Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

24 January 2018

UJIAN KESALAHAN EJAAN ARAS TINGGI 1

UJIAN KESALAHAN EJAAN ARAS TINGGI 1
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan. Kenal pasti kesalahan tersebut dan tulis ejaan yang betul pada ruang jawapan yang disediakan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
1. Ahli jawatankuasa pentadbiran pelabuhan akan menyediakan insentif kepada kuarter-master yang akan mengemudi kapal dan memastikan kerja-kerja rutin kapal di pelabuhan dilaksanakan.
2. Ibu membeli dua biji nanas sarawak daripada penjaja buah-buahan yang baik hati lalu menyedekahkannya kepada segala fakir dan miskin.
3. Ayah menghantar adik-adik saya ke maderasyah untuk menyaksikan acara tilawah al-Quran oleh anak-anak muda di astaka.
4. Ibu bapa saya akan melancong ke Ferancis pada hujung tahun ini dengan ipar-duai mereka untuk melihat kemegahan Menara Eiffel.
5. Guru sains itu menerangkan bahawa internet membolehkan pengguna komputer di seluruh dunia berhubung antara satu sama lain dan mencapai maklumat pangkalan data dari seluruh dunia.
6. Wusyu ialah seni pertahanan diri orang Cina yang kurang masyhur pada zaman dahulu kala berbanding dengan kungfu yang mengandungi unsur judo dan karate.
7. Masalah kemurungan dikenal pasti sebagai perasaan sedih, masygul, dan pilu yang dialami oleh seseorang daripada tekanan dan kenangan pahit.
8. Mak cik saya berduka cita apabila memikirkan ikan kering yang dijemurnya masih lembap kerana musim tengkujuh belum berlalu.
9. Ibu saya terlalu percaya akan ejen yang mempromosikan barangan dapur itu kerana dia yakin bahawa agensi besar itu tidak akan menipu pelangannya.
10. Ayah menasihati ibu agar berjimat-cermat dalam perbelanjaannya kerana Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini mungkin disambut secara sederhana lantaran kemelesetan ekonomi.
11. Seseorang guru haruslah gigih menimba ilmu agar dapat mengekalkan proffessionalisme mereka sebagai pendidik demi menghadapi cabaran pada alaf baharu.
12. Sanak-saudara saya akan berkunjung ke rumah saya pada bulan Mac ini untuk menyaksikan pertunangan kakak dengan seorang lelaki Melayu yang memiliki stail keinggerisan.
13. Semangat antipenjajah masih dapat dirasai oleh rakyat tempatan selepas penjajahan koloniel kerana mereka bukan sahaja menyaksikan pertumpahan darah, tetapi juga kematian ahli keluarga.
14. Kuih baulu, nasi impit dan serondeng ialah makanan wajib keluarga kami sewaktu menyambut Hari Raya Puasa di kampung.
15. Kakak membeli sebungkus kueytiao goreng dan lima bungkus mi goreng mamak dari gerai yang terletak di hujung jalan besar itu.
16. Diktator yang gila akan kuasa muthlak itu mengehendaki semua orang menghormatinya dan menumpahkan taat setia kepadanya.
17. Wanita dari India itu berjaja tanpa lesen dengan menjual wade, tosei, donat, karipap, dan kuih kaswi yang manis dan sedap.
18. Rasberi, bilberi, ceri, strawberi ialah buah-buahan import yang semakin hari semakin popular dalam kalangan penduduk Malaysia.
19. Pakar perubatan di hospital swasta itu sedang mengX-ray pesakit kanak-kanak yang disyaki berpenyakit leukemia.
20. Kegiatan gengsterisme dan vandalisme acapkali dilaporkan oleh media cetak dan media elektronik kerana kerajaan mahu rakyat bekerjasama membanterasnya.
KONGSIKAN!
MANFAATKAN!
SEBARKAN!

6 comments:

i'm iJa said...

SELAMAT PETANG CIKGU.
BOLEHKAH SAYA MEMINTA JAWAPAN BAHAGIAN INI?
E-MEL SAYA : merkhadijahjul@gmail.com

Unknown said...

SELAMAT PETANG CIKGU.
BOLEHKAH SAYA MEMINTA JAWAPAN BAHAGIAN INI?
E-MEL SAYA : hafizaepi@gmail.com
terima kasih

Anonymous said...

Saya perlukan jawapan Cikgu e-mel saya rajareena_7801@yahoo.com.my

lydia said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

cikgu email kan saya jawapan ni ayikazf@gmail.com

Unknown said...

Cikgu email kt saya jawapan ni
Ainasyalia12@gmail.com