CEMERLANG BAHASA GEMILANG BUDAYA TERBILANG BANGSA
3.1.2019
PENGGUNAAN KATA PEMERI "ADALAH" (BAHAGIAN 2)
Topik remeh seperti kata pemeri pun dicatat selama tiga hari berturut-turut. Ya, topik yang sama tetapi maklumat yang berbeza. Rakyat Malaysia semakin lama semakin bosan untuk membaca topik yang sama. Hal ini dikatakan demikian kerana pengaruh peranti dalam kehidupan menyebabkan banyak video, maklumat, informasi, dan klip yang berulang-ulang kali kita baca.
Topik hari ini pula berkaitan dengan penggunaan kata pemeri "adalah" yang menerima kata sendi nama. Apakah itu kata sendi nama? Pengguna bahasa acap kali tidak dapat membezakan kata sendi nama dan kata hubung. Kata sendi nama ialah kata yang ditulis atau digunakan di depan kata nama. Kata lain bagi kata sendi nama ialah preposisi. Dari sudut tatabahasa, kata sendi nama mestilah diikuti kata nama atau frasa nama. Oleh sebab itu, dapatlah disimpulkan bahawa formula baharu seperti yang berikut boleh digunakan untuk menerangkan fungsi kata pemeri "adalah".
KATA PEMERI ADALAH + KATA SENDI NAMA + KATA NAMA
Walau bagaimanapun, pengguna bahasa Melayu masih menggunakan kata pemeri "adalah" dengan tidak mematuhi tatabahasa.
Sebagai contohnya,lihat ayat-ayat di bawah:
*1. Surat daripada Irman ialah untuk ibunya.
*2. Tema karangan untuk kelas ini ialah daripada buku teks.
*3. Tarikh Hari Thaipusam ialah pada 21 Januari 2019.
Daripada ketiga-tiga ayat di atas, kita dapat mengesan kesalahan kata pemeri "ialah" yang sepatutnya ditulis "adalah". Hal ini dikatakan demikian kerana "untuk", "daripada", dan "pada" dalam ayat-ayat di atas berfungsi sebagai kata sendi nama. Kesalahan-kesalahan dalam ayat di atas perlu dibaiki menjadi seperti yang berikut.
1(a). Surat daripada Irman adalah untuk ibunya.
2(a). Tema karangan untuk kelas ini adalah daripada buku teks.
3(a). Tarikh Hari Thaipusam adalah pada 21 Januari 2019.
Jika dilihat dari sudut lain, penggunaan kata pemeri dalam ayat-ayat di atas sebenarnya tidak wajib. Oleh sebab kata pemeri boleh menjadi unsur pilihan dalam ayat, maka kata pemeri bolehlah digugurkan seperti yang berikut.
1(b). Surat daripada Irman untuk ibunya.
2(b). Tema karangan untuk kelas ini daripada buku teks.
3(b). Tarikh Hari Thaipusam pada 21 Januari 2019.
Sebagaimana yang telah saya kongsikan sebelum ini, kata pemeri bolehlah digugurkan dalam ayat daripada disalahgunakan. Penyalahgunaan kata pemeri bukan sahaja menyebabkan ayat menjadi kurang gramatis tetapi juga menyebabkan pengguna bahasa memperlekeh bahasa kebangsaan kita, bahasa Melayu.
Kata pemeri adalah antara unsur yang istimewa dan unik dalam bahasa Melayu yang mesti digunakan dengan sebaik-baiknya. Dengan berbuat demikian, kita dapat memastikan masa depan bahasa kebangsaan kita cerlang cemerlang. Pada masa yang sama, bahasa kebangsaan kita dapat berdiri kukuh dan dilabelkan sebagai bahasa yang gilang-gemilang di pentas linguistik. Impaknya, keterbilangan bahasa Melayu sebagai bahasa internasional akan terukir kukuh dan terus dihormati oleh penduduk di seantero jagatraya.
Bahasa kita, tanggungjawab kita.
Hilang bahasa lenyaplah bangsa.
Bahasa menunjukkan bangsa.
Bahasa jiwa bangsa!
Di dunia yang penuh onak dan duri cabaran ini, tidak pernah ada seorang guru pun yang sanggup melihat anak muridnya gagal dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh sebab itu, saya diberi dorongan dan sokongan padu oleh murid-murid kesayangan saya untuk membuka laman web yang bertujuan murni. Laman ini bukan sahaja dapat memanfaatkan murid-murid kepada skema pemarkahan, tetapi juga dapat memberikan gambaran sebenar permintaan soalan dalam peperiksaan.
Selamat Melayari Blog Saya!

- CIKGU TAN CL
- Seorang insan yang biasa.... namun bercita-cita luar biasa! PENCERAMAH BAHASA PENULIS BUKU RUJUKAN PENULIS KOLUM MAJALAH PENDIDIK PENCERAMAH BENGKEL PENULISAN
3 January 2019
2 January 2019
Penggunaan Kata Pemeri "Adalah" (Bahagian 1)
CEMERLANG BAHASA GEMILANG BUDAYA TERBILANG BANGSA
2.1.2019
PENGGUNAAN KATA PEMERI "ADALAH" (BAHAGIAN 1)
Rakyat Malaysia bercita-cita mahu mengantarabangsakan bahasa kebangsaan. Di sebalik cita-cita yang tinggi itu, banyak usaha dan kegigihan perlu disemai agar akar bahasa yang kukuh sekian lama ini terus segar bugar dan membuahkan hasilnya yang lumayan. Walau bagaimanapun, rakyat Malaysia masih kurang cakna akan penggunaan tatabahasa yang betul dalam bicara mahupun wacana.
Lihat beberapa contoh penggunaan kata pemeri "ialah" dan "adalah" yang sering kali disalahgunakan.
*1. Penerima anugerah juara lagu ialah tinggi orangnya.
*2. Warna baju lelaki itu ialah hijau.
*3. Semua murid lelaki di kelas itu ialah rajin.
Segelintir pengguna bahasa yang kurang cakna akan penggunaan kata pemeri akan membina ayat seperti yang di atas. Kesalahan ini biasanya kita temukan dalam latihan bina ayat, karangan, mahupun surat kiriman dan ucapan.
Pengguna bahasa haruslah sedar bahawa setiap bahasa ada tatabahasanya atau peraturan bahasanya yang perlu dipatuhi. Satu daripada fungsi kata pemeri "adalah" ialah kata pemeri ini haruslah diikuti kata adjektif. Kata adjektif pula ada berapa cabang atau jenisnya? Jawapannya 9 jenis seperti yang berikut:
(1) kata adjektif sifat / sifatan
(2) kata adjektif warna
(3) kata adjektif masa
(4) kata adjektif ukuran
(5) kata adjektif bentuk
(6) kata adjektif pancaindera
(7) kata adjektif cara
(8) kata adjektif perasaan
(9) kata adjektif jarak
Kesembilan-sembilan jenis kata adjektif perlulah dikuasai oleh pengguna bahasa yang baik. Dengan berbuat begitu, setiap kali kata adjektif mahu kita tulis, sikap cakna akan jenis kata pemeri yang perlu digunakan akan terbit dalam sanubari. Dengan terbitan kesedaran dan kecaknaan atau kepekaan inilah, kesilapan bahasa dapat dibaiki sekali gus kualiti ayat dapat diperbaik.
Lihat ayat-ayat di bawah dengan telitinya.
1(a) Penerima anugerah juara lagu adalah tinggi orangnya. (FN+FA)
2(a) Warna baju lelaki itu adalah hijau. (FN+FA)
3(a) Semua murid lelaki di kelas itu adalah rajin. (FN+FA)
Ayat 1(a) mengandungi kata adjektif ukuran, yakni "tinggi" pada predikatnya manakala ayat 2(a) pula menggunakan kata adjektif warna, iaitu "hijau". Sementara itu, ayat 3(a) pula menggunakan kata adjektif "sifat" iaitu "rajin". Oleh hal yang demikian, penggunaan kata adjektif mengharuskan kata pemeri "adalah" hadir di hadapannya. Walau bagaimanapun, kehadiran kata pemeri tidak wajib sebenarnya. Tanpa kata pemeri sekalipun, ayat itu tetap gramatis. Oleh sebab itu, pengguna bahasa yang belum mahir dalam penguasaan kata pemeri bolehlah menggugurkan kata pemeri untuk menyelamatkan ayat daripada mengandungi kesalahan.
Lihat ayat di bawah dengan telitinya.
1(b) Penerima anugerah juara lagu tinggi orangnya. (FN+FA)
2(b) Warna baju lelaki itu hijau. (FN+FA)
3(b) Semua murid lelaki di kelas itu rajin. (FN+FA)
Ayat-ayat di atas masih gramatis walaupun tidak menggunakan kata pemeri. Hal ini juga tidak memberikan kesan kepada pola ayat tersebut. Secara tidak langsung, kata pemeri "ialah" dan "adalah" juga memainkan peranan penting untuk menentukan pola ayat. Jika kata pemeri "ialah" hadir pada awal predikat, maka ayat tersebut pasti berpola FN+FN. Hal ini juga dapat membuktikan bahawa penggunaan kata pemeri "adalah" yang diikuti kata adjektif juga pastinya berpola FN+FA. Sebenarnya, kesalahan kata pemeri "adalah" tidaklah begitu serius berbanding dengan kesalahan kata pemeri "ialah". Walau bagaimanapun, keseriusannya berpunca daripada ketidakcaknaan terhadap hukum bahasa.
Selepas ini, kita akan mengetahui satu lagi fungsi kata pemeri "adalah". Apakah fungsi kata pemeri "adalah" yang seterusnya? Nantikan (Bahagian 2) dalam catatan yang akan datang. Oleh sebab sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain, ilmu bahasa yang kita pelajari sedikit demi sedikit akan dapat memajukan diri sekali gus memperbaik kualiti bahasa dalam wacana mahupun bicara. Dengan penggunaan kata pemeri yang betul, kita dapat menjadi pengguna bahasa kebangsaan yang cemerlang demi menggemilangkan bahasa kebangsaan kita agar berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan bahasa-bahasa lain. Pada masa yang sama, keterbilangan bahasa Melayu tidak akan dipertikaikan oleh sesiapa kerana rakyatnya atau pengguna bahasa Melayu itu sendirinya sudah memiliki kecintaan terhadap bahasa Melayu, bahasa kebangsaan kita kerana bahasa menunjukkan bangsa.
Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga.
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa.
Jadilah pengguna bahasa kebangsaan yang bertanggungjawab dan yang berusaha untuk memartabatkan bahasa perpaduan ini.
Salam bahasa jiwa bangsa.
Hilang bahasa lenyaplah bangsa.
2.1.2019
PENGGUNAAN KATA PEMERI "ADALAH" (BAHAGIAN 1)
Rakyat Malaysia bercita-cita mahu mengantarabangsakan bahasa kebangsaan. Di sebalik cita-cita yang tinggi itu, banyak usaha dan kegigihan perlu disemai agar akar bahasa yang kukuh sekian lama ini terus segar bugar dan membuahkan hasilnya yang lumayan. Walau bagaimanapun, rakyat Malaysia masih kurang cakna akan penggunaan tatabahasa yang betul dalam bicara mahupun wacana.
Lihat beberapa contoh penggunaan kata pemeri "ialah" dan "adalah" yang sering kali disalahgunakan.
*1. Penerima anugerah juara lagu ialah tinggi orangnya.
*2. Warna baju lelaki itu ialah hijau.
*3. Semua murid lelaki di kelas itu ialah rajin.
Segelintir pengguna bahasa yang kurang cakna akan penggunaan kata pemeri akan membina ayat seperti yang di atas. Kesalahan ini biasanya kita temukan dalam latihan bina ayat, karangan, mahupun surat kiriman dan ucapan.
Pengguna bahasa haruslah sedar bahawa setiap bahasa ada tatabahasanya atau peraturan bahasanya yang perlu dipatuhi. Satu daripada fungsi kata pemeri "adalah" ialah kata pemeri ini haruslah diikuti kata adjektif. Kata adjektif pula ada berapa cabang atau jenisnya? Jawapannya 9 jenis seperti yang berikut:
(1) kata adjektif sifat / sifatan
(2) kata adjektif warna
(3) kata adjektif masa
(4) kata adjektif ukuran
(5) kata adjektif bentuk
(6) kata adjektif pancaindera
(7) kata adjektif cara
(8) kata adjektif perasaan
(9) kata adjektif jarak
Kesembilan-sembilan jenis kata adjektif perlulah dikuasai oleh pengguna bahasa yang baik. Dengan berbuat begitu, setiap kali kata adjektif mahu kita tulis, sikap cakna akan jenis kata pemeri yang perlu digunakan akan terbit dalam sanubari. Dengan terbitan kesedaran dan kecaknaan atau kepekaan inilah, kesilapan bahasa dapat dibaiki sekali gus kualiti ayat dapat diperbaik.
Lihat ayat-ayat di bawah dengan telitinya.
1(a) Penerima anugerah juara lagu adalah tinggi orangnya. (FN+FA)
2(a) Warna baju lelaki itu adalah hijau. (FN+FA)
3(a) Semua murid lelaki di kelas itu adalah rajin. (FN+FA)
Ayat 1(a) mengandungi kata adjektif ukuran, yakni "tinggi" pada predikatnya manakala ayat 2(a) pula menggunakan kata adjektif warna, iaitu "hijau". Sementara itu, ayat 3(a) pula menggunakan kata adjektif "sifat" iaitu "rajin". Oleh hal yang demikian, penggunaan kata adjektif mengharuskan kata pemeri "adalah" hadir di hadapannya. Walau bagaimanapun, kehadiran kata pemeri tidak wajib sebenarnya. Tanpa kata pemeri sekalipun, ayat itu tetap gramatis. Oleh sebab itu, pengguna bahasa yang belum mahir dalam penguasaan kata pemeri bolehlah menggugurkan kata pemeri untuk menyelamatkan ayat daripada mengandungi kesalahan.
Lihat ayat di bawah dengan telitinya.
1(b) Penerima anugerah juara lagu tinggi orangnya. (FN+FA)
2(b) Warna baju lelaki itu hijau. (FN+FA)
3(b) Semua murid lelaki di kelas itu rajin. (FN+FA)
Ayat-ayat di atas masih gramatis walaupun tidak menggunakan kata pemeri. Hal ini juga tidak memberikan kesan kepada pola ayat tersebut. Secara tidak langsung, kata pemeri "ialah" dan "adalah" juga memainkan peranan penting untuk menentukan pola ayat. Jika kata pemeri "ialah" hadir pada awal predikat, maka ayat tersebut pasti berpola FN+FN. Hal ini juga dapat membuktikan bahawa penggunaan kata pemeri "adalah" yang diikuti kata adjektif juga pastinya berpola FN+FA. Sebenarnya, kesalahan kata pemeri "adalah" tidaklah begitu serius berbanding dengan kesalahan kata pemeri "ialah". Walau bagaimanapun, keseriusannya berpunca daripada ketidakcaknaan terhadap hukum bahasa.
Selepas ini, kita akan mengetahui satu lagi fungsi kata pemeri "adalah". Apakah fungsi kata pemeri "adalah" yang seterusnya? Nantikan (Bahagian 2) dalam catatan yang akan datang. Oleh sebab sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain, ilmu bahasa yang kita pelajari sedikit demi sedikit akan dapat memajukan diri sekali gus memperbaik kualiti bahasa dalam wacana mahupun bicara. Dengan penggunaan kata pemeri yang betul, kita dapat menjadi pengguna bahasa kebangsaan yang cemerlang demi menggemilangkan bahasa kebangsaan kita agar berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan bahasa-bahasa lain. Pada masa yang sama, keterbilangan bahasa Melayu tidak akan dipertikaikan oleh sesiapa kerana rakyatnya atau pengguna bahasa Melayu itu sendirinya sudah memiliki kecintaan terhadap bahasa Melayu, bahasa kebangsaan kita kerana bahasa menunjukkan bangsa.
Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga.
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa.
Jadilah pengguna bahasa kebangsaan yang bertanggungjawab dan yang berusaha untuk memartabatkan bahasa perpaduan ini.
Salam bahasa jiwa bangsa.
Hilang bahasa lenyaplah bangsa.
1 January 2019
PENGGUNAAN KATA PEMERI IALAH
CEMERLANG BAHASA GEMILANG BUDAYA TERBILANG BANGSA
1.1.2019
PENGGUNAAN KATA PEMERI "IALAH"
Kata pemeri bukan unsur wajib dalam ayat. Jika anda tidak pandai menggunakannya atau tidak tahu menggunakannya, janganlah menyalahgunakannya. Hal ini menyebabkan berlakunya pencemaran bahasa dalam kalangan penutur bahasa yang kurang cakna akan impaknya. Sayangnya, ada pengguna bahasa yang tidak pandai menggunakan kata pemeri terus menggunakan kata pemeri yang salah terutamanya pengacara dalam rancangan televisyen, pengacara perhimpunan, juruacara majlis dan pengantara dalam perbincangan mahupun pereka bentuk iklan.
Lihat 3 ayat contoh di bawah:
1. Keselamatan anda adalah tanggungjawab kami.
2. Juara pertandingan ini adalah Meganathan.
3. Surat rasmi itu adalah surat daripada Sharifah Bahum.
Kata pemeri "ialah" seyogianya diikuti kata nama atau predikat yang membentuk pola frasa nama (FN). Oleh sebab itu, pengguna bahasa yang tidak menyayangi dan menghormati tatabahasa menyebabkan kesilapan yang kecil pada tanggapan mereka berleluasa. Kesilapan yang dianggap kecil ini lama-kelamaan akan merancukan bahasa kebangsaan kita. Oleh sebab itu, pengguna bahasa boleh mengabaikan penggunaan kata pemeri jika kurang yakin akan penggunaannya.
Lihat contoh di bawah:
1(a) Keselamatan anda tanggungjawab kami. (FN+FN)
2(a) Juara pertandingan ini Meganathan. (FN+FN)
3(a) Surat rasmi itu surat daripada Sharifah Bahum. (FN+FN)
Jika dilihat dari sudut lain, ayat-ayat di atas juga boleh ditulis dengan menggunakan kata pemeri "ialah" seperti yang berikut kerana pola predikatnya ialah frasa nama (FN).
1(b) Keselamatan anda ialah tanggungjawab kami. (FN+FN)
2(b) Juara pertandingan ini ialah Meganathan. (FN+FN)
3(b) Surat rasmi itu ialah surat daripada Sharifah Bahum. (FN+FN)
Dengan contoh di atas, kita dapat mempelajari ilmu bahasa sedikit demi sedikit agar dapat membaiki kelemahan dalam ayat yang sering kali kita bina. Dengan kecaknaan terhadap bahasa dan tatabahasa, saya yakin bahawa kita dapat mencemerlangkan bahasa kebangsaan agar budaya berbahasa dapat dibentuk dengan betulnya dan dapat digemilangkan demi membentuk rakyat Malaysia atau pengguna bahasa Melayu yang terbilang.
1.1.2019
PENGGUNAAN KATA PEMERI "IALAH"
Kata pemeri bukan unsur wajib dalam ayat. Jika anda tidak pandai menggunakannya atau tidak tahu menggunakannya, janganlah menyalahgunakannya. Hal ini menyebabkan berlakunya pencemaran bahasa dalam kalangan penutur bahasa yang kurang cakna akan impaknya. Sayangnya, ada pengguna bahasa yang tidak pandai menggunakan kata pemeri terus menggunakan kata pemeri yang salah terutamanya pengacara dalam rancangan televisyen, pengacara perhimpunan, juruacara majlis dan pengantara dalam perbincangan mahupun pereka bentuk iklan.
Lihat 3 ayat contoh di bawah:
1. Keselamatan anda adalah tanggungjawab kami.
2. Juara pertandingan ini adalah Meganathan.
3. Surat rasmi itu adalah surat daripada Sharifah Bahum.
Kata pemeri "ialah" seyogianya diikuti kata nama atau predikat yang membentuk pola frasa nama (FN). Oleh sebab itu, pengguna bahasa yang tidak menyayangi dan menghormati tatabahasa menyebabkan kesilapan yang kecil pada tanggapan mereka berleluasa. Kesilapan yang dianggap kecil ini lama-kelamaan akan merancukan bahasa kebangsaan kita. Oleh sebab itu, pengguna bahasa boleh mengabaikan penggunaan kata pemeri jika kurang yakin akan penggunaannya.
Lihat contoh di bawah:
1(a) Keselamatan anda tanggungjawab kami. (FN+FN)
2(a) Juara pertandingan ini Meganathan. (FN+FN)
3(a) Surat rasmi itu surat daripada Sharifah Bahum. (FN+FN)
Jika dilihat dari sudut lain, ayat-ayat di atas juga boleh ditulis dengan menggunakan kata pemeri "ialah" seperti yang berikut kerana pola predikatnya ialah frasa nama (FN).
1(b) Keselamatan anda ialah tanggungjawab kami. (FN+FN)
2(b) Juara pertandingan ini ialah Meganathan. (FN+FN)
3(b) Surat rasmi itu ialah surat daripada Sharifah Bahum. (FN+FN)
Dengan contoh di atas, kita dapat mempelajari ilmu bahasa sedikit demi sedikit agar dapat membaiki kelemahan dalam ayat yang sering kali kita bina. Dengan kecaknaan terhadap bahasa dan tatabahasa, saya yakin bahawa kita dapat mencemerlangkan bahasa kebangsaan agar budaya berbahasa dapat dibentuk dengan betulnya dan dapat digemilangkan demi membentuk rakyat Malaysia atau pengguna bahasa Melayu yang terbilang.
29 December 2018
SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH - TAHUN 2019
![]() |
Add caption |
Terima kasih.
