Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

2 October 2011

RAMALAN 3: KARANGAN BERGAMBAR

Berdasarkan gambar di bawah, huraikan pendapat anda tentang kebaikan menyertai pertandingan mengarang. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


Peraduan mengarang cerpen banyak dianjurkan oleh pihak sekolah. Pertandingan seumpama ini banyak memberikan kelebihan.



Pelajar yang menyertai pertandingan mengarang dapat mengasah bakat sebagai penulis. Sekiranya mereka memenangi pertandingan mengarang, mereka berpeluang menjadi penulis berbakat seperti Keris Emas dan Usman Awang suatu hari nanti. Hal ini dikatakan demikian kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.



Sementara itu, pelajar juga dapat mempelajari teknik penulisan sewaktu mengarang. Mereka dapat menulis cerita yang menarik dan kaya dengan gaya bahasa. Secara tidak langsung, usaha mereka ini dilatakan dalam menyelam minum air kerana dapat memahami dunia kesusasteraan.


Peserta peraduan mengarang biasanya mendapat hadiah apabila mereka memenangi pertandingan.Hal ini dikatakan demikian kerana banyak hadiah lumayan ditawarkan dalam pertandingan . Tambahan lagi, hasil penulisan mereka dapat disiarkan dalam media massa.


Secara total, semua murid wajar menyertai pertandingan mengarang cerpen.Hal ini dikatakan demikian kerana pertandingan seperti ini terlalu banyak memberikan kebaikan kepada kita.

No comments: