Selamat Melayari Blog Saya!

My photo
Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN

30 August 2008

Kesal - Sesal - Istirehat - Istirahat

Pelajar sering kali menyalah guna perkataan "kesal" dan "sesal" Selepas membaca penerangan di bawah, saya berharap anda jangan salah guna kedua-dua perkataan itu lagi.
Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat, perkataan "sesal" mempunyai banyak makna, antaranya:

1. sesal
perasaan tidak senang kerana telah melakukan sesuatu yg tidak baik (dosa dan lain-lain), keinsafan telah bersalah: apabila ia melihat perbuatannya yang kasar itu, ia berasa ~; ~ dahulu pendapatan, ~ kemudian tiada berguna (peribahasa) sebelum mengerjakan atau melakukan sesuatu hendaklah difikirkan habis-habis;

2. sesal
bersesal = ~ hati = menyesal;

3. sesal
bersesalan, bersesal-sesalan salah-menyalahkan; ~ bagai Batak lari (peribahasa) tuduh-menuduh sesama sendiri;

4. sesal
menyesal
1. berasa tidak senang kerana telah melakukan sesuatu kesalahan (kejahatan dan lain-lain), insaf telah bersalah: kalau rugi jangan ~ nanti;
2. berasa kecewa (akan), berasa tidak senang (akan): ia tidak ~ atas perbuatannya;

5. sesal
menyesali
1. berasa sesal terhadap: tidak baik ibu berkata demikian sebagai ~ untung;
2. berasa tidak senang kepada, mempersalahkan: dia ~ jawatankuasa pengelola yang seakan-akan tidak tahu menjalankan tugasnya;

6. sesal
sesal-menyesali bersesalan;

7. sesal
menyesalkan 1. berasa sesal atau kecewa terhadap sesuatu, menyesali, menyalahkan: siapa yang hendak disalahkan, siapa yg harus disesalkan, manusia juga yang mengajar manusia jadi begini; 2. menyebabkan jadi menyesal: perbuatan yg sangat ~ dirinya;

8. sesal
sesalan
1. perasaan sesal, (sesuatu) yang disesalkan: jikalau datang sesuatu hal di jalan, mati hidup tiadalah kami ketahui, jangan menjadi ~; air mukanya membayangkan rasa ~nya;
2. penentangan, celaan: keris inilah kelak akan menebus ~ patik hari ini;

9. sesal
kesesalan perihal sesal, kekesalan: untuk membuktikan ~ saya itu, saya sudi bekerjasama dengan pemerintah;

10. sesal
penyesalan perihal menyesal(i).
Di bawah ini pula makna bagi "kesal" mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat. Sila beri perhatian.

1. kesal
= ~ hati 1. berasa kecewa atau tidak senang hati (di atas sesuatu perkara, perbuatan, dll), berasa sebal, berasa jengkel: penduduk-penduduk di situ ~ kerana tidak ada hospital atau klinik di daerah itu; katanya ia tidak ~ tentang apa yg berlaku.

2. kesal
mengesali berasa kesal (tidak senang) akan: menteri itu ~ sikap setengah-setengah parti pembangkang dlm hal ini; beliau ~ pergaulan bebas pemuda-pemudi;

3. kesal
mengesalkan menyebabkan berasa kesal (kecewa, tidak senang hati), menimbulkan (membangkitkan) kesal: hal itu sangat ~ hati mereka berdua;

4. kesal
kesalan rasa kesal: raut mukanya yg berkerut-kerut itu menunjukkan ~nya di atas segala-gala yg telah berlaku;

5. kesal
kekesalan perihal (perasaan) kesal, kekecewaan, kesebalan, kejengkelan: mereka yg tidak berjaya kembali dgn penuh ~.
Perkataan "istirehat" sebenarnya TIDAK WUJUD dalam bahasa Melayu. Ejaan yang betul ialah "istirahat" yang bermakna:

1. istirahat
(bahasa Arab) = beristirahat berhenti drpd melakukan sesuatu utk menghilangkan penat lelah, berehat, mengaso: waktu ~ telah datang; dia akan ~ selama enam bulan;

2. istirahat
mengistirahatkan memberi (membiarkan) beristirahat; ~ diri melepaskan lelah;

3. istirahat
~ peristirahatan~ rumah (tempat dll) beristirahat, rumah rehat: akhirnya aku tiba di danau Balaton, tempat ~ yg indah; rehat.

28 August 2008

Penyalahgunaan internet dalam kalangan pelajar.

Semalam, saya sempat berbual-bual dengan beberapa orang pelajar. Daripada pengetahuan mereka, murid-murid sekarang mula terpengaruh oleh rakan sebaya dalam aktiviti menghina dan mencaci guru melalui laman web popular. Saya mengambil kesempatan tersebut dengan berbual-bual dengan pelajar yang saya sayangi itu. Katanya, guru itu "tidak layak" dan "tidak wajar dihormati kerana bodoh". Saya amat mengesali sikap pelajar yang berbuat demikian. Seterusnya, di dalam hati, saya berharap dia akan memikirkan perbuatannya dengan mendalam dan matang. Saya percaya, dengan keadaan fizikalnya yang matang dan sudah akil baligh, dia pasti dapat membuat keputusan yang baik untuk semua pihak. Walaupun saya bukan guru yang dihina olehnya, namun saya terasa sedih dan kesal atas perbuatannya. Walai murid, "kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam usah diduga". Jangan mengatakan bahawa guru itu tidak layak mengajar padahal anda belum sepandai guru tersebut. Saya berharap penyalahgunaan internet untuk tujuan mencaci, menghina, mahupun mencerca haruslah anda jauhi. Kita seharusnya berbangga dan berusaha menggunakan internet untuk tujuan belajar, bukannya untuk mengeksploitasi kebobrokan diri. "Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga". Ingatlah bahawa suatu hari nanti anda akan bekerja dan menghadapi masyarakat juga. Janganlah bersikap dendam antara manusia.
Anggerik Doritis putihnya suci,
Anggerik Aranda merah warnanya,
Janganlah guru dihina dan dicaci.
Perbuatan kamu membuka pekung di dada.

20 August 2008

Isi Penting Karangan Ramalan PMR dan SPM

Karangan yang ditulis oleh pelajar dinilai oleh pemeriksa melalui aspek pemilihan isi yang matang dan bahasa yang baik. Oleh itu, isi yang baik mestilah diiringi peribahasa yang sesuai untuk mengutuhkan penyampaian isi. Berikut merupakan contoh soalan karangan dan isi penting yang sesuai. Anda mestilah belajar membuat kerangka karangan berserta peribahasa yang sesuai. Bijak menulis, Banyak markah!

Kepentingan aktiviti kemasyarakatan
1. memupuk perpaduan bangsa
P – bersatu kita teguh, bercerai kita roboh

2. mengatasi masalah sosial sebelum terlambat
P – sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna

3. mengisi masa lapang dengan bijak
P – masa itu emas

4. berjasa kepada masyarakat dan negara
P – pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara

5. memupuk semangat kejiranan
P – jiran bersepakat membawa berkat

Kebaikan mengulang kaji
1. menghabiskan sukatan pelajaran sebelum peperiksaan
P – sediakan payung sebelum hujan
2. mengatasi masalahdalam pelajaran
P – sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan

3. mengisi masa lapang dengan bijak
P – masa itu emas

4. lebih yakin menjawab soalan peperiksaan
P – cemerlang, gemilang, dan terbilang

5. meningkatkan ilmu dan pengetahuan
P – kata Nabi Muhammad, tuntutlah ilmu sampai ke negara China.

Punca kenaikan harga barang
1. harga petrol meningkat dan membebankan pekilang
P – berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul

2. kemelesetan ekonomi
P – naik seperti semut, turun seperti ribut

3. permintaan melebihi stok
P – ingat sebelum kena, jimat sebelum habis

4. kelemahan kawalan harga barang
P – harapkan pagar, pagar makan padi

5. peniaga mengambil kesempatan sewenang-wenangnya
P – menangguk di air keruh

Kesan pencemaran sungai

1. flora dan fauna musnah
P – sudah terhantuk baru tengadah

2. sumber rezeki manusia hilang
P – kais pagi makan pagi, kais petang makan petang

3. pemandangan terjejas
P – indah khabar daripada rupa

4. manusia mendapat penyakit
P – mencegah lebih baik daripada mengubati

5. merugikan wang, masa dan tenaga kerajaan
P – sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna

Langkah melahirkan modal insan
1. kerajaan – akademik
P – tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung

2. Guru – mendidik ilmu dan menyalurkan pengetahuan
P – guru kencing berdiri, murid kencing berlari

3. Ibu bapa perlu memberi didikan moral dan akhlak
P – melentur buluh biarlah dari rebungnya

4. Program pendidikan – berunsur global
P – berdiri sama tinggi, duduk sama rendah

5. Menaik taraf kemudahan belajar
P – di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Langkah mengatasi jerebu
1. Kerajaan – menguatkuasakan undang-undang
P – berani kerana benar, takut kerana salah

2. Pihak sekolah – mendidik rakyat
P – melentur buluh biarlah dari rebungnya

3. Ibu bapa – menjadi contoh
P – bagaimana acuan, begitulah kuihnya

4. Masyarakat – bekerjasama dengan kerajaan
P – bagai aur dengan tebing

5. Diri sendiri – mencintai alam sekitar
P – sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

18 August 2008

Ramalan Karangan UPSR 2008

Ramalan 1 - Karangan Jenis Pendapat
Kepentingan Hutan

Hutan merupakan anugerah daripada Tuhan. Anugerah ini memang tidak ternilai kepada hidupan sarwa alam. Oleh sebab itu, alam ini wajar dipelihara sebelum terlambat kerana “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”.

Hutan dapat dijadikan kawasan tadahan air hujan. Dengan ini, kita dapat menggunakannya dalam pelbagai aspek kehidupan harian seperti memcuci, memasak dan lain-lain. Oleh sebab itu, hutan menjadi nadi kehidupan kepada penduduk bumi.

Selain itu, hutan juga menjadi kawasan mainan fauna di muka bumi ini. Hutan yang berfungsi sebagai habitat kepada flora dan fauna, hutan dapat menyelamatkan flora dan fauna. Hal ini demikian kerana kepupusan flora dan fauna berkait rapat dengan hutan.

Sementara itu, hutan juga dapat memainkan peranan sebagai pengawal pemanasan global. Pemanasan global berlaku kerana pencemaran dan sikap manusia yang tidak cinta akan alam sekitar. Oleh hal yang demikian, tahap kepanasan di muka bumi ini dapat dikurangkan agar kita tidak berpanas.

Hutan ialah tempat manusia mencari rezeki, terutamanya Orang Asli. Oleh itu, hasil hutan seperti herba dan ubat-ubatan dapat terus dicari dengan kewujudan hutan. Saya berharap amalan perubatan tradisional dapat diperkembangkan jika hutan dijaga dengan baik.

Kesimpulannya, hutan wajib dipelihara dengan sebaik-baiknya oleh setiap penduduk bumi. Hutan dapat memberi ketenangan jiwa kepada kita dengan hutan yang malar hijau. Oleh itu, kawasan hutan mestilah diperluas dan dipulihara demi masa depan semua.

Ramalan 2 -Karangan Jenis Ucapan
Ucapan Ketua Pengawas yang baru dilantik.

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Tuan Pengerusi Majlis, guru besar, guru-guru, dan rakan seperjuangan. Hari ini ialah pelantikan pengawas. Oleh itu, saya ingin mengucapkan tahniah kepada para pengawas yang dipilih oleh pihak sekolah.

Warga sekolah yang saya muliakan,
Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak sekolah keana memberi peluang berucap kepada saya. Saya terharu dengan pelantikan sebagai ketua pengawas sekolah. Saya akan memikul tenggungjawab ini mulai hari ini.

Sebagai ketua pengawas, saya akan menjalankan tugas dengan sebaik-baik mungkin. Setiap arahan pihak sekolah dan guru disiplin tidak akan saya pandang ringan. Hal ini penting demi meningkatkan tahap disiplin sekolah.

Oleh hal yang demikian, saya memohon kerjasama daripada semua pihak dalam menjadikan sekolah kita lebih selamat dan ceria. Setiap pelajar dan guru diminta melaporkan ketidakberdisiplinan pelajar kepada pengawas. Hal ini penting agar pelaksanaan denda dapat dijalankan.

Sebagai ketua pengawas dan pengawas yang baru dilantik, saya dan rakan-rakan pengawas masih belajar. Saya berharap pihak sekolah akan menegur kami jika melakukan kesalahan. Dengan ini, saya akan mengambil iktibar daripadanya untuk memperkasakan lembaga pengawas sekolah.

Hadirin yang saya hormati,
Saya berharap sekolah kita akan terus mencapai kecemerlangan akademik dan kokurikulum. Dengan mendisiplinkan diri, kita dapat berjaya dalam setiap bidang yang diceburi. Saya ingin menyampaikan sebuah pantun sebagai penghias bicara hari ini.

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan;
Kami pengawas baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Sekian, terima kasih.

Ramalan 3 - Karangan Jenis Dialog
Berbual-bual tentang tahap disiplin sekolah.

Dalam perjalanan menuju kantin sekolah, saya terserempak dengan Aisyah. Kami telah membincangkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar.

Ailiah: Aisyah, kamu tahu tak, disiplin memainkan peranan penting dalam kehidupan kita?

Aisyah: Saya pasti tahulah. Akhlak dapat membentuk disiplin dalam kehidupan kita. Dengan itu, kita tidak akan melakukan kesalahan yangmenjejaskan imej diri, sekolah, dan keluarga.

Aliah: Tapi, saya nampak disiplin pelajar sekolah kita semakin meruncing. Mereka melakukan banyak kesalahan tanpa memikirkan denda yang bakal diterima oleh mereka.

Aisyah: Ya, mereka memang degil dan nakal. Semalam saya mendapat tahu daripada Cikgu Tan bahawa pelajar kelas 6 Citra tidak menghormati guru. Ada antara mereka yang ponteng sekolah dan membuli pelajar dari sekolah lain. Nampaknya, tahap disiplin sekolah sudah bisul jadi nanah.

Aliah: Betul ke? Saya memang berasa kecewa dengan sikap mereka. Saya berpendapat pihak sekolah mesti tegas menyelesaikan masalah ini. Tindakan yang tegas mestilah dikenakan kepada mereka yang melanggar peraturan sekolah.

Aisyah: Sebenarnya, saya berpendapat bahawa pelajar dan guru-guru harus bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam mengatasi masalah ini. Saya pasti, kerjasama dan komitmen dalam pelajaran akan menyebabkan masalah disiplin dapat diatasi.

Aliah: Betullah kata kamu. Saya juga berpendapat bahawa apabila pelajar mementingkan pelajaran, masalah disiplin tidak akan menjadi serius. Peningkatan disiplin pelajar dapat meningkatkan imej sekolah.

Aisyah: Ya, eh, itupun Shekinah. Kenapa dia menangis?

Aliah: Jom kita tanya dia?

Aisyah: Baiklah.

Selepas tamat berbincang, mereka pun menuju ke arah Shekinah yang mengalirkan air mata.

