Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

18 August 2008

Ramalan Karangan UPSR 2008

Ramalan 1 - Karangan Jenis Pendapat
Kepentingan Hutan

Hutan merupakan anugerah daripada Tuhan. Anugerah ini memang tidak ternilai kepada hidupan sarwa alam. Oleh sebab itu, alam ini wajar dipelihara sebelum terlambat kerana “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”.

Hutan dapat dijadikan kawasan tadahan air hujan. Dengan ini, kita dapat menggunakannya dalam pelbagai aspek kehidupan harian seperti memcuci, memasak dan lain-lain. Oleh sebab itu, hutan menjadi nadi kehidupan kepada penduduk bumi.

Selain itu, hutan juga menjadi kawasan mainan fauna di muka bumi ini. Hutan yang berfungsi sebagai habitat kepada flora dan fauna, hutan dapat menyelamatkan flora dan fauna. Hal ini demikian kerana kepupusan flora dan fauna berkait rapat dengan hutan.

Sementara itu, hutan juga dapat memainkan peranan sebagai pengawal pemanasan global. Pemanasan global berlaku kerana pencemaran dan sikap manusia yang tidak cinta akan alam sekitar. Oleh hal yang demikian, tahap kepanasan di muka bumi ini dapat dikurangkan agar kita tidak berpanas.

Hutan ialah tempat manusia mencari rezeki, terutamanya Orang Asli. Oleh itu, hasil hutan seperti herba dan ubat-ubatan dapat terus dicari dengan kewujudan hutan. Saya berharap amalan perubatan tradisional dapat diperkembangkan jika hutan dijaga dengan baik.

Kesimpulannya, hutan wajib dipelihara dengan sebaik-baiknya oleh setiap penduduk bumi. Hutan dapat memberi ketenangan jiwa kepada kita dengan hutan yang malar hijau. Oleh itu, kawasan hutan mestilah diperluas dan dipulihara demi masa depan semua.

Ramalan 2 -Karangan Jenis Ucapan
Ucapan Ketua Pengawas yang baru dilantik.

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Tuan Pengerusi Majlis, guru besar, guru-guru, dan rakan seperjuangan. Hari ini ialah pelantikan pengawas. Oleh itu, saya ingin mengucapkan tahniah kepada para pengawas yang dipilih oleh pihak sekolah.

Warga sekolah yang saya muliakan,
Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak sekolah keana memberi peluang berucap kepada saya. Saya terharu dengan pelantikan sebagai ketua pengawas sekolah. Saya akan memikul tenggungjawab ini mulai hari ini.

Sebagai ketua pengawas, saya akan menjalankan tugas dengan sebaik-baik mungkin. Setiap arahan pihak sekolah dan guru disiplin tidak akan saya pandang ringan. Hal ini penting demi meningkatkan tahap disiplin sekolah.

Oleh hal yang demikian, saya memohon kerjasama daripada semua pihak dalam menjadikan sekolah kita lebih selamat dan ceria. Setiap pelajar dan guru diminta melaporkan ketidakberdisiplinan pelajar kepada pengawas. Hal ini penting agar pelaksanaan denda dapat dijalankan.

Sebagai ketua pengawas dan pengawas yang baru dilantik, saya dan rakan-rakan pengawas masih belajar. Saya berharap pihak sekolah akan menegur kami jika melakukan kesalahan. Dengan ini, saya akan mengambil iktibar daripadanya untuk memperkasakan lembaga pengawas sekolah.

Hadirin yang saya hormati,
Saya berharap sekolah kita akan terus mencapai kecemerlangan akademik dan kokurikulum. Dengan mendisiplinkan diri, kita dapat berjaya dalam setiap bidang yang diceburi. Saya ingin menyampaikan sebuah pantun sebagai penghias bicara hari ini.

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Kami pengawas baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Sekian, terima kasih.

Ramalan 3 - Karangan Jenis Dialog
Berbual-bual tentang tahap disiplin sekolah.

Dalam perjalanan menuju kantin sekolah, saya terserempak dengan Aisyah. Kami telah membincangkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar.

Ailiah: Aisyah, kamu tahu tak, disiplin memainkan peranan penting dalam kehidupan kita?

Aisyah: Saya pasti tahulah. Akhlak dapat membentuk disiplin dalam kehidupan kita. Dengan itu, kita tidak akan melakukan kesalahan yangmenjejaskan imej diri, sekolah, dan keluarga.

Aliah: Tapi, saya nampak disiplin pelajar sekolah kita semakin meruncing. Mereka melakukan banyak kesalahan tanpa memikirkan denda yang bakal diterima oleh mereka.

Aisyah: Ya, mereka memang degil dan nakal. Semalam saya mendapat tahu daripada Cikgu Tan bahawa pelajar kelas 6 Citra tidak menghormati guru. Ada antara mereka yang ponteng sekolah dan membuli pelajar dari sekolah lain. Nampaknya, tahap disiplin sekolah sudah bisul jadi nanah.

Aliah: Betul ke? Saya memang berasa kecewa dengan sikap mereka. Saya berpendapat pihak sekolah mesti tegas menyelesaikan masalah ini. Tindakan yang tegas mestilah dikenakan kepada mereka yang melanggar peraturan sekolah.

Aisyah: Sebenarnya, saya berpendapat bahawa pelajar dan guru-guru harus bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam mengatasi masalah ini. Saya pasti, kerjasama dan komitmen dalam pelajaran akan menyebabkan masalah disiplin dapat diatasi.

Aliah: Betullah kata kamu. Saya juga berpendapat bahawa apabila pelajar mementingkan pelajaran, masalah disiplin tidak akan menjadi serius. Peningkatan disiplin pelajar dapat meningkatkan imej sekolah.

Aisyah: Ya, eh, itupun Shekinah. Kenapa dia menangis?

Aliah: Jom kita tanya dia?

Aisyah: Baiklah.

Selepas tamat berbincang, mereka pun menuju ke arah Shekinah yang mengalirkan air mata.

12 August 2008

Pembentukan kata Majmuk

Bentuk Kata Majmuk
Berdasarkan jenisnya, kata majmuk dipisahkan kepada tiga kelompok:


(i)terdiri daripada rangkaian kata bebas

  1. biru laut
  2. tengah hari
  3. kuning langsat
  4. Perdana Menteri
  5. Duta Besar
  6. Naib Canselor
  7. Ketua Setiausaha Negara
  8. gambar rajah
(ii) berbentuk istilah khusus
  1. model linear
  2. garis pusat
  3. pita suara
  4. kertas kerja
  5. batu kapur

(iii) mendukung maksud kiasan (simpulan bahasa)

  1. kaki ayam
  2. buah hati
  3. bulan madu
  4. tumbuk rusuk
  5. makan angin

(iv) Bentuk yang telah mantap sebagai satu perkataan yang utuh dan dieja sebagai satu perkataan

  1. antarabangsa
  2. beritahu
  3. bumiputera
  4. jawatankuasa
  5. kakitangan
  6. kerjasama
  7. setiausaha
  8. sukarela
  9. suruhanjaya
  10. tandatangan
  11. tanggungjawab
  12. warganegara
  13. pesuruhjaya
  14. suruhanjaya
  15. ( tak ingat??? akan dimasukkan kemudian :P)


Terdapat sejumlah perkataan dalam golongan kata tertentu yang secara lazim dieja bercantum:
Kata nama

  1. peribadi
  2. peribahasa
  3. hulubalang
  4. dinihari
  5. perikemanusiaan

Kata adjektif

  1. sukacita
  2. dukacita


Kata sendi nama

  1. kepada
  2. daripada

Kata hubung

  1. apabila
  2. manakala
  3. padahal
  4. darihal
  5. barangkali
  6. kadangkala
  7. apakala
  8. walhal

Kata tanya

  1. bagaimana


Penggandaan kata majmuk melibatkan penggandaan unsur pertama sahaja

  1. alat-alat tulis
  2. balai-balai raya
  3. suku-suku kata
  4. jirim-jirim organik
  5. Naib-Naib Canselor
  6. Ketua-Ketua Menteri

Satu kecualian: Kata yang melibatkan bentuk yang telah mantap; penggandaannya melibatkan keseluruhan unsur

  1. pesuruhjaya-pesuruhjaya
  2. warganegara-warganegara
  3. tandatangan-tandatangan
  4. jawatankuasa-jawatankuasa
  5. setiausaha-setiausaha

Pengimbuhan kata majmuk
(i) apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan awalan atau akhiran sahaja, ejaannya tetap terpisah

  1. campur aduk --> bercampur aduk
  2. litar selari --> berlitar selari
  3. ambil alih --> mengambil alih
  4. temu bual --> ditemu bual
  5. daya serap --> daya serapan


(ii) apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan apitan, ejaannya menjadi bercantum

  1. campur aduk --> mencampuradukkan
  2. daya serap --> kedayaserapan
  3. garis pusat --> menggarispusatkan
  4. satu padu --> menyatupadukanurus
  5. niaga --> diurusniagakan

Peringatan: Kata majmuk tidak menggunakan sempang (-), kecuali ketika penggandaan pada kata ganda.

7 August 2008

Karangan Bergambar Ralaman 4- Langkah yang patut diambil oleh pihak berkuasa untuk mengatasi kadar kemalangan jalan raya

Dalam kesibukan negara mencapai status lima bintang dalam era pembangunan dan pembinaan negara, jaringan lebuh raya dan lingkaran jalan raya di nusa tercinta ini sentiasa dititikberatkan oleh pihak kerajaan. Malaysia dikatakan memiliki kualiti jalan raya yang paling baik di rantau ini sebaliknya mencatatkan kadar kemalangan yang paling tinggi. Malang tidak berbau, tetapi bau malang boleh dielakkan. Jika dipandang enteng, nyawa modal insan negara bagai telur di hujung tanduk. Saya berpendapat bahawa langkah-langkah drastik dan proaktif mestilah diambil oleh pihak berwajib untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya yang banyak meragut nyawa.