Cikgu Tan CL
3 November 2018
SENARAI PERIBAHASA YANG SESUAI DENGAN TEMA / HURAIAN DALAM KARANGAN
SENARAI PERIBAHASA YANG SESUAI DENGAN TEMA / HURAIAN DALAM KARANGAN
TEMA 1 – KERJASAMA
(a) bagai aur dengan tebing
(b) ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
(c) hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
(d) terendam sama basah, terampai sama kering
(e) bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
(a) bagai aur dengan tebing
(b) ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
(c) hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
(d) terendam sama basah, terampai sama kering
(e) bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
TEMA 2 – KERAJINAN / USAHA / KEGIGIHAN
(a) bagai lebah menghimpun madu
(b) di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
(c) genggam bara api biar sampai jadi arang
(d) hati hendak semua jadi
(e) hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih
(a) bagai lebah menghimpun madu
(b) di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
(c) genggam bara api biar sampai jadi arang
(d) hati hendak semua jadi
(e) hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih
TEMA 3 – KEINSAFAN / KESALAHAN / BERINGAT-INGAT
(a) Sesal dahulu pendapat, sesal kemudian tidak berguna
(b) ingat sebelum kena, jimat sebelum habis
(c) bumi mana yang tidak ditimpa hujan
(d) sediakan payung sebelum hujan
(e) sudah terhantuk baru tengadah
(a) Sesal dahulu pendapat, sesal kemudian tidak berguna
(b) ingat sebelum kena, jimat sebelum habis
(c) bumi mana yang tidak ditimpa hujan
(d) sediakan payung sebelum hujan
(e) sudah terhantuk baru tengadah
TEMA 4 – KEKELUARGAAN / IBU BAPA / ANAK-ANAK
(a) bagai menatang minyak yang penuh
(b) anak emas
(c) bagaimana acuan begitulah kuihnya / bapa borek anak rintik
(d) bagai kaca terhempas ke batu ( sedih / kecewa)
(e) melentur buluh biarlah dari rebungnya
(a) bagai menatang minyak yang penuh
(b) anak emas
(c) bagaimana acuan begitulah kuihnya / bapa borek anak rintik
(d) bagai kaca terhempas ke batu ( sedih / kecewa)
(e) melentur buluh biarlah dari rebungnya
TEMA 5 – REMAJA / BAKAL PEMIMPIN / HARAPAN NEGARA
(a) pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara
(b) rajin usaha tangga kejayaan
(c) yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan
(d) kepimpinan melalui teladan
(e) guru kencing berdiri, murid kencing berlari (ajaran guru)
(a) pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara
(b) rajin usaha tangga kejayaan
(c) yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan
(d) kepimpinan melalui teladan
(e) guru kencing berdiri, murid kencing berlari (ajaran guru)
TEMA 6 – KEMALANGAN / PERKARA MALANG / KESUSAHAN
(a) hari ini hari orang, esok mungkin hari kita
(b) berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya
(c) malang tidak berbau
(d) kusangka panas ke petang, kiranya hujan di tengah hari
(e) pandu cermat jiwa selamat / biar lambat asalkan selamat
(a) hari ini hari orang, esok mungkin hari kita
(b) berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya
(c) malang tidak berbau
(d) kusangka panas ke petang, kiranya hujan di tengah hari
(e) pandu cermat jiwa selamat / biar lambat asalkan selamat
TEMA 7 : WARISAN BANGSA / PERMAINAN TRADISIONAL
(a) tak kenal maka tak cinta
(b) tak basah dek hujan, tak lekang dek panas
(c) tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
(d) biar mati anak, jangan mati adat
(e) hidup dikandung adat, mati dikandung tanah
(a) tak kenal maka tak cinta
(b) tak basah dek hujan, tak lekang dek panas
(c) tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
(d) biar mati anak, jangan mati adat
(e) hidup dikandung adat, mati dikandung tanah
TEMA 8: AMALAN MENABUNG / AMALAN MEMBACA
(a) sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit
(b) ingat sebelum kena, jimat sebelum habis
(c) membaca jambatan ilmu
(d) ulat buku / ilmu kunci kehidupan / ilmu pelita hidup
(e) bangsa membaca bangsa berjaya
(a) sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit
(b) ingat sebelum kena, jimat sebelum habis
(c) membaca jambatan ilmu
(d) ulat buku / ilmu kunci kehidupan / ilmu pelita hidup
(e) bangsa membaca bangsa berjaya
TEMA 9: PERSAINGAN / PERJUANGAN /
(a) berdiri sama tinggi, duduk sama rendah
(b) sampan sudah di air, pendayung sudah di tangan
(c) kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai (jangan ambil risiko)
(d) kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam usah diduga (jangan memandang rendah kebolehan orang lain)
(a) berdiri sama tinggi, duduk sama rendah
(b) sampan sudah di air, pendayung sudah di tangan
(c) kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai (jangan ambil risiko)
(d) kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam usah diduga (jangan memandang rendah kebolehan orang lain)
TEMA 10: PATRIOTIK / BAHASA KEBANGSAAN
(a) biar putih tulang, jangan putih mata
(b) di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
(c) bahasa jiwa bangsa (bahasa kebangsaan)
(d) hilang bahasa lenyaplah bangsa (bahasa kebangsaan)
(e) bahasa menunjukkan bangsa (bahasa kebangsaan)
(a) biar putih tulang, jangan putih mata
(b) di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
(c) bahasa jiwa bangsa (bahasa kebangsaan)
(d) hilang bahasa lenyaplah bangsa (bahasa kebangsaan)
(e) bahasa menunjukkan bangsa (bahasa kebangsaan)
23 October 2018
14 October 2018
11 October 2018
KUPASAN MUTU JAWAPAN SPM 2017
KUPASAN MUTU JAWAPAN SPM 2017
Kupasan Mutu Jawapan (KMJ) SPM 2017 mengandungi maklumat tentang prestasi calon dalam sebilangan besar mata pelajaran SPM 2017. Kupasan terhadap prestasi calon dilengkapi dengan penjelasan tentang prestasi terperinci bagi setiap soalan SPM 2017. Ulasan prestasi terperinci setiap soalan disusuli dengan pernyataan tentang kekuatan dan kelemahan calon dalam menjawab soalan serta kesilapan yang sering kali ditemui. KMJ disediakan oleh panel yang terdiri daripada Ketua Pemeriksa, Ketua Pemeriksa Bersama dan Ketua Pasukan mata pelajaran berkenaan dengan mengambil kira maklumat daripada semua pemeriksa di bawahnya.
Sila klik pautan di bawah untuk mendapatkannya.
6 October 2018
3 October 2018
TIP NOVEL BM SPM - MODUL RAMALAN
![]() |
Untuk pembelian klik pada pautan (link) di bawah https://shopee.com.my/product/53741750/1543367499/ |
6 September 2018
24 August 2018
RAMALAN SPM 2018 - dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]
NOVEL TIRANI
Novel yang saya kaji ialah Tirani, pengajaran pertama yang berkaitan dengan nilai tanggunugjawab ialah kita mestilah bertanggungjawab menjaga ahli keluarga. Sebagai contohnya, Fadhil bertanggungjawab menjaga keselamatan anaknya, Waheeda dengan membawanya yang mengalami pendarahan akibat kecederaan yang teruk angkara diserang monyet Belanda ke hospital dengan segera untuk mendapatkan rawatan.
Selain itu, pengajaran kedua yang berkaitan dengan nilai tanggungjawab ialah kita mestilah menjalankan tanggungjawab sebagai ibu bapa dengan baik. Contohnya, sebagai seorang isteri dan juga ibu, Raidah menyediakan makan dan minum untuk keluarganya dan melakukan kerja-kerja harian di rumah.
Setiap isi:
Isi - 1m
Huraian - 2m
Maka, 2 isi = 6m
bahasa = 2m
total 8/8 markah
CUBA JAWAB UNTUK NOVEL LAIN
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]
Novel yang saya kaji ialah novel Jendela Menghadap Jalan hasil karya Ruhaini Matdarin.Pengajaran pertama tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel ini ialah ibu bapa haruslah menjaga kesihatan anak-anak mereka sejak kecil lagi.Buktinya,Ibu Lili menjaga pemakanan Lili sejak kecil lagi untuk memastikan kesihatan Lili sentiasa terjamin.Kedua,kita sebagai seorang rakan yang bertanggungjawab haruslah membantu rakan kita ketika mereka mereka ditimpa musibah.Buktinya,Danel sanggup mengambil risiko dengan menggadaikan nyawanya demi menyelamatkan kawannya Lili yang telah diculik oleh Rafiq dan Haziq dan dikurung di sebuah pondok usang.
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua pengajaran tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel tersebut.
[8 markah]
Novel yang saya kaji ialah novel Songket Berbenag Emas hasil karya Khairuddin Ayip.Pengajaran pertama tentang tanggungjawab yang terdapat dalam novel ini ialah kita haruslah bertanggungjawab terhadap ahli keluarga kita.Buktinya,Lili sebagai seorang anak yang bertanggungjawab sanggup meninggalkan pelajarannya di sekolah demi menjaga adik-adiknya di rumah setelah ibunya dihantar ke hospital.Selain itu,seorang guru haruslah bertanggungjawab terhadap pelajaran anak-anak muridnya yang tidak dapat hadir ke sekolah.Buktinya,Cikgu Hisyam bertanggungjawab terhadap pendidikan Dahlia yang tidak dapat hadir ke sekolah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya di rumah.Cikgu Hisyam yang menyedari kesusahan hidup Dahlia,meminta Kavita supaya memfotostat nota-notanya dan memberikannya kepada Dahlia untuk mengulang kaji di rumah.
19 August 2018
10 August 2018
Perbezaan antara Imbuhan "beR-...-an" dengan "beR-...-kan"
INFORMASI BAHASA
10.8.2018
Perbezaan antara Imbuhan "beR-...-an" dengan "beR-...-kan"
NOTA:
Frasa kerja tak transitif beR-...-an lazimnya diikuti oleh kata sendi nama, bukannya kata nama.
Frasa kerja tak transitif beR - . ..-kan haruslah diikuti oleh kata nama, bukannya kata sendi nama.
KESALAHAN:
1. Panglima yang gagah berani bertikaman ketua lanun untuk mendapatkan harta karun. ❌
1. Gerai Pak Salim berhampiran rumah Tuan Haji Gullaam Rasul. ❌
2. Sherry pergi ke pejabat pendaftaran negara berkaitan urusan kelahiran anaknya. ❌
3. Tembakan meriam berentetan Laut Merah menandakan pasukan Liu Bei telah kalah. ❌
4. Buku ayah bertaburan ruang tamu setelah rumah dimasuki oleh pencuri. ❌
5. Pasangan suami isteri itu melancong ke Korea berpandukan pada peta sahaja. ❌
6. Parang buatan kaum Iban berhulukan dengan tanduk rusa.❌
7. Pemuda itu tidak bersalah berdasarkan pada hujah yang dibentangkan oleh pendakwa raya.❌
8. Sebuah karya Inggeris yang berorientasikan pada tradisi Parsi telah dihasilkan oleh Farouk.❌
9. Rumah panjang itu berdindingkan akan kayu cengal yang berusia puluhan tahun.❌
PEMBETULAN
1. Panglima yang gagah berani bertikaman dengan ketua lanun untuk mendapatkan harta karun. ✅
1. Gerai Pak Salim berhampiran dengan rumah Tuan Haji Gullaam Rasul. ✅
2. Sherry pergi ke pejabat pendaftaran negara berkaitan dengan urusan kelahiran anaknya. ✅
3. Tembakan meriam berentetan di Laut Merah menandakan pasukan Liu Bei telah kalah. ✅
4. Buku ayah bertaburan di ruang tamu setelah rumah dimasuki oleh pencuri. ✅
5. Pasangan suami isteri itu melancong ke Korea berpandukan peta sahaja. ✅
6. Parang buatan kaum Iban berhulukan tanduk rusa.✅
7. Pemuda itu tidak bersalah berdasarkan hujah yang dibentangkan oleh pendakwa raya. ✅
8. Sebuah karya Inggeris yang berorientasikan tradisi Parsi telah dihasilkan oleh Farouk.✅
9. Rumah panjang itu berdindingkan kayu cengal yang berusia puluhan tahun.✅
Latihan Tubi
Tandakan (✔️) jika ayat tersebut betul dan tandakan (❌) jika ayat tersebut salah.
1. Rakyat Kedah sangat setuju untuk berajakan kepada putera bongsu itu.
2. Dia mengambil golok yang bersarungkan dengan upih itu di atas para-para.
3. Kami berkhemah di tepi sungai bertemankan akan nyamuk dan agas-agas.
4. Bandar raya bersejarah itu bermandikan darah setelah peperangan berlaku.
5. Mereka yang sedang solat berjemaah di Surau Andalas itu berimamkan kepada Haji Musa.
6. Kebanyakan karya beliau bertemakan akan percintaan dan unsur romantik.
7. Shafiqah menghadapi masalah ketika hendak berkahwin kerana berbintikan bapa angkatnya.
8. Mega memulakan perniagaan dalam bidang kasut dengan bermodalkan wang sebanyak RM10 ribu.
9. Penolong Kanan Akademik SMK Padang Polo bersalaman dengan pegawai kanan wakil rakyat.
10. Jaafar meneliti cek yang ditulisnya berpandu pada invois yang diterimanya.
10.8.2018
Perbezaan antara Imbuhan "beR-...-an" dengan "beR-...-kan"
NOTA:
Frasa kerja tak transitif beR-...-an lazimnya diikuti oleh kata sendi nama, bukannya kata nama.
Frasa kerja tak transitif beR - . ..-kan haruslah diikuti oleh kata nama, bukannya kata sendi nama.
KESALAHAN:
1. Panglima yang gagah berani bertikaman ketua lanun untuk mendapatkan harta karun. ❌
1. Gerai Pak Salim berhampiran rumah Tuan Haji Gullaam Rasul. ❌
2. Sherry pergi ke pejabat pendaftaran negara berkaitan urusan kelahiran anaknya. ❌
3. Tembakan meriam berentetan Laut Merah menandakan pasukan Liu Bei telah kalah. ❌
4. Buku ayah bertaburan ruang tamu setelah rumah dimasuki oleh pencuri. ❌
5. Pasangan suami isteri itu melancong ke Korea berpandukan pada peta sahaja. ❌
6. Parang buatan kaum Iban berhulukan dengan tanduk rusa.❌
7. Pemuda itu tidak bersalah berdasarkan pada hujah yang dibentangkan oleh pendakwa raya.❌
8. Sebuah karya Inggeris yang berorientasikan pada tradisi Parsi telah dihasilkan oleh Farouk.❌
9. Rumah panjang itu berdindingkan akan kayu cengal yang berusia puluhan tahun.❌
PEMBETULAN
1. Panglima yang gagah berani bertikaman dengan ketua lanun untuk mendapatkan harta karun. ✅
1. Gerai Pak Salim berhampiran dengan rumah Tuan Haji Gullaam Rasul. ✅
2. Sherry pergi ke pejabat pendaftaran negara berkaitan dengan urusan kelahiran anaknya. ✅
3. Tembakan meriam berentetan di Laut Merah menandakan pasukan Liu Bei telah kalah. ✅
4. Buku ayah bertaburan di ruang tamu setelah rumah dimasuki oleh pencuri. ✅
5. Pasangan suami isteri itu melancong ke Korea berpandukan peta sahaja. ✅
6. Parang buatan kaum Iban berhulukan tanduk rusa.✅
7. Pemuda itu tidak bersalah berdasarkan hujah yang dibentangkan oleh pendakwa raya. ✅
8. Sebuah karya Inggeris yang berorientasikan tradisi Parsi telah dihasilkan oleh Farouk.✅
9. Rumah panjang itu berdindingkan kayu cengal yang berusia puluhan tahun.✅
Latihan Tubi
Tandakan (✔️) jika ayat tersebut betul dan tandakan (❌) jika ayat tersebut salah.
1. Rakyat Kedah sangat setuju untuk berajakan kepada putera bongsu itu.
2. Dia mengambil golok yang bersarungkan dengan upih itu di atas para-para.
3. Kami berkhemah di tepi sungai bertemankan akan nyamuk dan agas-agas.
4. Bandar raya bersejarah itu bermandikan darah setelah peperangan berlaku.
5. Mereka yang sedang solat berjemaah di Surau Andalas itu berimamkan kepada Haji Musa.
6. Kebanyakan karya beliau bertemakan akan percintaan dan unsur romantik.
7. Shafiqah menghadapi masalah ketika hendak berkahwin kerana berbintikan bapa angkatnya.
8. Mega memulakan perniagaan dalam bidang kasut dengan bermodalkan wang sebanyak RM10 ribu.
9. Penolong Kanan Akademik SMK Padang Polo bersalaman dengan pegawai kanan wakil rakyat.
10. Jaafar meneliti cek yang ditulisnya berpandu pada invois yang diterimanya.
7 August 2018
KARANGAN SPM - PERANAN IBU BAPA DALAM MEMBENTUK SAHSIAH ANAK-ANAK
PERANAN IBU BAPA DALAM MEMBENTUK SAHSIAH ANAK-ANAK
Dewasa
Ini, dalam era globalisasi yang kian mencabar, gejala sosia semakin berleluasa dan merunsingkan. Acap
kali. Kita melihat kes-kes gejala sosial terpampang di dada akhbar mala
disiarkan di kaca televisyen. Perkara ini, tidak keterlaluan jika dikatakan
menjadi lebih parah apabila kebanyakan pelaku gejala sosial tersebut terdiri
daripada golongan remaja. Memetik kata-kata Profesor Dr. Tun Abdullah Hassa,
seorang profesor yang melakukan kajian Peradaban Manusia, beliau sangat kecewa
apabila setiap pagi melihat ramai anak muda ditangkap secara kasar oleh pihak
polis kerana dituduh melakukan gejala sosial dalam berita semasa. Menyedari
hakikat kata-kta itulah pihak kerajaan telah bertungkus-lumus mencari jalan
penyelesaian untuk merungkai permasalahan gejala sosial ini. Sungguh malang
apabila segala usaha kerajaan terkubur dan hampa “seperti membunag garam ke
laut” kerana gejala sosial langsung tidak berganjak dari zon selesanya. Namun
persoalannya, apakah peranan ibu bapa dalam membentuk sahsiah anak-anak mereka
dalam usaha mengelakkan mereka daripada gejala sosial?
Sememangnya terdapat pelbagai usaha yang boleh dilakukan oleh ibu bapa
untuk membentuk sahsiah anak-anak mereka. Antaranya, ibu bapa perlulah
memantapkan fizikal atau jasmani serta tubuh anak-anak mereka. Jasman merupakan
satu elemen yang prima bagi membentuk sahsiah anak-anak. Hal ini kerana anak
–anak akan dapat membina keyakinan diri dalam menjaga tubuh badan mereka
sendiri. Apakah pula peranan ibu bapa untuk memastikan kesihatan fizikal
anak-anak mereka dalam usaha membentuk sahsiah mereka yang sempurna? Terdapat
pelbagai aktiviti jasmani yang boleh dilakukan anak-anak mereka bersama-sama
ibu bapa mereka. Sebagai contoh, ibu bapa perlulaj membawa anak-anak mereka
untuk bersenam dan bersukan bersama-sama. Sebaik-baiknya, bawalah anak-anak
keluar tiga kali seminggu hanya untuk beriadah kerana bak kata pepatah “badan
cergas minda cerdas”. Selain itu, ibu bapa perlulah menghantar anak-anak mereka
untuk menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah seperti kelab dan persatuan
serta unit beruniform. Hal-hal sebegini membolehkan mereka untuk menjauhi diri
daripada terjebak dalam gejala sosial.
Selain itu, ibu bapa berperanan penting dalam mengawal dan memberi
perhatian terhadap emosi anak-anak mereka. Secara amnya, emosi manusia kian
berubah mengikut perkembangan diri masing –masing. Perubahan emosi anak-anak
sentiasa berubah terutamanya apabila mereka sudah mencapai usia keremajaan.
Perubahan emosi juga jelas ditunjukkan oleh emaja perempuan. Oleh itu, adalah
menjadi tanggungjawab ibu bapa perlu memahami emosi anak-anak mereka sekiranya
mereka mengalami perubahan emosi. Hal ini menyebabkan anak-anak akan biasa
kerana “alah bisa tegal biasa” untuk meluahkan isi hati mereka kepada ibu bapa
mereka. Selain itu, ibu bapa perlulah memahami emosi anak-anak mereka.
Sekiranya ibu bapa tidak memahami mengapa mereka berubah emosi maka anak-anak
mereka akan mudah tersinggung dan kecewa terhadap ibu bapa mereka. Tambahan
pula, ibu bapa perlulah meminta nasihat daripada pakar supaya mengetahui cara
mengenali emosi anak-anak mereka. Akhirnya, anak-anak mereka tidak akan
melepaskan emosi dengan melibatkan diri dengan gejala sosial kerana mempunyai
ibu bapa yang memahami emosi mereka.
Seterusnya, ibu bapa juga berperanan untuk menyediakan sumber rohani yang
kuat kepada anak-anak. Hal ini sedemikian kerana faktor terbesar yang
menyebabkan berlakunya gejala sosial dalam kalangan remaja ialah kurangnya atau
rapuhnya rohani tersebut. Hal ini membuktikan rohani merupakan aspek yang tidak
kurang pentingnya dalam usaha membentuk sahsiah anak-anak sekaligus mengelakkan
mereka daripada melakukan aktiviti gejala sosial. Agama pula meruapakan pilihan
individu tetapi semua agama menginginkan yang terbaik daripada penganutnya.
Oleh itu, apakah peranan ibu bapa dalam menyediakan sumber rohani yang
kukuh dan kental kepada anak-anak mereka? Sebagai permulaan, ibu bapa perlulah
menguatkan iman anak-anak mereka, hal ini kerana iman yang kuat menjadi bekalan
kepada anak-anak mereka untuk menghindari diri daripada gejala sosial. Selain
itu, ibu bapa perlulah kerap membawa anak-anak mereka ke tempat ibadat. Hal ini
membolehkan anak-anak untuk sentiasa dekat dengan agamanya. Sememangnya peranan
ibu bapa dalam membentuk sahsiah anak-anak adalah untuk menyediakan sumber
rohani yang kukuh kepada anak-anak mereka sekaligus menjauhkan mereka daripada
gejala sosial.
