Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

17 October 2008

Coretan Berita sepanjang PMR "Gara-gara bilik kebal, 2,063 calon PMR dikuarantin"

Sumber - Akhbar Utusan Malaysia.
KUALA LUMPUR 16 Okt. - Seramai 2,063 calon peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2008 di 14 pusat peperiksaan di Melaka terpaksa dikuarantin apabila bilik kebal di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Rahmat, Masjid Tanah tidak dapat dibuka pagi ini.
Unit Media dan Komunikasi Korporat kementerian itu dalam satu kenyataan berkata, Lembaga Peperiksaan mengarahkan Jabatan Pelajaran Negeri Melaka melaksanakan prosedur kuarantin itu setelah mereka dimaklumkan bahawa anak kunci telah patah di dalam lubang kunci pintu bilik kebal.
Sehubungan itu, satu operasi menebuk bilik kebal itu oleh pihak bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Masjid Tanah dijalankan pada pukul 9 pagi dan selesai pada pukul 10.25 pagi.
"Kertas peperiksaan Kemahiran Hidup Bersatu Kertas 1 (Empat Pilihan) yang dijadualkan bermula pukul 8.15 pagi terpaksa dimulakan pada 11 pagi dan tamat pada pukul 12.30 tengah hari," kata kenyataan itu.
Menurut kenyataan itu lagi, mata pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Kertas 1, Bahasa Cina Kertas 2, Bahasa Tamil Kertas 2, Bahasa Punjabi dan Bahasa Iban yang sepatutnya bermula pukul 10.30 pagi dimulakan pada 1.15 tengah hari.
Mata pelajaran yang dijadualkan pada 2.15 petang, Bahasa Cina Kertas 1 dan Bahasa Tamil Kertas 1 bermula pada 4 petang dan tamat pukul 5 petang.
"Semua calon peperiksaan di pusat-pusat peperiksaan terlibat diberi sarapan dan makan tengah hari serta rehat yang mencukupi oleh pihak sekolah sepanjang tempoh kuarantin tersebut.
"Kertas soalan peperiksaan PMR hari ini dan kesemua kertas soalan keesokannya dipindahkan ke bilik kebal yang lain," kata kenyataan itu.

No comments: