Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

15 January 2019

ULANG KAJI TATABAHASA SPM 2019


Dalam setiap ayat di bawah, terdapat dua kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan atau kesalahan penggunaan kata atau istilah atau bahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.

1.             Mawi selalu menasihatkan kawan-kawannya agar tabah dalam menghadapi cabaran hidup tetapi ketika musibah menimpa dirinya, dia tidak dapat menanggongnya.

2.             Kebanyakan pelancung lebih gemar berkunjung ke pulau-pulau yang cantik di pesisiran pantai Malaysia.

3.             Kerajaan menggalakkan orang ramai menyertai program kemasyarakatan supaya hubungan antara kaum dapat dipereratkan.

4.             Orang awam tidak dibenarkan masuk ke pusat pembinaan projek itu di atas sebab-sebab keselamatan

5.             Kejadian gempa bumi yang meranapkan baki sejarah di kota itu telah menggegarkan masyarakat dunia.

6.             Semua peserta-peserta telah menghadiri kursus peningkatan prestasi di pusat peranginan itu yang dikendalikan oleh pemidato yang tersohor.

7.             Malaysia mampu memajukan bidang eko-pelancongan kerana mengayakan sumber alam semula jadinya.

8.             Guru bimbingan itu telah memberikan keterangan yang jelas tentang profesyen sebagai pakar bedah.

9.             Persatuan belia yang baru ditubuhkan itu mengenengahkan moto yang berteraskan perpaduan belia semalaysia.

10.         Saya mengucapkan berbanyak terima kasih atas kesudian tuan mengisytiharkan kempen Cintai Sungai Kita peringkat daerah ini.

11.         ”Wahai generasi muda, berbaktilah kepada negara yang tercinta ini,” wasiat pemimpin itu ketika berucap dalam perhimpunan belia.

12.         Kelawar-kelawar yang bergayutan di dinding Gua Niah menarik perhatian pelancong.

13.         Wakil Rakyat di kawasan pedalaman itu telah mensyorkan pembinaan sebuah stesen jana kuasa kecil di situ.

14.         Penggunaan e-mail memberikan kemudahan untuk seseorang menyampai mesej dalam beberapa saat sahaja.
15.         Kempen anti-dadah peringkat kebangsaan yang dilancar oleh kerajaan mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat.

16.         Siswazah yang memiliki kemahiran tertentu selain daripada kelulusan akademik mempunyai peluang yang lebih baik dalam perlawanan untuk mendapatkan pekerjaan.

17.         Stesen minyak-stesen minyak di bandar-bandar utama negara kita mengamalkan konsep layan sendiri.

18.         Pembabitan golongan wanita di dalam pelbagai bidang kerjaya telah menambahkan martabat mereka.

19.         Gerakan Cintailah Bahasa Kita telah dilancarkan untuk mendokong usaha kemasyarakatan bahasa Melayu.

20.         Setiap pusat melupuskan sampah hendaklah sentiasa di pantau supaya mesra alam dan tidak memudaratkan penduduk  di sekitarnya.

21.         Pengurusan syarikat itu mensasarkan peningkatan jualan prodaknya sebanyak tujuh puluh peratus dalam jangka masa setahun.

22.         Atur susun perabot di dalam bilik pameran itu dilakukan oleh sebahagian dari pekerja syarikat tersebut.

23.         Keseluruhan penduduk-penduduk kampung itu akan bergotong-royong apabila tiba musim membajak padi.

24.         Selepas pilihan raya umum, biasanya terdapat setengah pihak yang membuat spekulasi tentang pindaan kabinet yang akan dibuat oleh Perdana Menteri.

25.         Hasrat Amin supaya menyertai ekspedisi mendaki Gunung Kinabalu terpaksa dimansuhkan kerana belum mendapat keizinan daripada kedua-dua ibu bapanya.

26.         Wang gaji yang diperoleh oleh saya setiap bulan dibelanjakan secara berhemah dan bakinya disimpan di dalam bank.

27.         Jabatan Mateorologi menganggarkan bahawa cuaca di pantai timur Semenanjung Malaysia mendung, manakala di lain-lain kawasan cuacanya cerah.

28.          Aktiviti itu diadakan dengan matalamat untuk meningkatkan keterampilan pelajar dalam bidang urusan persatuan.

29.         Penegasan pihak berkuasa untuk menguatkuasakan undang-undang terhadap penunggang motorsikal yang tidak memakai topi keledar mendapat sokongan daripada orang ramai.

30.         Syarikat itu membayar bonos kepada kakitangannya pada setiap tahun untuk memberikan galakkan agar mereka bekerja dengan bersungguh-sungguh.

31.         Ahmad sedar tanggungjawab untuk membantu keluarga mengasuh datuknya yang telah tua dan uzur itu.

32.         Hutan pokok-pokok bakau di tepi pantai menjadi perisai hakisan ombak yang meruntuhkan pantai.

33.         Perlawanan bola sepak di antara pasukan Rumah Hijau dengan Rumah Kuning digantungkan kerana hujan turun dengan lebat.

34.         Pihak pos Malaysia menjual stem kenang-kenangan sempena Hari Kebangsaan selepas melancarkan sehingga stok habis di seluruh negara.

35.         Sikap penduduk di rumah pangsa itu yang dibuangkan sampah ke dalam mangkuk tandas menyebabkan pembentong selalu tersumbat.

36.         Penunggang dan pembonceng motorsikal diwajibkan memakai topi keledar untuk mengurangkan risiko mati sekiranya terlibat dalam kemalangan.

37.         Emak menyalai ikan dengan menggunakan minyak kelapa sawit bertapis yang penjual dakwa tidak mengandungi kolesterol.

38.         Kumpulan bola sepak negara kita tidak gentar untuk berhadapan dengan pasukan mana sekalipun dalam kejohanan di peringkat antarabangsa.

39.         Pengorbanan pelopor kemerdekaan amat besar sekali kerana sanggup berkorban nyawa demi untuk kebebasan negara daripada cengkaman penjajah.

40.         Satu majlis meraikan para atlit yang harumkan nama negara dalam kejohanan sukan antarabangsa telah diadakan di ibu negara.

41.         Semua persatuan diarahkan supaya mengadakan mesyuarat agong dan membuat pilihan ahli jawatankuasa baru sebelum akhir bulan Mei.

42.         Fail individu yang tersimpan di bilik kaunselor akan kami rojok apabila dimintakan untuk membuat laporan tentang kemajuan pelajar berkenaan.

43.         Pengetahuan terhadap pemakanan wajar dimiliki oleh kaum wanita yang menentukan menu makanan harian untuk anak-anak mereka.

44.         Anugerah yang dikirimkan oleh kami kepada bekas pendidik kami sempena Hari Guru telah selamat diterima.

45.         Kesesakan lalu lintas berlaku di bandar pusat apabila berlaku kemalangan yang menyekat kecekapan pergerakan kenderaan di jalan raya.

46.         Adik saya sering memainkan bowling dengan kawan-kawannya pada setiap hari minggu dan cuti umum.

47.         Cikgu saya akan menghadiahi senaskhah buku kepada pelajar yang mendapat marka yang tertinggi.

48.         Perlawanan bola sepak yang sedang berlansung dengan hebat itu akan ditamat oleh pengadil pada bila-bila masa sahaja.

49.         Kerani itu hendak membeli alatulis yang dijual di warung buku yang terletak berdekatan dengan pejabatnya.

50.         Orang yang dijangka sebagai perompak itu telah ditangkap oleh polis berhubung kes rompakan di kedai emas semalam.

51.         Pelari cepat negara gagal membawa cabaran Malaysia diperingkat antarabangsa sejak era M. Jegathesan dan Rabuan Pit.

52.         Hasil kajian gulungan profesional dalam bidang perubatan, lahirlah kaedah baru untuk perawat penyakit itu.

53.         Kemajuan teknoloji komunikasi  dan maklumat terkini telah berjaya meneroka pemikiran kita agar celik dengan berbagai jenis ilmu.

54.         Hal ini penting khususnya bagi golongan intelik kerana keupayaan penguasaan pelbagai bahasa membolehkan golongan ini memperolehi ilmu pengetahuan.

55.         Para penonton saling tolak-menolak di antara satu sama lain ketika hendak menyusup ke dalam dewan.

56.         Kerja-kerja membaikpulih bangunan besejarah itu dijangka mengambil belanja yang besar.

57.         Pada ketika yang sama juga, beberapa kawasan bersejarah sejak zaman pra-sejarah dahulu telah musnah.

58.         Pameran sans dan teknologi itu sungguh menarek perhatian para kunjungan.

59.         Semasa Majlis Hari Ibu berlangsong, adik Shafiq menghadiahi sejambak bunga kepada ibunya.

60.         Satu selidikan akan dijalankan untuk mengetahui punca kepupusan beberapa spisis burung di negara ini.

61.         Pengalaman pahitgetir semasa darurat masih segar dalam khayalan Pak Dollah

62.         Peserta bengkel Bahasa Melayu berbalas-balas pandangan bagi menyiapkan tugas untuk dibentang di akhir kursus.

63.         Tunku Abdul Rahman merupakan cendekiawan yang telah berjaya menuntut kemerdekaan negara kita dari British.

64.         Perkembangan teknologi komunikasi dan maklumat yang serba canggeh pada masa ini mwmpu membawakan kita meneroka pelbagai jenis ilmu dengan berkesan.

65.         Pihak kerajaan pula telah menyasarkan kus berjuta-juta ringgit untuk memaju kawasan tersebut.

66.         Demikianlah berapa pandangan yang telah disampaikan oleh mereka dalam foram semalam.

67.         Sebelum adat istiadat penganugerahan pingat bermula baginda  bersemayam di atas mahligai sempena hari keputeraan baginda yang ke65 tahun.

68.         Kaki tangan awam diingatkan supaya mereka sentiasa mendahului kebajika rakyat dalam memberikan perkhidmatan.

69.         Surat kenyataan daripada kementerian pelajaran malaysia tentang peraturan pakaian telah dihantar kepada pihak sekolah.

70.         Bagi membulehkan Malaysia dibangunkan dengan pesat dan berdaya saing di peringkat antarabangsa, penguasaan beberapa bahasa utama dunia merupakan satu keperluan.

71.         Aliran dan isu keanika bahasaan yang menguasai dunia pada hari ini telah meletakan keutamaan kepada penguasaan pelbagai bahasa, khususnya bahasa Eropah.

72.         Pihak kerajaan atau suwasta telah menyediakan berbagai-bagai kemudahan awam, misalnya tndas awam, telefon awam, balai raya dan lain-lain untuk memudahkan orang ramai.

73.         Dia mengucapkan syukur  dengan Tuhan kerana telah mengurniainya tubuh badan sihat dan rezeki yang melimpah.

74.         Latihan itu diadakan demi untuk mengeratkan hubungan antara kaum di Malaysia.

75.         Oleh kerana sudah lama berjalan, peristiwa itu sudah luput daripada ingatan penduduk kampung.

76.         Sejak akhir-akhir ini media masa kita sering membuatkan liputan tentang keselamatan sekolah yang agak longgar.

77.         Perubahan suasana sekolah pada masa ini telah menyebabkan kaedah, stratigi dan model program yang dapat meningkat keselamatan murid serta guru perlu disesuaikan dengan keadaan semasa.

78.         Anggota masyarakat hendaklah menunjukkan keperihatinan menghadapi moral agar anak-anak menjadi orang yang berguna.

79.         Hari Kebangsaan memperingatkan tentang erti kebebasan yang lebih luas kepada kita semua.

80.         Abad ke20 menyaksikan letusan pelbagai idea dan percubaan yang amat membanggakan.

81.         Penghasilan Menara Berkembar Petronas yang menggunakan teknologi seni bina termoden telah meletakkan Malaysia pada peta dunia.

82.         Dalam tempuh beliau memegang jawatan tersebut, kedua-dua akhbar tulisan jawi itu diberi nafas baru.

83.         Sila layari Intenet dan senaraikanlah sekurang-kurangnya 10 destinasi perlancongan yang terkenal di negara ini.

84.         Kini, aktiviti sukan lasak seperti kembara mendaki gunong dan lumba basikal bukit dapat tarikan minat orang ramai, terutama golongan remaja di negara ini.

85.         Kemudahan canggih berdasarkan teknologi yang terdapat di KLIA dapat dibanggakan oleh kita.

86.         Kerana kekurangan masa, mereka tidak sempat membincangkan lain-lain perkara dalam mesyuarat pada hari ini.

87.         Para-para ilmuan itu sedang bersidang di dalam dewan seminar itu.

88.         Perdana menteri mengucapkan terima kasih kepada orang ramai yang sanggup meluangkan masa untuk sertai pertubuhan sukarela.

89.         Di samping menyediakan bantuan di peringkat antara bangsa, persatuan sukarela ini tidak membelakangi masyarakat menempat.

90.         Tugas para juru terbang bermula-selewat-lewatnya satu jam sebelum terbang.

91.         Kelima penari Kumpulan Seri Kebudayaan Negeri Terengganu itu berwajah putih.

92.         Bersihkan akan kami kawasan belukar di belakang  dewan itu melalui bergotong-royong.

93.         Barang-barang yang menjadi bahan simpanan pihak pendakwa ada di pihak pembela  kes tersebut.

94.         Negara kita telah mendahulu kebanyakkan negara membangun lain dalam bidang teknologi pertanian.

95.         Syarikat itu telah mengondol dua hadiah dalam bertanding reka cipta produk baru pada tahun ini.

96.         Sektor pelancongan dibahagi kepada  dua ketegori utama iaitu pasaran domestik dan pasaran antarabangsa.

97.         Semenjak keluarganya berpindah, tiada siapa pun yang mewarisi rumah tersebut sehingga kawasan sekitarnya ditumbuhi semak-samun.

