Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

4 August 2017

Kepentingan penggunaan Persekitaran Pembelajaran Virtual (VLE) di Malaysia



Pendahulauan
Persekitaran Pembelajaran virtual (VLE)
-konsep pembelajaran abad ke-21
-memanfaatkan kemudahan Internet
-zaman siber yang moden dan berteknologi tinggi.
-murid mula menggunakan FROG VLE di sekolah
--nama pengguna,kata laluan
- banyak faedah yang dapat kita kenal pasti kerana tak kenal maka tak cinta
Isi 1
FROG VLE
 -menambah ilmu pengetahuan
 - bidang komunikasi dan teknologi maklumat.
- contohnya, kemudahan melayari Internet
- mencari pelbagai informasi,nota, maklumat yang diperlukan
- tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung.

Isi 2
-dapat berkomunikasi dengan guru dan rakan.
-mempunyai platform pembelajaran yang terkini.
-dapat belajar luar waktu persekolahan.
-tidak berasa bosan kerana pengalaman yang berbeza kerana masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
-menaikkan semangat murid untuk menggunakan VLE dalam pembelajaran.

Isi 3
VLE
- memudahkan pembelajaran di dalam kelas.  
- nota dikongsi dalam sistem data kerana konsep berat sama dijunjung, ringan sama dijinjing diamalkan
- dapat meringankan beban bagi pelajar.
- dapat menghantar tugasan kepada guru melalui Internet.
- konsep pembelajaran alaf baharu yang unik dan mengujakan.

Penutup
Semua murid
-perlu memanfaatkan VLE dalam pelajaran.
-dapat bersaing dalam dunia yang bergerak pantas dan dapat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan murid dari luar negara
-tidak ketinggalan dalam arus pemodenan pentas pendidikan.
- tugasan guru juga dipermudah kerana ibu bapa dapat berkomunikasi dengan guru.

KARANGAN:
FROG VLE atau Persekitaran Pembelajaran Virtual ialah konsep pembelajaran abad ke-21 yang semakin popular dalam kalangan murid sekolah. Teknologi ini memanfaatkan kemudahan Internet seiring dengan kemajuan bangsa dan kemodenan negara. Maklumlah, kita sudah mendayung sampan pendidikan negara merentas zaman siber yang moden dan berteknologi tinggi. Oleh sebab itu, murid pada zaman globalisasi ini mula menggunakan FROG,VLE di sekolah dengan diberikan nama pengguna dan kata laluan. Oleh sebab jauhari jua yang mengenal manikam, kita perlu menggunakan FROG VLE untuk mengenali dan menghayati kebaikannya. Realitinya, banyak faedah yang dapat kita kenal pasti apabila menggunakan FROG VLE kerana tak kenal maka tak cinta.


Faedah utama penggunaan FROG VLE adalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan dalam kalangan murid. Hal ini dikatakan demikian kerana bidang komunikasi dan teknologi maklumat merupakan bidang penting pada alaf baharu. Sebagai contohnya, murid-murid dapat didedahkan kepada kemudahan melayari Internet untuk mencari pelbagai informasi seperti nota dan maklumat yang diperlukan dalam pembelajaran dan pemudahcaraan PdPc. Usaha ini adalah penting agar golongan muda tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung.


Di samping itu, murid-murid juga dapat berkomunikasi dengan guru dan rakan secara maya. Mereka juga mempunyai platform pembelajaran yang terkini selain di dalam kelas. Hal ini dikatakan demikian kerana mereka dapat belajar luar waktu persekolahan sama ada di rumah atau di pusat sumber sekolah yang menawarkan perkhidmatan Internet. Dengan gaya pembelajaran yang baharu ini, golongan muda pasti tidak berasa bosan kerana pengalaman yang berbeza dapat dialami oleh mereka. Saya yakin bahawa mereka dapat masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak sewaktu belajar. Trend pembelajaran moden ini dapat menaikkan semangat murid untuk menggunakan VLE dalam pembelajaran.


Selain itu, perisian FROG VLE juga memudahkan pembelajaran di dalam kelas. Perkara ini ada kebenarannya kerana nota dikongsi dalam sistem data. Murid-murid dan guru dapat mengamalkan konsep berat sama dijunjung, ringan sama dijinjing dalam perkongsian maklumat dan nota. Usaha ini diyakini dapat meringankan beban bagi pelajar yang amat memerlukan nota untuk membuat ulang kaji di rumah. Pada masa yang sama, mereka juga dapat menghantar tugasan kepada guru melalui Internet demi merealisasikan konsep mesra alam dan konsep tanpa kertas demi bumi yang lebih hijau. Impaknya, saya yakin bahawa pengaplikasian FROG VLE merupakan konsep pembelajaran alaf baharu yang unik dan mengujakan.


Kesimpulannya, semua murid perlu memanfaatkan FROG VLE dalam pelajaran mereka. Langkah yang pragmatik ini dapat memastikan mereka mampu bersaing dalam dunia yang bergerak pantas agar dapat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan murid dari seluruh dunia. Dengan penggunaan aplikasi pembelajaran maya ini, murid-murid juga tidak ketinggalan dalam arus pemodenan pentas pendidikan negara. Pada masa yang sama, tugasan guru juga dipermudah kerana ibu bapa dapat berkomunikasi dengan guru di mana-mana sahaja demi langkah melahirkan pemimpin masa depan yang berilmu, bermaklumat dan berdaya maju.

No comments: