas dianggap lewah jika ditulis seperti yang di bawah ini:
1b. *Salah satu daripada punca murid ponteng sekolah ialah mereka malas belajar atau bosan berada di sekolah.
2b. *Salah seorang daripada murid sekolah ini telah berjaya melangkah ke peringkat akhir pertandingan itu.
3b. *Salah sebuah daripada kereta yang terbabit dalam kemalangan itu telah terbakar.

Kelewahan bahasa ayat 1a. hingga 1c di atas dapat dilihat apabila transformasi makna dilakukan pada ungkapan salah satu seperti yang di bawah ini:

1c. *Satu daripada daripada punca murid ponteng sekolah ialah mereka malas belajar atau bosan berada di sekolah.
2c. *Seorang daripada daripada murid sekolah ini telah berjaya melangkah ke peringkat akhir pertandingan itu.
3c. *Sebuah daripada daripada kereta yang terbabit dalam kemangan itu telah terbakar.
___________________________________________________________
Teknik tranformasi juga dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah kelewahan bahasa yang terdapat dalam ayat-ayat di bawah ini:

Ahli saintis negara kita telah berjaya menghasilkan ubat yang dapat menyembuhkan penyakit selesema burung.
Ayat 4 di atas tidak tepat kerana rangkai kata ahli saintis ada unsur kelewahan bahasa. Dalam bahasa Melayu, saintis bermaksud ahli sains. Jika makna rangkai kata tersebut ditransformasikan, kita dapat melihat kelewahan bahasa dalam rangkai kata tersebut dengan jelas seperti yang di bawah ini.

4a. Ahli ahli sains negara kita telah berjaya menghasilkan ubat yang dapat menyembuhkan penyakit selesema burung.

Ayat 4b. di atas sepatutnya seperti yang berikut:
4b. Ahli sains negara kita telah berjaya menghasilkan ubat yang dapat menyembuhkanpenyakit selesema burung, atau;
4c. Saintis negara kita telah berjaya menghasilkan ubat yang dapat menyembuhkan penyakit selesema burung.
___________________________________________________________
Lihat ayat 5 di bawah ini pula.
*Murid sekolah itu saling tolak-menolak ketika menaiki bas.
Ayat 5a di atas juga mempunyai unsur kelewahan bahasa. Dalam ayat tersebut, kata ganda tolak-menolak membawa maksud saling. Oleh itu, perkataan yang tepat ialah saling menolak atau tolak-menolak. Lihat proses transformasinya di bawah ini:
5a. *Murid sekolah itu saling saling-menolak ketika menaiki bas.
Oleh hal yang demikian, ayat yang betul ialah:
5b. Murid sekolah itu saling menolak ketika menaiki bas.
5c. Murid sekolah itu tolak-menolak ketika menaiki bas.
___________________________________________________________
Penggunaan rangkai kata “pada masa kini” juga memperlihatkan unsur kelewahan bahasa. Lihat penggunaan ungkapan tersebut dalam ayat yang di bawah ini:

Pada masa kini, banyak remaja yang terbabit dalam perlumbaan haram dan penagihan najis dadah.

Dalam bahasa Melayu, kini bermaksud pada masa ini atau sekarang. Apabila makna perkataan kini ditranformasikan kepada pada masa ini, kita dapat melihat unsur kelewahan bahasa dalam rangka kata tersebut. Lihat ayat 6a di bawah ini:

6a. Pada masa pada masa ini, banyak remaja yang terbabit dalam perlumbaan haram dan penagihan najis dadah.

6b. Sekarang sekarang, banyak remaja yang terbabit dalam perlumbaan haram dan penagihan najis dadah.

Oleh hal yang demikian, ayat yang betul ialah:
6c. Pada masa ini, banyak remaja yang terbabit dalam perlumbaan haram dan penagihan najis dadah.
6d. Sekarang, banyak remaja yang terbabit dalam perlumbaan haram dan penagihan najis dadah.
6e. Kini, banyak remaja yang terbabit dalam perlumbaan haram dan penagihan najis dadah.
Seterusnya, lihat penggunaan rangkai kata sejak kebelakangan ini dalam ayat 7 di bawah ini;

*Sejak kebelakangan ini, kejadian banjir kita semakin kerap berlaku di Kuala Lumpur dan Shah Alam.
Menurut Dewan Edisi Keempat, rangkai kata kebelakangan ini atau belakangan ini bermaksud sejak akhir-akhir. Oleh hal yang demikian ini, rangkai kata kebelakangan ini atau belakangan ini dapat bertukar ganti dengan rangkai kata sejak akhir-akhir ini. Jadi, penggunaan rangkai kata *sejak kebelakangan ini atau *sejak belakangan ini dianggap lewah. Lihat rangkai kata tersebut di bawah ini apabila ditransformasikan mengikut maksud kamus:

7a. *Sejak sejak akhir-akhir ini, kejadian banjir kilat semakin kerap berlaku di Kuala Lumpur dan Shah Alam.