Kerajaan mestilah membuat anjakan paradigma dalam sistem pelaksanaan undang-undang keselamatan di jalan raya. Penguatkuasaan undang-undang seyogianya diiringi ketegasan melaksanakannya. Pihak berkuasa seperti polis trafik tidak boleh bertolak ansur waima berkompromi dalam menegakkan undang-undang. Penggubalan akta keselamatan mestilah diubahsuai mengikut keperluan semasa. Denda dalam lingkungan RM150 hingga RM300 tidak pernah meninggalkan bekas, terutamanya kepada golongan yang bermaharajalela di jalan raya. Oleh hal yang demikian, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Jikalau pihak kerajaan menaikkan kadar denda dan saman, langkah ini dapat memberi pedoman kepada pengguna jalan raya agar lebih bermoral dan beretika semasa memandu.

Selain itu, Kementerian Dalam Negeri umpamanya mestilah diberi kuasa dan mandat untuk melaksanakan tugas. Sesiapa yang terlibat dalam tragedi kemalangan di jalan raya mestilah ditarik lesen pemanduannya. Sementara itu, sistem merit yang dijalankan oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mestilah dipautkan dengan sistem Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar kedua-dua agensi kerajaan ini berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk melaksanakan hukuman terhadap pesalah laku lalu lintas yang membelakangkan nyawa insan lain. Saya berharap pihak kerajaan akan memegang prinsip genggam bara api, biar jadi arang dalam usaha menjadikan laluan trafik di Malaysia bebas daripada kemalangan. Dengan langkah ini, imej negara di persada dunia dapat dipertingkatkan demi kemajuan pelbagai bidang yang diharap-harapkan.

Jika dikaji dari sudut pemilikan lesen memandu, rakyat Malaysia amat “bertuah” kerana sistem yang diguna pakai di sini masih longgar dan mudah. Sejak beberapa dasawarsa, proses pemilikan lesen memandu bagai makan ais batu campur. Kelonggaran undang-undang yang dicemari gejala rasuah dan konsep “lesen terbang” menyebabkan pemandu “melayangkan” nyawa insan tidak berdoa sekali gus meranapkan harapan ibu bapa mangsa. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Saya berharap pihak berkenaan dapat membuat pengubahsuaian terhadap silibus ujian pemanduan. Dengan pendekatan yang positif ini, rakyat yang berjaya memiliki lesen memandu setelah melalui proses kompleks dan sukar pasti lebih menghargai lesen yang berjaya dimiliki oleh mereka. Oleh sebab itu, sudah sampai masanya pihak PJP mengambil langkah proaktif untuk sama-sama menjadikan pemandu Malaysia lebih berkualiti.

Sebagai penutup wacana, kita harus sedar bahawa nyawa manusia tidak boleh dijual beli seperti di pasar raya. Oleh itu, pelaksanaan undang-undang yang bersesuaian dengan keperluan rakyat dan negara mestilah dilakukan dengan baik. Rakyat haruslah diinsafkan dengan prinsip “biar lambat, asalkan selamat”. Pemandu dan pengguna jalan raya sama-sama mendapat manfaat jika semua pihak bersepakat dalam ciri-ciri keselamatan di jalan raya. Rakyat merupakan penggerak kemajuan negara. Tanpa kemajuan, kita tidak dapat menikmati kehidupan yang lebih bermakna. Saya berijtihad bahawa keselamatan jalan raya ialah tanggungjawab semua pihak. Hal ini demikian kerana pandu cermat, jiwa selamat. Keselamatan di jalan raya dapat memastikan kita selamat berada di bumi bertuah ini untuk meneruskan kehidupan yang lebih bermakna demi keluarga, bangsa, dan negara.

5 August 2008

Karangan jenis perbincangkan / pendapat "Tanggungjawab Ibu Bapa Dalam Pembentukan Disiplin Dalam Kalangan Anak-anak."

Peranan ibu bapa dalam pembentukan disiplin anak-anak amat penting dalam membentuk masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
Bincangkan.


Sebagaimana kita sedia maklum, anak-anak bagaikan kain putih yang suci lagi kudus yang perlu diwarnakan oleh ibu bapa yang membesarkannya. Sebagai anak yang menjadi harapan ibu bapa, kita harus sedar bahawa segala perbuatan positif dan negatif akan mencerminkan imej keluarga. Sejak kecil, kita dibesarkan bagai menatang minyak yang penuh oleh orang tua kita. Setiap belaian kasih dan sayang yang diberikan kepada kita penuh dengan harapan masa depan. Malangnya, masalah sosial dan kadar jenayah bagai bisul menjadi nanah dalam masyarakat pada zaman yang penuh dengan cabaran. Saya berpendapat bahawa ibu bapa memainkan peranan penting dalam pembentukan disiplin anak-anak.

Jika dibandingkan antara ibu bapa dahulu kala dengan ibu bapa zaman globalisasi ini, kita dapat mengetahui bahawa anak-anak dulu lebih kerap dipukul. Sejak kempen antidera diperluas, ibu bapa mula menjauhkan diri mereka dengan rotan. Daripada perspektif orang tua-tua, setiap sebatan dan hukuman yang diterima dapat memberi tamparan insaf kepada diri anak-anak yang melakukan kesalahan. Namun, saya percaya bahawa ibu bapa perlu tegas dan mendisiplinkan anak-anak sejak kecil kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. Dengan pendisiplinan yang kukuh dan ketegasan yang bertempat, anak-anak akan berfikir dua kali sebelum melakukan kesalahan.

Selain ketegasan dan pendisiplinan, pendidikan formal perlu disalurkan oleh ibu bapa demi mematangkan fikiran anak-anak. Dengan pendidikan yang diterima, akal dan perasaan ingin memberontak dalam kalangan anak dapat diatasi. Hal ini demikian kerana anak-anak dikawal ketat dari segi peraturan sekolah. Dengan peraturan sekolah yang efektif dan jadual pelajaran yang ketat, nescaya anak-anak tidak akan mempunyai masa yang terluang untuk melakukan perkara yang membelakangkan undang-undang. Pendidikan formal yang efektif dapat menjadi tulang belakang pendirian teguh anak-anak dalam mendisiplinkan diri agar tidak melakukan perbuatan yang menconteng arang di muka ibu bapa.

Ajaran agama dan moral merupakan elemen yang maslahat dalam memperkukuh keimanan diri anak-anak demi mengekang hati dan perasaan yang ingin melanggar tatasusila. Masalahnya kini, ibu bapa bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing kerana sibuk mengejar kebendaan dan kedudukan dalam masyarakat. Mereka alpa dengan tanggungjawab keibubapaan yang asas, yakni mendidik anak-anak dengan ajaran agama dan moral. Sebagai contoh, ibu bapa haruslah menerangkan kepentingan menjaga moral dan tingkah laku yang murni demi mengukuhkan sahsiah diri. Dengan saluran yang betul dan tepat, anak-anak dapat didisiplinkan dan dibentuk menjadi modal insan yang berketerampilan dan berkewibawaan.

Mengikut Doktor Fazilah Kamsar, pakar motivasi yang terbilang, anak-anak akan menjadi berdisiplin jika kita menerangkan sebab dan akibatnya jika dia membuat kesalahan. Hal ini demikian kerana nasihat yang bernas daripada ibu bapa lebih berkesan daripada jeritan marah yang membuang masa dan tenaga. Anak-anak perlu diterangkan kesannya jika mereka merokok atau akibat daripada perbuatan ketidakjujuran mereka. Langkah ini penting agar akal anak-anak yang waras dapat dibentuk untuk membuat keputusan yang baik supaya tidak menyesal atas perbuatan diri kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Langkah ini amat penting agar anak-anak dapat dimatangkan dari segi psikologi sekali gus pencorakan disiplin diri mereka terbentuk secara semula jadi.

Di samping itu, ibu bapa mestilah menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak mereka. Oleh sebab bagaimana acuan, begitulah kuihnya; ibu bapa berperanan penting mempamerkan disiplin yang tinggi di depan anak-anak. Tamsilannya, ibu bapa haruslah membuang sampah di tong sampah dan menjaga kelakuan diri di khalayak ramai agar dicontohi oleh anak-anak mereka. Anak-anak yang mencontohi sikap positif ibu bapa pasti tidak akan membuat perkara yang menyalahi peraturan. Oleh hal yang demikian, ibu bapa mestilah menjauhi sikap ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tetapi diri sendiri berjalan senget.

Kesimpulannya, pencorakan disiplin anak-anak dari rumah, yakni daripada komitmen ibu bapa amat berkesan. Ibu bapa harus menyedari hakikat bahawa masa depan anak-anak juga ditentukan oleh ajaran dan teguran membina daripada mereka. Anak-anak yang berdisiplin dapat meyakinkan ibu bapa dengan kejayaan akademik dan kokurikulum sekali gus menjadi warga yang cemerlang, gemilang, dan terbilang. Oleh hal yang demikian, saya berharap ibu bapa menginsafi tanggungjawab mereka dalam pembentukan disiplin anak-anak agar tidak menyesal selepas anak-anak terjerumus dalam kancah kebejatan sosial. Kebobrokan sikap anak-anak mestilah dikekang daripada menjadi duri dalam daging masyarakat kerana nusa tercinta ini memerlukan tenaga mereka untuk menggapai impian Wawasan 2020.

3 August 2008

Ramalan PMR Karangan 1 - Masalah Sosial, Lumba Haram

Kegiatan lumba haram dan pertunjukan lagak ngeri penunggang motosikal dalam kalangan remaja merupakan isu yang semakin banyak disiarkan dalam media massa.
Berikan pendapat anda tentang faktor-faktor berlakunya gejala sosial ini.

[ 40 markah ]

Pendahuluan
- semakin dapat perhatian kerana banyak disiarkan dalam media massa.
- memerlukan tindakan segera dan berkesan.
- akan menjejaskan usaha melahirkan generasi terbilang

Isi 1
sikap ibu bapa sendiri
- terlalu mementingkan kerjaya.
- terlalu mempercayai dan memberi kebebasan.
- berlaku jurang komunikasi.

Isi 2
kurangnya didikan agama / moral
- remaja keliru dan sukar membezakan yang baik dan buruk.
- mudah dipengaruhi dan terpengaruh.

Isi 3
pengaruh rakan-rakan sebaya
- antaranya kerana tersilap memilih kawan
- lazimnya pengaruh rakan mengatasi sekiranya ibu bapa mengabaikannya.
- akhirnya terjebak dengan gejala-gejala negatif

Isi 4
pengaruh media massa
- penayangan filem atau rancangan yang keterlaluan.
- mereka terpengaruh kerana banyak masa dihabiskan untuk menonton.
- mengikut aksi lakonan pelakon idola dan memuja pelakon dengan meneladani watak negatif dalam filem

Isi 5
keadaan rumah yang bukan"syurga"
- rumah yang kecil, bilangan ramai.
- apatah lagi tidak ada kasih sayang.
- beranggapan ibu bapa tidak menghiraukannya.

Isi 6
sikap individu atau remaja itu sendiri
- berasa bangga melakukan kesalahan.
- menunjukkan “kehebatan” masing-masing.
- memang datang daripada keluarga yang bermasalah


Penutup

- perlu diatasi segera tanpa sering menyalahkan.
- usaha pencegahan perlu diambil secara bersepadu.
- jika tidak lahirlah generasi yang rendah moralnya.

2 August 2008

Soalan Ramalan Novel PMR 2008 ( 2)

Soalan :
Plot memainkan peranan yang penting dalam sesebuah karya. Huraikan plot berdasarkan novel yang telah anda kaji.
[ 10 markah ]


Jawapan
Novel Meniti Kaca

Novel yang saya kaji ialah novel Meniti Kaca, karya Raja Sabarudin Raja Abdullah. Eksposisi ialah permulaan cerita. Dalam bahagian ini, biasanya pengarang memperkenalkan watak. Buktinya, pengarang memperkenalkan watak Nazar yang pulang dari sekolah dan mencari ibunya Mahyun yang tiada di rumah ketika itu. Mahyun menghidap penyakit nanar dan sering merayau ke rumah orang.
Cerita berkembang dalam plot perkembangan apabila Pak Sahar mengambil tindakan menghantar Mahyun ke Hospital Bahagia Tanjung Rambutan bagi mengubati penyakit Mahyun. Penyakit Mahyun tidak juga sembuh dan dia dibawa pulang ke rumah. Suatu hari, Mahyun didapati hilang dan akhirnya dia ditemui mati.
Perumitan ialah konflik yang berlaku dalam sesebuah karya. Dalam novel ini, pelbagai masalah dihadapi oleh Nazar. Ketiadaan ibu dalam keadaan dia hampir menduduki peperiksaan PMR, dia mendengar desas-desus ayahnya akan berkahwin lagi. Sementara itu, hubungannya dengan Zainab telah disalah anggap oleh penduduk kampung sehingga dia dilarang oleh ayahnya belajar bersama-sama dengan Zainab. Ayahnya pula sering sakit dan penyakit ayahnya semakin teruk dari sehari ke sehari.
Puncak ialah klimaks sesebuah cerita. Pada bahagian yang paling penting ini, Nazar yang sedang belajar di sekolah berasrama penuh telah dijemput oleh Pak Sehak dan beberapa orang lagi yang memberitahu bahawa ayahnya dimasukkan ke hospital. Bagaimanapun, Pak Sahar meninggal dunia semasa Nazar dalam perjalanan ke hospital.
Pada bahagian peleraian atau pengakhiran novel ini, jenazah Pak Sahar selamat dikebumikan. Nazar terus belajar di sekolah berasrama penuh dengan bercita-cita untuk menjadi seorang doktor.
Novel Pahlawan Pasir Salak
Jawapan
Novel yang saya kaji ialah novel Pahlawan Pasir Salak, karya Mohd. Ismail Sarbini. Plot novel ini dijalin menurut kronologi. Pada bahagian pengenalan cerita atau eksposisi, pengarang memperkenalkan watak Deli, Pak Itam, Lamin, Akub dan juga Datuk Maharaja Lela. Mereka adalah watak-watak yang menetap di Pasir Salak, iaitu tempat yang menjadi fokus utama pengarang dalam novel ini.
Pada bahagian perkembangan cerita, pengarang menceritakan masalah yang dihadapi oleh penduduk Pasir Salak, yakni ancaman Inggeris yang sudah mula bertapak di Perak. Dijelaskan juga mengenai peranan Deli, Akub, dan Lamin yang bersemangat tinggi dalam menentang Inggeris.
Pada bahagian perumitan cerita atau konflik, pengarang menceritakan usaha-usaha Inggeris menguasai Pasir Salak. Mereka menghantar wakil menampal surat kenyataan mengutip cukai dan membina pondok mengutip cukai. Kedatangan Residen Birch bersama-sama askar Sipahi juga merupakan konfliknya, tetapi dapat ditangani oleh penduduk Pasir Salak.
Pada bahagian puncak atau klimaks cerita, Residen Birch telah mati dibunuh oleh Seputum dan Mat Arshad mati dibunuh Pak Endut ketika mereka datang ke Pasir Salak untuk menampal surat-surat kenyataan memungut cukai. Lantaran itu, Lamsah berjaya terjun ke dalam sungai lalu melarikan diri.
Pada bahagian peleraian atau pengakhiran cerita, cerita disampaikan begitu antiklimaks. Buktinya, anggota Inggeris yang lengkap dengan meriam dan senjata api bersama-sama Lamsah yang ditugaskan sebagai penunjuk jalan akhirnya telah berjaya ditewaskan oleh Datuk Maharaja Lela dan anak-anak buahnya.

Novel Panas Salju
Jawapan
Novel yang saya kaji ialah novel Panas Salju, karya Talib Samat. Novel ini ditulis mengikut kronologi. Pada bahagian permulaan atau dikenali sebagai eksposisi, biasanya pengarang memperkenalkan watak. Permulaan cerita ini mengisahkan Zulkifli dan keluarganya pulang ke Kuala Linggi, Melaka untuk menghadiri kenduri arwah adik iparnya di rumah mertuanya. Selepas itu, mereka menuju ke selatan, Felda Ulu Tebrau, Johor untuk menghadiri majlis perkahwinan adik Zulkifli. Pada majlis tersebut, Zulkifli bertemu kawan lamanya, Muliyadi yang bertugas sebagai pensyarah ITM Shah Alam.
Perkembangan cerita ialah bahagian pengarang memperkenalkan lebih banyak watak dan cerita dilanjutkan dengan pelbagai peristiwa. Pada bahagian ini, Zulkifli dan Bushrah berbincang tentang kos rawatan Nadhirah yang masih jauh daripada mencukupi. Mereka kemudiannya meminta bantuan pihak media bagi memohon simpati masyarakat. Pada waktu inilah, mereka memanjatkan kesyukuran apabila Tan Sri Shamsuddin telah bermurah hati mendermakan RM350,000 untuk menjayakan pembedahan Nadhirah di London.
Pada bahagian perumitan atau konflik, Bushrah dikatakan mengambil keputusan untuk mendermakan sebahagian daripada hatinya kepada Nadhirah. Tindakannya mendapat sokongan dan bantahan daripada pelbagai pihak. Namun begitu, Bushrah tetap dengan keputusannya. Sebelum mereka berangkat ke London, penduduk di Taman Tun Razak (2) telah mengadakan kenduri doa selamat untuk Nadhirah.
Pada bahagian klimaks atau puncak cerita, Zulkifli, Bushrah dan Nadhirah telah sampai di London. Mereka menjalani pembedahan di Hospital King’s College. Pembedahan yang dijalankan selama 14 jam tersebut diketuai oleh pakar bedah dari Malaysia, Dr. Tan Kai Chah. Akhirnya pembedahan tersebut berjaya dilaksanakan. Kejutan peristiwa pada bahagian ini ialah kematian Bushrah selepas lima tahun menjalani pembedahan.
Pada bahagian peleraian atau akhir cerita, pengarang lebih tertumpu pada kehidupan Zulkifli sekeluarga selepas kematian Bushrah. Nadhirah telah lulus Diploma perakaunan dan bekerja di Bank Islam, Kuala Lumpur. Kemudiannya dia berkahwin dengan seorang pakar bedah. Zukifli pula melanjutkan pelajaran dalam peringkat PhD manakala Nazli meneruskan pelajarannya di Kuala Kangsar.

1 August 2008

Ramalan PMR 2008 - Sinopsis Novel - Zon 1

Sinopsis Novel Meniti Kaca

Novel ini mengisahkan Nazar seorang anak tunggal dan masih dalam usia remaja. Oleh sebab ibunya nanar dan ayahnya selalu sakit, hidupnya tidak terurus. Begitu juga dengan makan minumnya. Jiran tetangga banyak membantu Nazar sekeluarga. Setelah ibunya meninggal dunia, Nazar terus gigih mengharungi hidup. Dia rajin belajar dengan rakan sekampung dan setingkatan. Tidak lama kemudian, ayahnya pula meninggal dunia. Nazar kehilangan kasih sayang ayah dan ibu. Dia bergantung harap kepada ibu saudaranya, rakan-rakan dan jiran tetangga. Berkat kesungguhan, sabar, tabah dan yakin, akhirnya Nazar berjaya dalam menempuh dugaan hidup. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor.

Sinopsis Novel Pahlawan Pasir Salak

Novel Pahlawan Pasir Salak berkisar tentang Inggeris yang ingin berkuasa di Pasir Salak dengan memaksa penduduk membayar cukai. Datuk Maharaja Lela, menasihati penduduk Kampung Pasir Salak agar tidak membayar cukai kepada Inggeris. Datuk Maharaja Lela terus berpesan kepada penduduk kampung itu, agar mempertahankan Kampung Pasir Salak biarpun dengan darah dan juga nyawa. Oleh itu, mereka membina pondok-pondok kawalan dalam usaha untuk mempertahankan Pasir Salak daripada dikuasai Inggeris. Suatu hari, pondok kawalan telah dibakar manakala Lamsah yang berpura-pura baik telah melarikan diri dari kampung tersebut. Residen Birch telah mengarahkan Mat Arshad dan Lamsah menampal surat-surat kenyataan mengutip cukai. Oleh itu, berlakulah pertempuran antara penduduk Pasir Salak dengan wakil orang-orang Inggeris. Mereka telah membunuh Mat Arshad dan Birch. Pada 7 November 1875, angkatan Inggeris tiba di Pasir Salak. Peperangan berlaku sehingga banyak pihak musuh telah dibunuh termasuklah Lamsah. Penduduk Pasir Salak telah menang dan berjanji akan terus mempertahankan Pasir Salak.

Sinopsis Novel Panas Salju
Novel ini berkisah tentang Zulkifli Mohd Zain yang bekerja sebagai atendan di Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL). Anaknya Nadhirah mendapat penyakit kerosakan hati dan hempedu. Dr Gheethan dari HBKL mencadangkan Nadhirah dirawat di Hospital King’s College, London. Isteri Zulkifli ialah Cikgu Bushrah binti Ramli yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Tun Razak (2). Cikgu Bushrah sanggup menderma sebahagian hati kepada anak mereka Nadhirah walaupun risikonya cukup besar. Zulkifli menemui sahabat lamanya Mohammad Yusuf di pejabat Utusan Malaysia agar penderitaan mereka disiarkan. Tan Sri Shamsuddin bersetuju menderma sebanyak RM350,000 untuk kos rawatan pemindahan hati di Hospital King’s College, London. Pakar bedah, Dr Tan Kai Chah berjaya memindahkan hati daripada Bushrah kepada Nadhirah. Semasa di London, Zulkifli dibantu oleh Muliyadi Mahmood sahabat lamanya yang juga kartunis dan pensyarah di UiTM Shah Alam. Isteri Muliyadi Mahmood bernama Saliha Brigite, wanita Perancis. Muliyadi sekampung dengan Zulkifli di Felda Ulu Tebrau, Johor. Lima tahun kemudian, Bushrah meninggal dunia. Nadhirah berjaya dalam jurusan perakaunan dan bekerja di Bank Islam. Kemudiannya, Nadhirah berkahwin dengan seorang pakar bedah. Adiknya Nazli dapat belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Zulkifli sendiri telah belajar di Universiti Sains Malaysia secara jarak jauh. Kemudian belajar peringkat sarjana dan seterusnya PhD di universiti yang sama.

29 July 2008

Formula Menulis Pendahuluan Karangan

Teknik Penulisan Pendahuluan Karangan Jenis Fakta
Kebanyakan pelajar alpa bahawa pendahuluan dalam karangan merupakan titik awal dalam proses pemarkahan. Pendahuluan yang bebas daripada kesalahan, mempunyai kesinambungan yang erat antara fakta dengan huaraian berserta intipan isi yang samar-samar akan menyebabkan pemeriksa terpikat untuk meneruskan pembacaan, yakni penyemakan sekali gus memberikan markah yang baik untuk anda dalam peperiksaan. Kali ini, saya akan menggunakan formula "Bidang (B), Tajuk (T), Soalan (S)" untuk menghasilkan pendahuluan yang baik. Pembinan karangan ini sesuai untuk tahap PMR dan SPM, sama ada karangan bergambar mahupun karangan panjang. Lihat contoh soalan dan kerangka karangan untuk bahagian pendahuluan yang akan kita bincangkan di bawah ini:
Soalan:
Isu gengsterisme semakin mendapat liputan dalam media massa. Pihak sekolah seolah-olah gagal membanteras gejala ini daripada terus menular. Huraikan faktor-faktor yang menyebabkan gejala ini semakin membimbangkan.
Kerangka pendahuluan
B - Masalah sosial
-> semakin membimbangkan
-> mencatatkan peningkatan yang mendadak.
T - Gejala gengsterisme
-> melibatkan pelajar sekolah rendah dan menengah
-> bermaharajalela di sekolah

S -> banyak faktor

Daripada kerang di atas, dapatlah kita membina 5 ayat dengan mudah. Lihat contoh pendahuluan di bawah:

Pendahuluan Kualiti PMR
Pada zaman pascakemerdekaan, masalah sosial tetap menjadi isu yang hangat diperkatakan kerana sudah mencapai tahap yang membimbangkan. Hal ini demikian kerana kes gengsterisme yang dilaporkan mencapai peningkatan yang mendadak. Masalah sosial yang menjadi buah mulut masyarakat ialah gejala gengsterisme. Gejala ini melibatkan pelajar sekolah menengah, justeru melibatkan pelajar sekolah rendah. Golongan gengster ini semakin bermaharajalela di alma mater. Sebenarnya, banyak faktor yang menyebabkan gejala tidak sihat ini terus meningkat.
Pendahuluan Kualiti SPM
Dalam keasyikan negara menari rancak bersama bayang-bayang pembangunan yang bergerak pantas pada zaman pascakemerdekaan, masalah sosial tetap menjadi isu yang hangat diperkatakan kerana sudah mencapai tahap yang membimbangkan. Hal ini demikian kerana pihak polis mendapati kes gengsterisme yang dilaporkan mencapai peningkatan yang mendadak sejak akhir-akhir ini. Antara masalah sosial yang terus menjadi buah mulut yang hangat ialah gejala gengsterisme yang bukan sahaja melibatkan pelajar sekolah menengah, justeru melibatkan pelajar sekolah rendah. Keadaan menjadi semakin kronik kerana golongan gengster ini semakin bermaharajalela di sekolah mahupun di luar sekolah. Sebenarnya, banyak faktor yang menyebabkan gejala tidak sihat ini terus meningkat.
Jika kita mempunyai kesabaran dan kesungguhan yang konsisten, kejayaan pasti milik kita. Oleh hal yang demikian, saya berharap para pelajar dapat menggunakan teknik "B-T-S" untuk menulis karangan yang cemerlang.
Bersatu, Teguh, Sukses!

25 July 2008

Peribahasa yang Sesuai Dalam Karangan

Penggunaan peribahasa dalam karangan akan memberi impresi positif kepada pemeriksa bahawa anda mempunyai pengetahuan bahasa yang luas termasuk peribahasa. Oleh itu, saya berharap anda menggunakan sekurang-kurangnya lima peribahasa dalam setiap karangan.


PEPATAH


1. Ada air adalah ikan
– rezeki terdapat di mana-mana sahaja.

2. Ada asap ada api
– persahabatan yang tidak dapat dipisahkan.

3. Ada padi semua kerja jadi, ada beras semua kerja deras
– bagi orang yang mampu, segala kehendaknya mudah tercapai.

4. Ada rotan ada duri
– dalam kesenangan tentu ada kesusahannya.

5. Ada ubi ada batas, ada masa boleh balas
– perbuatan yang jahat akan mendapat balasan juga.

6. Air sama air bersatu, sampah ke tepi juga
– tiada guna mencampuri perselisihan orang yang bersaudara kerana kita akan disisihkan apabila mereka berbaik-baik semula.

7. Akal tak sekali datang, runding tak sekali tiba
– sesuatu usaha tidak akan menjadi sempurna dengan serta-merta.

8. Alah sabung, menang sorak
– sudah kalah tetapi masih bercakap besar.

9. Alang-alang berdakwat biar hitam / alang-alang berminyak biar licin / alang-alang mandi biar basah
– sesuatu kerja hendaklah diusahakan dengan sempurna, jangan separuh jalan.

10. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan
– kalau sudah terlanjur membuat sesuatu perbuatan jahat, biarlah sampai beroleh hasilnya.

11. Anak kera di hutan disusui, anak sendiri di rumah mati kelaparan
– menguruskan hal orang lain sedangkan hal sendiri diabadikan.

12. Antan patah lesung hilang
– kemalangan yang datang bertimpa-timpa.

13. Ayam terlepas, tangan bau tahi
– melakukan perbuatan yang dilarang akhirnya mendapat malu

14. Baik berjagung-jagung sementara padi belum masak
– lebih wajar membuat pekerjaan yang kurang baik sementara menunggu pekerjaan yang lebih baik.

15. Banyak udang banyak garamnya, banyak orang banyak ragamnya
– kehendak, kegemaran, fikiran, dan lain-lain setiap orang adalah berbeza.

16. Bapa borek, anak rintik
– anak menurut baka bapanya.

17. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
– biarlah bersusah payah dahulu asalkan mendapat kesenangan pada kemudian hari.

18. Berani kerana benar, takut kerana salah
– orang yang benar akan mempertahankan kebenarannya dan orang yang bersalah akan berasa takut.

19. Berapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul
– betapa susah orang yang melihat penderitaan orang lain, lebih susah lagi orang yang mengalami penderitaan itu.

20. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
– bermuafakat dalam melakukan sesuatu pekerjaan sama ada susah atau senang.

21. Bercakap siang pandang-pandang, bercakap malam dengar-dengar
– berhati-hati apabila menceritakan sesuatu hal.

22. Berdiri sama tinggi, duduk sama rendah
– sama taraf.

23. Berpatah arang berkerut rotan
– tali persahabatan yang putus sama sekali.

24. Besar-besar istana raja, kecil-kecil pondok sendiri
– betapa senangnya di rumah besar kepunyaan orang lain, tidaklah sama dengan rumah sendiri biarpun kecil.

25. Besar tidak boleh disangka bapa, kecil tidak boleh disangka anak
– kepandaian atau kelebihan terdapat pada semua orang, tidak kira tua atau muda.

26. Biar mati anak, jangan mati adat
– adat resam tidak boleh dilanggar.

27. Biar putih tulang, jangan putih mata
– lebih baik mati daripada menanggung malu.

28. Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali
– berbuat baik janganlah berlebih-lebihan tetapi jangan sekali-kali berbuat jahat.

29. Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga
– pergaduhan sesama keluarga tidak berpanjangan, akhirnya berbaik-baik semula.

30. Di luar bagai madu, di dalam bagai hempedu
– tipu muslihat biasanya dilakukan dengan perkataan yang lemah lembut dan manis.

31. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
– jika mempunyai cita-cita seseorang akan berusaha dengan sungguh-sungguh untuk mencapainya.

32. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
– kita hendaklah mematuhi peraturan tempat yang kita diami.

33. Diam-diam ubi berisi, diam-diam penggali berkarat
– diam orang yang berilmu itu berfikir sementara diam orang yang bodoh itu sia-sia sahaja.

34. Didengar ada, dipakai tidak
– nasihat yang sia-sia.

35. Enggang sama enggang, pipit-sama pipit
– bergaul dengan orang yang sama taraf.

36. Gajah mati meninggalkan tulang, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama
– jasa dan nama baik seseorang yang mati akan dikenang juga.

37. Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah
– pergaduhan antara dua orang besar atau pemerintah, rakyat yang mendapat kesusahan.

38. Genggam bara api biar sampai jadi arang
– membuat sesuatu pekerjaan yang susah, hendaklah sabar sehingga mencapai kejayaan.

39. Guru kencing berdiri, murid kencing berlari
– tingkah laku guru akan menjadi ikutan murid.

40. Hancur badan dikandung tanah, budi baik dikenang juga
– budi baik seseorang tidak akan dilupakan walaupun dia telah mati.