98.         Dia berasa ganjil ketika berada dalam majlis yang penuh adat istiadat  yang orang kenamaan hadiri.

99.         Pembangunan kemudahan asas untuk kemudahan rakyat akan membantut jika kegiatan merosakannya masih berterusan.

100.      Pemain yang sangat lincah itu dikawal hebat oleh pihak lawan tiap kali dia menerima bola. 




29 comments:

bell said...
This comment has been removed by the author.
lydia said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hello cikgu, bolehkah saya ingin medapatkan jawapan untuk latihan ini?
E-Mel saya ialah julianlwz22@gmail.com. Terima kasih cikgu

Unknown said...

Mohon jasa baik cikgu untuk kongsikan jawapan kepada saya.
andakhamdan1@gmail.com

bam dum tus said...


cuma di sini agen jud! online dengan proses yang sangat cepat :)
ayo segera daftarkan diri anda di agen365 :)
WA : +85587781483

afif said...

hai cikgu, bolehkah saya ingin medapatkan jawapan untuk latihan ini?
E-Mel saya ialah afif150585@gmail.com. Terima kasih cikgu..semoga sentiasa sihat dan diberkati oleh Tuhan..

HasniMohamad said...


saya mohon gunakan latihan ini untuk murid ya.Boleh kongsikan jawapan?
queenhqsni@gmail.com

Unknown said...

Cikgu blh saya dapatkan jawapan untuk latihan ini e-mel saya azembeat@gmail.com

Cikgu Chua said...

Terima kasih Cikgu Tan. Saya mohon skema utk latihan anak lelaki saya.

chuahcpk@yahoo.com

Unknown said...

mohon jawapan untuk latihan tatabahasa. Emel saya nikaslinda_tc@edidik.edu.my

Unknown said...

MOHON SHARE JAWAPAN CIKGU ... SANGAT MEMBANTU
TELE KE NO SAYA 019 9315229 TKDK

Unknown said...

Salam cikgu,bolehkah cikgu hantar jawapan untuk saya..terima kasih..ini email saya-andrewfoyfoyandrew@gmail.com

Unknown said...

Jawapannye cikgu tan

avinaash said...

Salam cikgu,bolehkah cikgu hantar jawapan untuk saya..terima kasih..ini email saya- naash02@gmail.com

Hannah said...

Halo cikgu, nak minta jawapan. ini e-mel sy, hannahtelen123@gmail.com

Unknown said...

cikgu bolehkan saya dapatkan jawapan tentang latihan ini?ini e-mel sy:wanting.ma@yahoo.com

Sekian terima kasih.

Anonymous said...

cikgu, boleh emelkan jawapan latihan ini?
misshiew@hotmail.my
terima kasih

nelson said...

Salam cikgu Tan, bolehkah saya minta jawapan latihan ini bagi pelajar saya? emel saya ialah sims2hii@hotmail.com. Sekian, terima kasih

leeya said...

hi cikgu, boleh saya gunakan latihan ini untuk pelajar saya? saya juga amat berbesar hati sekiranya cikgu sudi berkongsi jawapan kepada soalan2 ini. email saya aleealowW@gmail.com. terima kasih cikgu.

Unknown said...

jawapan cikgu tan

Anonymous said...

Terima kasih atas perkongsian, Cikgu Tan. Sangat bermanfaat. Mohon diberi kebenaran untuk saya kongsikan dengan anak-anak murid saya.

Unknown said...

Cikgu boleh emel jawapan tracytst25@gmail.com. Terima kasih cikgu.

Walking said...

jawapan

Walking said...

boleh sent jawapan saya thank

Unknown said...

Boleh hantarkan jawapan ? , Mohon jasa baik cikgu , terima kasih
radhnaafifah@gmail.com

Unknown said...

email jawaban kepada saya Cikgu Tan..asrimeran@yahoo.com

CIKGU SUZIE said...
This comment has been removed by the author.
Xin Ting said...

Salam cikgu,bolehkah cikgu hantar jawapan untuk saya..terima kasih..ini email saya- blueylan0787@gmail.com

Anonymous said...

kd 12
palm angels hoodie
supreme clothing
ggdb
alexander mcqueen shoes
kd shoes
yeezy supply
bapesta shoes
palm angels outlet
supreme outlet