Ayat yang betul adalah seperti yang di bawah ini:
7b. Kebelakangan ini, kejadian banjir kilat semakin kerap berlaku di Kuala Lumpur dan Shah Alam.

7c. Belakangan ini, kejadian banjir kilat semakin kerap berlaku di Kuala Lumpur dan Shah Alam.
___________________________________________________________
Bagaimanakah pula ayat yang di bawah ini? Adakah frasa adjektif "terkenal sekali" dalam ayat 8 di bawah ini betul?

8. Penyanyi yang terkenal sekali di negara kita ialah Siti Nurhaliza.

Frasa adjektif terkenal sekali dalam ayat 8 di atas adalah betul. Hal ini demikian kerana frasa tersebut tidak menunjukkan kelewahan bahasa. Awalan ter- dalam perkataan terkenal tidak membawa maksud paling. Jika kita membuat transformasi makna ter- sebagai paling seperti ayat 8a di bawah ini, ayat tersebut kelihatan janggal.

8a. Penyanyi yang paling kenal sekali di negara kita ialah Siti Nurhaliza.
___________________________________________________________
Lihat ayat 9 yang di bawah ini pula.

9. *Kerajaan telah menyediakan kemudahan infrastruktur yang lengkap di kawasan luar bandar.

Dalam bahasa Melayu, infrastruktur bermaksud kemudahan atau perkhidmatan asas. Oleh itu, jika kita menulis rangkai kata kemudahan infrastruktur, kita telah menggunakan bahasa yang lewah. Oleh hal yang demikian, ayat tersebut mestilah menggunakan rangkai kata “menyediakan infrastruktur” seperti yang di bawah ini:

9a. Kerajaan telah menyediakan infrastruktur yang lengkap di kawasan luar bandar.
___________________________________________________________
Ayat 10 di bawah ini pula kelihatan salah. Sebenarnya, ayat tersebut gramatis. Hal ini demikian kerana penanda "–kan" dalam ayat tersebut ialah benefaktif, iaitu membuat pekerjaan untuk orang lain.

10. Ibu sedang menjahitkan adik pakaian seragam sekolah.

Ayat 10 tersebut dapat dibuktikan betul dengan cara membuat transformasi makna seperti ayat 10a. di bawah ini:

10a. Ibu sedang menjahit pakaian seragam sekolah untuk adik.

Dengan berdasarkan tranformasi di atas, frasa kerja transitif menjahitkan adik pakaian seragam sekolah bermaksud menjahit pakaian seragam sekolah untuk adik.

Kesimpulannya, penggunaan teknik transformasi dapat meningkatkan pemahaman murid tentang aspek kelewahan bahasa dalam bahasa Melayu dan juga kekeliruan yang timbul dalam bahasa Melayu. Cara ini didapati lebih berkesan kerana pengguna bahasa, khususnya murid dapat melihat sebab-sebab kelewahan bahasa tersebut dengan jelas . Oleh hal yang demikian, guru mata pelajaran Bahasa Melayu digalakkan untuk menggunakan teknik ini dalam pengajaran, khususnya untuk menerangkan aspek kelewahan bahasa.
DARIPADA MUNSYI DEWAN,
DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA (DBP)

3 June 2008

Soal Jawab Topik Tatabahasa

Soalan:
1. Cikgu, perkataan "klik" perlu dibubuh imbuhan "menge-" menjadi "mengeklik"? atau "menklik" ? atau "mengklik"?

Jawapan:
Klik ialah kata pinjaman daripada bahasa Inggeris. Oleh itu, kata ini dikecualikan daripada rumus PTKS. Dalam hal ini, apabila awalan me(N)- diimbuhkan kepada kata pinjaman, ejaan untuk kata pinjaman tersebut kekal. Sebagai contohnya, kata kritik apabila menerima awalan meng- akan menjadi mengkritik. Begitu jugalah halnya dengan kata klik. Apabila kata klik menerima awalan meng-, kata itu akan menjadi mengklik, bukan mengeklik. Selain itu, rumus bahasa Melayu juga menetapkan bahawa kata yang bermula dengan huruf "k" seperti katalog, kategori, dan sebagainya akan menerima awalan meng-, bukan men-. Oleh itu, ejaan menklik tidak tepat.

2. Apakah perbezaan penggunaan "marabahaya" dan "berbahaya" mengikut pendapat Cikgu?

Jawapan:
Marabahaya bermaksud bermacam-macam-macam bahaya atau bencana, manakala berbahaya bermaksud ada bahaya atau boleh mendatangkan bahaya. Merbahaya pula ialah variasi berbahaya yang tidak baku.

3.Ayat "Kanak-kanak yang comel-comel itu duduk di tempat masing-masing" betul tak? Bolehkah dalam satu ayat wujudnya 2 atau 3 kata ganda?

Jawapan:
Ayat "Kanak-kanak yang comel-comel itu duduk di tempat masing-masing" betul. Hal ini demikian kerana dalam bahasa Melayu perkataan "kanak" dan "masing" tidak boleh berdiri dengan sendiri.

4. Cikgu, huraikan perbezaan antara "patriotik", "patriotisme" "nasionalis", "nasionalisme". Terima kasih.

Jawapan:
Patriot bermaksud orang yang mencintai atau mempertahankan kedaulatan negaranya. Patriotik bermaksud orang yang mempunyai sifat cinta akan negaranya.
Patriotisme pula ialah semangat cinta yang kuat akan negaranya.

Nasionalis ialah pencinta bahasa atau orang yang mencintai nusa dan bangsanya. Nasionalisme pula ialah perasaan cinta akan bangsa dan negara sendiri yang mendalam. Selain itu, nasionalisme bermaksud pergerakan untuk mencapai kebebasan dari segi ekonomi dan politik daripada kuasa asing.

Kesimpulannya, patriot, patriotik dan patriotisme lebih menjurus kepada negara. Nasionalis dan nasionalisme pula lebih menjurus kepada bahasa, bangsa dan negara.

5. Cikgu, "jawapan" ialah variasi kata kepada "jawaban", maka adakah "biadap" merupakan variasi kepada "biadab"?

Jawapan:
Biadab bermaksud tidak ada budi bahasa, tidak beradab. Biadab juga bermaksud tidak bertamadun atau belum maju. Dari segi variasi, biadap bukan variasai biadab. Dalam bahasa Melayu tiada perkataan biadap.

6. Manakah yang betul? "murtabak" atau "martabak"? Kenapa banyak pengguna bahasa masih menggunakan "MURTABAK"?

Jawapan:
Perkataan yang tepat ialah martabak, iaitu sejenis makanan seperti roti canai tetapi berlapis, dibubuh daging cencang, telur, rempah, bawang, dan sebagainya. Banyak pengguna yang masih menggunakan perkataan “murtabak” tidaklah saya ketahui sebab-sebabnya.
7. JUSTERU ITU banyak digunakan oleh pengguna bahasa pada pangkal ayat, mengapakah kesalahan ini seperti virus bahasa yang sukar dirawat?

Jawaban:
Pengguna bahasa masih menggunakan rangkai kata “Justeru itu” kerana menganggap bentuk itu sebagai betul. Bukan itu sahaja, masih banyak pengguna yang menggunakan perkataan “Justeru” sebagai penanda wacana, sedangkan perkataan itu ialah kata hubung.

8. Apakah perbezaan antara "Oleh yang demikian" , "Oleh hal yang demikian" , "Oleh hal demikian"? Kenapa lain penulis lain penanda wacana? Yang mana BETUL?

Jawapan:
Demikian bermaksud begitu, begini, seperti itu atau seperti ini. Demikianlah halnya bermaksud beginilah halnya atau begitulah halnya. "Oleh hal yang demikian" pula bermaksud oleh hal yang begitu. "Dalam demikian itu" bermaksud ketika itu, dan tak demikian mahal bermaksud tidak begitu mahal;

Berdasarkan trasformasi pengguguran dalam ayat, “Oleh hal yang demikian” akan menjadi “ Oleh yang demikian”. Dengan berdasarkan transformasi ini, ungkapan “Oleh hal demikian” merupakan bentuk yang tidak baku atau tidak standard.

9. Kamus Dewan Edisi Keempat (KDE4) cenderung menggunakan bentuk "jawaban" dan "kewajiban" dalam ayat contohnya berbanding bentuk "jawapan" dan "kewajipan". Apakah komen pihak tuan tentang hal ini.?

Jawapan:
Bentuk standard sesuatu perkataan dengan ejaannya yang diiktiraf sebagai betul dan rasmi ialah sebagaimana yang terdapat pada perkataan yang ditakrifkan. Perkataan yang diturunkan di akhir takrif bentuk standard ini, atau sebagai muatan rujuk silang, merupakan variasi kepada bentuk standard dan terdiri daripada variasi kata, dan dalam hal-hal tertentu sahaja variasi ejaan. Variasi kata diperturunkan, terutamanya untuk kepentingan kajian bahasa. Di samping itu, ada juga kemungkinannya seseorang pengguna bahasa Melayu yang menemukan sesuatu variasi kata dan tidak dapat mengenal pasti atau mengesani bentuk standardnya akan mendapat manfaat daripada rujuk silang yang diberikan dalam kamus ini. Oleh itu, bentuk standardnya ialah jawaban dan kewajiban. Variasi kata pula ialah jawapan dan kewajipan.
Sekian, terima kasih.