Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

28 February 2011

Karangan Cemerlang SPM - ISU TABIAT MEROKOK

Dalam menongkah era dunia tanpa sempadan, pelbagai masalah timbul selaras dengan kemajuan Malaysia di persada global. Masyarakat masih disogokkan dengan gejala merokok yang membimbangkan. Laporan Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 2000 dalam Modul Berhenti Merokok (2001) membuktikan 20 peratus perokok di Malaysia terdiri daripada golongan remaja dan statistik ini meningkat setiap tahun. Dianggarkan 50 hingga 60 orang remaja di Malaysia memulakan tabiat merokok setiap hari. Siapakah yang perlu dipersalahkan apabila generasi pewaris kepimpinan negara terlibat dengan gejala merokok? Tidak sedarkah para remaja bahawa merokok ibarat perjalanan bahaya menempah maut? Sesungguhnya, gejala merokok yang kian kronik perlu diberi perhatian serius oleh segenap lapisan masyarakat agar rakyat Malaysia kekal sihat dan berupaya menyumbangkan tenaga ke arah kecemerlangan negara.

Hari Tanpa Tembakau merupakan inisiatif proaktif Pertubuhan Kesihatan Sedunia secara global, bertujuan mengingatkan masyarakat tentang wabak tembakau yang meracuni gaya hidup masyarakat sedunia serta membunuh empat juta penduduk dunia setiap tahun. Angka ini dijangka meningkat kepada 10 juta orang pada tahun 2030. Statistik daripada Sufean (2004) menunjukkan 49 peratus lelaki dewasa di Malaysia, merokok, dan jumlah ini melebihi peratusan perokok di negara maju, iaitu 38% di Britain, 35% di Amerika Syarikat dan 30% di Sweden. Setiap hari, antara 14,000 hingga 15,000 remaja mula menjadi penagih tembakau di negara maju. Di negara-negara membangun dan di negara mundur, perokok remaja meningkat antara 68,000 hingga 84,000 orang. Tegasnya, masyarakat perlu sedar akan bahaya merokok agar tidak menjerumuskan diri sendiri ke lembah maut.


Sebatang rokok yang dinyalakan oleh perokok mengeluarkan lebih 4000 bahan kimia beracun yang boleh membawa maut. Bahan kimia dalam asap rokok termasuklah ammonia (pencuci lantai dan tandas), arsenik (racun tikus), aseton (peluntur warna kuku), asid asetik (cuka), asid stearik (lilin), butana (cecair pemetik api), DDT (racun serangga), etanol (alkohol), heksamin (pencucuh barbeku), hidrogen sianida (gas beracun yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati), karbon monoksida (asap kenderaan bermotor), metana (gas paya), metanol (minyak roket), naftalena (ubat gegat dan kapur barus), nikotin (dadah yang menagihkan), tar, toluena (pelarut industri) dan vinil klorida (bahan untuk membuat PVC). Sekiranya perokok benar-benar menyayangi dirinya, mengapakah dia sanggup membinasakan dirinya sendiri dengan merokok? Hargailah kesihatan dan nyawa, kerana mencegah lebih baik daripada mengubati.


Racun paling berbahaya dalam sebatang rokok ialah tar, karbon monoksida dan nikotin. Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia penyebab kanser. Kajian perubatan mengesahkan "benzopyrene" iaitu sejenis "polycyclic aromatic hydrocarbon" merupakan agen yang memulakan proses kejadian kanser. Justeru, tidak hairanlah, statistik di Malaysia membuktikan merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kes kematian setahun; 30 peratus daripadanya disebabkan oleh 10 jenis kanser, iaitu kanser paru-paru, mulut, esofagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. 50 peratus kematian pula berpunca daripada sakit jantung dan strok. Setiap tahun, lebih 100,000 perokok dimasukkan ke hospital kerajaan di seluruh negara akibat kanser, sakit jantung dan penyakit sekatan pulmonari kronik. Hampir satu per empat mangsa pesakit jantung berpunca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan penyebab utama kematian perokok, manakala strok merupakan pembunuh keempat. Lebih menyedihkan, negara kerugian kira-kira RM20 bilion setahun bagi menanggung kos rawatan penyakit akibat gejala merokok. "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna."

Karbon monoksida di dalam rokok pula, merupakan gas beracun yang dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas tersebut menjejaskan bekalan oksigen ke tisu-tisu sehingga tisu-tisu terencat dan akhirnya mengakibatkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%. Apabila racun rokok memasuki tubuh manusia, racun berkenaan menyebabkan kerosakan pada setiap organ di sepanjang laluannya, bermula dari hidung, mulut, tekak, saluran pernafasan, paru-paru, saluran penghadaman, saluran darah, jantung, organ pembiakan, sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus, sehingga menyebabkan bronkitis di bahagian paru-paru. Racun rokok turut merosakkan pundi udara dalam paru-paru dan menyebabkan penyakit emfisima.


Selain mendatangkan implikasi kronik terhadap diri perokok, asap rokok yang dihembus oleh perokok, atau asap rokok basi (istilah saintifiknya, merokok secara pasif) turut menjejaskan kesihatan orang di sekelilingnya. Profesor Dato' Dzulkifli Abd. Razak, mantan naib canselor Universiti Sains Malaysia dalam rencananya, "Asap Rokok Basi: Dedahkan Faktanya" menjelaskan, asap rokok basi mengandungi lebih banyak bahan beracun seperti nikotin, formaldehid dan benzene, berbanding asap rokok yang disedut oleh perokok. Asap ini lebih berbahaya kerana asap berkenaan terapung di udara beberapa ketika.


Asap rokok yang dihidu akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, serta menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut dan pankreas. Racun dalam asap rokok yang larut air, akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan. Bahan nikotin bukan sahaja mendatangkan ketagihan, malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit. Nikotin turut merosakkan dinding arteri dan akan memudaratkan organ-organ yang berkaitan. Kesan ini, dalam jangka masa panjang, akan menyebabkan simptom kebas pada kaki, kebas pada jari, migrain, sakit kepala, pedih ulu hati, kekejangan otot kaki dan serangan penyakit jantung. Racun rokok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan menerusi air kencing. Dalam proses ini pula, berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap rokok yang turut merosakkan buah pinggang. Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing. Tegasnya, sudah terang lagikan bersuluh, perbuatan merokok membawa beratus-ratus masalah kesihatan yang tiada noktah penghujung.


Tuntasnya, semua pihak perlu bekerjasama "bagai aur dengan tebing" memperkasakan usaha untuk menyedarkan masyarakat bahawa perbuatan merokok akan mendatangkan implikasi negatif kepada diri sendiri, masyarakat sekeliling dan juga negara. Ibu bapa wajar menjadi teladan terbaik bagi anak-anak dan menasihati anak-anak agar menghindari tabiat merokok. Kementerian Kesihatan, pihak sekolah dan pihak media massa juga perlu memainkan peranan signifikan untuk memastikan bilangan perokok dapat dikurangkan, bak kata peribahasa, "di mana ada kemahuan, di situ ada jalan." Aktiviti bersempena Kempen Antimerokok wajar diteruskan dengan berkesan agar maklumat tentang bahaya merokok berupaya menginsafkan masyarakat. "Rokok Tiada, Kehidupan Bahagia." Bersama-samalah kita berpadu tenaga mewujudkan suasana Satu Malaysia yang lebih sihat dan ceria, bebas daripada kepulan asap rokok yang menjerumuskan kita ke lembah maut. "Kesihatan Cemerlang, Masyarakat Gemilang, Negara Terbilang."

20 February 2011

Karangan SPM 2011 "DISIPLIN ASAS KEJAYAAN"

Disiplin Asas Kejayaan
oleh: Lim Siew Feng
Pada era globalisasi ini , pencapaian yang cemerlang dan seimbang dalam bidang akademik serta kokurikulum oleh anak anak merupakan harapan ibu bapa sebagai langkah untuk menjamin masa depan anak-anak yang cerah . Hal ini menyebabkan ramai anak yang mengalami tekanan kerana ingin memuaskan kehendak ibu bapa mereka .Oleh itu , remaja yang terlibat dalam masalah disiplin ibarat cendawan tumbuh selepas hujan .Hal ini menyebabkan remaja mencari jalan untuk menghilangkan stress. Contohnya, membuli , merokok dan berlumba haram. Akhirnya , masalah disiplin pelajar menjadi lebih serius dan mereka terjebak ke dalam kancah kebinasaan .Oleh itu , pelajar harus belajar untuk menjadi disiplin kerana disiplin asas kejayaan .

Sebagaimana yang kita tahu, seseorang yang mempunyai disiplin diri dapat membina jati diri .Remaja sekarang mempunyai jati diri yang lemah .Hal ini disebabkan oleh pengaruh media massa dan pengaruh kawan yang kuat. Kesannya , remaja tidak berminat dalam pelajaran kerana terlalu berminat dalam pelajaran dan menumpukkan perhatian dan masa kepada media massa atau kawan . Sekolah harus mengadakan kelas intensif untuk membantu pelajar yang lemah dan membaiki kelemahan pelajar. Dengan itu , pencapaian akademik pelajar akan meningkat . Apabila pemikiran pelajar menjadi matang , jati diri pelajar akan turut meningkat .

Selain itu , sikap disiplin dalam seseorang dapat meningkatkan kesedaran remaja dalam pelbagai perkara .Remaja kini tidak menyedari kepentingan akademik dan suka hidup dalam mimpi .Mereka suka melepak ,merokok dan hidup dalam alam fantasi mereka .Akhirnya , mereka lupa daratan dan hilang arah tuju.Oleh itu, para guru disiplin sekolah harus sentiasa tegas dalam mengatasi masalah disiplin pelajar dan menguatkuasakan peraturan sekolah sebelum nasi menjadi bubur. Sebuah sekolah yang berada dalam keadaan yang erkawal akan dapat melahirkan tempat yang kondusif kepada pelajar-pelajar .

Seterusnya , disiplin yang ada pada seseorang remaja dapat menetapkan masa depan seorang remaja .Remaja alaf baharu ini mudah hilang arah tujuan kerna mereka tiada motivasi diri .Contohnya , mereka tidak membuat jadual belajar dan mereka malas untuk berusaha . Oleh itu , guru sekolah harus mendidik murid untuk menjadi disiplin .Dengan teknik pembelajaran yang disiplin . remaja dapat mengetahui perkara yang sedang dibuatnya dengan jelas dan tahu mencari cara untuk memajukan diri mereka .Dengan itu , remaja akan menghargai masa dan mereka akan sentiasa melakukan aktiviti yang berfaedah .

Sementara itu, sikap disiplin yang ada pada seseorang dapat meningkatkan imej diri .Pada masa ini , masalah remaja seperti berpakaian selekeh dan berambut panjang sudah menjadi perkara yang umum . Budaya Punk dan Barat dipraktikkan dalam kehidupan mereka.Contohnya , mereka mewarnakan rambut dan berseluar ketat . Pepatah Melayu pernah mengatakan melentur buluh biarlah dari rebungya ,ibu bapa harus menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan menjadi suri telada kepada anak sejak kecil kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya.Sebagaimana yang kita tahu , anak-anak yang dididik dengan baik dari rumah sentiasa mempunyai sikap disiplin dan perkara-perkara yang dilakukan oleh mereka tidak menconteng arang di muka ibu bapa.

Di samping itu , disiplin merupakan kunci kejayaan diri . Anak muda pada masa kini antikokurikulum dan antipeperiksaan kerana mereka tidak dapat mencari keseronokan yang mereka kira seronok . Misalnya , mereka ponteng sekolah semasa dikehendaki untuk menghadiri aktiviti kokurikulum dan hanya hadir pada hari peperiksaan sahaja. Pengetua sekolah haruslah memberikan nasihat dan teguran untuk menyedarkan remaja bahawa pentingnya kokurikulum dan akademik dalam dunia ini . Pengetua juga harus member kata-kata yang dapat memotivasikan pelajar supaya pelajar lebih yakin akan diri sendiri . Pelajar haruslah menunjukkan muhasabah disiplin diri yang tinggi dan harus memperbaik sikap yang buruk kerana buang yang keruh , ambil yang jernih .


Tuntasnya , masalah disiplin pelajar dapat dikawal tetapi memerlukan usaha yang pragmatik dan kerjasama bagai aur dengan tebing oleh semua pihak . Pepatah Melayu sentiasa berbunyi ‘pemuda harapan bangsa , pemudi tiang negara , remaja harus diasuh untuk menjadi pemimpim negara yang berketerampilan dan berwibawa .Kesimpulannya ,sikap disiplin merupakan penentu kejayaan untuk memastikan masa depan negara cerah dan sejahtera . Saya yakin bahawa remaja ialah aset negara dan mereka akan menerajui dan mendukung cita-cita negara pada masa depan dengan sikap disiplin yang utuh dalam diri mereka .

18 February 2011

Karangan bergambar PMR

TINGKATAN 2
KARANGAN BERGAMBAR 9

Kitar semula merupakan satu kempen yang dijalankan setiap tahun. Kempen ini banyak memberikan faedah kepada kita.

Amalan mengitar semula dapat mengurangkan pencemaran. Hal ini dikatakan demikian kerana kita dapat menggunakan semula sampah. Dengan ini,tahap kesihatan rakyat dapat dijamin.
Selain itu, amalan ini dapat melindungi hutan. Hal ini dikatakan demikian kerana kepupusan hutan sering dikaitkan dengan keengganan penduduk bumi mengamalkan konsep mengitar semula. Oleh sebab itu, kita haruslah menghargai alam semula jadi.

Di samping itu, amalan ini turut dapat mengurangkan kawasan pelupusan sampah. Hal ini dikatakan demikian kerana banyak sampah yang telah diguna semula untuk menghasilkan barangan yang baharu. Oleh sebab itu, kita turut dapat mengurangkan sumber alam dan menjimatkan tenaga.

Kesimpulannya, amalan ini mesti disuburkan dalam sanubari kita. Janganlah kita menyesal selepas bumi musnah kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

27 January 2011

KEPUTUSAN RASMI MENTERI PELAJARAN BERKAITAN DENGAN NOVEL INTERLOK

Interlok diteruskan dengan pindaan: Muhyiddin
Berita Harian Online , pada 2011/01/27

KUALA LUMPUR: Novel Interlok akan diteruskan sebagai teks komponen sastera (KOMSAS) bagi pelajar tingkatan lima tetapi dengan pindaan di bahagian yang dianggap sensitif oleh masyarakat India.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata satu panel bebas akan diwujudkan untuk mengkaji bentuk pindaan yang sesuai dan mengemukakan perakuan kepada kerajaan. Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, panel itu akan dianggotai oleh pakar bahasa, ahli akademik, sasterawan dan wakil Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta wakil masyarakat India. "Saya menjangkakan pindaan ini akan dapat dibuat dalam masa yang terdekat," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Sebelum ini, Presiden MIC, Datuk G Palanivel dipetik berkata, isu perkataan pariah digugur dalam Interlok perlu ditutup.

Memandangkan ia bukan isu politik, ia bagaimanapun, suatu yang sensitif kepada kaum India di negara ini, Palavivel berkata, parti itu tidak akan berganjak supaya perkataan itu digugurkan daripada novel itu.

Muhyiddin berkata, beliau sudah mengadakan perbincangan dengan Palanivel dan Timbalannya, Datuk Dr S Subramaniam semalam mengenai isu novel berkenaan.
"Pagi ini, saya, Palanivel dan Subramaniam sudah mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri untuk mencapai kata sepakat bagi menyelesaikan isu ini.

"Dalam semangat muafakat Barisan Nasional (BN), kita sudah bersetuju bahawa novel Interlok akan terus digunakan sebagai teks KOMSAS bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia untuk murid tingkatan lima di Zon 2 iaitu di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, sementara pindaan itu disiapkan, Kementerian Pelajaran akan mengarahkan guru-guru untuk meneruskan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia dengan menggunakan silibus yang sedia ada untuk tidak menjejaskan pembelajaran murid.

Katanya, novel Interlok hanya akan digunakan selepas pindaan disiapkan dan diedar ke sekolah-sekolah.

"Saya percaya kita mempunyai masa yang cukup untuk membuat pindaan secara teliti supaya tidak timbul lagi sebarang pertikaian mengenai novel Interlok selepas ini.

"Saya ingin menegaskan bahawa keputusan ini diambil dengan mengambilkira pandangan semua pihak bahawa novel Interlok adalah sebuah karya yang amat baik demi memupuk dan memperkukuhkan perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum dan agama di Malaysia.

"Oleh itu, keputusan mengekalkan novel ini dengan membuat pindaan supaya tidak menyinggung perasaan kaum India adalah jalan penyelesaian yang terbaik.

"Pada masa yang sama, kita akan memastikan sebarang pindaan yang dibuat pada novel ini tidak akan menjejaskan jalan cerita dan juga mesej murni yang ingin disampaikan oleh Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain melalui karyanya," katanya.

26 January 2011

Polemik Novel Interlok - Murid-muridku menjadi mangsa!

