Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

2 October 2011

RAMALAN 5: KARANGAN BERGAMBAR PMR 2011

Berdasarkan gambar di bawah, huraikan pendapat anda tentang langkah-langkah memupuk perpaduan antara kaum di Malaysia. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rakyat Malaysia terdiri daripada penduduk yang berbilang bangsa. Oleh hal yang demikian, semua penduduk mestilah memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat.


Realitinya, rakyat Malaysia mestilah memahami falsafah Rukun Negara. Cara ini dapat mengelakkan peristiwa 13 Mei 1969 berulang lagi. Sementara itu, kita juga dapat memastikan negara sentiasa aman damai.


Di samping itu, semua penduduk Malaysia haruslah saling bekerjasama bagai aur dengan tebing. Contohnya, kita haruslah bekerjasama untuk menjayakan aktiviti gotong-royong. Seterusnya, kita dapat memupuk hubungan yang erat dan harmoni.


Di samping itu, perpaduan antara kaum dapat dipupuk menerusi pendidikan. Hal ini dikatakan demikian kerana banyak aktiviti bertemakan perpaduan bolehlah dianjurkan di sekolah.Usaha ini dapat memastikan pelajar memahami kepentingan hidup bersatu padu sejak kecil kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya.


Secara tuntas, semua rakyat Malaysia wajarlah memahami erti bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Lebih-lebih lagi, kita mestilah bersatu hati untuk merealisasikan Wawasan 2020.

No comments: