Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

2 October 2008

Karangan Bergambar PMR Ramalan 8 - Cara-cara Menghargai Jasa Tokoh Negarawan


Gambar di bawah menunjukkan negarawan yang terbilang dari dahulu hingga sekarang. Huraikan cara-cara menghargai jasa tokoh negarawan. Karangan anda hendaklah kurang daripada 120 patah kata.


Negara Malaysia mempunyai banyak tokoh yang tersohor. Antaranya ialah Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, dan Tun Dr. Mahathir Mohammed. Oleh sebab itu, kita mestilah menghargai jasa mereka kerana “harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama”.

Cara untuk menghargai negarawan adalah dengan pembinaan muzium negarawan. Di dalam muzium tersebut, kita patutlah menghimpunkan bukti-bukti jasa mereka. Hal ini penting agar masyarakat tahu bahawa tanpa jasa negarawan, negara kita masih berada di takuk lama.

Selain itu, bangunan dan jalan utama negara bolehlah dinamakan dengan nama mereka. Hal ini membuktikan bahawa kerajaan mahu warganegara mengapresiasi bakti mereka kepada nusa. Pelancong asing juga dapat mengenali negarawan.

Biodata mereka wajarlah kita kaji. Dengan ini, pelajar dapat meneladani sikap positif negarawan. Saya percaya, cara ini dapat melahirkan generasi baharu yang cemerlang, gemilang, dan terbilang.

Kesimpulannya, jasa negarawan mesti segar dalam ingatan kita. Janganlah kita menjadi warga yang bersikap seperti kacang lupakan kulitnya.


10 comments:

varman said...

tankz becoze of u i can pass my pmr
i will never forget uuuu

Unknown said...

Sangat menarik sekali kenyataannya.

Anonymous said...

Kenapa semua karangan yang saya jumpa semuanya sama..susah sangat

carlz said...

semua sama jew... haih'

nad said...

Pada pendapat anda,mengapakah kita perlu menghargai jasa tokoh-tokoh terdahulu?kbat komsas.Boleh bantu saya?

Unknown said...

Terima kasih atas maklumat yang awak berikan ,saya sangat memahaminya. ��

Anonymous said...

Oke...

Unknown said...

Dm

Unknown said...

😅

Unknown said...

5