Sejak Polemik novel Interlok hangat diperbualkan oleh ahli akademik, ahli politik mahupun Menteri Pelajaran, saya berpendapat bahawa isu ini sepatutnya sudah mempunyai jalan penyelesaiannya. Pada pendapat saya, keputusan kerajaan tidak harus bertangguh lagi. Secara peribadi, pembacaan novel ini sebenarnya harus diteruskan oleh pihak sekolah. Novel Interlok masih perlu dikaji oleh pelajar sebagai persediaan awal untuk menghadapi peperiksaan. Hal ini dikatakan demikian kerana setakat ini, belum ada surat pekeliling dari Kementerian Pelajaran yang mengumumkan bahawa pembacaan novel ini perlu dihentikan. Selain itu, belum ada surat kenyataan rasmi mahupun surat pekeliling daripada Kementerian Pelajaran untuk pihak sekolah mengumpulkan buku teks ini daripada murid-murid semula.
Walau bagaimanapun, saya berasa terkilan akan sikap banyak guru sekolah yang bertindak untuk menganaktirikan kajian novel ini dan belum lagi memulakan pembentangan, penganalisian novel, dan latihan perbandingan dengan novel Papa. Adakah kerana guru-guru tersebut berpendapat bahawa usaha mereka hanyalah mencurahkan air ke pasir sekiranya kerajaan berkeputusan untuk menarik balik novel ini. Sebagai guru, saya berpendapat bahawa saat-saat inilah para guru subjek Bahasa Malaysia haruslah mula menggalakkan para pelajar menjadikannya sebagai sumber bacaan. Hal ini dikatakan demikian kerana persediaan awal untuk menghadapi peperiksaan pertengahan tahun perlu dilakukan sejak awal lagi.
Di samping itu, saya berpendapat bahawa sekiranya adanya unsur perkauman dalam novel ini, kita haruslah melihatnya dari sudut positif. Karya sasterawan negara yang pernah meraih penghargaan dunia penulisan ini tidak harus dieksploitasi untuk tujuan berpolitik. Propaganda politik ini cuma akan mengeruhkan keadaan kerana murid-murid yang belum pernah membaca novel ini sehingga akhir plot sudah pun dikatakan mula menjadikannya sebagai topik perbualan hangat di kantin dan di kawasan sekolah. Perkembangan ini jelas satu anjakan paradigma kepada dunia kesusasteraan kerana keprihatinan pembaca terhadap suatu hasil tulisan sasterawan ulung negara. Pembaca mula mengenali wajah Datuk Abdullah Hussain, berusia 91 tahun dan hasilnya dicabar oleh pihak-pihak yang mungkin belum pernah mengkajinya.
Novel yang bertemakan perpaduan ini bakal menjadi sejarah kepada dunia kesusasteraan. Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat umum seperti penjual surat khabar, pembaca akhbar, penulis mahupun peniaga kedai buku turut mula mendampingi dunia kesusasteraan dengan membaca novel Interlok. Tepuk dada, tanya selera. Adakah novel ini akan lenyap dalam ingatan kita sekiranya ditarik balik sebagai buku teks komsas pelajar? Hal ini ternyata tidak kerana sebelum ini, sudah berpuluh-puluh ribu mahupun beratus-ratus ribu buah novel edisi lama sudah pun dibaca oleh umum, termasuk peminat sastera, penulis sastera. Adakah fenomena penarikan novel ini membuktikan bahawa buku sastera karya tempatan sahaja akan dikaji semula penggunaannya sekiranya dianggap tidak sesuai hanya kerana beberapa patah perkataan yang masih dianggap "sensitif" dalam dunia moden ini? Saya yakin, novel ini akan terus berkubur dalam khazanah ilmu para sasterawan dan peminat novel dan pembaca hasil sastera kerana unsur keindahan bahasa dan unsur estetika yang terkandung dalam novel ini.
Para murid mengkaji tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, teknik plot, gaya bahasa, latar masa, latar tempat, latar masyarakat, dan nilai murni serta pengajaran yang dibawa oleh jalan cerita novel ini. Adakah hal ini bermakna murid-murid akan bergaduh di sekolah kerana perkataan "PARIA"? Adakah murid-murid akan berkonflik dengan perkataan "BODOH"? Sekiranya para akademik mengkaji novel ini secara dalam-dalam, saya yakin anda akan membaca isi hati Datuk Abdullah Hussain yang sebenar. Semangat patriotik dan semangat bersatu padu yang diutarakan dalam novel ini bagaikan jantung kepada tema cerita. Usahlah membuang masa untuk membiarkan novel ini terus dipinggirkan oleh calon SPM 2011.
Saya yakin novel ini amat sesuai untuk rakyat Malaysia.
Cikgu Tan

16 January 2011

Novel "Interlok" tidak rendahkan martabat sesiapa

KUALA LUMPUR 16 Jan. - Majlis Belia Malaysia (MBM) merumuskan bahawa novel Interlok hasil karya sasterawan Abdullah Hussein tidak mempunyai motif untuk menghina atau merendahkan martabat mana-mana individu atau kumpulan kaum dalam negara.

Perbincangan meja bulat MBM dari Perspektif Belia Malaysia mengenai novel berkenaan hari ini turut merumuskan bahawa ia merupakan satu karya yang jujur serta sarat dengan pengajaran untuk menjadikan pembaca lebih kritis dan menerima peristiwa-peristiwa sejarah yang mengiringi proses pembentukan negara.

Presiden MBM, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee semasa menyampaikan resolusi meja bulat itu kepada pemberita di sini, turut merumuskan bahawa kaedah pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan penggunaan novel ini perlu diberi perhatian serius agar tidak terjadi sebarang kekeliruan tafsiran sehingga boleh menyinggung mana-mana pihak.

Panel meja bulat itu terdiri daripada pakar sastera Dr. Fatimah Busu, Dekan Pusat Pengajian Bahasa, Literasi dan Terjemahan Universiti Sains Malaysia (USM) Prof Dr Ambigapathy Pandian dan Presiden Persatuan Penulis Malaysia (Pena), Mohamad Saleeh Rahamad, dengan Mohamed Maliki bertindak sebagai pengerusinya.

Perbincangan meja bulat itu turut menyelar tindakan individu serta pemimpin politik yang dilihat semakin berani memainkan isu perkauman dan agama demi meraih sokongan serta pengaruh daripada rakyat.

Dr. Ambigapathy ketika ditemui pemberita pula berkata teks Interlok yang diajar dalam subjek Komponen Sastera Dalam Pengajaran Bahasa Melayu (Komsas) untuk pelajar tingkatan lima perlu diajar oleh guru-guru yang berpengalaman serta memahami maksud sebenar konteks teks itu secara keseluruhannya.

"Sebagai seorang ahli akademik, saya berpendapat teks itu sangat bagus, tetapi bagaimana cara ia diintrepretasikan di dalam kelas adalah penting supaya maksud sebenar sampai dan ia tidak disalah erti oleh para pelajar,” katanya. - Bernama

KOMSAS BAHARU - DIRGAHAYU BAHASAKU DAN HARGA REMAJA

Banyak e-mel yang saya terima untuk meminta saya memuat naik nota eksklusif dan latihan untuk kedua-dua antologi tersebut. Walau bagaimanapun, saya berpendapat bahawa usaha saya dan kerja keras saya akan diambil oleh pihak-pihak tertentu untuk pengajaran mereka tanpa kebenaran saya. Saya masih berasa serba salah dalam hal ini. Saya meminta para pelawat blog berikan komen sama ada saya WAJAR memuat naik latihan untuk antologi ANAK REMAJA dan DIRGAHAYU BAHASAKU untuk kegunaan bersama penduduk 1Malaysia?
Keputusan akan saya umumkan pada 20 Januari 2010.

Sila komen: WAJAR atau TIDAK WAJAR.

Terima Kasih.

23 November 2010

SELAMAT MENDUDUKI SPM 2010

Saya ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada semua calon SPM tahun 2010, terutamanya pelajar-pelajar yang saya sayangi dan pengunjung blog. Semoga anda memperoleh keyakinan diri yang tinggi untuk menduduki peperiksaan kali ini.

CIKGU TAN

15 September 2010

Bahasa Melayu bukan penghalang kemajuan di Malaysia

BESUT 15 Sept — Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan tidak menghalang kemajuan, malah penggunaannya sebagai bahasa ilmu lebih 30 tahun lalu membawa banyak kejayaan kepada negara, kata Penyandang Kursi Pengajian Melayu di Beijing Foreign Studies University (BFSU), Professor Emeritus Awang Sariyan.

“Tidak mustahil dengan ilmu yang diperoleh daripada sumber bahasa Melayu, Malaysia satu hari nanti akan mampu mengatasi negara-negara lain termasuk Singapura dalam beberapa hal termasuk ekonomi,” katanya menerusi kiriman e-mel kepada Bernama hari ini.

Beliau mengulas kritikan mantan Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dalam temu bual di New York Times baru-baru ini, kononnya bahasa Melayu sebagai bahasa sekolah, tidak dapat membantu dalam memperoleh pengetahuan moden. — Bernama

9 September 2010

Salam Syawal dan AidilFitri

Kepada semua guru, kawan, bekas pelajar, pelajar, dan pengunjung blog, salam aidilfitri saya ucapkan. Semoga perayaan bulan Syawal ini disambut dengan penuh nikmat dan hikmah. Salam Aidilfitri 1Malaysia.

PANTUN RAYA 1MALAYSIA
Penat sungguh membuat sekaya,
Tepung pelita tolong hidangkan;
Merdu sungguh takbir raya,
Marilah kita ke rumah Tuhan.

Pasang pelita belakang almari,
Janganlah lupa memasang tangkalnya,
Sambil kita memuji Ilahi,
Panjatkan doa pada yang tiada.

Makan akak bersama toyol,
Buah pala di panah petir,
Bila memasak kuih dan dodol,
Jangan pula kita membazir,

Kuih raya banyak jenisnya,
Silap cekau perut merana,
Jangan hanya bersalam saja,
Duit dan angpau turutlah serta.

Budak-budak main mercun,
Jangan sampai terbakar tangan,
Di Aidilfitri kita berhimpun,
Hulurkan tangan meminta ampun.

Anak zirafah dimakan buaya,
Buaya Tain makan kelapa,
Bila makan juadah raya,
Yang miskin jangan dilupa.

Ayam togel masak lemang,
Itik serati masak ketupat,
Hari raya hampir menjelang,
Kunjung-mengunjung menjadi adat.

Air cuka tumpah dianjung,
Anak sembilang buat hiasan,
Rumah terbuka mari berkunjung,
Makanan terhidang tolong habiskan.

Buah kedudu dibuat tepung,
Untuk berjimat di hari raya,
Bila memandu pulang ke kampung,
Sentiasa berhemat di jalan raya.

Sudah tiba Hari Raya,
Setelah kita sebulan berpuasa,
Hari Raya di sambut gembira,
Jangan pula ada yang berduka.

Pagi raya semua gembira,
Berjalan bersama rakan dan taulan,
Ketika enak menjamu selera,
Orang yang tiada jangan dilupakan.

Makan roti cecah kelapa,
Kelapa dibeli dari buana,
Resah di hati gundah gulana,
Duit raya saya bagaimana?

Anak gorila gagah perkasa,
Amat terkenal di Kampung Sentosa,
Maaf andai terkasar bahasa,
Saya ucapkan Selamat Hari Raya.

Salam 1Malaysia,
CIKGU TAN

17 August 2010

Peranan ibu bapa mengatasi masalah makanan segera dalam kalangan anak







HASIL PELAJAR SMK USJ12,
TAN SUE MAY



Karangan - Usaha Memupuk Perpaduan Rakyat

USAHA-USAHA MEMPERKUKUH PERPADUAN KAUM RAKYAT MALAYSIA

Sejak 31 Ogos 1957, penduduk Malaysia yang terdiri daripada masyarakat berbilang kaum hidup bagai aur dengan tebing. Walaupun menyedari hakikat bahawa rambut sama hitam, hati lain-lain , namun masyarakat yang berbilang kaum ini hidup dengan aman dan damai. Oleh itu, pelbagai pihak perlu memegang pada kekuatan jata negara, yakni Bersekutu Bertambah Mutu”untuk mengeratkan perpaduan kaum di Malaysia. Perpaduan kaum di Malaysia seyogianya menjadi kebanggaan Negara kita.


Sebenarnya, kita bolehlah mengadakan aktiviti gotong-royong di taman-taman perumahan untuk memupuk perpaduan kaum rakyat di Malaysia. Masyarakat yang berbilang kaum akan keluar untuk bekerjasama membersihkan taman-taman perumahan. Melalui aktiviti kemasyarakatan ini, mereka dapat lebih mengenali antara satu sama lain melalui perbualan dan berinteraksi kerana tak kenal maka tak cinta. Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pernah menegaskan bahawa bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat; perpaduan merupakan kekuatan negara. Oleh sebab itu, saya percaya bahawa jika kita mengamalkan prinsip berat sama dipikul, ringan sama dijinjing, kita dapat menikmati pembangunan nusa tercinta ini bersama-sama.


Selain itu, kita juga boleh mengamalkan amalan kunjung-mengunjung ke rumah rakan-rakan yang berlainan bangsa sempena hari-hari perayaan untuk memupuk semangat perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum di Malaysia. Kebudayaan antara kaum dapat difahami dengan lebih mendalam sekali gus dapat menjana tahap kefahaman dan membina masyarakat yang saling menghormati. Amalan rumah terbuka juga boleh dipraktikkan untuk memupuk perpaduan kaum rakyat Malaysia dengan amalan saling memaafkan sesama insan. Oleh itu, sikap buang yang keruh , ambil yang jernih ternyata mampu menjalinhubungkan semangat perpaduan yang tersedia utuh.


Seterusnya, pihak kerajaan sentiasa membuat anjakan paradigma demi memperkuat jalinan kemesraan rakyat dengan mengadakan banyak aktiviti pada peringkat taman-taman perumahan. Dengan langkah bestari itu, kita dapat memupuk perpaduan kaum rakyat Malaysia. Misalnya, sambutan hari keluarga dan jamuan tahunan yang diadakan oleh organisasi atau pertubuhan kerajaan dapat mempererat hubungan antara pemimpin dengan penduduk tempatan. Selain dapat mendengar rintihan hati rakyat, pemimpin turut dapat menjadi suri teladan sebagai agen perpaduan. Saya yakin, orang ramai yang berbilang kaum akan lebih mempercayai dan meyakini kewibawaan pemimpin dan saling menghormati antara satu sama lain. Cara ini pasti ini akan mengurangkan pertengkaran dan perselisihan faham antara kaum.

Di samping itu, kita juga dapat memupuk perpaduan kaum di Malaysia dengan menghantar anak-anak ke sekolah kebangsaa . Dengan cara ini, kita akan dapat melahirkan pemuda-pemuda yang tidak mempunyai masalah perhubungan dan pergaulan antara kaum yang berlainan. Pergaulan mesra dan semangat bersatu padu yang dijalin ini sudah mampu menjadi tiang kukuh untuk membuktikan bahawa rakyat Malaysia patuh pada Rukun Negara. Hal ini sangat penting untuk memupuk perpaduan kaum di Malaysia dalam sanubari anak-anak sejak bangku sekolah kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. Semua kekangan untuk mempererat perpaduan kaum akan dapat diselesaikan jika anak-anak telah mempelajari cara-cara untuk berinteraksi dengan orang yang berlainan kaum sejak kecil.

Tuntasnya, semua pihak haruslah menggembleng tenaga dan bekerjasama untuk memupuk perpaduan kaum rakyat di Malaysia. Hal ini penting supaya negara dapat berkembang maju dengan lebih lancar bawah dasar 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Saya yakin dan percaya bahawa rakyat Malaysia mengenali peribahasa ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni. Oleh itu, kita yang sudah melalui zaman prakemerdekaan yang perit dan pahit haruslah mengisi kemerdekaan dengan penuh semangat perpaduan kaum. Ingatlah wahai rakyatku bahawa semangat perpaduan harus disemai dan diingati sampai bila-bila agar Wawasan 2020 menjadi realiti, bukannya fantasi semata-mata.
Hasil karangan murid
Tai Wen Liang, SMK USJ12

10 August 2010

Tajuk KOMSAS 2011 untuk Pelajar Tingkatan 2 dan Tingkatan 5

Mulai tahun 2011, semua pelajar tingkatan 2 dan 5 akan meneruskan penggunaan teks antologi dan novel terbaharu bagi kumpulan pertama teks Kesusasteraan Melayu dalam mata pelajaran Bahasa Melayu peringkat menengah rendah (PMR) dan menengah atas (SPM). Sepanjang tahun 2010, mereka telah pun menggunakan teks antologi Kesusasteraan Melayu dan novel terbaharu semasa di tingkatan 1 dan 4.

Pelajar di tingkatan 1 sebelum ini menggunakan antologi Kasut Kelopak Jantung di samping novel yang ditetapkan mengikut zon masing-masing. Pada tahun 2011, mereka akan menggunakan antologi baharu berjudul Gema Sepi Gadis Genius. Bagi zon Melaka, Pahang, Terengganu, dan Kelantan, pelajar-pelajar tingkatan 2 akan menggunakan novel berjudul Lestari Bukit Menghijau, karya Syed Mahdzir, terbitan Star Trading Sdn. Bhd.

Sementara itu, bagi pelajar tingkatan 5 tahun 2011 pula, mereka akan menggunakan teks antologi baharu berjudul Dirgahayu Bahasaku selain Harga Remaja yang digunakan semasa di tingkatan 4. Bagi zon Melaka, Pahang, Terengganu, dan Kelantan, pelajar-pelajar tingkatan 5 akan menggunakan novel berjudul Sutera Dalam Lukisan, karya Abd. Talib Hassan, terbitan ABM SMAZ Creative.
Terima Kasih kepada http://munsyibm.blogspot.com/ atas maklumat berguna ini.

7 August 2010

Bina Ayat SPM (Soalan 3a)

Apabila anda membina ayat, pastikan anda menggunakan formula:

a) Bila + Siapa + buat apa
b) Siapa + buat apa + di mana
c) Siapa + buat apa + kenapa

Contoh:
1. Prasyarat
ayat: Kakak berjaya memasuki pertandingan itu kerana lulus prasyarat yang ditetapkan oleh penganjur pertandingan.

2. Propaganda
ayat: Pendedahan akuan palsu yang dilakukan oleh pemimpin negara itu merupakan propaganda politik yang mungkin akan menarik perhatian media massa.

3. Pascamerdeka
ayat: Pada zaman pascamerdeka, anak-anak bangsa harus mengisi kemerdekaan dengan mempertahankan kemerdekaan negara daripada dijajah semula oleh anasir luar.

4. Dwibahasa
ayat: Ayah menggunakan kamus dwibahasa untuk mencari makna perkataan yang tidak difahaminya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

5. Anti-Israel
ayat: Satu perarakan anti-Israel telah diadakan di Dataran Merdeka oleh penuntut-penuntut universiti kerana mereka mengetahui kekejaman Israel terhadap keamanan dunia.

6. Antirasuah
ayat: Kerajaan Malaysia menjalankan kempen antirasuah untuk menghapuskan gejala ini sehingga akar umbi.

7. Interaksi
ayat: Pakar psikologi perpendapat bahawa kekurangan interaksi antara anak dengan ibu bapa akan menyebabkan jiwa anak kosong.

8. Insentif
ayat: Pihak sekolah akan memberi wang insentif sebanyak RM100 kepada pelajar yang mewakili sekolah dalam acara sukan.

9. Integrasi
ayat: Pihak kerajaan melancarkan kempen 1Malaysia untuk memupuk integrasi kaum dan membina perpaduan yang utuh dalam kalangan rakyat Malaysia.

10. Intensif
ayat: Pihak sekolah akan menjalankan kelas intensif untuk pelajar yang lemah dalam subjek Sains dan Matematik.

11. Inisiatif
ayat: Kerajaan berharap agar pihak sekolah akan mengambil inisiatif untuk memastikan kebersihan persekitaran sekolah supaya murid-murid tidak diserang wabak demam denggi.

12. tentatif
ayat: Buat sementara waktu, beberapa langkah tentatif diambil untuk memasukkan sains sepenuhnya ke dalam skop sosiologi ilmu pengetahuan.

13. senget
ayat: Ayah mengetawakan adik yang memakai seluarnya senget sebelah.

14. sengit
ayat: Pengumuman semua calon SPM yang mendapat keputusan 9A+ dijanjikan biasiswa JPA akan menimbulkan persaingan yang sengit antara calon SPM.

4 August 2010

SOALAN KARANGAN RAMALAN PMR 2010 (1)

Tajuk :
Warga tua sering tidak diendahkan oleh golongan remaja. Huraikan cara yang terbaik untuk mendidik remaja agar menyayangi warga

Pendahuluan
- Warga tua merupakan sebahagian daripada masyarakat dan
tidak harus diabaikan atau dilupakan.
- Warga tua merupakan golongan yang pernah berjaya kepada
keluarga dan negara.
- Namun begitu tidak semua warga tua bernasib baik dan
mengalami pelbagai masalah seperti uzur, nyanyuk dan
penyakit yang berbahaya.

Isi 1
- Ibu bapa harus memainkan peranan penting mendidik anak-anak
- Ibu bapa perlu menitikberatkan sikap kasih sayang terhadap
orang tua kepada anak-anak mereka.
- Secara tidak langsung, anak-anak akan menghormati dan
menyayangi warga tua.

Isi 2
- Budaya kunjung-mengunjung keluarga perlu diamalkan bukan
sahaja pada hari raya.
- Dapat mempereratkan hubungan antara remaja dan warga tua.
- Warga tua akan berasa terhibur apabila anak dan cucu mereka
pulang menziarahi mereka.
- Remaja akan sedar kepayahan serta kesunyian warga tua.

Isi 3
- Mengada dan memperbanyak kempen untuk menyedarkan
generasi muda tentang pentingnya menghargai warga tua.
- Adakan kempen melalui Hari Ibu dan Hari Bapa, generasi muda
akan membawa ibu bapa mereka berjalan dan sebagainya.
- Melalui kempen ini akan timbul perasaan simpati, kasih sayang
dan hormat golongan tua.

Isi 4
- Tanamkan sikap kasih sayang dan hormat-menghormati dalam
jiwa generasi muda.
- Mereka tidak seharusnya melawan cakap orang tua sebaliknya
mendengar rungutan warga tua.
- Dengan adanya sikap begini, mereka dapat mengasihi dan
menjaga keperluan warga tua dengan baik.

Isi 5
- Pihak sekolah perlu mengadakan Hari Keluarga.
- Hubungan antara murid dengan ibu bapa dan guru dapat dieratkan.
- Melalui cara ini juga para murid dapat belajar bagaimana untuk
memenangi dan menghormati warga tua.
- Secara tidak langsung, mereka akn mengamalkan sikap begini
walaupun mereka sudah deawsa.

Isi 6
- Peranan pihak media massa cetak dan elektronik mendidik
remaja.
- Banyakkan cerita-cerita berunsurkan masyarakat penyayang.
- Contoh Majalah Wanita, Televisyen dan radio.
- Menyedarkan remaja akan pentingnya menghormati warga tua.
- Beri pengajaran agar mereka tidak mengabaikan warga tua jika
tidak mahu diabaikan apabila tua nanti.

Penutup
- Warga tua perlu diberikan penghormatan yang sewajarnya.
- Kita tidak seharusnya melupakan jasa mereka kepada keluarga
dan negara.
- Kita perlu sedar bahawa suatu masa nanti kita juga akan
menjadi tua seperti mereka.
- Adalah kita mahu dilakukan sedemikian rupa? Jawapannya
tepuk dada tanyalah selera.

27 June 2010

KERTAS PEPERIKSAAN SPM ULANGAN 2010 KERTAS BAHASA MELAYU


Berikut ialah pautan untuk memuat turun kertas peperiksaan SPM(U) yang baru di dijalankan.


klik pada gambar untuk memuat turun kertas soalan

klik pada gambar untuk memuat turun kertas soalan



Terima Kasih Cikgu Razak atas usaha anda.

9 May 2010

Syurga Terletak di Tapak Kaki Ibu




Detik demi detik terus berlalu tanpa menanti sesiapa. Sehari demi sehari umur kita pun akan meningkat bersama peredaran masa. Kita semua dilahirkan di dunia ini melalui insan yang bernama ibu. Begitu besar peranan dan jasa insan yang bernama ibu kita. Oleh itu renungkanlah sejenak apakah yang telah kita lakukan untuk membalas segala budi ibu ini. Sekurang-kurangnya ucapkanlah Selamat Hari Ibu kepada ibu masing-masing yang dapat berjumpa atau sekurang-kurangnya telefonlah ibu bagi mereka yang tinggal berjauhan.

Bersempena dengan hari ibu 9 Mei 2010. Berikut, dipaparkan beberapa koleksi sajak yang ditujukan kepada ibu. Sajak-sajak ini telah diperoleh daripada internet yang mungkin dapat membantu pelajar yang menulis karangan bertemakan IBU.





Gugurnya Kelopak Itu...

Tunas itu mula bercambah,
Sekian lama tertanam di pelosok gentian,
Menjalar robek sinar mentar,
Walau halangan datang menerpa.

Tunas itu mula berkembang,
Kembangnya sekuntum mawar,
Bagai si puteri bangkit beradu,
Walau saingan menyerang tiba.

Si mawar mula mewangi,
Semerbak harum menusuk kalbu,
Ayuan merah kelopak menawan,
Lambaian hijau daunan menenang.

Lembut tubuh bersalut duri,
Membangkit cemburu iri sang flora,
Menzahir gerun takut sang fauna,
Hanya si kumbang gagah tiada gentar.

Ibu dikaulah mawar itu,
Yang kupujai tiap waktu,
Yang kurindui wajahmu,
Yang kukagumi ketabahanmu.

Cekal hati mendidik daku,
Sabar murni melayan kerenah anakmu,
Tiada kedengaran sepatah keluhan,
Tiada kelihatan setitip kemarahan.

Kini mawar itu kian layu,
Perlahan dimamah arus usia,
Gugur sudah si ayu kelopaknya,
Hilang sudah lambaian daunannya.

Segamit memori ku kenangi,
Setulus kasih ku dambai,
Potret wajahmu ku tatapi,
Sebuah kehilangan yang tiada ganti.

khas buat ibu tersayang..al-fatihah

~tinta lughahwi~






Ingatlah kepada Ibumu

Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.

ingatlah pengorbanan ibuuuuu….





Ibuku

Ibu
Setiap deras degupan jantungku
Engkau mampu merasanya
Ketika aku:
Sedih
Gembira
Gelisah
Naluri ibumu
Bagaikan sebati dalam diriku

Ketika aku sedih
Kaulah ubat kepada duka laraku
Menceriakan dan menghakis
Perasaan yang melunturkan
Semangatku

Ketika aku gembira
Engkau juga turut berkongsi
Kegembiraan yang menyinari saat
Aku hidup di muka bumi ini
Sebagai manusia

Pabila gelisah menyelubungi jiwaku
Engkau masih bersamaku
Menolong menyelesaikan
Masalah yang tak sudah-sudah mengusutkan
Perjalanan hidupku

Ibu
Selagi hayat dikandung badan
Aku akan sentiasa mendampingimu
Membelai dan menjagamu hingga ke hari tua

Ibu
Aku tahu kasih sayang yang kucurahkan kepadamu
Tak setanding kasih sayang ibu kepada anaknya
Namun, terimalah keikhklasanku
Untuk menyayangi
Insan yang mulia ini

~Muhammad Syafiq~


Sajak untuk Ibu

Siapalah daku tanpa dirimu
Walaupun kau sering memarahiku
Daku tidak pernah kecewa
Kata-katamu bak mutiara
Kerana ku tahu disebalik kekatamu itu
Terselindung secebis kasih seorang Ibu terhadap anaknya...
ku pasti setiap nasihat itu adalah untuk
kebaikan diriku...
Mengajarku erti sebuah kehidupan

Ibu….
Daku telah banyak berdosa kepadamu
Dapatkah daku membalas jasa baktimu
Yang laksana pepasir di pantai
Yang telah menyabung nyawa demi melahirkan diriku
Yang tidak jemu-jemu mendengar tangisanku semasa kecil
Dan menatap wajahku yang hina ini...

Sempena Hari Ibu
Daku berdoa ke atas kesejahteraan dirimu
Agar dipanjangkan umur dan sentiasa bahagia
Disamping keluarga tercinta...

~Sulaiman~


Aku Masih Ingat

Aku masih ingat
dan akan terus ingat
sehingga akhir hayat
dulu engkau banyak menderita

aku masih ingat
dulu engkau banyak menangis
aku masih ingat
dulu engkau banyak berkorban
apa saja

aku masih ingat
dulu engkau berbalut ketabahan
membesarkan aku mengenal kemanusiaan
aku masih ingat
dulu engkau berlantaikan semangat
mengasuh aku menjadi insan beriman

aku masih ingat
dulu engkau berdinding kegigihan
mendidik aku menjadi anak soleh

aku masih ingat
dulu engkau merumahkan setia
memelihara aku dengan kasih sayang
menjadi manusia berguna

aku masih ingat….
aku masih ingat….
tak kan mudah aku lupa
karena jasamu tak terbalas semuanya
karena tak terenang sepenuhnya
di laut budimu

ibu……..!!!!
aku masih ingat
mengucapkan terima kasih
dan akan terus ingat melafazkannya
sehingga akhir hayat
aku masih ingat
segala yang murni itu…

28 April 2010

Karangan Bergambar PMR - Remaja Berakhlak Mulia

Remaja yang berakhlak mulia pastinya disayangi dan mudah diterima oleh kawan. Oleh sebab itu, berikut ialah kriteria remaja yang berakhlak mulia.
Remaja yang berakhlak mulia mestilah pandai menjaga kekemasan diri. Oleh sebab itu, remaja mestilah berpakaian kemas. Dengan cara ini, mudahlah kita berkawa dengan sesiapa.
Selain itu, remaja juga mestilah mengamalkan sikap bersopan santun. Sebagai contoh, apabila melihat nenek tua melintas jalan yang sibuk, kita mestilah memimpin tangannya. Dengan ini, kita dapat menjadi remaja yang berakhlak mulia dan berjiwa penyayang.
Di samping itu, remaja mestilah mengamalkan gaya hidup yang sihat. Pada masa yang sama, remaja mestilah menghormati ibu bapa dan sesiapa sahaja yang lebih tua daripada kita. Dengan cara ini, kita dalam menjadi modan insan yang berdisiplin.
Kesimpulannya, remaja yang berakhlak mulia memainkan peranan penting untuk memimpin negara kelak. Oleh sebab itu, nilai-nilai murni mestilah diamalkan sejak kecil kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya.

22 March 2010

Persamaan Perwatakan antara Watak Utama dalam Novel Tingkatan 1,2,3 Zon 1

Adakah Nazar (watak utama novel Meniti Kaca), Deli (watak utama novel Pahlawan Pasir Salak) dan Zulkifli (watak utama novel Panas Salju) mempunyai perwatakan yang sama? Lihat jadual di bawah.



21 March 2010

Persoalan yang Sama Dalam Semua Novel PMR Zon 1

Berikut ialah perbandingan dari segi lima persoalan dalam ketiga-tiga buah novel PMR Zon 1

Tema Novel Tingkatan 1, 2, 3 Zon 1

Tema memainkan peranan penting dalam novel. Tema novel tingkatan 1 (Meniti Kaca), tingkatan 2 (Pahlawan Pasir Salak), dan tingkatan 3 (Panas Salju) adalah seperti yang tertera dalam jadual di bawah:
Jadual Perbandingan Tema
Petunjuk dalam jadual:
5K bermaksud kegigihan, kecekalan, ketabahan, kesabaran, dan kesungguhan

18 March 2010

Pascapengumuman Keputusan Peperiksaan SPM

Sudah Seminggu berlalu, keputusan SPM diumumkan. Pelbagai reaksi daripada bekas calon SPM dapat saya lihat. Walau bagaimanapun, segala-galanya sudah berlaku. Secara tuntas, keputusan pelajar merupakan bayaran usaha yang telah dilaburkan oleh mereka sepanjang tingkatan 4 dan 5. Saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada para pelajar yang mendapat keputusan SPM khasnya A+, A, dan A- dalam subjek Bahasa Malaysia 1103.
Ilustrasi Gred Baharu
Walau bagaimanapun, bagi pelajar yang berkeputusan A+, A, dan A-, Tahniah dan syabas atas kejayaan anda. Saya amat berbangga akan usaha yang telah anda curahkan demi menggapai keputusan yang cemerlang. Sesungguhnya, anda telah membuktikan kepada orang lain bahawa anda dapat menguasai subjek Bahasa Malaysia dengan baik dan cemerlang. Saya juga amat berbangga kerana banyak pelajar saya yang memperoleh keputusan yang cemerlang.
Bagi pelajar yang mendapat kredit dalam subjek Bahasa Malaysia pula, anda haruslah bersyukur kerana tidak perlu mengambil kertas ulangan Bahasa Malaysia untuk memperbaik keputusan sekali gus dapat memasuki IPTS dengan mudah. Lagipun, keputusan kepujian ini menunjukkan penguasaan bahasa anda masih baik dan anda dapat bertutur dan menulis dalam Bahasa Malaysia dengan baik.
Kepada calon SPM 2010, kuatkan iltizam dan kesungguhan. Semoga anda mendapat keputusan yang lebih membanggakan. Ingatlah bahawa di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya.

8 March 2010

Cerpen Kasut Kelopak Jantung


Saya baru memuat naik analisis cerpen KASUT KELOPAK JANTUNG. Untuk mendapatkan nota lengkap analisis tersebut, anda boleh melayari laman blog saya, iaitu http://antologikasutkelopakjantung.blogspot.com/2010/03/cerpen-kasut-kelopak-jantung.html

4 March 2010

Keputusan SPM, STPM dan STAM akan diumumkan pada 11.3.2010, Khamis.

KUALA LUMPUR 4 Mac - Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2009 akan diumum pada Khamis ini. Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, keputusan akan dikeluarkan di sekolah-sekolah mulai pukul 10 pagi. Calon persendirian pula akan menerima keputusan masing-masing melalui pos yang dihantar oleh Jabatan Pelajaran Negeri, katanya dalam kenyataan, di sini hari ini. Sejumlah 165,853 calon menduduki peperiksaan bertulis SPM di 3,569 pusat peperiksaan di seluruh negara yang bermula pada 18 November hingga 16 Disember lepas, katanya. Seramai 6,920 calon pula menduduki peperiksaan STAM di 98 buah pusat peperiksaan yang berlangsung dari 19 hingga 27 Oktober lepas. - Bernama

2 March 2010

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah mengatasi permasalahan sosial dan kesan gejala sosial kepada masyarakat. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Walaupun pelbagai kisah gemilang mewarnai pencapaian negara terutamanya dalam bidang ekonomi dan politik, namun dalam bidang sosial lebih banyak lakaran suram yang terpahat lantaran meningkatnya pelbagai kes jenayah dan gejala sosial yang cukup rencam sifatnya. Fenomena ini mendorong pelbagai pihak ber-usaha bersungguh-sungguh untuk merangka dasar, strategi dan tindakan untuk menanganinya. Antara tindakan jangka panjang kerajaan dalam usaha ini ialah memperkenalkan semula mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (FSK) kepada pelajar sekolah rendah dan menengah di seluruh negara.
Dalam usaha memerangi kemelut sosial yang kian meruncing terutamanya di bandar-bandar, ada pihak yang mencadangkan pewujudan konsep bandar dan pekan selamat. Konsep ini mampu menjadikan sesebuah bandar itu bebas daripada sebarang ancaman fizikal, sosial dan mental yang boleh mengganggu kesejahteraan penduduk setempat. Konsep ini berkemungkinan dapat dilaksanakan apabila mendapat restu kerajaan. Di samping itu, kerajaan juga telah memperkenalkan Dasar Sosial Negara (DSN) dijangka dapat menggerakkan tenaga pelbagai sektor dalam menangani isu sosial. Dasar strategik ini bukan sahaja disasarkan kepada golongan remaja tetapi meliputi semua peringkat usia.
Selain usaha pencegahan melalui penguatkuasaan undang-undang sedia ada, faktor hukuman juga seharusnya diberi perhatian oleh pihak kerajaan. Hal ini demikian kerana hukuman yang lebih berat menjadikan mereka yang ingin melakukan kesalahan “berfikir dua kali” sebelum melakukannya. Faktor yang tidak kurang pentingnya, yang seharusnya diberikan perhatian ialah peningkatan penduduk bandar yang berterusan yang dianggap boleh mengundang lebih banyak masalah jenayah dan sosial. Oleh yang demikian pihak berkuasa mesti merangka dasar pengurusan bandar di negara ini secara bijaksana termasuklah melaksanakan sepenuhnya konsep bandar selamat. Apabila terlaksanannya konsep ini bandar akan bebas daripada keganasan yang merosakkan harta benda dan nyawa, bebas daripada kemusnahan dan malapetaka dan penduduk bebas daripada kemerosotan sosial dan moral.
Jenayah dan kemelut sosial juga amat sinonim dengan kemiskinan dan setinggan. Oleh hal yang demikian kerajaan perlu mengawal pertambahan penduduk bandar secara mendadak yang boleh menyumbang kepada masalah setinggan dan kemiskinan bandar. Dengan cara ini, diharapkan tidak akan ada kelompok yang akan terpinggir daripada arus perdana pembangunan negara kerana kelompok yang terpinggir inilah yang selalunya cenderung untuk bertingkah laku secara negatif. Selain itu, komitmen ahli masyarakat untuk sekurang-kurangnya melaporkan kegiatan jenayah dan gejala sosial di persekitaran mereka merupakan satu usaha yang patut disanjung tinggi.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada
rencanaMenggalas Cabaran Sosial Negara,
oleh Zamri Misman,Dewan Masyarakat, Januari 2005)
Soalan 2 (a): Pemahaman Petikan Umum
Berdasarkan petikan di atas, jawab soalan-soalan berikutnyadengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)Jelaskan maksud lakaran suram yang terpahat dalam petikan tersebut. [2 markah]

(ii)Apakah kebaikan-kebaikan daripada pelaksanaan konsep bandar selamat? [3 markah]

(iii)Pada pendapat anda, mengapakah undang-undang yang sedia ada tidak berupaya mengurangkan perlakuan jenayah dan gejala sosial di negara ini? [4 markah]

13 February 2010

Selamat Tahun Baharu Cina 2010


Hari besar diraikan bersama,
Jangan lupa ucapan disampaikan;
Tahun harimau menjelang tiba,
Inilah masanya kita raikan,

Salam Tahun Baharu Cina daripada saya dan sekeluarga

CIKGU TAN

9 February 2010

Latihan Karangan Bergambar PMR



Pendahuluan
Akhbar-akhbar utama – menyiarkan kejadian buli dalam kalangan pelajar – menjadi semakin hari semakin serius – langkah-langkah drastik harus diambil untuk mengatasinya.


Isi 1
Pihak sekolah – memastikan sekolah kekal aman sebagai tempat belajar – mendisiplinkan pelajar sejak kecil – menghukum pelajar yang terlibat dalam gejala buli.

Isi 2
Para guru – sensitif terhadap perubahan pelajar – menerima aduan pelajar secara serius – mengenal pasti pelajar yang terlibat dan mengenakan tindakan disiplin

Isi 3
Murid-murid – mengelakkan diri daripada bersendirian – murid junior haruslah dilindungi oleh murid senior, bukannya dibuli – memastikan pelajar selamat berada di sekolah
Penutup
Masalah buli dalam kalangan pelajar – dapat diatasi jika semua pihak bekerjasama bagai aur dengan tebing – sekolah menjadi tempat menuntut ilmu yang kondusif.

