Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
Selamat Melayari Blog Saya!

- CIKGU TAN CL
- Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN
30 March 2010
22 March 2010
Persamaan Perwatakan antara Watak Utama dalam Novel Tingkatan 1,2,3 Zon 1
21 March 2010
Tema Novel Tingkatan 1, 2, 3 Zon 1
20 March 2010
18 March 2010
Pascapengumuman Keputusan Peperiksaan SPM

8 March 2010
Cerpen Kasut Kelopak Jantung
Saya baru memuat naik analisis cerpen KASUT KELOPAK JANTUNG. Untuk mendapatkan nota lengkap analisis tersebut, anda boleh melayari laman blog saya, iaitu http://antologikasutkelopakjantung.blogspot.com/2010/03/cerpen-kasut-kelopak-jantung.html
4 March 2010
Keputusan SPM, STPM dan STAM akan diumumkan pada 11.3.2010, Khamis.
2 March 2010
Walaupun pelbagai kisah gemilang mewarnai pencapaian negara terutamanya dalam bidang ekonomi dan politik, namun dalam bidang sosial lebih banyak lakaran suram yang terpahat lantaran meningkatnya pelbagai kes jenayah dan gejala sosial yang cukup rencam sifatnya. Fenomena ini mendorong pelbagai pihak ber-usaha bersungguh-sungguh untuk merangka dasar, strategi dan tindakan untuk menanganinya. Antara tindakan jangka panjang kerajaan dalam usaha ini ialah memperkenalkan semula mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (FSK) kepada pelajar sekolah rendah dan menengah di seluruh negara.
Dalam usaha memerangi kemelut sosial yang kian meruncing terutamanya di bandar-bandar, ada pihak yang mencadangkan pewujudan konsep bandar dan pekan selamat. Konsep ini mampu menjadikan sesebuah bandar itu bebas daripada sebarang ancaman fizikal, sosial dan mental yang boleh mengganggu kesejahteraan penduduk setempat. Konsep ini berkemungkinan dapat dilaksanakan apabila mendapat restu kerajaan. Di samping itu, kerajaan juga telah memperkenalkan Dasar Sosial Negara (DSN) dijangka dapat menggerakkan tenaga pelbagai sektor dalam menangani isu sosial. Dasar strategik ini bukan sahaja disasarkan kepada golongan remaja tetapi meliputi semua peringkat usia.
Selain usaha pencegahan melalui penguatkuasaan undang-undang sedia ada, faktor hukuman juga seharusnya diberi perhatian oleh pihak kerajaan. Hal ini demikian kerana hukuman yang lebih berat menjadikan mereka yang ingin melakukan kesalahan “berfikir dua kali” sebelum melakukannya. Faktor yang tidak kurang pentingnya, yang seharusnya diberikan perhatian ialah peningkatan penduduk bandar yang berterusan yang dianggap boleh mengundang lebih banyak masalah jenayah dan sosial. Oleh yang demikian pihak berkuasa mesti merangka dasar pengurusan bandar di negara ini secara bijaksana termasuklah melaksanakan sepenuhnya konsep bandar selamat. Apabila terlaksanannya konsep ini bandar akan bebas daripada keganasan yang merosakkan harta benda dan nyawa, bebas daripada kemusnahan dan malapetaka dan penduduk bebas daripada kemerosotan sosial dan moral.
Jenayah dan kemelut sosial juga amat sinonim dengan kemiskinan dan setinggan. Oleh hal yang demikian kerajaan perlu mengawal pertambahan penduduk bandar secara mendadak yang boleh menyumbang kepada masalah setinggan dan kemiskinan bandar. Dengan cara ini, diharapkan tidak akan ada kelompok yang akan terpinggir daripada arus perdana pembangunan negara kerana kelompok yang terpinggir inilah yang selalunya cenderung untuk bertingkah laku secara negatif. Selain itu, komitmen ahli masyarakat untuk sekurang-kurangnya melaporkan kegiatan jenayah dan gejala sosial di persekitaran mereka merupakan satu usaha yang patut disanjung tinggi.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada
rencanaMenggalas Cabaran Sosial Negara,
oleh Zamri Misman,Dewan Masyarakat, Januari 2005)
Berdasarkan petikan di atas, jawab soalan-soalan berikutnyadengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)Jelaskan maksud lakaran suram yang terpahat dalam petikan tersebut. [2 markah]
(ii)Apakah kebaikan-kebaikan daripada pelaksanaan konsep bandar selamat? [3 markah]
(iii)Pada pendapat anda, mengapakah undang-undang yang sedia ada tidak berupaya mengurangkan perlakuan jenayah dan gejala sosial di negara ini? [4 markah]
13 February 2010
Selamat Tahun Baharu Cina 2010
9 February 2010
Latihan Karangan Bergambar PMR
Pendahuluan
Akhbar-akhbar utama – menyiarkan kejadian buli dalam kalangan pelajar – menjadi semakin hari semakin serius – langkah-langkah drastik harus diambil untuk mengatasinya.
Isi 1
Pihak sekolah – memastikan sekolah kekal aman sebagai tempat belajar – mendisiplinkan pelajar sejak kecil – menghukum pelajar yang terlibat dalam gejala buli.
Para guru – sensitif terhadap perubahan pelajar – menerima aduan pelajar secara serius – mengenal pasti pelajar yang terlibat dan mengenakan tindakan disiplin
Murid-murid – mengelakkan diri daripada bersendirian – murid junior haruslah dilindungi oleh murid senior, bukannya dibuli – memastikan pelajar selamat berada di sekolah
Masalah buli dalam kalangan pelajar – dapat diatasi jika semua pihak bekerjasama bagai aur dengan tebing – sekolah menjadi tempat menuntut ilmu yang kondusif.
