Guru-guru bolehlah membina jadual seperti di bawah dan menyuruh para pelajar mencari kata akar yang berakhir dengan konsonan "k" supaya dapat melatih mereke untuk mengenal pasti penggunaan 1k dan 2k.
Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
Selamat Melayari Blog Saya!
- CIKGU TAN CL
- Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
cara cikgu memang berkesan. pelajar saya telah padat membezakan cara mengeja dua perkataan tersebut.saya ingin mendapat penerangan drp cikgu tentang penggunaan apitan meng-kan dan meng-i. harap cikgu boleh bantu saya cara yg mudah supaya mereka boleh menggunakannya dgn betul.
sila rujuk http://agy7500.blogspot.com/2009/02/siri-124-objek-tepat-dan-objek-sipi.html kerana Cikgu Ghalib sudah menerangkannya. Harap Maklum
Post a Comment