Pendahuluan
Rakyat Malaysia – terdiri daripada berbilang-bilang bangsa – meraikan pelbagai perayaan – majlis rumah terbuka diadakan pada setiap perayaan utama.
Isi 1
Majlis rumah terbuka – mengeratkan silaturahim antara kaum – berkunjung-kunjungan antara satu sama yang lain – membina bangsa yang bersatu padu
Isi 2
Dalam majlis rumah terbuka – dapat menikmati pelbagai jenis juadah yang dihidangkan – berbual-bual mesra dan bergurau senda – hidup bagai aur dengan tebing.
Isi 3
Penganjuran majlis rumah terbuka – membuka minda rakyat dan pelancong asing – memahami kebudayaan yang unik di Malaysia – tak kenal maka tak cinta
Penutup
Sebagai rakyat Malaysia – bertuah menjadi rakyat di bumi gemilang ini – bersama-sama menjayakan matlamat “Satu Malaysia” – membangunkan negara tercinta ini.
Pendahuluan
Pihak sekolah – mengadakan latihan sukan – musim pertandingan sukan banyak memberikan kebaikan

Isi 1
Latihan sukan – meningkatkan stamina pelajar – bersiap sedia bertanding – membawa pulang kejayaan – membanggakan sekolah

Isi 2
Apabila berlatih – mengeluarkan peluh – menyingkirkan sisa-sisa toksik – badan menjadi cergas, otak menjadi cerdas

Isi 3
Dalam setiap latihan sukan – semangat bekerjasama dalam pasukan dapat dipupuk – membina kekuatan ikatan persahabatan – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh

Penutup
Setiap pelajar – wajar menyertai latihan sukan – membina semangat kesukanan yang tinggi – meraih kejayaan demi bangsa dan negara pada masa depan

31 January 2010

Cerpen Hasil Ikhlas Bekas Pelajar

Tajuk Cerpen: Marsya Aiza
Penulis: Reenisha Thyagarajan
(bekas murid Cikgu Tan C L)


Marsya Aiza baru saja habis mencuci pinggan dan mangkuk serta mengemas bilik dapur yang bersepah itu. Penat buatnya. Kedengaran keluhan berat daripada bibirnya. Dengan langkah yang malas, dia menuju ke ruang tamu lalu menghempaskan punggungnya ke sofa coklat itu. Otak fikirannya hanyut di alam lamunan yang tersendiri.

NAH! Aku akan pastikan impianku jadi kenyataan. Aku mesti! Itu tanggungjawabku! Aku akan pastikan Ezy berjaya untuk mengharungi setiap badai kehidupan yang menantinya. Ini suatu permulaan baginya, permulaan yang harus menjadi uswah dan hala tuju dirinya untuk menjadi modal insan yang cemerlang. Aku tidak mahu dia jadi macam abang Zairil yang telah memusnahkan masa depannya.Itu bukan salah dia sendiri, rasa kasihan mula terbit di hati Marsya. Ah, yang dah lalu tak usah aku fikirkan. Sekarang cita-citaku ialah mahu melihat Ezy berjaya. Ya, Ezy, kakak tidak mahu kau tersilap langkah dan aku yakin kau tak akan. Kita akan berlumba-lumba mengejar cita-cita yang tersemat. Azam kalau dicampurkan dengan usaha, pasti akan mengemburkan kejayaan, bukankah gitu!

Begitulah hebatnya Marsya Aiza bermonolog sendirian untuk merealisasikan sesuatu yang telah kukuh terpahat di kotak akalnya sejak dia sedar akan tanggunjawabnya.

Angin malam bertiup sepoi-sepoi bahasa lalu menampar mukaku dengan lembut.. Marsya tersedar daripada ketegangan fikirannya yang baru sahaja reda. Dia memejam celik matanya berulang-ulang kali bagi menghilangkan rasa mengantuk. Bayangan wajah abah dan ibunya menguasai fikirannya satu per satu. Dia kecewa melihat insan yang alfa dan evasif seperti orang tuanya. Sejumlah kisah pahit terbayang di ingatan. Kenangan itu mula membesar dan menjajahi benaknya. Nawaitu materialistik yang menyelubungi ibu bapa Marsya yang menyebabkan mereka mengabaikan kewajipan mereka sebagai ibu bapa. Mereka juga yang menjadi punca abangnya, Zairil tidak maju dan berjaya dalam hidupnya tetapi hanya menjadi sampah masyarakat.

Abah dan ibu hanya mementingkan wang, wang dan wang sahaja! Apakan wang itu yang dapat membeli semua benda di dunia ini? Aku tak faham sikap abah dan ibu, dan aku tak mahu jua. Nasib baikku yang mungkin menyebabkan aku dikelilingi persekitaran yang baik dan positif. Kalau bukan kerana guru-guruku dan kawan-kawanku, aku tentu jadi macam abang Zairil.Marsya Aiza berbisik pada dirinya lagi.

Otak fikirannya menerawang mencari kapastian. Tiba-tiba dia teringat akan Ezy yang sedang tekun belajar untuk Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang akan didudukinya tidak lama lagi. Marsya bergegas ke dapur untuk membancuh kopi untuk adiknya itu. Dengan memegang cawan kopi di tangannya, dia berjalan dengan perlahan ke arah meja di ruang tamunya lalu diletakkannya kopi yang panas itu. Sebelum sempat dia berkata, Ezy melaung dari atas.


“Kak Sya……..
Ezy nak tengok TV boleh tak?”
“Kejap je ada ‘House’sekarang.”

Itulah satu-satu rancangan kegemaran Ezral yang tidak gagal ditontoninya. Marsya hanya tersenyum sendirian memikirkan Ezy yang gila dengan rancangan itu.

“Ya Ezy, kakak baru saja nak panggil kau turun minum kopi dah kau nak turun.” …Cepat ke bawah ya, boleh kau rest kejap, jawab Marsya.

Ezy pun dengan segera menyimpan buku-bukunya lalu melangkah turun dengan pantas supaya dapat menikmati kopi sambil menonton rancangan yang diminatinya.

“Tengok tu Ezy, sudah lewat ni masih tak kelihatan bayang-bayang abang kau tu.”
“Alah kan sudah normal abang pulang lambat…..”
“Tapi tak kan setiap hari pun sama je, dah malas aku nasihat dia….balik-balik sama perangainya.”
“Kasihan kak……… bagai mencurahkan air ke daun keladi.”
“Alah….cukuplah dengan peribahasa kau tu. Buat aku frust je.”

Ezy tersenyum sinis.Khusyuk dia mengenakan kakaknya itu.

“Hari ini, abang Ril lupa bawa kunci rumah bersama, tulah aku tunggu dia.Tapi tengok tu, dah tau tak ada kunci dengannya, tak terfikir nak balik awal, ishh!…”
“Pleaselah kak, dah pasti abang Ril belum sedar pun yang dia tak bawa kunci dengannya.”
“Aduhai! Mungkin juga. Habislah, entah berapa lama aku nak tunggu dia. Dah call dia pun tak terjawab….”sambung Marsya lagi.

“Eh….. kak Sya, abah dan ibu belum balik lagi ke?”
“Haa…. mana boleh balik lagi, you know ada party besar-besaran di rumah korporat itu. Dapat jumpa all the rich people….nanti mana dapat berlagak kalau mereka tak pegi,” jawab Marsya dengan selamba.

Kata-kata kakaknya itu mengundang ketawa di bibir Ezral.
Selepas Ezral menonton rancangan yang amat digemarinya sambil menghirup kopi yang dibancuh oleh kakanya, dia terus ke biliknya untuk kembali membelek buku-buku yang bersepah di meja bacaanya.

Jendela di ruang tamu dikuak agar angin dingin segar malam dapat masuk. Marsya yang bersendirian terasa berada di rumah sepi seperti tiada manusia yang menghuninya. Seperti malam-malam yang lalu hanya bunyi cengkerik yang begitu setia menemani malam. Titis-titis hujan yang menimpa laman direnungnya tunak. Segugus nafas tenat dileraikan dari dada. Tanpa suara. Marsya berjalan dengan langkah longlai, lalu mencekau surat khabar yang terbaring di meja. Begitu teliti dia membaca semua artikel…. kata demi kata dengan penuh perhatian.
Tiba-tiba daun pintu dibuka dan dihempas dengan begitu kuat. Marsya tekejut bagaikan terdengar bedilan mortar. Marsya terasakan bahang kemarahan mulai meresap ke dalam hatinya apabila melihat perangai abangnya itu.

“Abang Ril! Abang tau tak sekarang pukul berapa sudah? Dah tak bawa kunci rumah bersama, tak terfikir untuk pulang awal ke? Tak terfikir adik you ni akan menunggu!”

Ril, sekadar mengangguk-angguk beberapa kali tanpa sepatah bicara. Marsya merenungnya dengan kebencian yang meluap-luap. Dirinya mula diselimuti perasaan pesimis dan mengalah.

“Dia ni tak akan berubah! kata Marsya dengan nada yang marah bercampur kecewa.”

Pedih di hati dikunci dengan teguh lalu dia bergerak menuju ke biliknya. Sebelum pnitu biliknya dibuka, Marsya meneriak memberi amaran kepada adiknya yang sedang rajin mengulang kaji pelajaran.

“Ezy! Jangan terjaga lama sangat, esok kan ada sekolah. kena bangun awal ni.”
“Ya kak, kejap lagi I’ll go to bed already,jawabnya tenang.”

Tanpa berkata, Marsya terus ke dalam biliknya lalu merebahkan dirinya atas katil. Dia terus melelapkan matanya.

Malam memanjang dinahari telah berlalu. Deringan nyaring jam bulat di bilik Marsya mengejutkannya lalu memanifestasikan pagi sudah menjelma. Marsya bingkas bangun dan meneruskan rutin hariannya. Selepas mengerjakan sembahyang subuh, dia segera membangunkan Ezal untuk bersedia ke sekolah. Kemudian terus ke dapur, sibuk menyediakan sarapan pagi. Ezral menggalas beg sekolahnya lalu menuruni tangga dengan langkah yang pantas.


“Kak sya, kenapa asyik… roti bakar aja jadi sarapan?”
“Kenapa Ezy kau harapkan chicken chop pagi-pagi lagi ke?”Marsya mengusik adiknya itu.

Ezy hanya melontarkan pandangan tajam kepada kakanya.Marsya tesenyum puas mengenakan adiknya.


Selepas Ezral ke sekolah, Marsya kembali meneruskan kerja hariannya seperti biasa sambil mendengar radio yang sedang mengumandangkan lagu-lagu sentimental. Mentari pagi yang pada mulanya seolah-olah mengintai di sebalik lautan sudah mula memancarkan cahaya emas. Kicauan burung turut mmeriahkan suasana.


Sejurus kemudian, Marsya keluar ke beranda rumah dan memerhati sinaran sang suria yang bergemerlapan ke arah tingkap rumah jirannya. Pada masa itu, terdengar bunyi enjin kereta dimulakan yang menerjah perhatian Marsya. Matanya lantas terfokus pada wajah abah dan ibunya yang sedang menaiki kereta Perdana putih yang kemudiannya meninggalkan halaman rumah. Marsya menjuihkan bibirnya sambil melirikkan matanya. Dia sudah biasa melihat ibu bapanya keluar mencari nafkah pada pagi dan hanya pulang ke rumah lewat malam. Kemudian matanya mendongak ke atas memerhati langit . Dia memikirkan tentang Ezral yang akan menempuh cabaran hebat dalam dua minggu lagi yakni peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang amat mustahak bagi Ezy.


Ingatan yang dating tiba-tiba itu segera pula tertangkap dan terbayang wajah Ezy di mindanya. Wajah Ezy yang bersih, yakin dan menonjolkan cirri-ciri kematangan tentunya mentah dalam menangani hidup penuh pancaroba, kata hati Marsya. Ada kebimbangan yang berakar di perdu hati Marsya tetapi falah itu sudah mula dikecapinya.
Ezy nescaya akan mencapai azamnya kerana telah dan sedang berhempas pulas dengan prakarsa dan semangat yang berkobar-kobar. Ezy tentu akan membuktikan kebolehannya sekali gus merealisasikan impian aku juga,bisik Marsya dalam hatinya.Pejuangan tak akan berakhir, selagi ada ombak di lautan kata Marsya dengan penuh iltizam mahu menguatkan keyakinanya.

………………….

Pejam celik, dua minggu sudah berlalu. Dalam kata lain, peperiksaan yang akan diduduki Ezral sudah pun tiba. Hati Marsya digigit resah yang bukan kepalang. Kesejukan mencengkam urat-urat saraf tangan Marsya walaupun sinar cahaya masih belum hilang dan langit masih lagi cerah tambahan pula panas mentari tengah hari itu membahang. Melalui reaksi muka Ezy, dia kelihatan begitu yakin dan bersemangat tetapi perasaan cuak terselindung di sebalik sanubarinya.


“Ketabahan dan kesabaran akan membuahkan nikmat yang tidak dapat dinilai, Ezy. Usahakau selama ini akan membuahkan hasil, Insya-Allah mahkota kemenangan itu akan kita kecapi bersama. Jangan kau risau, usaha tangga kejayaan! Semoga kau berjaya Ezy!
Kakak akan doakan kejayaan kau.”

Marsya menukilkan kata-kata semangat yang berjaya meresap ke seluruh urat saraf Ezral. Dia kelihatan lebih bersemangat.

“Ezral akan menghadapi detik-detik bernilai dengan bersungguh-sungguh,kak Sya. Saya yakin Tuhan akan kabulkan aspirasi saya dan kakak…… saya pergi dulu ya kak…..luah Ezral tatkala memandang Marsya.”


Marsya hanya melihat adiknya yang melangkah dengan tenang dan kukuh meniggalkan halaman rumah untuk menghadapi peperiksaan yang amat bermakna buatnya. Teriak Marsya dengan nada yang lantang.

Ezy, all the best!
Thank you! ujar Ezy, sambil menaiki bas sekolah yang menunggunya.

Peperiksaan selama tiga hari itu berlalu dengan sekelip mata. Ezy berpuas dengan setiap kertas yang diambilnya. Dia agak yakin dengan cara dia menjawab kesemua kertas tersebut. Marsya hanya mengukir senyuman puas apabila melihat wajah adiknya yang gembira dan tenang.

………………..

Masa berlalu dengan begitu pantas. Hati seakan berdoa meminta jarum jam berhenti sebentar. Angin petang datang menyisar-nyisar hingga menyeratkan daun-daun kering gugur ke serata halaman. Petang mula remang merangkak senja, cahaya merah langit pudar dan mula bertaut dengan kegelapan. Lubuk hati Marsya berdebar-debar. Esok ialah hari yang teramat istimewa dan juga membimbangkan. Keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah akan diumumkan esok. Sebak meesap ke dalam diri Masya. Dia kelihatan lebih gementar menghadapi hakikat berbanding Ezral. Marsya menggaru-garu dagu yang sebenarnya tidak gatal. Dia cuba membuang kecanggungannya dan melemparkan pandangannya ke arah Ezral yang sedang menonton television dengan perasaan cool tanpa rasa risau yang terpancar di wajahnya. Bibir Marsya menyulam secebis senyuman. Dia terus melahap wajah adiknya yang ceria itu.

Malam dicengkam kedinginan. Marsya dan adiknya masing-masing dalam bilik mereka. Ezral sempat memejamkan matanya, lalu tidur dengan nyenyak. Marsya pula tidak dapat melelapkan matanya yang penat. Keraguan demi keraguan mula menyelinap dalam fikirannya, tidak sabar rasanya menanti saat yang signifikan itu. Bagaimana jua dengan berfikiran positif dia menutup kelopak matanya.


Sesekali kicauan sang burung dan hembusan sang bayu memainkan irama,
masing-masing membuktikan keagungan ciptaan Tuhan. Pagi itu Marsya sudah bangun awal-awal lagi dan juga membereskan kerja hariannya dengan cepat sekali. Dia juga sudah bersedia begitu awal untuk mengikut Ezy ke sekolah, mangambil keputusannya. Rasa resah kembali menggamit Marsya. Entah mengapa debaran di hatinya kian kencang. Semua ini menyerabutkan lagi otaknya. Dia hanya merenung persekitarannya dengan renungan yang tidak membawa apa-apa makna. Sejenak kemudian, Ezral yang sudah berpakaian sekolah turun ke bawah untuk mengambil sarapannya. Ezy hanya dapat mengukir senyuman apabila melihat kakaknya yang membatukan diri merenung jam yang tergantung di dinding. Suara Ezy memecah keheningan.


“Kak Sya, Ezy kena pergi sekolah sebelum pukul 10.00, so…. you ready?”
“Err….yup! Let’s go kata Marsya sambil mengambil begnya.”


Sampai sahaja di sekolah, suasana yang riuh rendah dengan murid-murid yang juga menanti keputusan masing-masing menyebabkan bulu roma Marsya meremang. Mata Marsya dan adiknya saling bertatapan, penuh pengertian yang tersembunyi. Semua murid bertebaran bagaikan ‘lipas kudung’ untuk beratur sebaik sahaja guru tingkatan masing-masing menuju ke dewan dengan keputusan peperiksaan. Apabila tiba giliran Ezral, terpancar semacam rasa cemas dan yakin yang bercampur aduk di hatinya. Marsya dari jauh hanya mendoakan kejayaan bagi Ezy. Matanya bersinar mahu menanti keputusan daripada Ezy. Ezral menggeleng-geleng hairan, dan Marsya berasa payah untuk mengertikannya. Amat sukar bagi Marsya untuk menerima saat-saat seperti ini. Pada masa itu juga, suasana begitu bingit dengan jeritan dan tangisan murid-murid yang sudah menerima keputusan mereka. Hati Marsya berdetik hiba dan dari kelopak matanya tergenang air mata kegembiraan tatkala melihat slip keputusan peperiksaan Ezy yang tercatat 7A. Marsya mengukir senyuman syabas kepada Ezy. Air mata masih bercucuran di pipi Marsya yang terlalu gembira dan bangga.


“Hasrat kita telah Tuhan kabulkan. Usahakau selama ini telah membuahkan hasil,Ezy! Tahniah Ezy!”

“Terima kasih, kak. Tanpa kakak, tak mungkin Ezy boleh mendapat keputusan ini. Semangat dan dorongan kakak yang membolehkan Ezy berjaya.Terima kasih,… kak.”

“Itu tanggungjawab kakak, Ezy….tak payah nak ucap terima kasih. Kak, sanagat puas dan girang dengan usaha kau yang akan mencerahkan masa depan kau. Kau akan dapat masuk aliran sains, dan kau mesti berusaha lebih gigih seperti kata peibahasa ‘patah tongkat berjermang’ untuk menjadi insan yang lebih cemerlang.”

Hasrat Marsya yang mahu adiknya berjaya telah menjadi kenyataan. Dia berasa gembira kerana kehidupan Ezral tidak seperti abangnya Zairil. Bukan sahaja Ezy, tetapi dia juga berjaya membentuk dan menunjukkan jalan yang baik kepada adiknya. Marsya yakin sinar kebahagian akan sentiasa menemani Ezral.