12 August 2008

Pembentukan kata Majmuk

Bentuk Kata Majmuk
Berdasarkan jenisnya, kata majmuk dipisahkan kepada tiga kelompok:


(i)terdiri daripada rangkaian kata bebas

  1. biru laut
  2. tengah hari
  3. kuning langsat
  4. Perdana Menteri
  5. Duta Besar
  6. Naib Canselor
  7. Ketua Setiausaha Negara
  8. gambar rajah
(ii) berbentuk istilah khusus
  1. model linear
  2. garis pusat
  3. pita suara
  4. kertas kerja
  5. batu kapur

(iii) mendukung maksud kiasan (simpulan bahasa)

  1. kaki ayam
  2. buah hati
  3. bulan madu
  4. tumbuk rusuk
  5. makan angin

(iv) Bentuk yang telah mantap sebagai satu perkataan yang utuh dan dieja sebagai satu perkataan

  1. antarabangsa
  2. beritahu
  3. bumiputera
  4. jawatankuasa
  5. kakitangan
  6. kerjasama
  7. setiausaha
  8. sukarela
  9. suruhanjaya
  10. tandatangan
  11. tanggungjawab
  12. warganegara
  13. pesuruhjaya
  14. suruhanjaya
  15. ( tak ingat??? akan dimasukkan kemudian :P)


Terdapat sejumlah perkataan dalam golongan kata tertentu yang secara lazim dieja bercantum:
Kata nama

  1. peribadi
  2. peribahasa
  3. hulubalang
  4. dinihari
  5. perikemanusiaan

Kata adjektif

  1. sukacita
  2. dukacita


Kata sendi nama

  1. kepada
  2. daripada

Kata hubung

  1. apabila
  2. manakala
  3. padahal
  4. darihal
  5. barangkali
  6. kadangkala
  7. apakala
  8. walhal

Kata tanya

  1. bagaimana


Penggandaan kata majmuk melibatkan penggandaan unsur pertama sahaja

  1. alat-alat tulis
  2. balai-balai raya
  3. suku-suku kata
  4. jirim-jirim organik
  5. Naib-Naib Canselor
  6. Ketua-Ketua Menteri

Satu kecualian: Kata yang melibatkan bentuk yang telah mantap; penggandaannya melibatkan keseluruhan unsur

  1. pesuruhjaya-pesuruhjaya
  2. warganegara-warganegara
  3. tandatangan-tandatangan
  4. jawatankuasa-jawatankuasa
  5. setiausaha-setiausaha

Pengimbuhan kata majmuk
(i) apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan awalan atau akhiran sahaja, ejaannya tetap terpisah

  1. campur aduk --> bercampur aduk
  2. litar selari --> berlitar selari
  3. ambil alih --> mengambil alih
  4. temu bual --> ditemu bual
  5. daya serap --> daya serapan


(ii) apabila kata majmuk menerima imbuhan yang merupakan apitan, ejaannya menjadi bercantum

  1. campur aduk --> mencampuradukkan
  2. daya serap --> kedayaserapan
  3. garis pusat --> menggarispusatkan
  4. satu padu --> menyatupadukanurus
  5. niaga --> diurusniagakan

Peringatan: Kata majmuk tidak menggunakan sempang (-), kecuali ketika penggandaan pada kata ganda.

7 August 2008

Karangan Bergambar Ralaman 4- Langkah yang patut diambil oleh pihak berkuasa untuk mengatasi kadar kemalangan jalan raya

Dalam kesibukan negara mencapai status lima bintang dalam era pembangunan dan pembinaan negara, jaringan lebuh raya dan lingkaran jalan raya di nusa tercinta ini sentiasa dititikberatkan oleh pihak kerajaan. Malaysia dikatakan memiliki kualiti jalan raya yang paling baik di rantau ini sebaliknya mencatatkan kadar kemalangan yang paling tinggi. Malang tidak berbau, tetapi bau malang boleh dielakkan. Jika dipandang enteng, nyawa modal insan negara bagai telur di hujung tanduk. Saya berpendapat bahawa langkah-langkah drastik dan proaktif mestilah diambil oleh pihak berwajib untuk mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya yang banyak meragut nyawa.

Kerajaan mestilah membuat anjakan paradigma dalam sistem pelaksanaan undang-undang keselamatan di jalan raya. Penguatkuasaan undang-undang seyogianya diiringi ketegasan melaksanakannya. Pihak berkuasa seperti polis trafik tidak boleh bertolak ansur waima berkompromi dalam menegakkan undang-undang. Penggubalan akta keselamatan mestilah diubahsuai mengikut keperluan semasa. Denda dalam lingkungan RM150 hingga RM300 tidak pernah meninggalkan bekas, terutamanya kepada golongan yang bermaharajalela di jalan raya. Oleh hal yang demikian, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Jikalau pihak kerajaan menaikkan kadar denda dan saman, langkah ini dapat memberi pedoman kepada pengguna jalan raya agar lebih bermoral dan beretika semasa memandu.

Selain itu, Kementerian Dalam Negeri umpamanya mestilah diberi kuasa dan mandat untuk melaksanakan tugas. Sesiapa yang terlibat dalam tragedi kemalangan di jalan raya mestilah ditarik lesen pemanduannya. Sementara itu, sistem merit yang dijalankan oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mestilah dipautkan dengan sistem Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar kedua-dua agensi kerajaan ini berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk melaksanakan hukuman terhadap pesalah laku lalu lintas yang membelakangkan nyawa insan lain. Saya berharap pihak kerajaan akan memegang prinsip genggam bara api, biar jadi arang dalam usaha menjadikan laluan trafik di Malaysia bebas daripada kemalangan. Dengan langkah ini, imej negara di persada dunia dapat dipertingkatkan demi kemajuan pelbagai bidang yang diharap-harapkan.

