Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

15 January 2010

LATIH TUBI BAHASA

Latihan 1

Petikan di bawah ini mempunyai beberapa kata yang salah penggunaan imbuhannya. Catatkan kata-kata tersebut dan berikan imbuhan yang tepat. Anda hanya perlu mencatat kesalahan dan pembetulannya sahaja.

Peranan rakan sebaya dalam pembentukan keperibadian seseorang remaja tidak boleh memandang rendah. Kajian-kajian yang telah dijalankan terbukti bahawa ada kalanya pengaruh rakan sebaya terhadap remaja mengatasi pengaruh ibu bapa. Pengaruh ini memperoleh kekuatan penambah apabila ibu bapa gagal memberikan kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anak mereka. Dalam keadaan seperti ini, seseorang remaja akan mula menggantung pada rakan-rakan sebaya untuk mengisi kekosongan jiwa mereka. Malah, mereka akan mula mengikut segala telunjuk rakan-rakan sebaya tersebut dalam usaha memenangkan hati rakan-rakan.

[ 6 markah ]
Jawaban
(i) pembentukan -> membentuk
(ii) memandang -> dipandang
(iii) terbukti -> membuktikan
(iv) penambah -> bertambah
(v) menggantung -> bergantung
(vi) memenangkan -> memenangi
Latihan 2
Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Kemudian, senaraikan kata-kata majmuk yang terdapat dalam petikan.

Pengerusi majlis memberitahu para hadirin bahawa perbincangan mereka pada hari itu akan menjurus kepada masalah setinggan di sekitar pekan tersebut. Beliau meminta mereka memikirkan bagaimana masalah tersebut boleh diselesaikan. Beliau menyatakan rasa dukacita beliau kerana masalah tersebut masih berterusan walhal pelbagai tindakan telahpun diambil. Oleh itu, beliau menyeru kepada semua yang hadir agar memberikan kerjasama untuk membanteras masalah itu.
[ 6 markah ]
Jawaban
(i) pengerusi majlis
(ii) dukacita
(iii) kerjasama

Latihan 3
Isi tempat kosong di bawah ini dengan kata majmuk yang sesuai dan salin petikan tersebut semula.

Undang-undang mewajibkan setiap (1) Malaysia mempunyai kad pengenalan yang sah. Sudah menjadi (2) ibu bapa untuk memastikan anak-anak yang menjangkau usia dua belas tahun mendapat kad pengenalan. Kad pengenalan merupakan satu dokumen yang amat penting. Mereka yang kehilangan dokumen ini perlu membuat laporan di (3) terdekat dan memohon dokumen yang baru. Memandangkan dokumen ini amat penting untuk segala urusan memperoleh dokumen-dokumen lain seperti pasport perjalanan (4) , maka ada sindiket yang mencuri dokumen ini. Sindiket ini dikatakan beroperasi di (5) Kuala Lumpur. Yang menyedihkan ialah ada laporan yang mengatakan terdapat beberapa orang (6) kerajaan yang turut terlibat dalam sindiket ini.

Jawaban
(i) warganegara
(ii) tanggungjawab
(iii) balai polis
(iv) antarabangsa
(v) ibu negara
(vi) kakitangan
[ 6 markah ]
Latihan 4
Petikan di bawah ini mempunyai beberapa kata majmuk tanpa imbuhan. Catatkan kata-kata tersebut dan berikan imbuhan yang tepat.

Sikap sesetengah kakitangan kerajaan yang salah guna kedudukan mereka amat membimbangkan masyarakat dan pihak kerajaan. Mereka sering campur aduk tugasan rasmi dengan pelbagai pegangan dan ideologi politik mereka. Kerajaan mengharapkan mereka dapat satu padu rakyat negara ini tetapi sebaliknya ada antara mereka yang pecah belah perpaduan rakyat. Ada juga dalam kalangan mereka yang putar belit tujuan sesetengah dasar kerajaan demi kepentingan ideologi mereka. Selepas itu mereka jugalah yang bersuara lantang mengatakan kerajaan anak tiri kakitangan kerajaan dan mengutamakan pihak swasta.
[ 6 markah ]
Jawaban
(i) salah guna -> menyalahgunakan
(ii) campur aduk -> mencampuradukkan
(iii) satu padu -> menyatupadukan
(iv) pecah belah -> memecahbelahkan
(v) putar belit -> memutarbelitkan
(vi) anak tiri -> menganaktirikan
Latihan 5
Petikan di bawah ini mempunyai beberapa kata yang seharusnya digandakan. Catatkan kata-kata tersebut dan berikan gandaan yang sesuai.