41. Harapkan pagar, pagar makan padi
– seseorang yang dipercayai untuk menjaga sesuatu, dia pula yang mengkhianati kita.

42. Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
– pembahagian yang sama rata.

43. Hati hendak semua jadi
– jika ada kemahuan, semua kerja akan jadi.

44. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih
– jika berkehendakkan sesuatu akan berusaha untuk mendapatkannya, tetapi jika tidak mahu membuat sesuatu pekerjaan, berbagai-bagai alasan boleh diberikan.

45. Hidup dikandung adat, mati dikandung tanah
– semasa hidup kita mestilah mengikuti adat resam, dan apabila sudah mati terserah pada hukum Tuhan.

46. Hidup sandar-menyandar umpama aur dengan tebing
– tolong-menolong dalam kehidupan

47. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri
– tidak kira betapa mewah negara orang, namun negara sendiri juga yang lebih baik.

48. Hutang emas dapat dibayar, hutang budi dibawa mati
– budi baik seseorang tidak dapat dibalas dengan wang dan harus diingat seumur hidup.

49. Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu
– orang yang mengikut hawa nafsu akan musnah akhirnya.

50. Ingat sebelum kena, jimat sebelum habis
– sentiasa beringat dan berhati-hati supaya tidak terpedaya.

51. Ini hari orang, esok hari kita
– malang dan malapetaka itu tidak dapat ditentukan.

52. Itik diajarkan berenang
– membuat pekerjaan yang sia-sia.

53. Jauh bau bunga, dekat bau tahi
– sanak saudara yang jauh selalu dikenang tetapi apabila dekat selalu bertengkar.

54. Kain sehelai sepinggang
– habis hartanya kerana kebakaran atau kecurian.

55. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang
– pendapatan cukup untuk hidup sahaja (tidak bekerja tidak dapat wang untuk membeli makanan).

56. Kalah jadi abu, menang jadi arang
– tiada yang kalah atau menang dalam sama sahaja bagi kedua-dua pihak dalam sesuatu pergaduhan, kerana kedua-dua pihak menanggung kerugian.

57. Kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapa
– kepandaian atau kebolehan bukan pada orang tua sahaja tetapi ada juga pada orang muda atau kanak-kanak.

58. Kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan
– sangat berbesar hati kerana nasihat atau bantuan orang lain.

59. Kuman di sebarang lautan tampak, gajah di pelupuk mata tiada tampak
– nampak kesalahan orang lain tetapi kesalahan sendiri tidak disedari.

60. Kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum
– banyak lelaki dan perempuan di dunia ini, jika tidak berkenaan, pilihlah yang lain.

61. Lain bengkak lain bernanah
– orang lain yang melakukan kesalahan tetapi orang lain pula yang dituduh.

62. Lain dulang lain kaki, lain orang lain hati
– setiap orang mempunyai keinginan yang berbeza.

63. Lain lubuk lain ikannya (lain padang lain belalang)
– adat dan kebudayaan berbeza antara negara.

64. Lain orang yang makan nangka, lain orang yang kena getahnya
– orang lain yang melakukan kesalahan, orang lain pula yang menanggung akibatnya.

65. Laut mana yang tidak berombak, bumi mana yang tak ditimpa hujan
– manusia mana yang tidak pernah melakukan kesalahan.

66. Lembu punya susu, sapi dapat nama
– orang lain yang bekerja, orang lain pula yang mendapat nama.

67. Lepas dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya
– terlepas daripada sesuatu kesusahan, kesusahan lain pula yang menimpa.

68. Luka sudah hilang, parutnya tinggal juga
– walaupun sudah berbaik-baik selepas berkelahi tetapi kejadian itu masih ada dalam ingatan.

69. Masak di luar mentah di dalam
– kelihatan baik hati tetapi sebenarnya jahat.

70. Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak
– menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan.

71. Masuk ke telinga kanan, keluar dari telinga kiri
– tidak mahu menerima nasihat yang diberikan.

72. Melepaskan anjing tersepit (Sesudah selepas ia menggigit)
– menolong orang yang tidak tahu mengenang budi akan merugikan kita sendiri.

73. Meludah ke langit menimpa muka sendiri juga
– membuat sesuatu yang tidak padan dengan diri sendiri seperti melawan orang yang lebih berkuasa, akhirnya kita sendiri yang susah.

74. Mengata dulang paku serpih, mengata orang aku yang lebih
– mencela orang tetapi diri sendiri lebih buruk daripada orang yang dicela.

75. Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia bagaimana menutupnya
– tidak sesiapa pun dapat melarang seseorang daripada bercakap.

76. Niat hati nak memeluk gunung, apakan daya tangan tak sampai
– tidak berdaya untuk mencapai cita-cita.

77. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa
– mengucapkan terima kasih dan menghargai pemberian dan pertolongan yang diterima.

78. Pelanduk melupakan jerat tetapi jerat tidak melupakan pelanduk
– orang mudah melupakan bahaya tetapi bahaya tetap mengancam.

79. Penyu bertelur beratus-ratus tiada orang tahu, ayam bertelur sebiji riuh sekampung
– orang yang berilmu merendah diri tetapi orang yang berpengetahuan cetek suka berlagak.

80. Pisau di tangan kanan, mentimun di tangan kiri
– orang yang miskin dan lemah dilakukan sesuka hati oleh orang yang kaya dan berkuasa.

81. Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
– sabar dan tekun mengerjakan sesuatu, akhirnya berjaya juga.

82. Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
– tekun dan sabar membuat sesuatu pekerjaan akhirnya berhasil juga.

83. Sekali jalan terkena, dua kali jalan tahu
– orang yang sudah kena tipu akan berhati-hati pada kali lain.

84. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya terjatuh juga
– walau betapa pandai pun seseorang itu, ada kalanya tersilap atau kecundang juga.

85. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
– sebelum melakukan sesuatu hendaklah difikirkan habis-habis dahulu agar tidak menyesal kemudian.

86. Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan
– jika tidak dapat dicapai persetujuan dalam sesuatu mesyuarat, hendaklah diselidiki kembali soalan pokoknya.

87. Setinggi-tinggi terbang bangau, hinggap di belakang kerbau juga
– walau ke mana juga seseorang itu merantau, akhirnya balik ke tempat asalnya juga.

88. Siapa makan lada, dialah berasa pedas
– orang yang melakukan sesuatu yang kurang baik mudah terasa apabila orang mengatai dan menyindirnya.

89. Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
– adat yang tidak berubah-ubah; sesuatu yang tetap utuh dan tidak berubah-ubah.

90. Takut kerana salah, berani kerana benar
– orang yang bersalah berasa takut tetapi orang yang tidak bersalah berani mempertahankan diri.

91. Yang bulat datang bergolek, yang pipih datang melayang
– keuntungan yang datang daripada berbagai-bagai punca.

92. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran
– kerana mahu mengejar keuntungan yang besar, harta sedikit yang ada hilang pula.

24 July 2008

Karangan Bergambar PMR - Ramalan 3 "DENGGI"

Sebagaimana kita semua sedia maklum, penyakit denggi amat berbahaya. Penyakit ini boleh membawa kematian kepada mangsa.

Punca utama penyakit denggi ialah gigitan nyamuk aedes betina, yakni Nyamuk Aedes Aegypti. Nyamuk aedes biasanya bersembunyi dan bersarang di kawasan air bertakung. Gigitan nyamuk ini akan membawa padah kepada manusia.

Simptom penyakit denggi ialah seseorang diserang demam secara mengejut, sakit-sakit sendi dan ruam. Mangsa perlu dibawa ke hospital. Penyakit ini mesti dikawal kerana platelet darah yang menurun dalam badan akan menyebabkan pendarahan yang membawa kepada kematian.

Untuk mengatasi masalah ini, pihak berkuasa tempatan mestilah mengadakan operasi menyembur asap antidenggi. Langkah utama ini dapat membasmi pembiakan aedes betina. Kegiatan gotong-royong juga perlu diadakan di seluruh negara.

Secara tuntas, rakyat Malaysia mestilah berhati-hati dalam soal kesihatan. Oleh sebab itu, kerajaan sentiasa menyeru agar rakyat dalam menjaga kebersihan sepanjang masa kerana “mencegah lebih baik daripada mengubati”.
( 120 patah kata)

23 July 2008

Ramalan Karangan Bergambar PMR - 2

Karangan Bahagian A,

Lihat gambar di bawah dengan teliti, kemudian tulis sebuah karangan tentang kes ragut di Malaysia. Karangan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah kata.

Pada masa ini, kes ragut semakin menjadi-jadi dan hangat dibualkan oleh masyarakat. Hal ini demikian kerana ada kejadian kes ragut yang melibatkan kematian.

Punca utama kes ragut berlaku ialah golongan belia tiada pekerjaan. Sampah masyarakat ini dikatakan malas bekerja. Oleh sebab itu, kerja mereka ialah meragut tas tangan.

Kesannya, dokumen penting dalam beg akan hilang. Selain itu, wang dalam dompet juga dirampas. Yang lebih serius ialah mangsa juga tercedera parah.

Untuk mengurangkan kes ragut, kerajaan haruslah menguatkuasakan undang-undang. Pihak polis haruslah mengadakan rondaan yang lebih kerap. Golongan wanita pula dinasihatkan agar tidak membawa tas tangan jika tidak perlu.

Kesimpulannya, saya berpendapat bahawa kes ragut sebenarnya boleh diatasi. Kerjasama semua pihak amat diperlukan untuk mengurangkan masalah sosial dan jenayah.
( 118 patah kata)

22 July 2008

"Peninju" dan "Petinju" Ada Beza?

Di dalam kelas semalam, YK Lim bertanya kepada saya tentang perbezaan antara "petinju" dan peninju". Dalam bahasa Melayu, perkataan "petinju" dan "peninju" sering menimbulkan kekeliruan dalam kalangan pengguna bahasa Melayu. "Petinju" bermaksud ahli tinju atau orang yang terlibat dalam perlawanan tinju. "Peninju" pula bermaksud penumbuk atau gengaman tangan untuk meninju atau menumbuk. Selain itu, "peninju" bermaksud orang yang meninju atau orang yang menumbuk. Dalam hal ini, orang yang meninju tidak sama maknanya dengan orang yang bertinju. Orang yang bertinju ialah orang yang terlibat dalam pertandingan atau perlawanan tinju, manakala orang yang meninju ialah orang yang terlibat dalam pergaduhan atau menumbuk atau meninju seseorang.

Ayat contoh:
1. Petinju negara yang akan menyertai sukan Olimpik 2008 ialah Azahar Othman.
2. Sebelum melepaskan tumbukannya, dia telah menghalakan peninjunya ke muka tokoh politik tersebut.
3.Pihak polis sedang mengesan peninju yang diupah untuk mencederakan ahli perniagaan itu.

Dalam hal ini, kita juga mestilah membezakan makna "peninju" dengan "penumbuk". Hal ini demikian kerana "penumbuk" mempunyai beberapa makna seperti:
a. alat untuk menumbuk sesesuatu seperti padi.
b. orang yang menumbuk sesuatu seperti padi.
c. kepalan atau genggaman tangan untuk menumbuk


Oleh itu, kita tidak sepatutnya menyamakan makna "peninju" dan "penumbuk" sebagai orang yang menumbuk. Jadi, "peninju" ialah orang yang meninju atau menumbuk seseorang, manakala "penumbuk" ialah alat atau orang yang menumbuk sesuatu atau genggaman tangan untuk menumbuk.


Kesimpulannya, perkataan "petinju", "peninju" dan "penumbuk" berbeza. Dari segi ketepatan penggunaannya, "petinju" ialah orang yang bertinju, manakala "peninju" ialah penumbuk atau genggaman tangan. Perkataan "peninju" yang merujuk kepada orang yang meninju atau menumbuk seseorang jarang-jarang digunakan dalam kalangan masyarakat. Makna "penumbuk" pula memang jelas, iaitu alat atau orang yang menumbuk sesuatu seperti padi dan juga kepalan atau genggaman tangan untuk menumbuk.

21 July 2008

Karangan Cemerlang SPM 1

Dalam penulisan bahagian B, yakni karangan panjang, saya agak berpuas hati kerana peningkatan yang dipamerkan oleh pelajar tingkatan 4 PTAG dari semasa ke semasa. Berikut ialah tiga karangan yang terbaik.
Soalan 1:
Rukun Negara Memainkan peranan penting kepada negara kita. Huraikan Rukun Negara dan kepentingannya kepada rakyat dan negara.
[ 100 markah ]

Nama pelajar: LIM YEN KHYE
Markah: 89%


Soalan 2
Perubatan tradisional masih mendapat sambutan. (soalan lengkap ada dalam kertas jawapan di bawah)
[100 markah]

Nama pelajar : Andrea Ng Xin Hui
Markah : 87%





Nama Pelajar: Tan Wee Shen
Markah: 87%




Semoga kejayaan anda dapat menjadi platform untuk terus cemerlang dalam penulisan. Cikgu akan sentiasa mendoakan kejayaan anda. Para pengunjung blog ini bolehlah menjadikan hasil tulisan mereka sebagai panduan dan rujukan. Jumlah pelajar yang mendapat A1 dan A2 adalah terlalu banyak tetapi saya hanya memilih yang terbaik sahaja. Syabas kerana anda berusaha!

Jalan-jalan Cari Makan di Pulau Mutiara, Pulau Pinang!


Perjalanan dua hari satu malam di Pulau Mutiara menjanjikan pulangan yang "lumayan" kepada saya pada hari minggu yang lalu. Pada awal pagi Sabtu, yakni 19 Julai, saya telah dijemput oleh Pejabat Pelajaran Pulau Pinang untuk menyampaikan ceramah Peningkatan Tatabahasa di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang. Kesempatan ini saya ambil untuk menjelajah dunia sajian istimewa yang tersembunyi di perut kepulauan ini. Bak kata peribahasa "sambil menyelam minum air". Perjalanan udara semala 55 minit ini saya isi dengan menyemak karangan pelajar tingkatan 4 di PTAG. Secara jujur, lebih 90 karangan panjang yang bermastautin di dalam bagasi komputer riba saya sejak pertengahan bulan Jun telah menemani saya ke beberapa tempat dengan Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS). Antara destinasi terdahulu ialah Johor Bahru, Kuching, Kuala Terengganu, dan Pulau Pinang.

Kembali pada cerita saya. Selepas mendarat di Pulau Pinang, saya berjalan keluar dari kapal terbang Boeng 737-400 dan mendapati seorang pramugara sedang mengambil autograf daripada seorang artis wanita. Walau bagaimanapun, saya tidak mempedulikannya. Namun, sementara menunggu kereta daripada pihak yang sepatutnya membawa saya ke USM, saya berdiri di sebelah artia wanita tersebut dan akhirnya mengenalinya sebagai Fish Leong, Liang Jing Ru (梁静茹).

Dengan tidak melengah-lengahkan masa, saya menaiki kenderaan yang bersiap sedia membawa saya ke Hotel G http://www.ghotel.com.my/ yang tersergam indah di lokasi strategik Persiaran Gurney. Selepas mendaftarkan diri, saya pun bersiap-siap ke USM dan menghabiskan masa selama tiga jam di sana. Sepanjang ceramah itu, sessi soal jawab yang berlangsung pada setengah jam akhir merupakan sesi yang ditunggu-tunggu oleh pelajar yang berasal dari Pulau Pinang. Walaupun dewan kuliah hanya boleh diisi sebanyak tiga ratus lima puluh pelajar, namun kepadatan pelajar menyebabkan ada yang terpaksa berkongsi kerusi malar-malar berdiri sepanjang ceramah.
Baiklah, perjalanan percutian singkat saya bermula selepas ceramah selesai jam lima petang. Sekembalinya dari USM, tugasan saya telah selesai. Walaupun tekak berasa penat dan serak selepas bercakap tanpa henti selama tiga jam, namun saya masih bersyukur dengan kekuatan fizikal saya ditambah pula semangat untuk berdarmawisata di Pulau Mutiara. Saya memulakan perjanan ke Plaza Gurney http://www.gurneyplaza.info/ yang terletak bersebelahan dengan hotel tempat saya bermalam. Di sana, saya terus menaiki tingat tiga dan menuju sebuah restoran yang bernama "Food Loft". Dengan perut yang berkeroncong, saya mula mengalirkan air liur apakala pesanan saya, yakni Nasi Ayam Monggolia sampai di atas meja duduk saya!

Selepas menikmati hidangan yang enak lagi sedap ini, saya berasa pemilihan restoran ini sesuai dan indah sekali kerana tempat duduk saya bertentangan dengan kaca yang menghadap lautan biru pada kala senja itu. Sang Suria kelihatan melambai-lambaikan kesegaran angin laut sebelum menyembunyikan diri di ufuk barat sambil memancarkan cahaya jingga kemerah-merahan. Pemandangan asmaraloka itu memang menggamit perasaan saya. Selepas menikmati juadah makan malam, saya meluangkan masa selama satu jam setengah di puat beli-belah tersebut. Di pusat beli-belah itu, saya banyak melihat pelancong dari Timur Tengah dengan purdah, sejenis pakaian umat Islam dari Timur Tengah dan Tanah Besar Arab Saudi untuk menutup aurat mereka seperti di bawah:



Di sebalik purdah itu, jangan kita lupa asal usul mereka! Majoriti yang melancong ke Malaysia pada musim panas seiring program "Cuti-cuti Malaysia" sangat kaya dan memakai pakaian berjenama mahal di sebalik purdah ini. Ada juga yang mengambil gambar! Alamak, saya bukan mahu berjenaka, namun benar-benar berlaku!

Selepas penat berjalan, saya pun pulang ke hotel dan berehat. Gambar di atas memberi pengajaran kepada kita bahawa di mana-mana sahaja kita berada, hak membuat perkara yang disukai haruslah kita pertahankan.


20 Julai 2008,

Menikmati kenyenyakan tidur di kamar mewah memang senantiasa diimpikan oleh kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, saya tetap bersemangat untuk pulang walaupun berasa berat hati meninggalkan katil yang besar di dalam bilik hotel yang indah ini. Saya dibawa oleh seorang teman baik dari Pulau Mutiara ini untuk menikmati juadah tengah hari sebelum pulang ke Kuala Lumpur. MH1153 yang saya naiki semalam tidak sepenuh hari ini. Namun, makanan tengah hari yang telah saya nikmati amat menyelerakan.

Selepas menikmati kuetiau goreng yang lazat kerana menggunakan udang bersaiz besar serta keenakan tauge yang sebati dengan haruman makanan ini, saya tidak lupa menyejukkan kerongkong saya dengan Ais Batu Campur (ABC).


Selepas makan, saya pun menaiki kapal terbang sekali gua menuju Lapangan Terbang Kuala Lumpur. Secara total, saya berasa relaks dengan perjalanan kali ini. Meskipun berasa penat, saya berasa puas hati kerana tidak menyangka sambutan yang baik daripada pelajar dari Pulau Pinang. Kepada semua pelajar, semoga berjaya dalam PMR nanti! Coretan kali ini saya buat kerana memenuhi permintaan pelajar dan pengunjung blog ini yang mahu saya catatkan pengalaman hidup. Semoga anda berpuas hati dengan catatan ringkas lagi bernas ini.

15 July 2008

Karangan SPM - Langkah Memupuk Semangat Kejiranan



Soalan:
Semangat kejiranan dalam kalangan rakyat di negara kita semakin longgar. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang harus diambil supaya semangat kejiranan dalam kalangan penduduk dapat ditingkatkan.


Jiran ialah orang yang tinggal di sekeliling rumah kita, iaitu di sebelah, di hadapan, dan juga di belakang rumah kita. Jika kita tinggal di dalam satu taman atau di sebuah kampung yang sama, mereka akan dikenali sebagai jiran tetangga kita. Jiran sangat penting kerana merekalah yang akan menjadi sahabat kita dan orang yang akan membantu kita apabila kita menghadapi kesusahan nanti. Pepatah Melayu ada mengatakan bahawa "Jiran sepakat membawa berkat". Jadi, kita perlulah mengukuhkan semangat kejiranan supaya kita sentiasa bersatu hati dalam melakukan sesuatu perkara. Oleh itu, langkah-langkah yang wajar hendaklah diambil untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan penduduk setempat.

Langkah primer yang harus diambil ialah mengadakan aktiviti gotong-royong. Melalui aktiviti gotong-royong, jiran dapat berkumpul dan bekerjasama sambil berbincang tentang aktiviti yang akan dilakukan. Apabila berkumpul dan berbincang, mereka akan dapat berkenal-kenalan antara satu dengan yang lain yang sekali gus membolehkan seseorang itu mengenal hati budi jiran mereka dengan lebih dekat. Hal ini dapat digambarkan melalui pepatah Melayu yang mengatakan bahawa “tak kenal maka tak cinta”. Sebagai contoh, aktiviti yang boleh diadakan secara bergotong-royong ialah membersihkan kawasan taman, menyediakan hidangan untuk kenduri-kendara, dan sebagainya. Melalui cara ini, kita dapat menjalinkan dan meningkatkan hubungan sesama jiran.

Selain itu, kita juga hendaklah mengadakan majlis-majlis rumah terbuka semasa sesuatu sambutan perayaan. Amalan ini dapat membentuk ikatan silaturahim dan memperkukuh semangat kejiranan dalam kalangan jiran setempat. Melalui acara rumah terbuka, jiran dapat bertanya khabar dan bercerita tentang pengalaman dengan lebih dekat. Seterusnya, melalui majlis rumah terbuka ini, semua ahli dalam masyarakat berpeluang untuk berkumpul dan berbincang sambil menikmati juadah yang disediakan oleh tuan rumah. Sebagai contoh, semasa perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baharu Cina, Krismas, Deepavali, dan sebagainya majlis-majlis rumah terbuka hendaklah dijadikan acara tahunan. Tegasnya, majlis rumah terbuka mampu mendekatkan ahli masyarakat untuk bertemu muka dan berkenalan dengan lebih erat lagi.

Di samping itu, kita juga hendaklah mengadakan aktiviti Hari Keluarga untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat setempat. Semasa aktiviti ini diadakan, semua ahli keluarga jiran akan turut serta untuk melibatkan diri dalam aktiviti seperti berkayak, memasukkan air ke dalam botol, terompah gajah, dan sebagainya. Apabila aktiviti Hari Keluarga diadakan, kemesraan akan terjalin bukan sahaja antara ibu dengan bapa, malah anak-anak juga. Aktiviti seperti ini hendaklah diadakan di padang bola sepak, gelanggang bola tampar, taman rekreasi, atau padang sekolah yang berhampiran. Jadi, melalui aktiviti ini, hubungan yang erat sesama jiran dapat dibentuk yang secara tidak langsung akan menimbulkan perasaan ingin membantu antara satu dengan yang lain seperti yang terungkap dalam peribahasa Melayu ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni.


Bukan itu sahaja, kita juga harus menggalakkan rakyat supaya melibatkan diri dalam aktiviti sosial seperti persatuan atau pertubuhan. Penduduk setempat mestilah membentuk satu persatuan yang mempunyai satu sistem organisasi yang teratur. Persatuan atau pertubuhan ini hendaklah melibatkan semua penduduk sebagai ahli. Dewasa ini, banyak pertubuhan sukarela ditubuhkan dalam masyarakat seperti Pertubuhan Rukun Tetangga, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung, Pertubuhan Khairat Kematian, dan sebagainya. Sebagai contoh, melalui Pertubuhan Rukun Tetangga, masyarakat setempat secara bergilir-gilir mengawasi keselamatan taman untuk mengelakkan kejadian-kejadian yang tidak diingini berlaku. Hal ini dapat kita lihat dalam peribahasa Melayu, iaitu ibarat aur dengan tebing yang mementingkan semangat sandar-menyandar atau saling membantu dalam kehidupan.


Seterusnya, kita mestilah menyemarakkan budaya kunjung-mengunjung dalam kalangan rakyat sebagai langkah untuk memupuk dan mengekalkan semangat kejiranan. Dalam hidup bermasyarakat, kita digalakkan menziarahi jiran kita. Melalui aktiviti ini, kita akan mengetahui masalah dan kesusahan yang dialami oleh jiran kita. Sebagai contoh, kita perlu berkunjung ke hospital jika kita mendapat berita bahawa jiran kita dimasukkan ke hospital kerana menghidap sesuatu penyakit atau kemalangan. Walaupun pepatah Melayu ada mengatakan bahawa berat mata memandang berat lagi bahu memikulnya, namun sebagai jiran, kita mestilah berpegang pada prinsip cubit paha kiri, paha kanan terasa juga. Maksudnya ialah jika kita mempunyai semangat kejiranan yang tinggi, kita akan dapat merasai segala kesusahan dan keperitan yang dialami oleh jiran kita. Jadi, melalui lawatan kita itu, sekurang-kurangnya kita dapat meringankan penderitaan yang dialami oleh jiran kita itu.

Kesimpulannya, kita perlu memupuk semangat kejiranan dalam kalangan penduduk setempat. Dalam era globalisasi ini, sikap mementingkan diri sendiri dan sikap tidak mempedulikan orang lain semakin menebal seperti yang terkandung dalam pepatah Melayu “bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing”. Jika hal ini dibiarkan, semangat kejiranan akan luntur dan seterusnya akan menjejaskan perpaduan negara. Ada pepatah yang mengatakan bahawa “bersatu kita teguh, bercerai kita roboh”. Oleh itu, dengan meningkatkan semangat kejiranan, perpaduan akan bertambah utuh dan teguh. Jadi, dalam setiap masa, kita mestilah sentiasa berusaha untuk memastikan semangat kejiranan sentiasa terpelihara supaya negara kita sentiasa aman, harmoni dan sejahtera.

Karya Munsyi Dewan

14 July 2008

Sepandai-pandai Tupai Melompat, Akhirnya Jatuh ke Tanah Juga!

Banyak pelajar yang gagal menyiapkan tugasan yang telah saya berikan kerana faktor kemalasan. Alasan ini memang sukar saya terima. Hal ini demikian kerana jangka watu yang saya berikan kepada pelajar adalah cukup. Jangan membuang masa dengan membuat perkara yang tidak memberi faedah. Saya sentiasa berlaku adil. Pelajar yang telah menyiapkan tugasannya akan saya sayangi manakala pelajar yang tidak membuat tugasannya akan saya pampangkan mukanya dalam laman blog ini. Tujuan saya bukan untuk memalukan anda, hanya memberi amaran keinsafan kepada anda kerana "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna"!
Kedua-dua pelajar di atas sudah menyiapkan tugasan mereka walaupun lambat. Namun, saya memilih gambar mereka kerana kemanisan ketawa walaupun diambil gambar "TAK SIAP KERJA"!
S... S.. Sy, mana kerja awak? sampai hari ini pun belum nampak! Padan Muka!

Wahai "Timbalan".... inikah dinamakan "mengajar ketam berjalan betul?"

Malu nak tunjukkan muka? Lain kali... kalau tak siap... SIAP awak!
Setiap tindakan saya bukan bererti untuk menghina, memalukan atau mencabul hak asasi, tetapi bertujuan untuk mengajar anda menjadi pelajar yang lebih baik!








9 July 2008

Penanda Wacana

Banyak pelajar tidak mendapat markah yang baik kerana pembentukan ayat yang lemah. Hal ini dikatakan demikian kerana pembinaan ayat tidak berkesinambungan dan tidak mempunyai hubung kait yang rapat dan mesra. Oleh hal yang demikian, saya telah menyediakan senarai peribahasa untuk para pelajar yang amat saya kasihi. Dalam catatan blog akan datang, saya akan mengajar anda cara menggunakan penanda wacana yang kurang anda fahami. Oleh itu, jika anda mempunyai masalah untuk menggunakan mana-mana penanda wacana, saya bersedia untuk menerangkannya.

Penanda Wacana
i) Penanda permulaan karangan
a) Pada era globalisasi ini,
b) Pada zaman pascakemerdekaan ini,
c) Dalam meniti arus kemodenan ini,
d) Dewasa ini,
e) Pada masa ini,
f) Kini,
g) Pada zaman pascamerdeka,
h) Dalam meniti kehidupan yang penuh cabaran,
i) Sejak sedekad yang lalu,
j) Sejak negara menikmati arus kemerdekaan,
k) Kebelakangan ini,
l) Belakangan ini,
m) Akhir-akhir ini,

ii) Penanda memulakan isi baharu
a) Selain itu,
b) Di samping itu,
c) Sementara itu,
d) Lebih-lebih lagi,
e) Bukan itu sahaja,
f) Lain daripada itu,
g) Pada waktu yang sama,
h) Seterusnya,


iii) Penanda huraian isi karangan
a) Hal ini dikatakan demikian kerana
b) Hal ini berlaku demikian kerana
c) Hal ini terjadi demikian kerana
d) Hal ini disebabkan oleh
e) Hal ini wujud akibat daripada
f) Hal ini bersangkut paut dengan
g) Hal ini berpunca daripada
h) Hal ini tercetus apabila
i) Hal ini timbul apakala

iv) Penanda memberikan contoh dalam karangan
a) Misalnya,
b) Contohnya,
c) Sebagai contoh,
d) Tamsilnya,
e) Sebagaimana yang kita sedia maklum,
f) Antaranya adalah seperti

v) Penanda menghuraikan contoh
a) Hal ini mengakibatkan
b) Hal ini menyebabkan
c) Oleh itu,
d) Maka,
e) Oleh hal yang demikian,
f) Oleh sebab itu,
g) Jelaslah bahawa
h) Justifikasinya,

vi) Penanda menutup isi
a) Kesannya,
b) Natijahnya,
c) Akibatnya,
d) Akhirnya,
e) Dengan itu,
f) Dengan berbuat demikian,
g) Dengan keadaan sedemikian,

vii) Penanda menulis dua huraian dalam satu ayat
Contoh:
Masalah sosial yang dibincangkan oleh masyarakat ini memang memeningkan kepala (Huraian 1) _(x)_ membimbangkan semua pihak. (Huraian 2)
a) justeru
b) malah
c) malahan
d) tambahan pula
e) sementelahan
f) sekali gus
g) di samping
h) bahkan
i) malar-malar

viii) Penanda memulakan perenggan penutup
a) Kesimpulannya,
b) Intihanya,
c) Secara tuntas,
d) Konklusinya,
e) Sebagai penutup wacana,
f) Sebagai penghias bicara akhir,
g) Sebelum mengakhiri wacana ini,
h) Secara keseluruhan,
i) Secara total,

ix) Penanda menerangkan huraian atau pendapat yang berbeza
a) Walau bagaimanapun,
b) Walakin begitu,
c) Namun demikian,
d) Daripada perspektif yang berbeza,
e) Jika dilihat dari sudut lain,
f) Dengan kata lain,
g) Kontradiksinya,
i) Di sebalik itu,
j) Dalam pada itu,
k) Dari sudut lain,

x) Penanda memulakan atau memasukkan peribahasa
a) Hal ini bak peribahasa  .......
b) Senario ini bak peribahasa Melayu, iaitu  ............
c) Bak kata orang tua-tua, ".....P........"
d) Keadaan ini bak mutiara kata .........
e) Fenomena ini bak peribahasa ............
g) Masalah ini sama dengan peribahasa ...........
h) Saya yakin rakyat Malaysia mengenali peribahasa ..........

7 July 2008

Senarai Peribahasa SPM

Banyak pelajar yang gagal menguasai bahagian peribahasa walaupun hanya 6 markah. Namun, berdasarkan sukatan pelajaran tingkatan 4 dan tingkatan 5, pelajar hanya perlu menguasai peribahasa mengikut buku teks. Berikut ialah senarai peribahasa dalam buku teks tingkatan 4 dan tingkatan 5:

Senarai Peribahasa Tingkatan 4

1. Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.

2. Darah daging
Maksud : Anak dan saudara-mara dari keturunan sendiri.

3. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.

4. meninggi diri
Maksud : Sombong

5. bermuka dua
Maksud : Tidak jujur.

6. baik hati
Maksud : Bersikap baik dan penyayang (suka menolong).

7. tulang belakang
Maksud : Punca kekuatan.

8. bara yang digenggam biar sampai jadi arang
Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.

9. bagai kaca terhempas ke batu
Maksud : Sangat sedih atau kecewa.

10. melentur buluh biarlah dari rebungnya
Maksud : Mendidik anak biarlah semasa mereka kecil lagi.

11. duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
Maksud : Sama taraf berkenaan perkahwinan atau persahabatan.

12. seperti lembu dicucuk hidung
Maksud : Orang bodoh yang selalu menurut kemahuan orang

13. yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.

14. dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
Maksud : Tidak takut berdepan dengan pihak lawan kerana kedua-duanya sama handal.

15. terang hati
Maksud : Lekas pandai.

16. rendah hati
Maksud : Tidak sombong

17. murah hati
Maksud : Pemurah.

18. tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh.

19. Tangan kosong
Maksud : Hampa.

Senarai Peribahasa Tingkatan 5

1. lintah darat
Maksud : Peniaga yang mengambil keuntungan yang terlalu tinggi.

2. bagai aur dengan tebing
Maksud : Saling tolong-menolong.

3. anak dagang
Maksud : Orang luar yang datang menetap di sesuatu tempat

4. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.

5. kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melibatkan diri

6. indah khabar daripada rupa
Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.

7. hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
Maksud : Pengagihan yang sama banyak.

8. bukit sama didaki, lurah sama dituruni
Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.

9. kacang lupakan kulit
Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.

10. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.

11. masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan

12. ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
Maksud : Orang yang semuafakat, sehidup semati, dan tidak berubah kesetiaannya.

13. memerah otak
Maksud : Belajar bersungguh-sungguh.

14. kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah

15. berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian
Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan di kemudian hari.

16. yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang
Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha

17. sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit
Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.

18. bak cendawan tumbuh selepas hujan
Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.

19. bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.

20. yang kita kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh maksud kedua, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.

21. mencari jalan
Maksud : Berikhtiar menyelesaikan sesuatu perkara.

22. biar mati anak, jangan mati adat
Maksud : Adat yang tidak boleh dilanggar.

23.sediakan payung sebelum hujan
Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.

24. berbesar hati
Maksud : Gembira.

25. anak buah
Maksud : a. Anak saudara.
b. Pekerja di bawah jagaan kita.

26. tuan rumah
Maksud :

27. yang lama dikelek, yang baharu didukung
Maksud :

28. batu penghalang
Maksud : Halangan

29 untung anak lelaki cari-carikan, untung anak perempuan nanti-nantikan
Maksud :

30. bagai ikan pulang ke lubuk
Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal.
b. Kehidupan yang senang.

5 July 2008

Ramalan PMR - Karangan Panjang 1

Telefon bimbit sudah menjadi alat komunikasi yang penting dalam kehidupan kita. Walaupun banyak memberi kebaikan, namun telefon bimbit tetap berbahaya kepada manusia.
Bincangkan pernyataan tersebut.

[ 40 markah ]


Menelusuri zaman yang moden ini, teknologi semakin maju. Manusia yang bijak macam kancil telah mencipta banyak barang. Antara barang yang dicipta oleh manusia ialah televisyen, kereta, telefon dan sebagainya. Salah satu barang yang dicipta oleh manusia ialah telefon bimbit.

Telefon bimbit amat berfaedah kepada kita. Hal ini demikian kerana telefon bimbit membolehkan kita menghubungi antara satu sama lain walau mempunyai jarak yang juah. Lain daripada itu, telefon bimbit mempunyai sistem “roaming”. Fungsi sistem ini dapat membolehkan telefon bimbit dapat menghubungi seluruh dunia dan merealisasikan kata orang tua-tua, yakni “yang jauh dirapatkan, yang dekat dieratkan”.

Di samping itu, telefon bimbit juga dapat mengurangkan fenomena pengangguran atau tiada pekerjaan. Hal ini demikian kerana profesion menjual telefon bimbit juga merupakan satu jenis perniagaan. Maka, di mana ada gula, di situ ada semut. Konklusinya, telefon bimbit juga akan meningkat kestabilan ekonomi negara .

Walaupun membawa banyak kebaikan kepada kita, namun telefon bimbit juga membawa kesan buruk juga. Antara keburukan telefon bimbit ialah membazirkan wang ibu bapa. Hal ini demikian kerana pengguna telefon bimbit perlu menambah nilai setiap bulan. Akibatnya, ibu bapa harus berbelanja lebih untuk menambah nilai. Cendekiawan berpendapat bahawa, konsep “ingat sebelum kena, jimat sebelum habis” gagal diaplikasikan dalam kalangan pengguna telefon bimbit terutamanya remaja.

Yang malang sekali, ada keburukan yang lebih memberi kesan jangka panjang, iaitu radioaktif telefon bimbit. Apabila sedang berkomunikasi melalui telefon bimbit dengan orang lain, telefon bimbit akan mula panas pada telinga kita. Hal ini mengakibatkan kesan radioaktif menghapuskan sel-sel badan kita sekali gus mengakibatkan barah otak. Oleh itu, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Janganlah kita menyalahgunakan telefon bimbit sehingga memudaratkan kesihatan diri.

Secara tuntas, semua orang sedar bahawa telefon bimbit membawa kelebihan dan keburukan kepada manusia. Walau bagaimanapun, semakin tinggi teknologi maklumat berkembang, semakin berisiko nyawa manusia di ambang kemajuan era globalisasi. Telefon bimbit sudah dianggap sebagai barangan yang dikategorikan sebagai keperluan yang berisiko. Dengan itu, tepuk dada, tanya selera. Kita haruslah menggunakannya dengan cara yang baik demi memanfaatkan kebaikannya. Oleh itu, telefon bimbit dianggap satu barang keperluan yang tidak boleh diabaikan.

4 July 2008

Kertas SPMU 2008 - Soalan Karangan Bergambar

*Sila klik pada gambar di atas untuk mendapatkan kejelasan gambar ini.







2 July 2008

Karangan Bergambar PMR - Ramalan 1

Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang fenomena pembaziran dalam kalangan masyarakat berdasarkan gambar tersebut. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


[ 20 markah ]

Karangan contoh

Amalan berjimat cermat perlulah dipupuk sejak kecil kerana “melentur buluh biarlah dari rebungnya” Malangnya, penduduk di negara kita membelakangkan amalan mulia berjimat-jimat sehingga menjadikannya satu penyakit sosial.

Masyarakat marcapada suka membeli-belah kerana pusat beli-belah dibina “bagai cendawan tumbuh selepas hujan”. Natijahnya, pembelian yang tidak terancang dilakukan oleh masyarakat kita tanpa menyedari “besar kuali, besarlah keraknya”. Oleh itu, sikap mereka menyebabkan kadar inflasi meningkat sekali gus kegawatan ekonomi berlaku.

Sumber air yang semakin terhad juga dibazirkan oleh masyarakat. Acap kali, air dibiarkan mengalir sehingga melimpah tanpa disedari. Tegasnya, prinsip “ingat sebelum kena, jimat sebelum habis” hanya menjadi “masuk telinga kiri, keluar telinga kanan”. Janganlah kita menyesal kemudian kerana “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”.

Masa itu emas, pemahamannya semakin luntur dalam kalangan remaja. Mereka melakukan aktiviti kurang berfaedah tanpa menyedari masa yang berlalu tidak akan kembali. Apakala pelajaran terjejas, hanya air mata menghiasi muka.

Intihanya, pembaziran mestilah dijauhi oleh masyarakat di seantero jagatraya. Maka, sumber alam, wang, dan tenaga dapat dijimatkan demi masa depan.

( 120 patah kata)




Perubahan Soalan dalam SPM Bahasa Melayu!

Dalam soalan kertas ulangan (SPMU) yang dijalankan baru-baru ini, ada perubahan dari segi arahan. Perhatikan soalannya:
BM Kertas 1 –Jun 2008
Perubahan dari segi Soalan:


Lihat soalan Bhg A.
Gambar di bawah menunjukkan sebahagian daripada kegiatan dalam bidang pertanian di negara kita. Huraikan pendapat anda tentang peluang kerjaya dalam bidang pertanian di Malaysia. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.


Komen:
Bentuk soalan yang dikemukakan ini berbeza dengan soalan SPM sebelum ini. Dalam soalan, terdapat penyataan soalan. Soalan ini mirip soalan Bahagian B.


BM Kertas 2 –Jun 2008

Soalan Tatabahasa yang terkini:

3(c) Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.


3(d) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.


Kepada calon SPM NOVEMBER 2008:
Sila baca soalan dengan teliti. Kemungkinan besar, arahan soalan seperti ini akan diguna pakai dalam peperiksaan nanti. Sila ambil perhatian tentang perkara ini.
Maklumat terkini ini hanya untuk anda!
Semoga berjaya!
(Sumber - Munsyi Dewan)