Pendahuluan
Rakyat Malaysia – terdiri daripada berbilang-bilang bangsa – meraikan pelbagai perayaan – majlis rumah terbuka diadakan pada setiap perayaan utama.
Isi 1
Majlis rumah terbuka – mengeratkan silaturahim antara kaum – berkunjung-kunjungan antara satu sama yang lain – membina bangsa yang bersatu padu
Isi 2
Dalam majlis rumah terbuka – dapat menikmati pelbagai jenis juadah yang dihidangkan – berbual-bual mesra dan bergurau senda – hidup bagai aur dengan tebing.
Isi 3
Penganjuran majlis rumah terbuka – membuka minda rakyat dan pelancong asing – memahami kebudayaan yang unik di Malaysia – tak kenal maka tak cinta
Penutup
Sebagai rakyat Malaysia – bertuah menjadi rakyat di bumi gemilang ini – bersama-sama menjayakan matlamat “Satu Malaysia” – membangunkan negara tercinta ini.
Pihak sekolah – mengadakan latihan sukan – musim pertandingan sukan banyak memberikan kebaikan
Isi 1
Latihan sukan – meningkatkan stamina pelajar – bersiap sedia bertanding – membawa pulang kejayaan – membanggakan sekolah
Apabila berlatih – mengeluarkan peluh – menyingkirkan sisa-sisa toksik – badan menjadi cergas, otak menjadi cerdas
Dalam setiap latihan sukan – semangat bekerjasama dalam pasukan dapat dipupuk – membina kekuatan ikatan persahabatan – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh
Setiap pelajar – wajar menyertai latihan sukan – membina semangat kesukanan yang tinggi – meraih kejayaan demi bangsa dan negara pada masa depan
31 January 2010
Cerpen Hasil Ikhlas Bekas Pelajar

Penulis: Reenisha Thyagarajan
Marsya Aiza baru saja habis mencuci pinggan dan mangkuk serta mengemas bilik dapur yang bersepah itu. Penat buatnya. Kedengaran keluhan berat daripada bibirnya. Dengan langkah yang malas, dia menuju ke ruang tamu lalu menghempaskan punggungnya ke sofa coklat itu. Otak fikirannya hanyut di alam lamunan yang tersendiri.
NAH! Aku akan pastikan impianku jadi kenyataan. Aku mesti! Itu tanggungjawabku! Aku akan pastikan Ezy berjaya untuk mengharungi setiap badai kehidupan yang menantinya. Ini suatu permulaan baginya, permulaan yang harus menjadi uswah dan hala tuju dirinya untuk menjadi modal insan yang cemerlang. Aku tidak mahu dia jadi macam abang Zairil yang telah memusnahkan masa depannya.Itu bukan salah dia sendiri, rasa kasihan mula terbit di hati Marsya. Ah, yang dah lalu tak usah aku fikirkan. Sekarang cita-citaku ialah mahu melihat Ezy berjaya. Ya, Ezy, kakak tidak mahu kau tersilap langkah dan aku yakin kau tak akan. Kita akan berlumba-lumba mengejar cita-cita yang tersemat. Azam kalau dicampurkan dengan usaha, pasti akan mengemburkan kejayaan, bukankah gitu!
Angin malam bertiup sepoi-sepoi bahasa lalu menampar mukaku dengan lembut.. Marsya tersedar daripada ketegangan fikirannya yang baru sahaja reda. Dia memejam celik matanya berulang-ulang kali bagi menghilangkan rasa mengantuk. Bayangan wajah abah dan ibunya menguasai fikirannya satu per satu. Dia kecewa melihat insan yang alfa dan evasif seperti orang tuanya. Sejumlah kisah pahit terbayang di ingatan. Kenangan itu mula membesar dan menjajahi benaknya. Nawaitu materialistik yang menyelubungi ibu bapa Marsya yang menyebabkan mereka mengabaikan kewajipan mereka sebagai ibu bapa. Mereka juga yang menjadi punca abangnya, Zairil tidak maju dan berjaya dalam hidupnya tetapi hanya menjadi sampah masyarakat.
Abah dan ibu hanya mementingkan wang, wang dan wang sahaja! Apakan wang itu yang dapat membeli semua benda di dunia ini? Aku tak faham sikap abah dan ibu, dan aku tak mahu jua. Nasib baikku yang mungkin menyebabkan aku dikelilingi persekitaran yang baik dan positif. Kalau bukan kerana guru-guruku dan kawan-kawanku, aku tentu jadi macam abang Zairil.Marsya Aiza berbisik pada dirinya lagi.
Otak fikirannya menerawang mencari kapastian. Tiba-tiba dia teringat akan Ezy yang sedang tekun belajar untuk Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang akan didudukinya tidak lama lagi. Marsya bergegas ke dapur untuk membancuh kopi untuk adiknya itu. Dengan memegang cawan kopi di tangannya, dia berjalan dengan perlahan ke arah meja di ruang tamunya lalu diletakkannya kopi yang panas itu. Sebelum sempat dia berkata, Ezy melaung dari atas.
“Kak Sya……..
Ezy nak tengok TV boleh tak?”
“Kejap je ada ‘House’sekarang.”
Itulah satu-satu rancangan kegemaran Ezral yang tidak gagal ditontoninya. Marsya hanya tersenyum sendirian memikirkan Ezy yang gila dengan rancangan itu.
“Ya Ezy, kakak baru saja nak panggil kau turun minum kopi dah kau nak turun.” …Cepat ke bawah ya, boleh kau rest kejap, jawab Marsya.