Mak Limah berlari anak menuju ke rumah Tok Penghulu. Ketika itu Tok Penghulu sedang duduk di anjung sambil menghisap paip. Beliau terkejut melihat Mak Limah yang bergegas memasuki pekarangan rumahnya. Wanita itu nyaris terlanggar pasu bunga yang terletak di tepi pintu rumahnya. Nafasnya termengah. Apabila dia mula bercakap suaranya putus. Menurut Mak Limah, suaminya yang sering sakit itu sudah tidak sedarkan dirinya.
[ 6 markah ]
Jawaban
(i) berlari -> berlari-lari
(ii) duduk -> duduk-duduk
(iii) nyaris -> nyaris-nyaris
(iv) termengah -> termengah-mengah
(v) putus -> terputus-putus
(vi) sakit -> sakit-sakit

Latihan 6
Isi tempat kosong di bawah ini dengan kata ganda yang sesuai. Anda boleh memberikan imbuhan sekiranya perlu.


Anak-anak yang sedang (mandi) ……… di sungai itu lari (lintang)……… apabila mendengar bunyi ngauman itu. Mereka bukannya tidak tahu siapa yang menghuni belantara di kawasan (bukit)……… itu. Malah Samad yang (gemuk)……… itupun mampu mengheret tubuhnya pantas meninggalkan tempat itu. Cuma Ramli sahaja yang masih (cari)……… cermin matanya. Keadaan yang begitu ceria bertukar menjadi (huru)……… dalam sekelip mata.
[ 6 markah ]

Jawaban
(i) mandi -> bermandi-manda
(ii) lintang -> pintang-pukang
(iii) bukit -> nukit-bukau

(iv) gemuk -> gemuk-gedempol
(v) cari -> tercari-cari
(vi) huru -> huru-hara

Latihan 7

Petikan di bawah ini mempunyai beberapa kata ganda tanpa imbuhan. Catatkan kata-kata tersebut dan berikan imbuhan yang tepat.

Selama ini mereka hidup kasih-kasih antara satu sama lain. Sifat bantu-bantu dalam kalangan mereka sering dicemburui penduduk desa lain. Mereka juga tidak pernah menipu atau mencuri. Mereka sedar bahawa pandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah juga. Hidup mereka berkisar di sekitar bendang dan dusun mereka. Boleh-bolehnya mereka cuba berdikari dalam meneruskan kehidupan tanpa menyusahkan sesiapa. Mereka juga tidak ada-ada cerita tentang orang lain. Pendek kata, mereka berpegang pada pepata, “berbuat baik pada-pada, buat jahat jangan sekali-kali.”
[ 6 markah ]
Jawaban
(i) kasih-kasih -> kasih -mengasihi
(ii) bantu-bantu -> bantu-membantu
(iii) pandai-pandai -> sepandai-pandai
(iv) boleh-bolehnya -> seboleh-bolehnya
(v) ada-ada -> mengada-adakan
(vi) pada-pada -> berpada-pada

Latihan 8
Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.

(i) Bandar yang mempunyai banyak bangunan sejarah itu sering dikunjungi pelancong.

(ii) Pelajar yang tidak minat membaca pasti akan tertinggal dalam banyak lapangan.

(iii) Hal yang diberitahu oleh bapa itu bukanlah sebuah perkara yang mengejutkan saya.

[ 6 markah ]
Jawaban
(i) Bandar yang banyak mempunyai bangunan bersejarah itu sering dikunjungi pelancong.
(ii) Pelajar yang tidak berminat membaca pasti akan ketinggalan dalam banyak lapangan.
(iii) Hal yang diberitahukan oleh bapa itu bukanlah satu perkara yang mengejutkan saya.

11 comments:

Unknown said...

Saya sangat kagum dengan usaha cikgu. Terima kasih kerana berkongsi ilmu.

wen said...

o.o how to get the answers o.o

CIKGU TAN CL said...

Jawapan akan saya muat naik dalam masa terdekat :)

Fifa said...

wow..bagusnya blog cikgu......penuh dengan ilmu yang berguna.

Anonymous said...

harap cikgu berikan jawapan untuk rujukan

osaka-yuni said...

cikgu Tan, saya kagum atas usaha cikgu Tan. Cuma saya ada satu soalan. Kenapa Cikgu guna perkataan `jawaban` dan bukannya `jawapan`?

CIKGU TAN CL said...

Sila klik pautan di bawah untuk mendapatkan penerangan penggunaan "jawaban" dan "jawapan'

http://agy7500.blogspot.com/2008/05
/jawapan-atau-jawaban.html

Sekian.

Nadia said...

Cikgu Tan,mohon untuk dikongsi sebagai latihan buat pelajar-pelajar saya.

Anonymous said...

Just want to check with you~
is the word "jawapan" no longer in use?

Unknown said...

Cikgu Tan,mohon untuk dikongsi juga sebagai latihan buat pelajar-pelajar saya.

Unknown said...

JUMLAH PELAWAT KE LAMAN BLOG CIKGU TAN CL
11,874,458

TAHNIAH CIKGU TAN...