Jika dikaji dari sudut pemilikan lesen memandu, rakyat Malaysia amat “bertuah” kerana sistem yang diguna pakai di sini masih longgar dan mudah. Sejak beberapa dasawarsa, proses pemilikan lesen memandu bagai makan ais batu campur. Kelonggaran undang-undang yang dicemari gejala rasuah dan konsep “lesen terbang” menyebabkan pemandu “melayangkan” nyawa insan tidak berdoa sekali gus meranapkan harapan ibu bapa mangsa. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Saya berharap pihak berkenaan dapat membuat pengubahsuaian terhadap silibus ujian pemanduan. Dengan pendekatan yang positif ini, rakyat yang berjaya memiliki lesen memandu setelah melalui proses kompleks dan sukar pasti lebih menghargai lesen yang berjaya dimiliki oleh mereka. Oleh sebab itu, sudah sampai masanya pihak PJP mengambil langkah proaktif untuk sama-sama menjadikan pemandu Malaysia lebih berkualiti.

Sebagai penutup wacana, kita harus sedar bahawa nyawa manusia tidak boleh dijual beli seperti di pasar raya. Oleh itu, pelaksanaan undang-undang yang bersesuaian dengan keperluan rakyat dan negara mestilah dilakukan dengan baik. Rakyat haruslah diinsafkan dengan prinsip “biar lambat, asalkan selamat”. Pemandu dan pengguna jalan raya sama-sama mendapat manfaat jika semua pihak bersepakat dalam ciri-ciri keselamatan di jalan raya. Rakyat merupakan penggerak kemajuan negara. Tanpa kemajuan, kita tidak dapat menikmati kehidupan yang lebih bermakna. Saya berijtihad bahawa keselamatan jalan raya ialah tanggungjawab semua pihak. Hal ini demikian kerana pandu cermat, jiwa selamat. Keselamatan di jalan raya dapat memastikan kita selamat berada di bumi bertuah ini untuk meneruskan kehidupan yang lebih bermakna demi keluarga, bangsa, dan negara.

5 August 2008

Karangan jenis perbincangkan / pendapat "Tanggungjawab Ibu Bapa Dalam Pembentukan Disiplin Dalam Kalangan Anak-anak."

Peranan ibu bapa dalam pembentukan disiplin anak-anak amat penting dalam membentuk masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
Bincangkan.


Sebagaimana kita sedia maklum, anak-anak bagaikan kain putih yang suci lagi kudus yang perlu diwarnakan oleh ibu bapa yang membesarkannya. Sebagai anak yang menjadi harapan ibu bapa, kita harus sedar bahawa segala perbuatan positif dan negatif akan mencerminkan imej keluarga. Sejak kecil, kita dibesarkan bagai menatang minyak yang penuh oleh orang tua kita. Setiap belaian kasih dan sayang yang diberikan kepada kita penuh dengan harapan masa depan. Malangnya, masalah sosial dan kadar jenayah bagai bisul menjadi nanah dalam masyarakat pada zaman yang penuh dengan cabaran. Saya berpendapat bahawa ibu bapa memainkan peranan penting dalam pembentukan disiplin anak-anak.

Jika dibandingkan antara ibu bapa dahulu kala dengan ibu bapa zaman globalisasi ini, kita dapat mengetahui bahawa anak-anak dulu lebih kerap dipukul. Sejak kempen antidera diperluas, ibu bapa mula menjauhkan diri mereka dengan rotan. Daripada perspektif orang tua-tua, setiap sebatan dan hukuman yang diterima dapat memberi tamparan insaf kepada diri anak-anak yang melakukan kesalahan. Namun, saya percaya bahawa ibu bapa perlu tegas dan mendisiplinkan anak-anak sejak kecil kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. Dengan pendisiplinan yang kukuh dan ketegasan yang bertempat, anak-anak akan berfikir dua kali sebelum melakukan kesalahan.

Selain ketegasan dan pendisiplinan, pendidikan formal perlu disalurkan oleh ibu bapa demi mematangkan fikiran anak-anak. Dengan pendidikan yang diterima, akal dan perasaan ingin memberontak dalam kalangan anak dapat diatasi. Hal ini demikian kerana anak-anak dikawal ketat dari segi peraturan sekolah. Dengan peraturan sekolah yang efektif dan jadual pelajaran yang ketat, nescaya anak-anak tidak akan mempunyai masa yang terluang untuk melakukan perkara yang membelakangkan undang-undang. Pendidikan formal yang efektif dapat menjadi tulang belakang pendirian teguh anak-anak dalam mendisiplinkan diri agar tidak melakukan perbuatan yang menconteng arang di muka ibu bapa.

Ajaran agama dan moral merupakan elemen yang maslahat dalam memperkukuh keimanan diri anak-anak demi mengekang hati dan perasaan yang ingin melanggar tatasusila. Masalahnya kini, ibu bapa bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing kerana sibuk mengejar kebendaan dan kedudukan dalam masyarakat. Mereka alpa dengan tanggungjawab keibubapaan yang asas, yakni mendidik anak-anak dengan ajaran agama dan moral. Sebagai contoh, ibu bapa haruslah menerangkan kepentingan menjaga moral dan tingkah laku yang murni demi mengukuhkan sahsiah diri. Dengan saluran yang betul dan tepat, anak-anak dapat didisiplinkan dan dibentuk menjadi modal insan yang berketerampilan dan berkewibawaan.

Mengikut Doktor Fazilah Kamsar, pakar motivasi yang terbilang, anak-anak akan menjadi berdisiplin jika kita menerangkan sebab dan akibatnya jika dia membuat kesalahan. Hal ini demikian kerana nasihat yang bernas daripada ibu bapa lebih berkesan daripada jeritan marah yang membuang masa dan tenaga. Anak-anak perlu diterangkan kesannya jika mereka merokok atau akibat daripada perbuatan ketidakjujuran mereka. Langkah ini penting agar akal anak-anak yang waras dapat dibentuk untuk membuat keputusan yang baik supaya tidak menyesal atas perbuatan diri kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Langkah ini amat penting agar anak-anak dapat dimatangkan dari segi psikologi sekali gus pencorakan disiplin diri mereka terbentuk secara semula jadi.

Di samping itu, ibu bapa mestilah menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak mereka. Oleh sebab bagaimana acuan, begitulah kuihnya; ibu bapa berperanan penting mempamerkan disiplin yang tinggi di depan anak-anak. Tamsilannya, ibu bapa haruslah membuang sampah di tong sampah dan menjaga kelakuan diri di khalayak ramai agar dicontohi oleh anak-anak mereka. Anak-anak yang mencontohi sikap positif ibu bapa pasti tidak akan membuat perkara yang menyalahi peraturan. Oleh hal yang demikian, ibu bapa mestilah menjauhi sikap ketam yang mengajar anaknya berjalan betul tetapi diri sendiri berjalan senget.

Kesimpulannya, pencorakan disiplin anak-anak dari rumah, yakni daripada komitmen ibu bapa amat berkesan. Ibu bapa harus menyedari hakikat bahawa masa depan anak-anak juga ditentukan oleh ajaran dan teguran membina daripada mereka. Anak-anak yang berdisiplin dapat meyakinkan ibu bapa dengan kejayaan akademik dan kokurikulum sekali gus menjadi warga yang cemerlang, gemilang, dan terbilang. Oleh hal yang demikian, saya berharap ibu bapa menginsafi tanggungjawab mereka dalam pembentukan disiplin anak-anak agar tidak menyesal selepas anak-anak terjerumus dalam kancah kebejatan sosial. Kebobrokan sikap anak-anak mestilah dikekang daripada menjadi duri dalam daging masyarakat kerana nusa tercinta ini memerlukan tenaga mereka untuk menggapai impian Wawasan 2020.

3 August 2008

Ramalan PMR Karangan 1 - Masalah Sosial, Lumba Haram

Kegiatan lumba haram dan pertunjukan lagak ngeri penunggang motosikal dalam kalangan remaja merupakan isu yang semakin banyak disiarkan dalam media massa.
Berikan pendapat anda tentang faktor-faktor berlakunya gejala sosial ini.

[ 40 markah ]

Pendahuluan
- semakin dapat perhatian kerana banyak disiarkan dalam media massa.
- memerlukan tindakan segera dan berkesan.
- akan menjejaskan usaha melahirkan generasi terbilang

Isi 1
sikap ibu bapa sendiri
- terlalu mementingkan kerjaya.
- terlalu mempercayai dan memberi kebebasan.
- berlaku jurang komunikasi.

Isi 2
kurangnya didikan agama / moral
- remaja keliru dan sukar membezakan yang baik dan buruk.
- mudah dipengaruhi dan terpengaruh.

Isi 3
pengaruh rakan-rakan sebaya
- antaranya kerana tersilap memilih kawan
- lazimnya pengaruh rakan mengatasi sekiranya ibu bapa mengabaikannya.
- akhirnya terjebak dengan gejala-gejala negatif

Isi 4
pengaruh media massa
- penayangan filem atau rancangan yang keterlaluan.
- mereka terpengaruh kerana banyak masa dihabiskan untuk menonton.
- mengikut aksi lakonan pelakon idola dan memuja pelakon dengan meneladani watak negatif dalam filem

Isi 5
keadaan rumah yang bukan"syurga"
- rumah yang kecil, bilangan ramai.
- apatah lagi tidak ada kasih sayang.
- beranggapan ibu bapa tidak menghiraukannya.

Isi 6
sikap individu atau remaja itu sendiri
- berasa bangga melakukan kesalahan.
- menunjukkan “kehebatan” masing-masing.
- memang datang daripada keluarga yang bermasalah


Penutup

- perlu diatasi segera tanpa sering menyalahkan.
- usaha pencegahan perlu diambil secara bersepadu.
- jika tidak lahirlah generasi yang rendah moralnya.