Pada masa yang sama, ibu bapa juga memainkan peranan yang amat penting
untuk memberi ilmu pengetahuan kepada anak-anak mereka dalam usaha membentuk
sahsiah bahkan juga menghindari mereka daripada gejala sosial. Ilmu pengetahuan
amat penting kepada anak-anak mereka melalui ilmu, anak-anak akan dapat
membezakan perkara yang baik dan buruk dalam kehidupan. Oleh itu, ibu bapa perlulah
memberikan secukupnya ilmu pengetahuan yang sedia ada dalam membentuk sahsiah
anak-anak. Cara yang paling mudah adalah dengan menghantar anak-anak ke
sekolah. Hal ini amat wajib kepada ibu bapa agar anak-anak mereka dicurahkan
ilmu yang berguna kepada mereka satu hari nanti. Selain itu, ibu bapa perlu
mengikuti perkembangan akademik anak-anak mereka. Oleh itu, ibu bapa haruslah
sentiasa berhubung dengan guru-guru di sekolah untuk pengetahuan lanjut. Cara
yang lain boleh dilakukan oleh ibu bapa adalah dengan membawa mereka ke pameran
buku. Melalui pendekatan ini, anak-anak mampu belajar dengan kondusif
bersama-sama ibu bapa mereka. Semestinya, ibu bapa berperanan menyediakan
sumber intelek kepada anak-anak mereka dalam membentuk sahsiah anak-anak mereka.
Selain itu, ibu bapa perlulah memainkan peranan
dengan memantapkan kemahiran sosial anak-anak mereka. Kemahiran sosial dalam
konteks ini sangat diperlukan dalam membentuk sahsiah anak-anak. Hal ini
sedemikian kerana melalui kemahiran sosial, anak-anak dapat mengetahui betapa
buruknya kesan melakukan gejala sosial melalui pemerhatian dan peninjauan. Oleh
itu, apakah yang perlu dilakukan oleh ibu bapa dalam usaha memantapkan kemahiran sosial anak-anak
mereka? Kaedah yang paling asas adalah dengan mengajar anak-anak mereka
nilai-nilai murni. Sebagai contoh, nilai hormat-menghormati dan kerajinan.
Melalui nilai-nilai ini, sahsiah anak –anak akan dapat dibentuk dengan
sempurna. Selain itu, anak-anak juga akan dapat membuat refleksi diri sendiri
dan membentuk peribadi yang lebih baik. Ibu bapa haruslah mendidik anak-anak
dengan nilai-nilai murni sejak kecil kerana “melentur buluh biarlah daripada
rebungnya”. Tambahan pula, ibu bapa haruslah mengajar anak-anak mereka mengenai
pantang larang seperti membongkok apabila melalui orang yang lebih tua. Hal-hal
ini mengajar anak-anak muda untuk beradab sopan lantas menjadikan mereka
sebagai remaja yang berbudi pekerti tinggi.
Konklusinya, Malaysia yang merupakan negara yang indah di mata duia serta
mempunyai masyarakat yang berbilang kaum akan kelihatan buruk sekiranya gejala
sosial dalam kalangan masyarakat masih belum dibendung, bak kata pepatah Melayu
“kerana nila setitik, rosak susu sebelanga”. Oleh itu, peranan semua pihak
harus dimainkan terutamanya peranan ibu bapa kerana merekalah yang mencorak
keperibadian golongan muda kotemporari ini kerana “ bagaimana acuan begitulah
kuihnya”. Anak-anak diibaratkan kain putih yang perlu dicorakkan dengan
sempurna agar kelihatan cantik dan elok dipandang mata. Kita janganlah menuding
jari dan bersikpa pasif dalam hal ini kerana semua pihak turut serta dalam
membentuk sahsiah anak-anak muda. Mahukah kita melihat dunia ini sarat dengan
kemusnahan dan kegelapan akibat ketidakprihatinan kita? Semestinya “tidak”
jawapan kita. Maka, bersama-sama lah kita berganding bahu menyahut cabaran
dengan mengemblengkan tenaga membentuk sahsiah anak-anak muda agar mereka
membawa kegemilangan negara di mata dunia satu hari nanti.
KARANGAN SPM: Peranan pelbagai pihak untuk memartabatkan permainan tradisional
Permainan tradisional merupakan warisan
bangsa yang perlu dipertahan untuk tatapan generasi akan datang.
Huraikan peranan pelbagai pihak untuk
memartabatkan permainan tradisional dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Tak lapuk dek hujan tak lekang
dek panas, ini ialah peribahasa yang perlu kita jadikan pegangan dan panduan dalam
usaha untuk memartabatkan permainan tradisional dalam kalangan masyarakat
Malaysia. Permainan tradisional dapat ditakrifkan secara literal sebagai
permainan budaya yang sudah diamalkan oleh sesuatu masyarakat untuk satu tempoh
tertentu. Sejak dua tiga dekad ini, dapat kita saksikan betapa permainan
tradisional semakin ditelan zaman seiring dengan arus pemodenan masa
kini. Pada masa yang sama, permainan elektronik semakin diagung-agungkan dalam
kalangan masyarakat masa kini. Dalam konteks ini, permainan tradisional semakin
dipandang enteng oleh masyarakat Malaysia dek pengaruh permainan elektronik
yang semakin mendapat tempat di hati masyarakat seantero dunia. Persoalannya
kini, adakah kita bersedia untuk melihat satu-satunya warisan daripada nenek
moyang kita hilang begitu sahaja secara perlahan-lahan tanpa kita sedari,
ibarat daun kering yang terbang ditiup angin? Adakah kita sanggup melihat masyarakat
sekarang semakin jatuh jauh ke dalam kancah permainan elektronik yang
sebenarnya tanpa kita sedar atau tidak banyak mendatangkan keburukan berbanding
kebaikan bagi seseorang itu sendiri. Persoalan yang sering menerjah dan
menerawang di gawang minda fikiran kita ialah apakah peranan pelbagai pihak
untuk memartabatkan lagi permainan tradisional dalam kalangan masyarakat
Malaysia? Antara peranan pelbagai pihak yang boleh dilakukan ialah menganjurkan
kelab permainan tradisional dan mengadakan kempen untuk mengangkat martabat
permainan tradisional ke tahap yang lebih tinggi. Oleh hal yang demikian,
pelbagai prakarsa yang konkrit, sistematik lagi pragmatik akan dikupas serta
disegarkan dengan lebih terperinci demi kemaslahatan semua pihak yang masih tercari-cari
tongkat mereka untuk dijadikan panduan.
Suatu hakikat yang tidak boleh
dipertikaikan ialah ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam usaha
untuk memperkenalkan permainan tradisional kepada generasi muda khususnya
anak-anak. Sebagaimana yang kita ketahui, ibu bapa sering menjadi suri teladan
untuk anak-anak mereka yang sedang meningkat dewasa. Hal ini adalah kerana,
setiap perbuatan ibu bapa akan dicontohi anak-anak seperti peribahasa bagaimana
acuan, begitulah kuihnya. Sebagai contohnya, ibu bapa boleh membelikan
anak-anak permainan tradisional sebagai hadiah atau buah tangan sekiranya ibu
bapa pulang dari bekerja di luar daerah seperti congkak dan gasing. Dalam
konteks ini, ibu bapa boleh menurunkan ilmu yang dipelajarinya satu ketika
dahulu kepada anak-anak mereka. Pada masa yang sama, ibu bapa boleh membawa
anak-anak ke tempat rekreasi untuk bermain dengan permainan tradisional.
Peribahasa yang berkaitan dengan hal ini ialah melentur buluh, biarlah dari
rebungnya. Secara langsung, anak-anak dapat mewarisi permainan tradisional
daripada ibu bapa mereka tentang teknik dan cara- cara bermain. Sekiranya, ibu
bapa memainkan peranan mereka maka, permainan tradisional ini akan kekal
sepanjang zaman walaupun sudah berdekad-dekad lamanya. Tegasnya, peranan ibu
bapa amat signifikan dalam usaha untuk memperkenalkan permainan tradisional
yang semakin ditelan zaman agar dapat terus diwarisi dari generasi ke generasi.
Memang tidak dapat disangkal
lagi bahawa peranan pihak sekolah juga merupakan salah satu usaha yang penting
untuk memartabatkan permainan tradisional dalam kalangan remaja di Malaysia.
Dalam konteks ini, pelbagai usaha yang boleh dilakukan oleh pihak sekolah
supaya pelajar lebih mengenali dan meminati permainan tradisional kerana tak
kenal maka tak cinta. Sebagai contohnya, pihak sekolah boleh menganjurkan kelab
permainan tradisional sejak awal lagi supaya usaha-usaha lain dapat dilakukan
melalui kelab tersebut. Dalam hal ini, untuk menarik minat pelajar menyertai
program-program yang dianjurkan, pihak persatuan boleh menjemput tetamu dari luar
yang mahir dalam permainan tradisional untuk membimbing mereka tentang cara dan
teknik bermain permainan tradisional yang betul. Secara langsung, para pelajar
dapat mendominasi permainan tradisional dengan lebih baik lagi kerana jauhari
juga yang mengenal manikam. Tambahan pula, pihak sekolah boleh mengadakan acara
dan pertandingan yang menarik yang boleh disertai oleh para pelajar dan guru.
Bertitik tolak daripada itu, pihak sekolah perlu menyediakan lebih banyak
alatan permainan tradisional yang boleh digunakan di sekolah bagi memudahkan
para pelajar untuk menggunakan alatan permainan tradisional. Secara tidak
langsung, para pelajar akan lebih mendekatkan diri dengan permainan tradisional
dan mengekalkan warisan bangsa dalam diri setiap pelajar. Begitu juga halnya
dengan pengekalan permainan tradisional yang perlu ditekankan oleh setiap pihak
agar warisan ini tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Izharlah bahawa,
pihak sekolah mestilah memainkan peranan untuk memartabatkan permainan
tradisional dalam kalangan remaja di Malaysia.
Lanjutan daripada huraian yang
telah dinyatakan di atas ialah media massa perlu memainkan peranan yang tidak
kurang pentingnya dalam usaha untuk memartabatkan permainan tradisional dalam
kalangan masyarakat Malaysia. Umum mengetahui bahawa, media massa merupakan suatu
medium yang sentiasa menguar-uarkan sesuatu berita dengan cepat, tepat dan
sahih. Bertitik tolak daripada itu, pihak media massa boleh menghebahkan
tentang permainan tradisional melalui surat khabar, majalah, radio, Internet
dan televisyen. Tambahan pula, media massa boleh menganjurkan pertandingan
melalui program seperti jom heboh dengan tawaran hadiah yang lumayan. Yang
paling nyata ialah apabila media massa memaparkan iklan-iklan yang menarik
mengenai permainan tradisional kita maka, masyarakat dari negara luar akan
tertarik untuk mengetahui dengan lebih dalam tentang permainan tradisional ini.
Daripada realiti ini dapat kita katakan bahawa media massa mampu mendominasi
seluruh masyarakat di setiap ceruk rantau dunia. Bagi membuktikan perkara ini,
contoh yang boleh diketengahkan ialah sukan sepak takraw yang kini telah
diangkat sebagai salah satu acara sukan yang dipertandingkan di peringkat
antarabangsa iaitu piala dunia. Dalam hal ini dapat kita lihat bahawa negara
luar seperti Thailand kini telah menguasai sukan sepak takraw dan mampu
menandingi Malaysia. Impaknya, media massa yang memaparkan sukan ini dapat
mempopularkan permainan tradisional dalam kalangan masyarakat seantero dunia
tanpa mengira perbezaan latar belakang, agama, bangsa dan negara. Jelaslah
bahawa, media massa perlu bergerak dengan lebih giat lagi dalam usaha untuk
memartabatkan permainan tradisional yang diwarisi secara turun-temurun oleh
masyarakat Malaysia agar diangkat lebih tinggi hingga ke peringkat antarabangsa
dan membuka mata dunia tentang keistimewaan negara yang bernama Malaysia.
Umum mengetahui bahawa pihak
kerajaan merupakan peranan yg penting dalam mengekalkan permainan tradisional.
Beritik tolak daripada itu, pihak kerajaan seperti Kementerian Kesenian,
Kebudayaan dan Warisan dapat mengekalkan permainan tradisional dengan
mengadakan pesta permainan tradisional di peringkat negeri dan kebangsaan.
Sebagai analognya, rakyat daripada pelbagai kaum dapat mengetahui dengan lebih
mendalam tentang permainan tradisional yang hampir tenggelam oleh peredaran
zaman. Pada masa yang sama, pihak kerajaan boleh memperluaskan permainan
tradisional negara Malaysia sehingga ke peringkat antarabangsa. Melalui cara
ini, rakyat dapat membuka mata bahawa permainan tradisional juga dapat dibawa
ke peringkat antarabangsa dan mendapat perhatian di mata dunia. Sebagai
contohnya, permainan wau dan layang-layang. Tambahan pula, ramai pelancong
asing melawat ke Malaysia untuk melihat pertandingan layang-layang yang
dianjurkan oleh kerajaan Malaysia pada saban tahun. Secara eksplisitnya,
rakyat Malaysia tidak mudah untuk melupakan permainan tradisional yang semakin
pudar di mata rakyat. Dalam konteks ini, pihak kerajaan boleh
memperkenalkan program Cintai Permainan Tradisional agar rakyat mampu menyelami
dan mempelajari permainan tradisional dengan lebih mendalam. Dengan cara ini,
permainan tradisional tidak akan mudah terhakis pada zaman akan datang.
Izharlah bahawa, pihak kerajaan mampu melestarikan permainan tradisional yang
diwarisi secara turun-temurun oleh masyarakat Malaysia hingga ke tahap
antarabangsa.
Perbincangan saya telah meniti
ke puncaknya, maka sebagai akhirul kalam seluruh masyarakat Malaysia tidak
seharusnya membiarkan warisan Malaysia yang berharga seperti permainan
tradisional ini lenyap terus daripada muka bumi ini. Jika semua pihak
berganding bahu ibarat ke bukit sama didaki, kelurah sama dituruni, isu ini
akan dapat ditangani oleh masyarakat Malaysia dan warisan paling berharga ini
akan tetap diamalkan dari generasi ke generasi akan datang. Tambahan pula, kita
sebagai pewaris khazanah negara tidak mungkin akan membiarkan permainan
tradisional ini terus menjadi sejarah yang hanya diketahui namanya sahaja dan
tiada siapa pun yang dapat mewarisi kemahiran atau teknik bermain permainan
tradisional untuk diturunkan kepada generasi pada masa akan datang. Bertitik
tolak daripada itu, kita sebagai penerus warisan negara perlu mengambil
inisiatif yang pragmatik,vital,kreatif dan kritis supaya dapat memanifestasikan
generasi pewaris negara yang tidak akan melupakan warisan mereka seperti kacang
lupakan kulit. Dalam konteks ini, generasi sekarang perlulah memupuk rasa cinta
akan warisan negara agar dapat menyanjung dan menghargai warisan negara dari rebungnya
lagi. Pada masa yang sama, masyarakat Malaysia perlu bersungguh-sungguh dalam
memastikan warisan negara ini sentiasa terpelihara dan tidak hilang ditelan
zaman serta terus hidup subur di dalam hati, fikiran dan diri masyarakat itu
sendiri. Prakarsa yang diambil memerlukan komitmen yang padu daripada semua
pihak dan bukannya hanya sekadar hangat-hangat tahi ayam mahupun melepaskan
batuk di tangga sahaja. Kendatipun demikian, kita masih perlu menjangkau
sehabis tangan bagi mempertahankan khazanah warisan tinggalan nenek moyang kita
yang ulung ini agar tidak dilupakan terus oleh masyarakat. Marilah kita
sama-sama menjangkau sehabis tangan untuk mencorakkan masa depan negara dengan
warna seindah pelangi dalam merealisasikan misi dan visi kudsi Wawasan 2020.
6 August 2018
KARANGAN SPM - TOPIK PENTING UNTUK PEPERIKSAAN PERCUBAAN DAN SPM
SAMPEL KARANGAN
1
Kebanyakan
remaja lepasan Sijil Pelajaran Malaysia mengimpikan kerjaya yang dapat menjamin
masa hadapan mereka.
Huraikan
faktor-faktor pemilihan kerjaya bagi seseorang remaja.
Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan
minda kita telah menyumbang kepada perkembangan ekonomi pesat yang menjana
pelbagai sektor pekerjaan di Malaysia. Dalam sistem pendidikan di Malaysia,
kita menghabiskan masa selama enam tahun di sekolah rendah dan lima tahun di
sekolah menengah. Selama sebelas tahun ini, pelajar sentiasa disoal oleh
guru-guru, “apakah kerjaya yang anda inginkan?” Semasa dalam
tingkatan empat, pelajar perlu memilih gabungan mata pelajaran yang sesuai
berdasarkan minat mereka untuk mengejar kerjaya impian. Menurut Kamus Dewan
Bahasa dan Pustaka, kerjaya merujuk kepada profesion atau pekerjaan yang
dipilih sebagai cara mencari nafkah hidup. Kerjaya merupakan panduan dalam
kehidupan kita. Pada masa ini, pelajar sepatutnya telah menetapkan matlamat
tentang kursus dan kerjaya yang diingini mereka supaya mereka ada hala tuju
dalam hidup tidaklah seperti layang- layang yang
terputus tali dan tidak menyesal dengan keputusan
yang diambil dikemudian hari. Antara kerjaya yang menjadi pilihan ialah doktor,
juruterbang, jurutera, ahli kimia dan sebagainya. Persoalannya, apakah faktor-faktor yang mempengaruhi dalam
pemilihan sesuatu bidang kerjaya dalam kalangan pelajar SPM?
Fokus perbincangan pertama saya berkaitan
faktor minat dan cita-cita pelajar semasa di bangku sekolah terutama dalam
kalangan pelajar SPM. Minat dan cita-cita merupakan dua perkara saling berkait
dan merupakan faktor paling dominan mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang
pelajar terutama pelajar yang bakal menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia
(SPM). Oleh sebab itu, ketika mereka berada di tingkatan empat,
pelajar perlu menentukan aliran yang mereka pilih, sama ada aliran sains atau
sastera. Bertitik tolak daripada itu, pelajar akan belajar dengan tekun untuk
meraih kejayaan cemerlang ke semua pakej mata pelajaran yang ditawarkan dalam
jurusan yang diambil. Hal ini kerana kecemerlangan mereka tersebut membolehkan
mereka meneruskan pengajian di menara gading untuk menggapai cita-cita mereka.
Di Menara gading jugalah tepat mereka menimba ilmu berdasarkan kerjaya yang
mereka cita-citakan, sama ada untuk menjadi golongan pekerja profesional
seperti doktor, peguam, pendidik, pentadbir dan sebagainya. Jikalau pelajar
berusaha sudah pasti mereka akan menggapai kerjaya yang mereka impikan
kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Tegasnya, faktor minat dan cita-cita merupakan dua aspek penentu
utama kejayaan pelajar untuk merealisasikan kerjaya mereka cita-citakan.
Selain faktor minat dan cita-cita, pelajar
juga perlu memilih mata pelajaran yang ada kaitan dengan kerjaya yang mereka
pilih. Umumnya kita mengetahui bahawa semasa di alam persekolahan lagi pelajar
harus memilih subjek yang berkaitan dengan kerjaya yang akan diceburi oleh
mereka. Hal ini secara tidak langsung akan menyebabkan mereka lebih mahir dalam
menguruskan kerjaya yang akan diceburi kerana sudah mengetahui dan membuat
persediaan yang rapi umpama sediakan payung
sebelum hujan. Dengan perkataan yang lain, pelajar
seharusnya mengambil subjek yang berkaitan dengan cita-cita masing-masing
semasa mengambil Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Pada zaman yang serba
canggih ini, bukan sahaja kemahiran yang dilihat oleh majikan tetapi keputusan
yang cemerlang dalam subjek yang dipilih itu bersesuaian dengan kerjaya turut
diberi keutamaan kerana hanya jauhari sahaja yang
mengenali manikam. Contohnya, jika pelajar memilih
kerjaya sebagai seorang jurutera, subjek yang mereka mesti pilih ialah Lukisan
kejuruteraan. Jikalau pelajar berjaya menguasai mata pelajaran berkenaan sudah
pasti mereka ada kelebihan untuk menggapai kerjaya yang diidam-idamkan.
Kesimpulannya, sudah terang lagi bersuluh, pemilihan mata pelajaran juga
penting untuk menentukan kejayaan pelajar merealisasikan kerjaya yang mereka
minati.
Bahkan juga, pelajar
yang mengidamkan kerjaya yang diminati perlu mempunyai tokoh atau idola sebagai
motivasi untuk berjaya. Kebiasaaanya, idola yang dipilih perlulah seorang yang
unik, seorang yang tabah, dan berjaya dalam bidang kerjayanya. Sebagai contoh
Hijjaz Kasturi, seorang arkitek luar biasa negara, mendapat pendidikan di Adelaide University dan seterusnya ke Melbourne University,
Australia. Sekembalinya ke Malaysia tahun 1967, beliau telah memiliki
kemahiran tersendiri dan menerajui bidang arkitek negara. Beliau telah
memenangi pertandingan rekebentuk menara Maybank, bangunan Tabung Haji dan
menara Telekom. Setiap rekabentuk bangunannya menerapkan ciri-ciri keIslaman
hingga ke hari ini sehingga namanya tersohor di Persada dunia. Sekiranya
pelajar mempunyai idola sendiri, sudah pasti kerjaya pilihan mereka sebagai
seorang arkitek akan dapat direalisasikan kerana setiap sejarah kejayaan serta
teladan seperti ketekunan, kegigihan dan kekreatifan idola mereka memotivasikan
mereka untuk berjaya bukan sahaja di Malaysia malah keseluruh dunia. Tegasnya,
seseorang pelajar yang ingin berjaya menggapai kerjaya idamannya memerlukan
idola agar dapat mempengaruhi minda dan semangat mereka untuk berjaya.
Selain itu, sokongan dan doa ibu bapa amat
perlu untuk memastikan kerjaya idaman remaja dapat direalisasinan. Ironisnya,
jika minat seseorang itu tidak mendapat sokongan daripada kedua-dua ibu bapa,
sudah tentulah punah harapan mereka. Hal ini bermakna, seseorang yang
hanya mempunyai minat tetapi tidak mendapat restu daripada kedua-dua ibu bapa
mereka tentang pemilihan kerjayanya, sudah pasti mereka akan kecundang di
peringkat awal lagi. Oleh hal yang demikian, ibu bapa sewajarnya menyokong
minat anak-anak walaupun pemilihan kerjaya mereka bertentangan dengan harapan
kedua-dua ibu bapa. Bagi menyokong pemilihan kerjaya anak-anak mereka,
ibu bapa boleh memperlengkapkan segala keperluan anak-anak dalam memenuhi
kriteria yang diperlukan. Sebagai buktinya, ibu bapa bolehlah memberikan
dorongan, semangat dan motivasi kepada anak-anak sama ada dalam bentuk material
mahupun spiritual. Sekiranya, ibu bapa tidak turut serta membantu usaha anak
mereka untuk menggapai kerjaya idaman mereka sudah pasti usaha berkenaan tidak
akan kesampaian. Izharlah bahawa ibu bapa juga berperanan menyokong minat
anak-anak mereka dalam merealisasikan kerjaya masa depan anak-anak
mereka.