Ezy pun dengan segera menyimpan buku-bukunya lalu melangkah turun dengan pantas supaya dapat menikmati kopi sambil menonton rancangan yang diminatinya.
“Tengok tu Ezy, sudah lewat ni masih tak kelihatan bayang-bayang abang kau tu.”
“Alah kan sudah normal abang pulang lambat…..”
“Tapi tak kan setiap hari pun sama je, dah malas aku nasihat dia….balik-balik sama perangainya.”
“Kasihan kak……… bagai mencurahkan air ke daun keladi.”
“Alah….cukuplah dengan peribahasa kau tu. Buat aku frust je.”
Ezy tersenyum sinis.Khusyuk dia mengenakan kakaknya itu.
“Hari ini, abang Ril lupa bawa kunci rumah bersama, tulah aku tunggu dia.Tapi tengok tu, dah tau tak ada kunci dengannya, tak terfikir nak balik awal, ishh!…”
“Pleaselah kak, dah pasti abang Ril belum sedar pun yang dia tak bawa kunci dengannya.”
“Aduhai! Mungkin juga. Habislah, entah berapa lama aku nak tunggu dia. Dah call dia pun tak terjawab….”sambung Marsya lagi.
“Eh….. kak Sya, abah dan ibu belum balik lagi ke?”
“Haa…. mana boleh balik lagi, you know ada party besar-besaran di rumah korporat itu. Dapat jumpa all the rich people….nanti mana dapat berlagak kalau mereka tak pegi,” jawab Marsya dengan selamba.
Kata-kata kakaknya itu mengundang ketawa di bibir Ezral.
Selepas Ezral menonton rancangan yang amat digemarinya sambil menghirup kopi yang dibancuh oleh kakanya, dia terus ke biliknya untuk kembali membelek buku-buku yang bersepah di meja bacaanya.
Jendela di ruang tamu dikuak agar angin dingin segar malam dapat masuk. Marsya yang bersendirian terasa berada di rumah sepi seperti tiada manusia yang menghuninya. Seperti malam-malam yang lalu hanya bunyi cengkerik yang begitu setia menemani malam. Titis-titis hujan yang menimpa laman direnungnya tunak. Segugus nafas tenat dileraikan dari dada. Tanpa suara. Marsya berjalan dengan langkah longlai, lalu mencekau surat khabar yang terbaring di meja. Begitu teliti dia membaca semua artikel…. kata demi kata dengan penuh perhatian.
Tiba-tiba daun pintu dibuka dan dihempas dengan begitu kuat. Marsya tekejut bagaikan terdengar bedilan mortar. Marsya terasakan bahang kemarahan mulai meresap ke dalam hatinya apabila melihat perangai abangnya itu.
“Abang Ril! Abang tau tak sekarang pukul berapa sudah? Dah tak bawa kunci rumah bersama, tak terfikir untuk pulang awal ke? Tak terfikir adik you ni akan menunggu!”
Ril, sekadar mengangguk-angguk beberapa kali tanpa sepatah bicara. Marsya merenungnya dengan kebencian yang meluap-luap. Dirinya mula diselimuti perasaan pesimis dan mengalah.
“Dia ni tak akan berubah! kata Marsya dengan nada yang marah bercampur kecewa.”
Pedih di hati dikunci dengan teguh lalu dia bergerak menuju ke biliknya. Sebelum pnitu biliknya dibuka, Marsya meneriak memberi amaran kepada adiknya yang sedang rajin mengulang kaji pelajaran.
“Ezy! Jangan terjaga lama sangat, esok kan ada sekolah. kena bangun awal ni.”
“Ya kak, kejap lagi I’ll go to bed already,jawabnya tenang.”
Tanpa berkata, Marsya terus ke dalam biliknya lalu merebahkan dirinya atas katil. Dia terus melelapkan matanya.
Malam memanjang dinahari telah berlalu. Deringan nyaring jam bulat di bilik Marsya mengejutkannya lalu memanifestasikan pagi sudah menjelma. Marsya bingkas bangun dan meneruskan rutin hariannya. Selepas mengerjakan sembahyang subuh, dia segera membangunkan Ezal untuk bersedia ke sekolah. Kemudian terus ke dapur, sibuk menyediakan sarapan pagi. Ezral menggalas beg sekolahnya lalu menuruni tangga dengan langkah yang pantas.
“Kak sya, kenapa asyik… roti bakar aja jadi sarapan?”
“Kenapa Ezy kau harapkan chicken chop pagi-pagi lagi ke?”Marsya mengusik adiknya itu.
Ezy hanya melontarkan pandangan tajam kepada kakanya.Marsya tesenyum puas mengenakan adiknya.
Sejurus kemudian, Marsya keluar ke beranda rumah dan memerhati sinaran sang suria yang bergemerlapan ke arah tingkap rumah jirannya. Pada masa itu, terdengar bunyi enjin kereta dimulakan yang menerjah perhatian Marsya. Matanya lantas terfokus pada wajah abah dan ibunya yang sedang menaiki kereta Perdana putih yang kemudiannya meninggalkan halaman rumah. Marsya menjuihkan bibirnya sambil melirikkan matanya. Dia sudah biasa melihat ibu bapanya keluar mencari nafkah pada pagi dan hanya pulang ke rumah lewat malam. Kemudian matanya mendongak ke atas memerhati langit . Dia memikirkan tentang Ezral yang akan menempuh cabaran hebat dalam dua minggu lagi yakni peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang amat mustahak bagi Ezy.
Ingatan yang dating tiba-tiba itu segera pula tertangkap dan terbayang wajah Ezy di mindanya. Wajah Ezy yang bersih, yakin dan menonjolkan cirri-ciri kematangan tentunya mentah dalam menangani hidup penuh pancaroba, kata hati Marsya. Ada kebimbangan yang berakar di perdu hati Marsya tetapi falah itu sudah mula dikecapinya.
Ezy nescaya akan mencapai azamnya kerana telah dan sedang berhempas pulas dengan prakarsa dan semangat yang berkobar-kobar. Ezy tentu akan membuktikan kebolehannya sekali gus merealisasikan impian aku juga,bisik Marsya dalam hatinya.Pejuangan tak akan berakhir, selagi ada ombak di lautan kata Marsya dengan penuh iltizam mahu menguatkan keyakinanya.
………………….
Pejam celik, dua minggu sudah berlalu. Dalam kata lain, peperiksaan yang akan diduduki Ezral sudah pun tiba. Hati Marsya digigit resah yang bukan kepalang. Kesejukan mencengkam urat-urat saraf tangan Marsya walaupun sinar cahaya masih belum hilang dan langit masih lagi cerah tambahan pula panas mentari tengah hari itu membahang. Melalui reaksi muka Ezy, dia kelihatan begitu yakin dan bersemangat tetapi perasaan cuak terselindung di sebalik sanubarinya.
“Ketabahan dan kesabaran akan membuahkan nikmat yang tidak dapat dinilai, Ezy. Usahakau selama ini akan membuahkan hasil, Insya-Allah mahkota kemenangan itu akan kita kecapi bersama. Jangan kau risau, usaha tangga kejayaan! Semoga kau berjaya Ezy!
Kakak akan doakan kejayaan kau.”
Marsya menukilkan kata-kata semangat yang berjaya meresap ke seluruh urat saraf Ezral. Dia kelihatan lebih bersemangat.
“Ezral akan menghadapi detik-detik bernilai dengan bersungguh-sungguh,kak Sya. Saya yakin Tuhan akan kabulkan aspirasi saya dan kakak…… saya pergi dulu ya kak…..luah Ezral tatkala memandang Marsya.”
Marsya hanya melihat adiknya yang melangkah dengan tenang dan kukuh meniggalkan halaman rumah untuk menghadapi peperiksaan yang amat bermakna buatnya. Teriak Marsya dengan nada yang lantang.
Ezy, all the best!
Thank you! ujar Ezy, sambil menaiki bas sekolah yang menunggunya.
Peperiksaan selama tiga hari itu berlalu dengan sekelip mata. Ezy berpuas dengan setiap kertas yang diambilnya. Dia agak yakin dengan cara dia menjawab kesemua kertas tersebut. Marsya hanya mengukir senyuman puas apabila melihat wajah adiknya yang gembira dan tenang.
………………..
Masa berlalu dengan begitu pantas. Hati seakan berdoa meminta jarum jam berhenti sebentar. Angin petang datang menyisar-nyisar hingga menyeratkan daun-daun kering gugur ke serata halaman. Petang mula remang merangkak senja, cahaya merah langit pudar dan mula bertaut dengan kegelapan. Lubuk hati Marsya berdebar-debar. Esok ialah hari yang teramat istimewa dan juga membimbangkan. Keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah akan diumumkan esok. Sebak meesap ke dalam diri Masya. Dia kelihatan lebih gementar menghadapi hakikat berbanding Ezral. Marsya menggaru-garu dagu yang sebenarnya tidak gatal. Dia cuba membuang kecanggungannya dan melemparkan pandangannya ke arah Ezral yang sedang menonton television dengan perasaan cool tanpa rasa risau yang terpancar di wajahnya. Bibir Marsya menyulam secebis senyuman. Dia terus melahap wajah adiknya yang ceria itu.
Malam dicengkam kedinginan. Marsya dan adiknya masing-masing dalam bilik mereka. Ezral sempat memejamkan matanya, lalu tidur dengan nyenyak. Marsya pula tidak dapat melelapkan matanya yang penat. Keraguan demi keraguan mula menyelinap dalam fikirannya, tidak sabar rasanya menanti saat yang signifikan itu. Bagaimana jua dengan berfikiran positif dia menutup kelopak matanya.
Sesekali kicauan sang burung dan hembusan sang bayu memainkan irama,
masing-masing membuktikan keagungan ciptaan Tuhan. Pagi itu Marsya sudah bangun awal-awal lagi dan juga membereskan kerja hariannya dengan cepat sekali. Dia juga sudah bersedia begitu awal untuk mengikut Ezy ke sekolah, mangambil keputusannya. Rasa resah kembali menggamit Marsya. Entah mengapa debaran di hatinya kian kencang. Semua ini menyerabutkan lagi otaknya. Dia hanya merenung persekitarannya dengan renungan yang tidak membawa apa-apa makna. Sejenak kemudian, Ezral yang sudah berpakaian sekolah turun ke bawah untuk mengambil sarapannya. Ezy hanya dapat mengukir senyuman apabila melihat kakaknya yang membatukan diri merenung jam yang tergantung di dinding. Suara Ezy memecah keheningan.
“Kak Sya, Ezy kena pergi sekolah sebelum pukul 10.00, so…. you ready?”
“Err….yup! Let’s go kata Marsya sambil mengambil begnya.”
Sampai sahaja di sekolah, suasana yang riuh rendah dengan murid-murid yang juga menanti keputusan masing-masing menyebabkan bulu roma Marsya meremang. Mata Marsya dan adiknya saling bertatapan, penuh pengertian yang tersembunyi. Semua murid bertebaran bagaikan ‘lipas kudung’ untuk beratur sebaik sahaja guru tingkatan masing-masing menuju ke dewan dengan keputusan peperiksaan. Apabila tiba giliran Ezral, terpancar semacam rasa cemas dan yakin yang bercampur aduk di hatinya. Marsya dari jauh hanya mendoakan kejayaan bagi Ezy. Matanya bersinar mahu menanti keputusan daripada Ezy. Ezral menggeleng-geleng hairan, dan Marsya berasa payah untuk mengertikannya. Amat sukar bagi Marsya untuk menerima saat-saat seperti ini. Pada masa itu juga, suasana begitu bingit dengan jeritan dan tangisan murid-murid yang sudah menerima keputusan mereka. Hati Marsya berdetik hiba dan dari kelopak matanya tergenang air mata kegembiraan tatkala melihat slip keputusan peperiksaan Ezy yang tercatat 7A. Marsya mengukir senyuman syabas kepada Ezy. Air mata masih bercucuran di pipi Marsya yang terlalu gembira dan bangga.
“Hasrat kita telah Tuhan kabulkan. Usahakau selama ini telah membuahkan hasil,Ezy! Tahniah Ezy!”
“Terima kasih, kak. Tanpa kakak, tak mungkin Ezy boleh mendapat keputusan ini. Semangat dan dorongan kakak yang membolehkan Ezy berjaya.Terima kasih,… kak.”
“Itu tanggungjawab kakak, Ezy….tak payah nak ucap terima kasih. Kak, sanagat puas dan girang dengan usaha kau yang akan mencerahkan masa depan kau. Kau akan dapat masuk aliran sains, dan kau mesti berusaha lebih gigih seperti kata peibahasa ‘patah tongkat berjermang’ untuk menjadi insan yang lebih cemerlang.”
Hasrat Marsya yang mahu adiknya berjaya telah menjadi kenyataan. Dia berasa gembira kerana kehidupan Ezral tidak seperti abangnya Zairil. Bukan sahaja Ezy, tetapi dia juga berjaya membentuk dan menunjukkan jalan yang baik kepada adiknya. Marsya yakin sinar kebahagian akan sentiasa menemani Ezral.
26 January 2010
Sudut Pandangan Dalam Penceritaan
Pengenalan
Sudut pandangan ialah cara seseorang pengarang mempersembahkan cerita kepada pembaca. Sudut pandangan dalam sesebuah cerita dapat menjelaskan bagaimana cara seseorang pengarang itu mengisahkan ceritanya. Dalam sesebuah cerita, ada kalanya pengarang sendiri memainkan peranan sebagai watak, dan ada kalanya pula pengarang hanya bertindak sebagai pencerita sahaja, tanpa melibatkan dirinya dalam cerita tersebut. Melalui sudut pandangan yang digunakan, pembaca akan mengetahui sejauh mana pengarang itu menguasai peristiwa-peristiwa atau watak-watak yang dipaparkannya dalam cerita. Secara ringkasnya, sudut pandangan dapatlah dikatakan sebagai pusat pengisahan sesebuah cerita.
1. Sudut pandangan orang pertama
Sudut pandangan orang pertama memperlihatkan keterlibatan pengarang secara langsung dalam sesebuah cerita. Cerita yang mempunyai sudut pandangan jenis ini melibatkan pengarang berperanan sebagai salah seorang watak dalam cerita. Biasanya, pencerita akan menggunakan ganti nama diri pertama seperti aku atau saya dalam ceritanya. Di sini, pengarang berfungsi sebagai watak utama ataupun watak sampingan. Dalam sudut pandangan jenis ini kita dapati, cerita berpusatkan pengarang atau diri pencerita sendiri. Oleh sebab kata ganti aku atau saya digunakan, seseorang pembaca akan berasa diri mereka turut terlibat dalam cerita. Dengan itu, sesebuah cerita yang dibaca, akan mendatangkan kesan yang mendalami kepada pembaca.
2. Sudut pandangan orang ketiga
Sudut pandangan orang ketiga ini, memperlihatkan pengarang berperanan sebagai pencerita. Pengarang menyampaikan segala peristiwa serta tindak-tanduk watak dalam cerita tanpa melibatkan dirinya. Biasanya, pengarang akan menggunakan kata ganti diri dia atau mereka kepada watak-watak yang terlibat dalam cerita, di samping menggunakan nama watak seperti Tuan Robert, perempuan tua, Encik X, Ali, dan lain-lain. Sudut pandangan orang ketiga ialah sudut pandangan yang paling awal dan paling kerap digunakan dalam cereka.
Sudut pandangan orang ketiga ini boleh dibahagikan kepada tiga iaitu:
Sudut pandangan orang ketiga serba tahu bermaksud pengarang sebagai pencerita, mengetahui serba-serbi peristiwa serta watak-watak dalam cerita. Pengarang dapat menceritakan secara terperinci segala-galanya tentang watak termasuk fikiran, perasaan serta tingkah laku watak tanpa batasan.
Sudut pandangan jenis ini juga memperlihatkan pengarang sebagai pencerita. Tetapi pencerita tidak menceritakan semua peristiwa atau watak seperti yang dilakukan oleh pencerita dalam sudut pandangan orang ketiga serba tahu. Pengarang hanya memilih watak-watak tertentu sahaja dan penceritaan bertumpu kepada watak tersebut. Watak yang dipilih diceritakan dengan jelas dan terperinci. Manakala, penceritaan terhadap watak-watak lain adalah terhad atau terbatas.
(i) Sudut pandangan orang ketiga objektif
Sudut pandangan orang ketiga objektif memperlihatkan pengarang sebagai pencerita, hanya dapat menceritakan apa-apa yang dilihat atau didengarnya sahaja tentang sesuatu watak atau peristiwa dalam cerita.
Sudut pandangan jenis ini didapati pengarang bertindak sebagai pelapor atau pencatat terhadap keseluruhan pergerakan cerita. Oleh sebab pengarang tidak memerihalkan setiap watak atau peristiwa secara terperinci; maka pembaca akan dapat membuat tafsiran sendiri tentang watak atau peristiwa yang dipaparkan dalam cerita. Penceritaan terhadap watak-watak lain adalah terhad atau terbatas.
19 January 2010
Latihan Perahu Naga Menjadi Medan Nyawa Pemuda Harapan Bangsa!



BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH
Sebelum dinihari
berkobar-kobar sanubari
bersedia di pantai
berlatih menjadi juara kemudi
berprinsip satu teguh bersama
Perahu persahabatan didayung
sekuat-kuat tenaga dipertaruh
BERSATU!KITA TEGUH
Yi Zhiang dan Jason Ch'ng
Berserta Yong Xiang dam Zi Jun
berhempas pulas mendayung perahu
bagai dirasuk kekuatan naga
perahu didayung sehabis tenaga
BERCERAI KITA ROBOH
Cikgu Chin dan Brandon
Sama-sama berjerit
memberi sokongan moral dan dorongan
menaikkan bendera Chung Ling di bahtera naga
BERSATU MEREKA MENUJU
Panggilan Ilahi tidak didengari
amaran ombak tidak dipeduli
Berani, gagah terus berdiri
berdayung terus ke hilir
BERCERAI NYAWA MEREKA SANGGUP!
Sekali ombak memukul perahu
Naga pun tumbang bergulung-gulung
anak kapal jatuh
satu per satu
hanya jeritan TOLONG!!! TOLONG!!!!
menjadi igauan
BERCERAINYA NYAWA MUTIARA SEKOLAH
Enam mutiara gugur
bersiram air mata
ayahanda dan bonda
berdoa diiringi air mata
BERSATU KITA MENGHADAPINYA
Ayuh warga Chung Ling
bangunlah
jangan pandan ke belakang lagi
perjuangan kita
belum sampai setengah perjalanan lagi
BERCERAI ERTINYA BERPUTUS ASA
Ayuh Yi Zhang
marilah Cikgu Chin
Jom Jason dan Brandon
Wahai Yong Xiang dan Zi Jun
Berilah kekuatan semangat kepada warga Chung Ling!
BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH!
Semoga ombak yang dihadapi mereka
bukan gelombang yang menggagalkan Chung Ling.
BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH!
CIKGU TAN
15 January 2010
LATIH TUBI BAHASA
Peranan rakan sebaya dalam pembentukan keperibadian seseorang remaja tidak boleh memandang rendah. Kajian-kajian yang telah dijalankan terbukti bahawa ada kalanya pengaruh rakan sebaya terhadap remaja mengatasi pengaruh ibu bapa. Pengaruh ini memperoleh kekuatan penambah apabila ibu bapa gagal memberikan kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anak mereka. Dalam keadaan seperti ini, seseorang remaja akan mula menggantung pada rakan-rakan sebaya untuk mengisi kekosongan jiwa mereka. Malah, mereka akan mula mengikut segala telunjuk rakan-rakan sebaya tersebut dalam usaha memenangkan hati rakan-rakan.
Pengerusi majlis memberitahu para hadirin bahawa perbincangan mereka pada hari itu akan menjurus kepada masalah setinggan di sekitar pekan tersebut. Beliau meminta mereka memikirkan bagaimana masalah tersebut boleh diselesaikan. Beliau menyatakan rasa dukacita beliau kerana masalah tersebut masih berterusan walhal pelbagai tindakan telahpun diambil. Oleh itu, beliau menyeru kepada semua yang hadir agar memberikan kerjasama untuk membanteras masalah itu.
(i) pengerusi majlis
(iii) kerjasama
Latihan 3
Isi tempat kosong di bawah ini dengan kata majmuk yang sesuai dan salin petikan tersebut semula.
Undang-undang mewajibkan setiap (1) Malaysia mempunyai kad pengenalan yang sah. Sudah menjadi (2) ibu bapa untuk memastikan anak-anak yang menjangkau usia dua belas tahun mendapat kad pengenalan. Kad pengenalan merupakan satu dokumen yang amat penting. Mereka yang kehilangan dokumen ini perlu membuat laporan di (3) terdekat dan memohon dokumen yang baru. Memandangkan dokumen ini amat penting untuk segala urusan memperoleh dokumen-dokumen lain seperti pasport perjalanan (4) , maka ada sindiket yang mencuri dokumen ini. Sindiket ini dikatakan beroperasi di (5) Kuala Lumpur. Yang menyedihkan ialah ada laporan yang mengatakan terdapat beberapa orang (6) kerajaan yang turut terlibat dalam sindiket ini.
Jawaban
(i) warganegara
(iii) balai polis
(iv) antarabangsa
(v) ibu negara
(vi) kakitangan
Sikap sesetengah kakitangan kerajaan yang salah guna kedudukan mereka amat membimbangkan masyarakat dan pihak kerajaan. Mereka sering campur aduk tugasan rasmi dengan pelbagai pegangan dan ideologi politik mereka. Kerajaan mengharapkan mereka dapat satu padu rakyat negara ini tetapi sebaliknya ada antara mereka yang pecah belah perpaduan rakyat. Ada juga dalam kalangan mereka yang putar belit tujuan sesetengah dasar kerajaan demi kepentingan ideologi mereka. Selepas itu mereka jugalah yang bersuara lantang mengatakan kerajaan anak tiri kakitangan kerajaan dan mengutamakan pihak swasta.
(i) salah guna -> menyalahgunakan
(ii) campur aduk -> mencampuradukkan
(iii) satu padu -> menyatupadukan
(iv) pecah belah -> memecahbelahkan
(v) putar belit -> memutarbelitkan
(vi) anak tiri -> menganaktirikan
Mak Limah berlari anak menuju ke rumah Tok Penghulu. Ketika itu Tok Penghulu sedang duduk di anjung sambil menghisap paip. Beliau terkejut melihat Mak Limah yang bergegas memasuki pekarangan rumahnya. Wanita itu nyaris terlanggar pasu bunga yang terletak di tepi pintu rumahnya. Nafasnya termengah. Apabila dia mula bercakap suaranya putus. Menurut Mak Limah, suaminya yang sering sakit itu sudah tidak sedarkan dirinya.
(i) berlari -> berlari-lari
(iii) nyaris -> nyaris-nyaris
(iv) termengah -> termengah-mengah
(vi) sakit -> sakit-sakit
Latihan 6
Isi tempat kosong di bawah ini dengan kata ganda yang sesuai. Anda boleh memberikan imbuhan sekiranya perlu.
Anak-anak yang sedang (mandi) ……… di sungai itu lari (lintang)……… apabila mendengar bunyi ngauman itu. Mereka bukannya tidak tahu siapa yang menghuni belantara di kawasan (bukit)……… itu. Malah Samad yang (gemuk)……… itupun mampu mengheret tubuhnya pantas meninggalkan tempat itu. Cuma Ramli sahaja yang masih (cari)……… cermin matanya. Keadaan yang begitu ceria bertukar menjadi (huru)……… dalam sekelip mata.
Jawaban
(i) mandi -> bermandi-manda
(iii) bukit -> nukit-bukau
(iv) gemuk -> gemuk-gedempol
(v) cari -> tercari-cari
(vi) huru -> huru-hara
Latihan 7
Petikan di bawah ini mempunyai beberapa kata ganda tanpa imbuhan. Catatkan kata-kata tersebut dan berikan imbuhan yang tepat.
Selama ini mereka hidup kasih-kasih antara satu sama lain. Sifat bantu-bantu dalam kalangan mereka sering dicemburui penduduk desa lain. Mereka juga tidak pernah menipu atau mencuri. Mereka sedar bahawa pandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah juga. Hidup mereka berkisar di sekitar bendang dan dusun mereka. Boleh-bolehnya mereka cuba berdikari dalam meneruskan kehidupan tanpa menyusahkan sesiapa. Mereka juga tidak ada-ada cerita tentang orang lain. Pendek kata, mereka berpegang pada pepata, “berbuat baik pada-pada, buat jahat jangan sekali-kali.”
(i) kasih-kasih -> kasih -mengasihi
(iv) boleh-bolehnya -> seboleh-bolehnya
(v) ada-ada -> mengada-adakan
(vi) pada-pada -> berpada-pada
Latihan 8
(i) Bandar yang mempunyai banyak bangunan sejarah itu sering dikunjungi pelancong.
(ii) Pelajar yang tidak minat membaca pasti akan tertinggal dalam banyak lapangan.
(iii) Hal yang diberitahu oleh bapa itu bukanlah sebuah perkara yang mengejutkan saya.
8 January 2010
7 January 2010
Sajak "KIAN KITA LUPA" Antologi Kasut Kelopak Jantung

Kian kita lupa
pada usul jerih bangsa
bila mewah harta di birai mata
Kian kita lupa
pada derita moyang dahulu kala
bila asyik riak dan berbangga
Kian kita lupa
pada azab dan seksa di sana
bila Tuhan melimpahkan kurnia
bila terlewat masa
untuk menyesali segala
terlanjur laku dan bicara
bahagia bertukar derita
gembira menjadi duka.
ZULFAZLAN JUMRAH
PBMP, UPM SERDANG
Hentian Puduraya,Kuala Lumpur.
Maksud
Rangkap 1:
Manusia semakin melupakan asal usulnya dan kesusahan bangsanya sendiri apabila hidup dalam kemewahan.
Rangkap 2:
Manusia semakin lupa akan menderitaan dan kesusahan generasi terdahulu apabila perasaan sombong dan bangga memenuhi dada pada zaman moden ini.
Rangkap 3:
Manusia sentiasa lupa akan keseksaan hukuman yang bakal diterima di negara apabila lalai menyalahgunakan pemberian Tuhan dalam alam fana ini.
Rangkap 4:
Manusia hanya akan beringat-ingat apabila sudah menyesal atau sudah terlanjur kata mahupun keterlaluan dari segi sikap. Pada waktu itu, kegembiraan sudah menjadi kesedihan dan kebahagiaan sudah menjadi penderitaan.
Tema
Sikap lupa diri dalam kalangan manusia pada waktu senang sehingga makan diri pada waktu terlewat nanti.
Persoalan
1. Kekayaan yang mengabui mata manusia
2. Kebanggaan diri sehingga melupakan jasa generasi terdahulu
3. Nikmat hidup dilalui sehingga melupakan keseksaan hukuman di neraka
4. Penyesalan yang terlewat
5. Kekesalan hidup akibat perbuatan diri
6. Kesalahan tutur kata da sikap yang menyusahkan diri
Gaya Bahasa
Bukti: Kian kita lupa sepatutnya ditulis “Kita kian lupa”
Bukti: kita hanya tak lupa
Bukti: Kian kita lupa (diulang pada rangkap 1 hingga rangkap 3)
4. Paradoks (penggunaan unsur positif dan negatif dalam satu baris puisi)
Bukti: bahagia bertukar derita
gembira menjadi duka.
* bahagia dan gembira ialah unsur positif
*derita dan duka ialah unsur negatif
5. Simbol (unsur perlambangan)
Bukti: pada azab dan seksa di sana
*di sana bermaksud di neraka atau alam selepas kematian
6. Penggunaan bahasa Arab
Bukti: Azab, kurnia
7. Asonansi ( pengulangan huruf vokal)
Bukti: bila Tuhan melimpahkan kurnia
*dalam baris sajak di atas, vokal “a” diulang sebanyak 5 kali
8. Aliterasi
Bukti: pada derita moyang dahulu kala
*dalam baris sajak di atas, konsonan “d” diulang sebanyak 3 kali
Nilai Murni
1. Mengenang jasa
Bukti: Manusia semakin lupa bangsa sendiri apabila dirinya kaya harta benda
2. Menghargai budi
Bukti: Manusia diminta menghargai budi generasi terdahulu daripada hanya berperasaan bangga diri
3. Patuh akan ajaran agama
Bukti: Manusia diingatkan supaya menjada kelakuan diri daripada terlanjur dan menyesal.
4. Hemah tinggi
Bukti: Pengarang meminta manusia menjada maruah diri supaya tidak menjadi lupa daratan.
5. Kesederhanaan
Bukti: Pengarang menasihati manusia supaya hidup dalam kesederhanaan walaupun kaya kerana merendah diri adalah lebih baik daripada bangga diri.
6. Keinsafan
Bukti: Penyajak meminta manusia insaf akan kesalahan sebelum terlewat supaya tidak mengalami kesediha dan penderitaan.
1. Kita mestilah mengingati kaum keluarga dan bangsa serta asal usul.
2. Kita haruslah mengenang jasa generasi terdahulu kerana tanpa mereka siapalah kita.
3. Kita wajarlah mengingati setiap ajaran agama supaya tidak merasai bahang api neraka.
4. Kita patutlah menjaga tingkah laku kita supaya maruah diri terpelihara.
5. Kita mestilah insaf akan kesalahan sebelum terlambat.
6. Janganlah kita bangga akan kemewahan diri sehingga bersikap lupa diri.
7. Janganlah kita menyalahgunakan nikmat yang diberikan-Nya.
8. Janganlah kita lupa bahawa masa yang berlalu tidak akan kembali lagi.
4 January 2010
Hari Pertama Aku di Sekolah pada 4 Januari 2010

3 January 2010
2 January 2010
Latihan mengenal pasti kesalahan dalam ayat
Dalam setiap ayat di bawah ada satu kesalahan, kenal pasti kesalahan tersebut dengan menggariskannya lalu menulis cadangan jawaban yang sesuai untuk menggantikannya.
- Ada-ada saja yang tak kena kepada hati Puan Lina.
- Guru sekolah kami rajin mengajar tetapi semua pelajar-pelajar di dalam kelas kami tidak.
- Kursus yang dijalankan secara insentif itu mendapat sokongan daripada semua pihak.
- Guru itu sudah memecat jawatannya minggu lepas.
- Sebagai akibat penurunan mata wang Yen Jepun, pendudukan ekonomi di beberapa negara lain turut terjejas.
- Encik Looi tidak dapat menghadiri ke majlis itu kerana isterinya sakit.
- Encik Azli dirawat di hospital kerana diserang kesakitan jantung.
- Para pelajar itu gembira kerana berpeluang menemui dengan Perdana Menteri.
- Walaupun Maznah kurang upaya, saya terpikat dengan budi bahasanya yang baik.
- Sesetengah ibu bapa terlalu termanjakan anak-anak mereka.
- Semua pihak harus serious menangani kegiatan jenayah di sekolah.
- Puan Chia gayat apabila diberitahu bahawa anaknya kemalangan.
- Pemandu itu ditahan polis kerana memandu secara merbahaya.
- Petani itu mendirikan gerai di tepi jalan untuk menjual hasil pertaniannya.
- Hamizah mengundang banyak kawan-kawannya ke majlis kesyukuran itu.
- Kelab Kembara menganjuri perkhemahan di Air Terjun Lata.
- Ibu dan ayah sayalah yang dorong saya hingga mencapai kejayaan ini.
- Para hadirin bertepok tangan setelah beliau selesai berucap.
- Puan Doshan tidak pernah menyebelahi sesiapa pun dalam pertelingkahan kedua-dua orang anaknya itu.
- Kamariah menangis tersedak-sedak apabila menerima berita kematian itu.
Jawaban untuk soalan-soalan di atas akan saya kemukakan esok
CIKGU TAN
1 January 2010
31 December 2009
TAKWIM BAHARU, EMOSI BAHARU, VISI BAHARU DAN MISI BAHARU

Cuti sekolah sesi 2009 sudah hampir melabuhkan tirainya dalam beberapa hari lagi. Saya berharap para pelajar akan menyuntik semangat baharu demi menghadapi alam persekolahan yang bermula pada 4 Januari 2010. Semoga tahun 2010 bakal menjanjikan perjuangan yang lebih bermakna dan persaingan pendidikan yang lebih sihat antara pelajar dan mahasiswa.
Selamat Tahun Baharu 2010!
CIKGU TAN
17 December 2009
KEPUTUSAN PMR 2009 - 24 Disember 2009

18 November 2009
7. Rasuah / antirasuah
8. Permainan Tradisional / warisan budaya
21. Semangat patriotik
22. Bahan Sastera (KOMSAS)
23. Ulasan novel/cerpen / filem