2 August 2008

Soalan Ramalan Novel PMR 2008 ( 2)

Soalan :
Plot memainkan peranan yang penting dalam sesebuah karya. Huraikan plot berdasarkan novel yang telah anda kaji.
[ 10 markah ]


Jawapan
Novel Meniti Kaca

Novel yang saya kaji ialah novel Meniti Kaca, karya Raja Sabarudin Raja Abdullah. Eksposisi ialah permulaan cerita. Dalam bahagian ini, biasanya pengarang memperkenalkan watak. Buktinya, pengarang memperkenalkan watak Nazar yang pulang dari sekolah dan mencari ibunya Mahyun yang tiada di rumah ketika itu. Mahyun menghidap penyakit nanar dan sering merayau ke rumah orang.
Cerita berkembang dalam plot perkembangan apabila Pak Sahar mengambil tindakan menghantar Mahyun ke Hospital Bahagia Tanjung Rambutan bagi mengubati penyakit Mahyun. Penyakit Mahyun tidak juga sembuh dan dia dibawa pulang ke rumah. Suatu hari, Mahyun didapati hilang dan akhirnya dia ditemui mati.
Perumitan ialah konflik yang berlaku dalam sesebuah karya. Dalam novel ini, pelbagai masalah dihadapi oleh Nazar. Ketiadaan ibu dalam keadaan dia hampir menduduki peperiksaan PMR, dia mendengar desas-desus ayahnya akan berkahwin lagi. Sementara itu, hubungannya dengan Zainab telah disalah anggap oleh penduduk kampung sehingga dia dilarang oleh ayahnya belajar bersama-sama dengan Zainab. Ayahnya pula sering sakit dan penyakit ayahnya semakin teruk dari sehari ke sehari.
Puncak ialah klimaks sesebuah cerita. Pada bahagian yang paling penting ini, Nazar yang sedang belajar di sekolah berasrama penuh telah dijemput oleh Pak Sehak dan beberapa orang lagi yang memberitahu bahawa ayahnya dimasukkan ke hospital. Bagaimanapun, Pak Sahar meninggal dunia semasa Nazar dalam perjalanan ke hospital.
Pada bahagian peleraian atau pengakhiran novel ini, jenazah Pak Sahar selamat dikebumikan. Nazar terus belajar di sekolah berasrama penuh dengan bercita-cita untuk menjadi seorang doktor.
Novel Pahlawan Pasir Salak
Jawapan
Novel yang saya kaji ialah novel Pahlawan Pasir Salak, karya Mohd. Ismail Sarbini. Plot novel ini dijalin menurut kronologi. Pada bahagian pengenalan cerita atau eksposisi, pengarang memperkenalkan watak Deli, Pak Itam, Lamin, Akub dan juga Datuk Maharaja Lela. Mereka adalah watak-watak yang menetap di Pasir Salak, iaitu tempat yang menjadi fokus utama pengarang dalam novel ini.
Pada bahagian perkembangan cerita, pengarang menceritakan masalah yang dihadapi oleh penduduk Pasir Salak, yakni ancaman Inggeris yang sudah mula bertapak di Perak. Dijelaskan juga mengenai peranan Deli, Akub, dan Lamin yang bersemangat tinggi dalam menentang Inggeris.
Pada bahagian perumitan cerita atau konflik, pengarang menceritakan usaha-usaha Inggeris menguasai Pasir Salak. Mereka menghantar wakil menampal surat kenyataan mengutip cukai dan membina pondok mengutip cukai. Kedatangan Residen Birch bersama-sama askar Sipahi juga merupakan konfliknya, tetapi dapat ditangani oleh penduduk Pasir Salak.
Pada bahagian puncak atau klimaks cerita, Residen Birch telah mati dibunuh oleh Seputum dan Mat Arshad mati dibunuh Pak Endut ketika mereka datang ke Pasir Salak untuk menampal surat-surat kenyataan memungut cukai. Lantaran itu, Lamsah berjaya terjun ke dalam sungai lalu melarikan diri.
Pada bahagian peleraian atau pengakhiran cerita, cerita disampaikan begitu antiklimaks. Buktinya, anggota Inggeris yang lengkap dengan meriam dan senjata api bersama-sama Lamsah yang ditugaskan sebagai penunjuk jalan akhirnya telah berjaya ditewaskan oleh Datuk Maharaja Lela dan anak-anak buahnya.

Novel Panas Salju
Jawapan
Novel yang saya kaji ialah novel Panas Salju, karya Talib Samat. Novel ini ditulis mengikut kronologi. Pada bahagian permulaan atau dikenali sebagai eksposisi, biasanya pengarang memperkenalkan watak. Permulaan cerita ini mengisahkan Zulkifli dan keluarganya pulang ke Kuala Linggi, Melaka untuk menghadiri kenduri arwah adik iparnya di rumah mertuanya. Selepas itu, mereka menuju ke selatan, Felda Ulu Tebrau, Johor untuk menghadiri majlis perkahwinan adik Zulkifli. Pada majlis tersebut, Zulkifli bertemu kawan lamanya, Muliyadi yang bertugas sebagai pensyarah ITM Shah Alam.
Perkembangan cerita ialah bahagian pengarang memperkenalkan lebih banyak watak dan cerita dilanjutkan dengan pelbagai peristiwa. Pada bahagian ini, Zulkifli dan Bushrah berbincang tentang kos rawatan Nadhirah yang masih jauh daripada mencukupi. Mereka kemudiannya meminta bantuan pihak media bagi memohon simpati masyarakat. Pada waktu inilah, mereka memanjatkan kesyukuran apabila Tan Sri Shamsuddin telah bermurah hati mendermakan RM350,000 untuk menjayakan pembedahan Nadhirah di London.
Pada bahagian perumitan atau konflik, Bushrah dikatakan mengambil keputusan untuk mendermakan sebahagian daripada hatinya kepada Nadhirah. Tindakannya mendapat sokongan dan bantahan daripada pelbagai pihak. Namun begitu, Bushrah tetap dengan keputusannya. Sebelum mereka berangkat ke London, penduduk di Taman Tun Razak (2) telah mengadakan kenduri doa selamat untuk Nadhirah.
Pada bahagian klimaks atau puncak cerita, Zulkifli, Bushrah dan Nadhirah telah sampai di London. Mereka menjalani pembedahan di Hospital King’s College. Pembedahan yang dijalankan selama 14 jam tersebut diketuai oleh pakar bedah dari Malaysia, Dr. Tan Kai Chah. Akhirnya pembedahan tersebut berjaya dilaksanakan. Kejutan peristiwa pada bahagian ini ialah kematian Bushrah selepas lima tahun menjalani pembedahan.
Pada bahagian peleraian atau akhir cerita, pengarang lebih tertumpu pada kehidupan Zulkifli sekeluarga selepas kematian Bushrah. Nadhirah telah lulus Diploma perakaunan dan bekerja di Bank Islam, Kuala Lumpur. Kemudiannya dia berkahwin dengan seorang pakar bedah. Zukifli pula melanjutkan pelajaran dalam peringkat PhD manakala Nazli meneruskan pelajarannya di Kuala Kangsar.

1 August 2008

Ramalan PMR 2008 - Sinopsis Novel - Zon 1

Sinopsis Novel Meniti Kaca

Novel ini mengisahkan Nazar seorang anak tunggal dan masih dalam usia remaja. Oleh sebab ibunya nanar dan ayahnya selalu sakit, hidupnya tidak terurus. Begitu juga dengan makan minumnya. Jiran tetangga banyak membantu Nazar sekeluarga. Setelah ibunya meninggal dunia, Nazar terus gigih mengharungi hidup. Dia rajin belajar dengan rakan sekampung dan setingkatan. Tidak lama kemudian, ayahnya pula meninggal dunia. Nazar kehilangan kasih sayang ayah dan ibu. Dia bergantung harap kepada ibu saudaranya, rakan-rakan dan jiran tetangga. Berkat kesungguhan, sabar, tabah dan yakin, akhirnya Nazar berjaya dalam menempuh dugaan hidup. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor.

Sinopsis Novel Pahlawan Pasir Salak

Novel Pahlawan Pasir Salak berkisar tentang Inggeris yang ingin berkuasa di Pasir Salak dengan memaksa penduduk membayar cukai. Datuk Maharaja Lela, menasihati penduduk Kampung Pasir Salak agar tidak membayar cukai kepada Inggeris. Datuk Maharaja Lela terus berpesan kepada penduduk kampung itu, agar mempertahankan Kampung Pasir Salak biarpun dengan darah dan juga nyawa. Oleh itu, mereka membina pondok-pondok kawalan dalam usaha untuk mempertahankan Pasir Salak daripada dikuasai Inggeris. Suatu hari, pondok kawalan telah dibakar manakala Lamsah yang berpura-pura baik telah melarikan diri dari kampung tersebut. Residen Birch telah mengarahkan Mat Arshad dan Lamsah menampal surat-surat kenyataan mengutip cukai. Oleh itu, berlakulah pertempuran antara penduduk Pasir Salak dengan wakil orang-orang Inggeris. Mereka telah membunuh Mat Arshad dan Birch. Pada 7 November 1875, angkatan Inggeris tiba di Pasir Salak. Peperangan berlaku sehingga banyak pihak musuh telah dibunuh termasuklah Lamsah. Penduduk Pasir Salak telah menang dan berjanji akan terus mempertahankan Pasir Salak.

Sinopsis Novel Panas Salju
Novel ini berkisah tentang Zulkifli Mohd Zain yang bekerja sebagai atendan di Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL). Anaknya Nadhirah mendapat penyakit kerosakan hati dan hempedu. Dr Gheethan dari HBKL mencadangkan Nadhirah dirawat di Hospital King’s College, London. Isteri Zulkifli ialah Cikgu Bushrah binti Ramli yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Tun Razak (2). Cikgu Bushrah sanggup menderma sebahagian hati kepada anak mereka Nadhirah walaupun risikonya cukup besar. Zulkifli menemui sahabat lamanya Mohammad Yusuf di pejabat Utusan Malaysia agar penderitaan mereka disiarkan. Tan Sri Shamsuddin bersetuju menderma sebanyak RM350,000 untuk kos rawatan pemindahan hati di Hospital King’s College, London. Pakar bedah, Dr Tan Kai Chah berjaya memindahkan hati daripada Bushrah kepada Nadhirah. Semasa di London, Zulkifli dibantu oleh Muliyadi Mahmood sahabat lamanya yang juga kartunis dan pensyarah di UiTM Shah Alam. Isteri Muliyadi Mahmood bernama Saliha Brigite, wanita Perancis. Muliyadi sekampung dengan Zulkifli di Felda Ulu Tebrau, Johor. Lima tahun kemudian, Bushrah meninggal dunia. Nadhirah berjaya dalam jurusan perakaunan dan bekerja di Bank Islam. Kemudiannya, Nadhirah berkahwin dengan seorang pakar bedah. Adiknya Nazli dapat belajar di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Zulkifli sendiri telah belajar di Universiti Sains Malaysia secara jarak jauh. Kemudian belajar peringkat sarjana dan seterusnya PhD di universiti yang sama.