Perbincangan saya telah meniti ke puncaknya, maka sebagai akhirulkalam,
minat menjadi prioriti utama dalam pemilihan sesuatu kerjaya. Dalam konteks
ini, ibu bapa memainkan peranan penting dalam pemilihan kerjaya anak-anak
mereka. Hal ini demikian kerana anak-anak mereka memerlukan sokongan dan
dorongan daripada mereka sama ada dari aspek mental, spiritual mahupun
fizikal. Contoh ketara dari aspek sokongan mental dan spiritual ialah ibu bapa
perlu memberikan motivasi kepada anak-anak, manakala sokongan dari aspek
fizikal pula ialah mereka perlu menyediakan kelengkapan belajar anak-anak seperti
buku rujukan dan menghantar mereka ke pusat tuisyen. Sekiranya hal ini dapat
dilaksanakan maka tidak ada lagi orang yang akan sesat di perjalanan untuk
memilih kerjaya kerana mereka menetapkan sasaran dari awal lagi. Walaupun
demikian, jika seseorang mempunyai minat dan hala tuju yang jelas, tetapi
mereka bersikap genggam-genggam
bara, terasa panas dilepaskan dan tidak
ada semangat kegigihan, ketabahan, keiltizaman dan kecekalan, sudah pasti
segala hasrat termasuk kerjaya yang menjadi idaman akan hancur lebur
umpama kubur tanpa nisan. Tuntasnya, perkara-perkara yang dinyatakan di atas hendaklah
dilaksanakan secara efektif dan janganlah bersikap keras-keras
kerak nasi yang mudah putus asa supaya pemilihan
bidang kerjaya impian akan menjadi lebih jelas lagi.
SAMPEL KARANGAN
2
BERJIMAT CERMAT AMALAN MULIA
ulaskan pernyataan tersebut
Setelah
menghela nafas kemerdekaan selama 55 tahun, ibu pertiwi kita yang telah bebas
daripada cengkaman penjajah begitu pesat membangun bagaikan cendawan
tumbuh selepas hujan. Sehubungan dengan hal itu, peribahasa
ada menyebut bahawa, ada bukit, ada paya, namun
kita tidak boleh mendabik dada kerana di sebalik kemajuan yang sedang dikecap,
negara kita masih lagi terkongkong dalam gelombang inflasi yang semakin rumit.
Walaupun isu ini hangat diperkatakan dan sering meniti di bibir masyarakat,
tetapi pernahkah terlintas dalam benak fikiran kita, apakah yang dimaksudkan
dengan inflasi? Mengikut penjelasan yang terdapat dalam Kamus Dewan Edisi
Keempat, inflasi didefinisikan sebagai keadaan kenaikan harga barangan yang
disebabkan oleh bertambahnya kuasa membeli. Oleh itu, masalah ini tidak boleh
dipandang remeh dan formula penyelesaian harus diimplementasikan untuk
merungkaikan masalah ini bak kata peribahasa,tak ada gunung yang tak
dapat didaki, tak ada lurah yang tak dapat dituruni. Persoalannya, mengapakan
Berjimat Cermat Amalan Mulia?
Setiap penyakit ada penawarnya yang mustajab, setiap masalah ada jalan
penyelesaian yang berkesan, oleh itu, pihak kerajaan sewajarnya
mengambil inisiatif dengan menganjurkan kempen berhemat secara istiqamah dan
konsisten ke seluruh pelosok negara dan bukannya sekadar melepaskan
batuk di tangga. Memetik kata-kata azimat Lao tze, kehidupan
membazir dan tamak haloba mendorong manusia ke arah kebinasaan. Lantaran itu,
kempen tersebut haruslah menekankan kepentingan amalan berjimat cermat supaya
nilai murni ini dapat dijadikan amalan dalam kehidupan masyarakat Malaysia.
Tindakan yang lebih afdal, masyarakat sewajarnya diseru supaya berbelanja
mengikut kemampuan sendiri ibarat mengukur baju di badan sendiri dan
usahlah bersikap membesarkan kerak nasi. Cara berbelanja
dengan mengikut hawa nafsu akan membawa padah yang buruk kerana peribahasa
Melayu ada menyatakan, ikut nafsu lesu, ikut hati mati, ikut rasa
binasa. Tambahan pula, pihak kerajaan juga harus mengadakan
pertandingan yang dapat menarik penyertaan khalayak seperti sayembara puisi,
menulis esei, persembahan artis dan sebagainya dalam usaha menyebarluaskan
kempen tersebut. Jikalau usaha seperti ini tidak dilakukan sudah pasti
masyarakat akan menghadapi masalah kewangan terutama untuk mengharungi keadaan
inflasi serta peningkatan kos sara hidup sekarang. Jelaslah bahawa
penganjuran kempen berhemat secara berterusan dan holistik merupakan perisai
yang ampuh untuk merungkaikan masalah kenaikan harga barangan.
“Jika
satu pintu tertutup, pintu lain akan terbuka untuk menyelesaikan sebarang
kesulitan yang berlaku di negara kita termasuk isu kenaikan harga barang. Namun
begitu. kita tetap melihat dan kemudiannya menyesal kerana pintu penyelesaian
itu tertutup terlalu lama sehingga kita tidak dapat melihat pintu lain yang
telah terbuka. Begitulah gambaran implikasi daripada kata-kata mutiara
Alexander Graham Bell, seorang ahli sains dan matematik Barat yang menunjukkan
bahawa setiap masalah pasti ada cara yang berkesan untuk mengatasinya. Sebagai
kesinambungan idea, tindakan badan bukan kerajaan atau NGO melindungi
hak-hak pengguna daripada kenaikan harga barangan tanpa kawalan di
pasaran merupakan langkah konkrit yang patut dilaksanakan sepanjang
masa. Organisasi atau agensi yang menyokong peranan kerajaan ini seperti
Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia atau FOMCA dan Persatuan Pengguna Pulau
Pinang atau CAP, telah mendukung obligasi untuk melindungi hak para pengguna.
Pihak-pihak ini berperanan untuk menerima sebarang aduan dan menyiasat segala
permasalahan yang dihadapi termasuklah masalah kenaikan harga barangan
keperluan, penjualan barangan yang telah luput tarikh, caj perkhidmatan yang
melampau dan sebagainya. Seterusnya FOMCA dan CAP haruslah mengambil tindakan
yang sewajarnya untuk memastikan hak golongan pengguna akan terpelihara dan
tidak mudah dieksploitasi oleh peniaga-peniaga yang licik dan tidak bertanggungjawab.
Organisasi-organisasi ini haruslah menjalinkan hubungan ukhuwahibarat
seikat bak sirih, serumpun bak serai dan kita juga berpegang pada
falsafah Confusius, apalah gunanya sekiranya kita tidur sebantal tetapi mimpi
kita lain-lain, lebih baik kita tidur bantal yang berlainan, tetapi mimpi kita
tetap sama. Deduksinya, melindungi hak-hak pengguna daripada kenaikan harga
barangan tanpa kawalan di pasaran merupakan tindakan efektif oleh agensi bukan
kerajaan atau NGO.
Tokoh psikologi Barat pernah mengungkapkan bahawa tiada masalah yang tidak
boleh diselesaikan, sebaliknya hidup tanpa dibebani masalah adalah kosong.
Kata-kata ini memang ada kebenarannya dan semua rakyat di negara ini perlu
berpijak di bumi nyata kerana setiap kemelut yang kita hadapi mesti ada uslub
dan minhaj yang komprehensif. Bertitik tolak daripada manifestasi ini, pihak
berkuasa seharusnya sentiasa membuat pemantauan dan mengambil tindakan tegas
terhadap mana-mana pihak yang menaikkan harga barangan sesuka hati tanpa
memperoleh kelulusan daripada pihak berwajib. Pegawai kerajaan berkaitan juga
haruslah memainkan peranan yang penting untuk mengadakan pemeriksaan secara
mengejut ke premis-premis perniagaan dari semasa ke semasa untuk memastikan
para peniaga mematuhi peraturan yang telah ditetapkan dan tidak bersikap
seperti lintah darat. Sementelahan itu, pihak kerajaan
juga haruslah melunaskan tanggungjawab yang terletak di atas pundak mereka
untuk menggubal, mengkodifikasikan seterusnya menguatkuasakan undang-undang
secara serius dan telus supaya dapat memberi peringatan kepada golongan
peniaga. Mana-mana peniaga yang cuba menaikkan harga barangan atau memasang
lukah di pergentingan hendaklah didakwa di mahkamah agar kesalahan
sebegini tidak berulang ibarat pisang berbuah dua kali. Oleh
itu, usaha pihak berkuasa yang sentiasa membuat pemantauan dan mengambil
tindakan tegas terhadap peniaga yang tidak bertanggungjawab dapat mengekang
masalah kenaikan harga barangan di pasaran.
Lampu
Aladdin tidak akan bersinar sendiri, tetapi Aladdin akan menggosoknya terlebih
dahulu, persis ungkapan kata Alex Osborn telah membuktikan bahawa kejayaan
semanis madu tidak akan terjana tanpa curahan usaha yang bersungguh-sungguh
kerana peribahasa Melayu ada menyebut, kalau tak dipecahkan ruyung,
manakan dapat sagunya. Hakikatnya, media massa juga menggalas
kewajipan untuk menyebarluaskan informasi berkaitan ilmu kepenggunaan merupakan
prakarsa bagi menangkis masalah kenaikan harga barang. Sebagaimana yang
kita sedia maklum bahawa ilmu kepenggunaan dalam kalangan masyarakat Malaysia
masih kurang meluas dan berada di takuk yang lama. Oleh itu, tidak hairanlah
sekiranya segelintir golongan peniaga yang mengutamakan keuntungan akan
bersikap ibarat menangguk di air keruh, menindas golongan
pengguna yang tidak berdosa. Oleh hal yang sedemikian, media massa haruslah
menyumbang tenaga secara optimum dengan menerapkan pengetahuan berkaitan
hak-hak pengguna kepada seluruh strata masyarakat. Dengan komitmen pihak media
massa, pengguna akan mengetahui kaedah yang efisien untuk menuntut hak mereka
daripada dimanipulasikan oleh para peniaga yang durjana. Misalnya, apabila
berlaku kenaikan harga barangan, pengguna akan dapat membuat aduan kepada pihak
berwajib dan agensi bukan kerajaan supaya hak-hak mereka dapat dipertahankan.
Melalui penyebaran maklumat oleh media cetak dan media elektronik, para
pengguna termasuk suri rumah tangga akan memperoleh ilmu kepenggunaan secara
total dan bertindak berani kerana benar dalam
memperjuangkan hak mereka seterusnya mengatasi kemelut kenaikan harga barangan
di negara ini.
Setelah meniti perbincangan secara panjang lebar, sudah terang lagi
bersuluh, segenap lapisan masyarakat mesti bersama-sama menggembleng
tenaga untuk mengekang kenaikan harga barangan dari peringkat akar umbinya.
Sebagai manusia yang kamil dan soleh, kita tidak wajar menadah tangan ke langit
menunggu kejatuhan lampu ajaib Aladdin kerana peribahasa Melayu ada
menyatakan, yang bulat tak datang bergolek, yang pipih tak datang
melayang. Oleh itu,semua anggota komuniti haruslah
mendukung semangat habis kapak berganti beliung untuk
membendung masalah tersebut. Oleh itu, Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh mantan
Perdana Menteri kita yang keempat, Tun Mahathir bin Mohamad bukan lagi
menjadi angan-angan Mat Jenin
PERANAN IBU BAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK MEMANFAATKAN INTERNET
Marcapada,
Internet merupakan satu ciptaan manusia yang wajar dikagumi dan pada masa yang
sama merupakan satu kepentingan dalam kehidupan setiap individu. Hal ini kerana
hanya Internet yang memberikan kepuasan bersosial, berniaga dan belajar secara
meluas tanpa had kepada pengguna. Bayangkan dengan hanya satu klik, kita mampu
mengakses seluruh alam maya tanpa perlu bermandi peluh. Namun begitu, isu
penyalahgunaan Internet bukanlah suatu isu baharu. Terdapat manusia sanggup
melakukan penyalahgunaan Internet untuk memuaskan nafsu diri demi kepentingan
diri dengan melakukan pencerobohan maklumat dan menyebarkan berita palsu. Maka
tidak hairanlah jenayah siber kian hari kian serius bagai duri dalam daging.
Oleh itu, setiap individu perlu tahu akan kelebihan, keburukan dan cara
mengakses Internet, termasuklah ibu bapa. Sebahagian besar ibu bapa masa kini
handal menggunakan Internet manakala sebahagian kecilnya tidak. Namun begitu,
sebagai mengambil langkah berjaga-jaga, ibu bapa wajar untuk mempelajari secara
khusus berkenaan dengan Internet. Sekiranya ibu bapa sudah ‘mengenali’
Internet, maka dengan mudah ibu bapa mengawal kecenderungan anak-anak melayari
Internet dan secara tidak langsung, ibu bapa mampu mendidik anak-anak dalam
memanfaatkan penggunaan Internet. Persoalannya, apakah peranan ibu bapa dalam
mendidik anak-anak memanfaatkan Internet pada hari ini?
Memetik
kata-kata pakar motivasi terkenal Malaysia Dr. H.M Tuah Iskandar, “Seribu
mancis tidak dapat menerangi engkau dalam kegelapan namun, cahaya keimanan
pasti dapat menyuluh engkau ke jalan kebahagiaan”. Oleh hal yang
demikian, langkah awal wajar diambil oleh ibu bapa untuk merealisasikan hasrat
murni itu iaitu dengan cara menerapkan dan memberikan didikan agama
yang sempurna. Hal ini dikatakan demikian kerana agama merupakan benteng
yang paling ampuh untuk menangkis anasir-anasir negatif yang dibawa masuk
melalui tingkap globalisasi. Anak-anak yang diasuh dan dibesarkan dengan
didikan agama yang mantap dapat membezakan dosa dan pahala ketika melayari
laman sesawang. Sebagai contoh, anak-anak tidak akan melayari laman sesawang
yang mengandungi unsur pornografi yang mampu mencemarkan minda dan sekali gus mampu
mendorong meruntuhkan akhlak anak-anak yang masih separa matang. Bukan itu
sahaja, mereka juga tidak akan menggunakan Internet untuk menjejaskan keamanan
dan keharmonian dalam masyarakat dengan menyebarkan fitnah malahan mereka akan
menggunakan Internet untuk menyampaikan ilmu yang berguna kepada masyarakat.
Apabila anak-anak telah diterapkan dengan nilai-nilai murni, sudah pasti akan
lahirlah insan yang berguna iaitu insan yang tahu nilai diri dan estetika. Jadi
apabila benteng pertahanan diri mereka sudah cukup teguh, mereka dapat
menggunakan Internet dengan baik dan bijak.
Peranan lain yang harus dimainkan oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak
memanfaatkan Internet pada masa ini termasuklah mendedahkan anak-anak
dengan segala maklumat berkaitan dengan Internet. Hal ini disebabkan
anak-anak perlu diberitahu mengenai baik buruk penggunaan Internet sebelum
mereka didedahkan dengan cara menggunakan kemudahan Internet secara bijak.
Sekiranya anak-anak sudah diajar dari awal, sudah tentu anak-anak akan lebih
berhati-hati dan lebih bijak dalam menggunakan kemudahan Internet pada
masa-masa akan datang bak kata pepatah, sediakan payung sebelum
hujan. Melentur buluh biarlah dari rebungnya, oleh
itu sememangnya ibu bapa bertanggungjawab dalam memberikan pengenalan kepada
anak-anak mengenai penggunaan Internet dari kecil, yang ternyata amat penting
dalam kehidupan masyarakat moden masa ini. Jelaslah di sini bahawa pendedahan
segala maklumat berkaitan Internet terhadap anak-anak merupakan tindakan yang
wajar dilakukan oleh ibu bapa.
Selain
itu, ibu bapa juga berperanan untuk memantau anak-anak semasa
menggunakan kemudahan Internet. Alam maya ini tiada batasnya, oleh itu
Internet ini mempunyai keburukannya. Pemantauan ibu bapa sebenarnya mampu
mengelakkan anak-anak daripada mengakses laman-laman sesawang yang berunsurkan
pornografi, mahupun melakukan jenayah siber seperti mencetak rompak bahan
media, mencetuskan provokasi atau menggodam laman sesawang. Tindakan kecil yang
dilakukan ibu bapa ini juga tanpa disedari mampu menyelamatkan industri hiburan
tanah air yang kerap kali ‘dirompak’ oleh orang-orang yang tidak
bertanggungjawab, termasuklah mengurangkan jumlah penggodam dan pencetus
provokasi di Internet yang semakin hari semakin berleluasa. Anak-anak juga
terselamat daripada terus terperangkap di dalam kancah jenayah siber, yang juga
merupakan salah satu kesalahan yang akan dikenakan tindakan keras seperti yang
termaktub di dalam akta jenayah negara. Oleh itu jelaslah bahawa tindakan ibu
bapa dalam memantau anak-anak semasa menggunakan kemudahan Internet dapat
mendidik mereka dalam memanfaatkan kegunaan Internet.
Jika
dikaji dari aspek yang lain, ibu bapa juga seharusnya menyekat
penggunaan Internet oleh anak-anak. Ibu bapa kini mampu mengawal Internet
dengan menyekat laman-laman sesawang yang berunsurkan negatif sebagai langkah
mengelakkan pengguna Internet mengakses laman-laman tersebut dan sistem yang
sama digunakan pada peranti komputer yang disediakan di semua alma mater milik
kerajaan. Sistem sebegini bukan sahaja mampu mengawal aktiviti penggunaan
Internet anak-anak, malah mampu mengasuh mereka untuk hanya mengakses
laman-laman yang berguna sahaja. Bayangkan, sekiranya ibu bapa melaksanakan
sistem sebegini di rumah, sudah tentu anak-anak akan menggunakan perkhidmatan
Internet dengan lebih bijak, seterusnya dapat menghindari mereka daripada
mengetahui mahupun mencuba untuk mengakses laman-laman berunsurkan negatif
seperti yang kebiasaannya berlaku dalam kalangan remaja dan orang dewasa masa
ini. Anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya,
persis kata peribahasa tersebut yang secara tersiratnya menegaskan bahawa ibu
bapalah yang perlu mengawal ton-ton warna yang ingin diwarnakan di atas kain
putih yang tidak berdosa. Cukup ditegaskan di sini bahawa ibu bapa
sebaik-baiknya mengawal penggunaan Internet oleh anak-anak sebagai cara
mengajar mereka menggunakan Internet secara lebih bijak.
Akhir
sekali, ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak
menggunakan Internet secara pintar dengan memperkenalkan kepada mereka
dengan medium-medium pembelajaran menerusi Internet. Seperti yang
ditegaskan, Internet sememangnya memberikan banyak manfaat, termasuklah dari
segi pendidikan. Hari ini, kemajuan Internet juga selaras dengan kemajuan
teknologi seperti tablet dan telefon pintar. Mengikut statistik juga, kedua-dua
peranti ini merupakan peranti pilihan pengguna untuk melayari Internet. Oleh
hal yang demikian, adalah lebih baik para ibu bapa memperkenalkan laman
sesawang atau aplikasi pintar yang berunsurkan pembelajaran kepada anak-anak.
Tanpa disedari, sudah banyak aplikasi dan laman sesawang yang menyediakan
aktiviti pembelajaran menggunakan kemudahan Internet, namun malangnya kurang mendapat
sambutan dalam kalangan pengguna Internet masa kini. Sebaik-baiknya anak-anak
didedahkan dengan medium sebegini, sekurang-kurangnya mereka akan mula
memanfaatkan penggunaan Internet serta bijak menggunakannya. Ibu bapa juga
tidak perlu risau sekiranya anak-anak menghabiskan masa dengan melayari
Internet mahupun menghadap peranti pintar sepanjang masa, sekiranya
peranti-perani di rumah diisi dengan aplikasi dan laman pembelajaran yang
berguna kepada anak-anak. Oleh hal yang demikian, jelaslah sudah di sini bahawa
tindakan ibu bapa memperkenalkan medium-medium pembelajaran melalui Internet
kepada anak-anak adalah amat wajar dalam mendidik mereka memanfaatkan
penggunaan Internet.
Secara
tuntasnya, ibu bapa memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengasuh
anak-anak memanfaatkan penggunaan Internet. Perkhidmatan Internet sememangnya
memberikan manfaat kepada pengguna walaupun secara minoritinya membawa kepada
keburukan. Namun yang demikian, semua ini bergantung kepada ibu bapa itu
sendiri, sama ada bijak atau tidak mendidik anak-anak dalam memanfaatkan
penggunaan Internet dalam kehidupan seharian. Walaupun demikian, kita tidak
seharusnya mengharapkan peranan ibu bapa sahaja kerana bertepuk sebelah tangan
tidak akan berbunyi. Oleh itu, tindakan kerajaan mengambil pelbagai langkah
dalam memastikan perkhidmatan ini mampu digunakan oleh semua anggota masyarakat
sama ada di bandar mahupun di luar bandar membuktikan bahawa Internet sangat
penting kepada semua. Kerajaan juga banyak berusaha untuk memastikan masyarakat
menggunakan perkhidmatan tersebut dengan sebaik-baiknya, namun usaha kerajaan
akan menjadi usaha yang sia-sia sekiranya ibu bapa dan pihak yang lain tidak
turut turun padang membantu kerajaan melahirkan generasi yang celik IT dan bijak
menggunakannya. Mencegah itu lebih baik daripada merawat,
sememangnya jikalau semua pihak mula bertindak dari awal, masalah
penyalahgunaan Internet dan jenayah siber yang semakin menjadi-jadi ini akan
mudah diungkai, dan secara tidak langsung matlamat negara untuk duduk sama
rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara maju dunia pada tahun 2020 tidak
akan kesampaian.
Subscribe to:
Posts (Atom)